همانطور که میدانید ، اسکریپت پرستاشاپ بصورت اپن سورس ارائه میگردد . به این معنی که شما به تمام کدهای php نوشته شده در این اسکریپت دسترسی دارید و در صورت نیاز میتوانید آنها را تغییر دهید. نسخه پرستاشاپ فارسی هم توسط تیم آیپرستا به همین صورت و اپن سورس ارائه میگردد. اما محصولات اختصاصی تیم آیپرستا کد شده هستند و شما به کدهای php آن دسترسی نخواهید داشت. در ادامه به توضیح دلایل این امر میپردازم :

تیم آیپرستا در ابتدای کار ، ماژولها و قالبهای خود را بصورت اپن سورس و کدباز در اختیار مشتریانش قرار میداد. پس از مدتی گزارش هایی به ما رسید و مشاهده کردیم که برخی افراد در حال سوء استفاده از محصولات ما به طرق مختلف هستند.

  • چند سایت کلاهبردار و شناخته شده ، برخی محصولات رایگان ما را به نام خودشان در وبسایت ارائه میکردند تا از این طریق یک اعتبار کاذب کسب کنند.
  • چندین وبسایت و شرکت ، محصولات ما را بدون اجازه ما به مشتریان متعدد میفروختند. بعضا چندین برابر قیمت واقعی محصول را از مشتریان میگرفتند. به عنوان مثال نمونه ای بود که قالب 220هزار تومانی الکترومارکت را به مبلغ 5میلیون تومان به مشتریان خود میفروخت.
  • برخی از مشتریان نیز ، محصولات ما را بین دوستان خود توزیع میکردند در حالیکه اجازه چنین کاری را نداشتند.
  • برخی از شرکتها نیز محصولات ما را برای شرکت خود کپی میکردند که به عنوان مثال این مورد برای نسخه های اولیه ماژول پیامک چندین بار و توسط چندین شرکت معتبر (متاسفانه) انجام شد .

متاسفانه کشور ما از لحاظ قوانین در زمینه محصولات مجازی بسیار ضعف دارد و هنوز هم بعد از گذشت چندین سال این ضعف ها برطرف نشده است. ضعف در قوانین جزایی ، قوانین مالیاتی و سایر موارد که متاسفانه مسئولین رسیدگی به این امور ، تسلط کاملی به این موارد ندارند و نتیجه آن قضاوتهای نادرست و عدم حصول نتیجه در پیگیری حقوق میشود. تیم ما، چند سال قبل و بعد از چند جلسه مشاوره برای پیگیری حقوق خود در این زمینه ، به این نتیجه رسید که در شرایط فعلی امکان پیگیری قانونی برای رسیدن به حقوق آیپرستا، وجود ندارد. بنابراین مجبور شدیم به دنبال راهکار عملی برای حفظ حقوق خود باشیم. در ابتدا یک سیستم لایسنس گذاری ساده به محصولات اضافه کردیم و وضعیت بهتر از گذشته شد ولی متاسفانه چون سورس کدها باز بودند، باز هم شاهد سوء استفاده ها بودیم. پس از چند ماه بررسی روشهای مختلف در تیم آیپرستا ، با همکاری دوست خوبم آقای احراری به این نتیجه رسیدیم که باید یک سیستم لایسنس گذاری پیشرفته طراحی کنیم و همچنین سورس کد ها را ببندیم تا جلوی هر گونه سوء استفاده گرفته شود.

در طی دو ماه سیستم اولیه این طرح آماده شد که مراحل کار به شکل زیر بود :

  1. مشتری در هنگام خرید ، دامنه خود را ثبت میکرد
  2. تیم آیپرستا لایسنس محصول را برای دامنه تولید میکرد
  3. محصول پس از لایسنس گذاری توسط نرم افزار ، به صورت کد شده آماده میشد.
  4. محصول کد شده به همراه سریال فعالسازی برای مشتری ایمیل میشد

این فرایند در برخی موارد تا 2 روز زمان میبرد و مشتری باید منتظر تحویل محصول خود میماند. به همین پس از مدتی دلیل این سیستم را به گونه ای تغییر دادیم تا مشتری بلافاصله بعد از خرید ، محصول خود را دانلود و شماره سریال خود را تحویل بگیرد.

در آخرین تغییر تیم آیپرستا در این زمینه ، لایسنس گذاری محصولات جدید به صورت پیشرفته تغییر یافته است و حتی نیازی به شماره سریال هم ندارد و مشتریان با مراجعه به صفحه پیکربندی محصولات ، شاهد فعال شدن آن بصورت خودکار میباشند. این سیستم در آینده نیز همچنان توسعه خواهد یافت و امکانات جدید به آن افزوده خواهد شد که باعث بهینه شدن خدمات تیم آیپرستا به مشتریان میگردد. همچنین تیم آیپرستا ، پشتیبانی خود را منوط به ثبت دامنه کرده است و مشتریان تنها برای دامنه ای که خرید برای آن انجام شده میتوانند پشتیبانی دریافت کنند و تمام این موارد در بخش "شرایط و ضوابط" در بازارچه نوشته شده است .

یک نکته طنز در مورد صفحه "شرایط و ضوابط" :

مدتها پیش شخصا متن کامل صفحه شرایط و ضوابط بازارچه را تنظیم کردم . شاید به نظر کار ساده ای باشد ولی چند روز زمان برد تا کامل شود. بند به بند این مقررات و شرایط را نوشتم و در بازارچه قرار دادم. جالب اینجاست که شما همین الان میتوانید همین متن بنده را در سایتهای پرستاشاپی کلاهبردار ، عینا مشاهده نمائید. یعنی حتی به متن صفحه قوانین بازارچه نیز رحم نکردند و عینا کپی شده و تنها اسامی تغییر کرده و یک ویرایش ساده روی آن انجام شده است. آیا از این قبیل افراد میشود انتظار رعایت حقوق تولید کننده ماژول و قالب را داشت ؟ قطعا نه

برخی افراد هم پرستاشاپ را با وردپرس مقایسه میکنند و سوالشان این است که چرا وردپرس و سایر سیستم ها کدشده نیستند ؟

مورد اول اینکه اکثر وبسایتهایی که خدمات اسکریپت های عمومی را ارائه میدهند ، محصولات نال شده و غیرقانونی خارجی را میفروشند و طبیعتا برای آن زحمتی نکشیده اند . حتی بسیاری از افراد برای تفریح این کار را انجام میدهند و فروش پلاگین و قالب وردپرس به عنوان شغل برای آنها مطرح نیست. در حالیکه تمام محصولات تیم آیپرستا توسط تیم ما برنامه نویسی و طراحی شده اند و به هیچ عنوان خارجی ، نال شده و غیرقانونی نیستند.

مورد دوم اینکه از چندین شرکت و وبسایت داخلی تا به حال با بنده تماس داشته اند برای اینکه بتوانند چنین سیستمی را برای خودشان پیاده سازی کنند. حتی اسکریپتهای ایرانی و همچنین چند سایت که در زمینه وردپرس و جوملا فعالیت میکردند به دنبال چنین سیستمی بودند. متاسفانه به دلیل مشغله زیاد نتوانستیم این درخواست ها را بپذیریم و برای آنها پیاده سازی کنیم . شاید سیستم ساده ای به نظر برسد ولی در عمل اینگونه نیست و ماهها زمان و هزینه صرف آماده شدن این سیستم شده است .

 

کلام آخر اینکه ما هم دوست داریم به جای صرف هزینه و زمان برای لایسنس گذاری ، آن را صرف توسعه سیستم و تولید محصولات بیشتر و با کیفیت تر نمائیم ولی متاسفانه شرایط فرهنگی و قانونی کشور ما به گونه ای نیست که بتوانیم با خیال آسوده ، تمام تمرکز خود را بر روی کار اصلی قرار دهیم.

بهروز و کامروا باشید

(0 رای)
0 5 1 0
  • علی
    1396-02-02

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما وهمکارانتون.
    متاسفانه رعایت نکردن حقوق دیگران که حق کپی رایت هم یکی از اونهاست ، امری عادی شده و متاسفانه برخی از افراد حق الناس رو شامل اینگونه موارد نمیدونن و بدون در نظر گرفتن زحمات مادی و معنوی دیگران به سوء استفاده از آثار اونها میپردازند که نبود یک راهکار قانونی این افراد رو گستاخ تر هم کرده.با امید موفقیت روزافزون تمام انسانهای شریف که صداقت رو پیشه راهشون قرار دادند.

  • سعید
    1396-02-16

    سلام وقت بخیر حرف شما متین ولی خب اینطوری برای هر تغییر کوچکی ما باید دنبال شما باشیم و امکان هیچ تغییری در قالب خریداری شده نیست و این وضعیت منصفانه نیست و در هیچ کجای دنیا یک محصول اپن سورس وقتی به مشتری فروخته می شود ! کد نمی شود که دیگر امکان هر تغییر و ویرایشی بنا به سلیقه شخص در محصول صورت بگیرد

    پاسخ مدیر:

    سلام

    دوست عزیز تنها فایلهای php کد شده هستند و سایر فایلهای مرتبط با قالب ، کاملا باز هستند و برای تغییرات کوچک محدودیتی ندارید.

    ما با سایت پرستاشاپ اصلی هم در تماس هستیم و کاملا در جریانیم که حتی آنها نیز به دنبال راهی برای لایسنس گذاری و کد کردن محصولات تجاری خود هستند.

    موفق باشید

  • مرتضی
    1396-06-02

    سلام خیلی خوبه ولی ایا لایسنس گذاری شما در لود سایت تاثیر نمیذاره چون توی لایسنس گذاری باید به سروری وصل باشه و چک کنه حالا به هر طریقی می شه این کار رو کرد ولی اگر این سرور شما از کار بیافته یا کندی داشته باشه فروشگاه دچار مختل میشه همان روشی که اکثر سایت های بزرگ هم استفاده میکنند و به مشکل برخوردن پس سرور شما باید خیلی قوی باشه که این مورد پیش نیاد

    پاسخ مدیر:

    در بخش کاربری شما که به هیچ وجه برای چک کردن لایسنس به سرور خاصی متصل نمیشه و هیچ تاثیری در لود سایتتون نخواهد داشت

    در بخش مدیریت هم فقط یکبار هنگام نصب محصول به سرورهای آی پرستا متصل میشه تا صحت لایسنس رو بررسی کنه. در این بخش هم ما از چندین سرور مختلف استفاده کردیم که اگر هر کدوم از سرورها داون بودن به سرور دیگه متصل میشه و تاثیری در سرعت لود شما ایجاد نکنه

  • علی
    1396-11-26

    س من میخواستم قالب ازتون بخرم ولی وقتی دیدم کد گذاریه منصرف شدم نمیخوام نام ببرم ولی خیلی سایتا معتبر گذاشتن بدون لایسنس و قفل من یه قالب نیازمندی وردپرس گرفتم لایسنس داشت برای فعال کردن نقشه هم بار اول رایگان بود بعد ابدیت پرید 15 هزارتومن ازم گرفتن تا راه افتاد اومدیدم دامنمون قفل شد یا جزوه تحریم ها قرار گرفت اون موقه که بخوایم سایتو رو دامنه جدید انتقال بدیم چی یا سایت حک شد هاست پرید سرور پارس با اون همه دکو پوزش یه مدت پیش حک شده خیلی ممنون

    پاسخ مدیر:

    سلام

    ما به انتخاب شما احترام میذاریم. سیاست کاری آی پرستا فعلا له این صورت هست و تا زمانیکه روشهای قانونی برای مقابله با این مشکلات در ایران بوجود نیاید به همین صورت ادامه خواهد یافت.

    فروشگاههای اینترنتی بزرگ و معتبر زیادی با ما همکاری میکنند و هیچ مشکلی بابت کد شده بودن ماژولها تا به حال وجود نداشته است