درود به دوستان عزیز پرستاشاپی

همانطور که مستحضر هستید ، با اینکه میزان خریدهای اینترنتی در ایران روز به روز در حال پیشرفت است ، اما اکثر ایرانیان هنوز به خرید از فروشگاههای اینترنتی عادت نکرده اند و به دلیل سطح پایین آگاهی و همچنین وجود انواع کلاهبرداریهای اینترنتی ، با ترس و دلهره به این فرایند نگاه میکنند. شما برای اینکه بتوانید این افراد را مجاب به خرید از فروشگاه خود نمائید، باید بتوانید اعتماد آنها را جلب کرده و خیال آنها را از بابت پرداخت، اصالت جنس و تحویل کالای خریداری شده راحت کنید. در اینجا 8 گام  برای افزایش میزان اعتماد سازی در فروشگاه اینترنتی را شرح میدهم تا به واسطه رعایت آنها بتوانید فروش موفقی داشته باشید.

  1. ظاهر مناسب

    بازدید کننده در اولین لحظات ورود به سایت شما و در کمتر از 1 دقیقه اول ، بطور ناخودآگاه نسبت به سایت شما قضاوت خواهد کرد. رد شدن از این مرحله خیلی کار پیچیده ای نیست و به طور کلی به عوامل زیر بستگی دارد:

    سرعت بارگذاری سایت : قطعا هر چه سایت شما کند تر باشد ، با توجه به وضعیت بد اینترنت ایران، احتمال اینکه مشتری حتی قبل از مشاهده کوچکترین تصویری از سایت شما ، آنرا ببندد بیشتر خواهد شد. به همین دلیل شما باید مواردی که باعث افزایش سرعت لود فروشگاه اینترنتی شما میشوند را رعایت کنید.

    بهم ریختگی : برای اینکه مشتری شما با صفحه ای بهم ریخته مواجه نگردد ، لازم است که از قالبهای استاندارد استفاده کنید و حتما فروشگاه اینترنتی خود را با دستگاههای مختلف و سایزهای مختلف بررسی کنید تا مطمئن شوید که بهم ریختگی سایت باعث فرار مشتری شما نخواهد شد.

    تصاویر جذاب : کیفیت تصاویر محصولات و بنرهای داخل فروشگاه قطعا تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتری خواهد داشت ، بنابراین از هزینه کردن برای گرافیک سایت خود نترسید و سعی کنید در این زمینه حرفه ای عمل نمائید. همچنین لوگوی شما چنانچه در هدر سایت قرار میگیرد بسیار حائز اهمیت خواهد بود و به نوعی شخصیت فروشگاه اینترنتی شما را نشان میدهد. بنابراین یا لوگویی در هدر سایت قرار ندهید یا اینکه یک لوگوی حرفه ای طراحی کنید که برازنده کار شما باشد.

    رنگبندی : طبق تحقیقات زیادی که انجام شده است ، رنگبندی سایت تاثیر زیادی در جلب اعتماد دارد و در انتخاب این مورد باید حتما به روانشناسی رنگها و شناخت سلیقه مشتریان خود دقت نمائید. هرگز بر اساس سلیقه خود ، سایت را رنگبندی نکنید و فراموش نفرمائید که هدف شما فروش بیشتر است نه تنها داشتن سایتی که به سلیقه شخصی شما زیبا باشد. بهتر است در این موارد به تجربه طراح قالب اعتماد کنید یا از سایتهای موفق در زمینه شغلی خود الگو بگیرید.

    رابط کاربری : منظور از رابط کاربری ، مراحل جستجو ، پیدا کردن کالا، مقایسه ، ثبت نام ، خرید و پیگیری است. باید سایت شما به گونه ای طراحی شده باشد که بازدید کننده به راحتی محصول خود را پیدا کرده و مراحل انتخاب تا خرید را طی کند و همچنین به راحتی بتواند مراحل ارسال و مشکلات احتمالی را پیگیری نماید. حتما در فواصل زمانی مشخصی ، تمامی مراحل خرید و ثبت نام سایت خود را تست نمائید تا همواره از عملکرد صحیح آن اطمینان داشته باشید.

  2. نماد های دولتی

    شاید به نظر با اهمیت نباشد ولی برای بسیاری از افراد ، وجود تائیدیه های نهاد های نظارتی و دولتی باعث ایجاد حس اعتماد میگردد. سعی کنید تا حد امکان تائیدیه های نماد اعتماد، ستاد ساماندهی و سایر مجوزهای احتمالی که دریافت کرده اید را در دید مشتری قرار دهید. همچنین قرار دادن لینکهایی برای ارتباط با پلیس فتا یا مطالب هشدار دهنده احتمالی که در نهادهای مختلف در زمینه امنیت خرید اینترنتی وجود دارد ، میتواند موجب احساس امنیت بیشتر در فرد خریدار شود.

  3. درگاه پرداخت معتبر

    سعی کنید تا حد امکان از درگاه مستقیم بانکی استفاده کنید. معمولا سایت های واسطه پرداخت هم ، چنین امکانی را به شما میدهند که مشتری مستقیما به درگاه بانک وصل شود. پرداخت غیر مستقیم از طریق سایتهای واسطه مورد قبول بسیاری از افراد نیست و به هویت و سیستم آنها اعتماد نمیکنند.

  4. راه های ارتباطی

    اکثر افراد هنگامی که به قصد خرید وارد سایتی میشوند که تا به حال از آن خریدی نداشته اند ، بخش ارتباط با مشتریان را بررسی میکنند . راههای ارتباطی یکی از مهمترین بخش های ایجاد حس اعتماد در بازدید کنندگان فروشگاه اینترنتی است. شاید برای یک وبسایت خبری ، فرم تماس با ما برای ایجاد ارتباط کافی باشد اما در فروشگاههای آنلاین شرایط متفاوت است. سعی کنید تا حد امکان راههای ارتباطی متنوع و در دسترس برای ارتباط با مشتریان خود فراهم آورید. فرم تماس با ما ، ایمیل ارتباط با بخش های مختلف فروشگاه ، آدرس ، تلفن ثابت ، تلفن همراه ، تلگرام و پنجره گفتگوی آنلاین از نمونه های راههای ارتباطی است که آدرس و تلفن ثابت از اهمیت به مراتب بالاتری برخوردارند. البته توجه کنید که عدم پاسخگویی یا وجود مشکل در هر کدام از این راههای ارتباطی میتواند تاثیر منفی داشته باشد. به عنوان مثال اگر پنجره گفتگوی آنلاین مشکل داشته باشد یا تلفن ثابت اشتباه باشد یا در ساعات اداری و عادی پاسخ داده نشود میتواند باعث فرار مشتری از سایت شما شود. پس چنانچه راهی برای ارتباط مشتریان در فروشگاه اینترنتی خود قرار میدهید ، حتما از صحت عملکرد آن مطمئن شوید.

  5. صفحه درباره ما

    حتما صفحه ای برای معرفی تیم خود و نحوه فعالیت و اهداف و برنامه های فروشگاه ایجاد کنید و در صورت امکان مدیران سایت و توانایی ها و سمتهای آنان را شرح دهید . چنانچه افتخارات یا مجوزهای خاصی کسب کرده اید حتما آنها را ارائه نمائید. هر کدام از این موارد میتواند باعث جلب اعتماد بیشتر مشتریان شما شود.

  6. پشتیبانی و گارانتی

    با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارید و یا ایجاد صفحه ای خاص در فروشگاه اینترنتی خود ، مراحل مختلف پشتیبانی و گارانتی محصولات را بطور کامل شرح دهید تا مشتری بداند که در صورت بروز مشکل در هر مرحله شما پشتیبان او هستید و پیگیر تمام مشکلات احتمالی خواهید بود. این توضیحات در فروشگاهها و محصولات مختلف ، متفاوت است و شما باید با توجه به نوع کالا یا خدماتی که ارائه مینمائید ، دغدغه های مشتری را بسنجید و با توضیح کامل، آنها را برطرف نمائید. مواردی چون "7 روز گارانتی تعویض" ، "ارسال سریع" ، "1 سال خدمات " و غیره میتواند به صورت شعار در فروشگاه قرار گیرد و به بخش مناسبی لینک داده شود تا مشتری بتواند توضیحات کامل آنرا مطالعه نماید.

  7. در کنار مشتری باشید

    سعی کنید مرحله به مرحله در کنار مشتری باشید تا احساس کند که اولا به او اهمیت میدهید و ثانیا دارای یک سیستم پشتیبانی قوی هستید. پس از ثبت نام ، از طریق ایمیل یا پیامک به مشتری خود پیام خوش آمدگویی مناسبی ارسال کنید. این پیام میتواند حاوی یک کد تخفیف برای ترغیب او به اولین خرید از سایت شما باشد. پس از خرید ، ابتدا پیامی حاوی تشکر برای او بفرستید سپس در پیامهای بعدی مراحل آماده سازی تا ارسال کالا را به مشتری اطلاع دهید. چنانچه مشتری محصولاتی را به سبد خرید اضافه نموده ولی خرید خود را کامل ننموده است میتوانید برنامه ای برای پیگیری او داشته باشید . به عنوان مثال تماس برای پرسیدن علت عدم خرید یا ارسال کوپن تخفیف یا ارسال ایمیل یا پیامک برای یادآوری از جمله این برنامه هاست. تماس بعد از خرید نیز میتواند تاثیر بسیار زیادی در وفادار کردن مشتری به سایت شما داشته باشد . به عنوان مثال میتوانید 1 هفته بعد از خرید مشتری ، با او تماس بگیرید و از کیفیت خرید تا ارسال و نوع کالا گزارش تهیه نمائید که این مساله هم میتواند باعث پیشرفت شما و آشنایی با مشکلات مشتریانتان شود و هم حس اعتماد برای خرید های بعدی را بالا ببرد.

    همچنین میتوانید برنامه ای برای وفا دار کردن مشتریان داشته باشید . به عنوان مثال پس از هر خرید ، مقداری کوپن تخفیف به مشتری خود اهدا کنید تا بتواند برای خرید های بعدی خود استفاده نماید. این امکان در فروشگاه ساز پرستاشاپ فارسی ، به رایگان و از طریق نصب ماژول "وفاداری مشتریان loyalty" وجود دارد.

  8. ارتباط صمیمی تر

    اکثر مشتریان به اشخاص بسیار راحت تر اعتماد میکنند تا شخصیت های مجازی مانند اسم سایت یا شرکت. سعی کنید در زیر تمامی ایمیل های ارسالی به مشتریان خود ، نام شخص مسئول مربوطه یا مدیر سایت را بنویسید. به عنوان مثال :

    واحد پشتیبانی پرستاشاپ فارسی
    مهدی شاد

    بخش طراحی پرستاشاپ فارسی
    بهمن رستم پور

    توجه کنید که نام افرادی را در این بخش ها ذکر کنید که به راحتی در دسترس مشتریان باشند و آنها در صورت تمایل بتوانند با مدیر مربوطه ارتباط برقرار کنند. حتی میتوانید در زیر نام مدیر ، راه ارتباطی را نیز قرار دهید تا چنانچه سوال یا ابهامی وجود داشت ، به راحتی برطرف شود

امیدوارم رعایت این نکات ساده بتواند موجب رونق بیش از پیش فروشگاه اینترنتی شما شود

(5 رای)
4.6 5 1 5
  • http://yeknam.com
    1395-08-19

    ممنون از نوشته خوبتون که با اینکه شاید برخی گزینه ها رو خودمون بدونیم اما با خوندن این مطلب خوب و روانتون, حس کار کردن بر روی این موارد در ما, دو چندان میشه.

  • http://khodyad.com
    1395-09-09

    مطلب خیلی خوبی بود مرسی از شما دوست گرامی

  • http://vindi.ir
    1396-05-03

    اگر این 8 نکته واقعا در کسب و کار اینترنتی رعایت شود موفقیت حتمی خواهد بود ممنون دوست عزیز بابت این مقاله بسیار ارزشمند

  • منصور محمدزاده
    1396-07-28

    با سلام و عرض ادب
    بابت درج مطالب عالی و کاربردی از شما ممنونم
    پر انرژی باشید

    پاسخ مدیر:

    درود بر شما

    متشکرم

    امیدواریم که این مطالب بتونه به رونق بیشتر کسب و کار پرستاشاپی های عزیز کمک کنه

    موفقیت شما موفقیت ماست

  • حسن
    1397-05-18

    با سلام.
    بسیار مفید بود. تشکر

  • javad barati
    1397-08-21

    در این بیکاری ، اکثر فروشگاه ها زمینه رقابت فراهم میکنن که با سودجویی برخی فروشگاه ها زمینه کلاهبرداری فراهم میشه
    و باعث صلب اعتماد کاربران به خرید اینترنتی میشود
    اکنون این موارد تا حد زیادی جبران میکنه، ولی بهترین روش آموزش از رسانه ملی هست، یعنی آموزش درگاه معتبر+اینماد به مردم عزیز
    اگر آموزش و فرهنگ خرید در رسانه ملی بیشتر شود، مردم درک بهتری از خرید اینترنتی خواهند داشت، الان هنوز که هنوزه خیلی ها نمیدونن اینماد چی هست

    پاسخ مدیر:

    بله دقیقا همینطوره. اینماد که هیچی هنوز خیلیا استفاده درست از کارت بانکی و رمز دوم و حتی امنیت ایمیل و حسابهای کاربری عادی رو متوجه نیستند و این موارد نیاز به آموزش عمومی و رسانه ای داره که از عهده من و شما خارج هست.