کسب و کار خود را روی گسل بنا نکنید

دانوش میرعلایی
1396-10-13 16:26:15
1232

لزوم جایگزینی فروش های مبتنی بر اینستاگرام و تلگرام با یک فروشگاه اینترنتی

همیشه بحث زلزله و گسل های فعال در ایران بوده ولی بیشتر مواقع بی تفاوت به این گسل ها، خانه های نا ایمن را روی همین گسل ها بنا کرده ایم و هر چندسال یکبار این گسل ها باعث کشته شدن و معلولیت هموطنان زیادی شده است.

امروزه که کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین بخشی از زندگی مردم شده اند، گسل ها فقط روی زمین نیستند. کسب و کارهایی که وابسته به شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام هستند اکنون روی گسل هستند. کسب و کارهای نهاده شده بر روی شبکه های اجتماعی، بدون توجه به حجم آن، قربانی برخی زنگ خطرها در ایران می شوند و بسته شدن این فضاها ضررهای جبران ناپذیری به این مشاغل می زند.

همیشه سعی کردیم این موضوع را به کاربران خود یادآور شویم که پایه کسب و کار اینترنتی خود را بر روی بستر وب که از ایمنی بسیار بالاتری برخوردار می باشد بنا کنید و از شبکه های اجتماعی به عنوان مکمل در کنار کسب و کار خود برای افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار استفاده نمایید.

هرچند در نگاه اول شاید به نظر برسد که راه اندازی یک وب سایت دشوار بوده و نیاز به اطلاعات فنی بالایی دارد ولی باید گفت که این تصور دیگر درست نیست. با داشتن حداقل اطلاعات و هزینه می توان یک سایت یا فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد و این اطمینان را داشت که ایمنی این کسب و کار بسیار بالاتر از یک کسب و کار مبتنی بر رسانه های اجتماعی است.

اکنون که چند روزی از مسدودسازی اینستاگرام و تلگرام می گذرد وقت آن رسیده تا در مورد انتقال کسب و کار خود به بستر وب بیاندیشید. اگر یک کانال اطلاع رسانی یا سرگرمی داشتید اکنون میبایست در فکر راه اندازی یک سایت اینترنتی باشید و اگر کسب و کاری مبتنی بر فروش در شبکه های اجتماعی دارید، راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای شما ضروری به نظر می رسد.

هرچند وجود شبکه های اجتماعی و کانال های اطلاع رسانی برای فروشگاه های اینترنتی و سایر سایت ها یک نیاز بوده و مسدودسازی آن ها در حالی که بسیار گسترده و فراگیر شده اند مشکلات فراوانی را برای صاحبان کسب و کار و مردم ایجاد کرده اما با توجه به شرایط فعلی و عدم توانایی توقف این فرآیند بهتر است دنبال راهکار موثر تری باشیم. نمیتوان فراموش کرد که یکی از بسترهای بازاریابی، بازاریابی بر بستر شبکه های اجتماعی است و در همه دنیا این کار در شبکه اجتماعی فراگیر در آن کشور انجام می شود. بنابراین هدف این مقاله ترک شبکه های اجتماعی نیست، بلکه تبدیل آن به یک روش بازاریابی مکمل به جای برپا نهادن اصل یک کسب و کار روی این بستر است.

نکته دیگر، اهمیت ایمیل هست که قبلا در مقاله مربوط به ایمیل مارکتینگ به آن اشاره شد. بسیاری از دوستان، با رشد شبکه های اجتماعی وابسته به موبایل مانند تلگرام و وایبر، در فکر حذف کامل ایمیل و جایگزین کردن آن با شماره موبایل مشتریان بودند. در شرایط موجود، درک اهمیت ایمیل و پایداری آن برای اکثر دوستان بسیار راحتتر شده است. قطعا مهمترین بستر برای تجارت الکترونیک، وبسایت یا فروشگاه اینترنتی و مهمترین بستر ارتباط با مشتری، ایمیل است. از ظرفیت سایر روشها، باید به عنوان مکمل برای تقویت کسب و کار خود استفاده کنید.

راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بر بستر وب با استفاده از پرستاشاپ بسیار ساده است. برای اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

تیم پرستاشاپ فارسی

دی ماه 1396

(2 رای)
5 5 1 2
  • علی پاشایی
    1396-10-16

    البته بسیار مطلب ارزشندی بود
    اما باید خاطر نشان کرد در ایران همه چیز روی گسل است حتی بستر وب

    پاسخ مدیر:

    نظر شما صحیح است اما در حال حاضر مطمئن ترین بستر برای کسب و کارهای اینترنتی، بستر وب می باشد که از دیگر مزایای آن می توان به قابلیت بکاپ (پشتیبان) گیری و استفاده از این فایل بکاپ در مواقع لزوم اشاره کرد

  • Ali_1377
    1396-12-12

    باسلام. گفته های جناب عالی رو قبول دارم، البته اینکه بگوییم تلگرام ممکن است جمع شود و یا اینکه مسدود شود چندان منطقی بنظر نمیاید چرا که هیچ وقت شبکه های احتماعی جمع نمیشوند بلکه دارن توسعه پیدا می کنند و تلگرام تنها شبکه اجتماعی نیست. اما درحال حاضر متسفانه یا خوشبختانه، تلگرام بخش عمده ای از فروش های غیر حضوری رو به خودش اختصاص داده است.

    البته شاید تو کشور ما بیش از حد از تلگرام در زمینه های مختلف استفاده می شود!
    مانند آنلاین شاپینگ (ایکامرس) و زمینه های دیگر که حقیقتا آنقدر با تلگرام امکان پذیر نیست چرا که تلگرام تنها یک نرم افزار مسنجر هست.

    درهرصورت، حال حاضر، فروشگاه های به اصطلاح تلگرامی، فروش بیشتر و همچنین بازده بیشتری دارند نسبت به وب سایت های رسمی ایکامرس (فروشگاه آنلاین) .
    شاید علتش وجود اپلیکشن هایی مانند پرداخت انلاین و سریع، نرم افزار های پیکی (ارسال راحت توسط شخص فروشنده)، و یا دسترسی آسان مشتری به شخص فروشنده از طریق تلگرام در نتیجه مشتری مداری بیشتر باشد. دیگه مثل قبل نیست که پرداخت های درون وب سایتی (درگاه های پرداخت آنلاین) فقط مختص وب سایت های آنلاین باشد و یک مزیت بزرگ به شمار برود... الان با یک اپلیکشن پرداخت به راحتی اینکار را همان و با موبایل خود انجام می دهند.

    درکل، راه اندازی یک فروشگاه تلگرامی امری بهتر خواهد بود تا راه اندازی یک سایت فروشگاه انلاین چراکه هم زحمت کمتری میبرد و هم هزینه ای ندارد و همینطور بازاریابی و مشتری یابی در تلگرام بسیار راحت تر است. شاید کسب و کار ها خردتر شوند به مرور زمان و سمت سویی دیگری بگیرد، امکانات و خدمات اینترنتی دائما درحال تغییر است

    با احترام

    پاسخ مدیر:

    با تشکر از نظرات ارزشمندتون

    تجربه اثبات کرده پایداری شبکه های اجتماعی نسبت به وب سایت خصوصا در ایران بسیار پایین تر هست

  • کاربر پرستا
    1397-08-13

    با درود
    من این مقاله رو مطالعه کردم و از آقا دانوش بخاطر درج این مقاله ارزشمند تشکر فراوان دارم..
    ضمن احترامی که به نظرات Ali_1377 قائل هستم اما همه نظراتشون رو تایید نمی کنم.
    میخوام تجربه تلخ خودمو به اشتراک بذارم تا دوستان دیگه مثل من وقت، انرژی و انگیزه خودشون رو بر مبنای فروش محصولات اینترنتی روی گسل (شبکه های اجتماعی)، هدر ندهند
    من فروش اینترنتی محصولات در شبکه های اجتماعی (کانال تلگرام و پیج اینستاگرام) داشتم، همیشه هم استرس های اون رو داشتم که مثلا اگه فیلتر شدن یا اطلاعاتم به هر دلیلی پاک شدن چیکار کنم، چون برای جذب فالور های واقعی برای این دو شبکه وقت و زحمت های فراوانی رو متحمل شدم..
    بعد از فیلتر شدن تلگرام نسخه اصلی ضربه بزرگی به کسب و کار من وارد شد، بطوریکه با پدید آمدن نسخه های غیر رسمی (تلگرام طلایی ، هاتگرام و ... ) هیچ موقع مثل اول نشد و خیلی از مشتریهام رو از دست دادم...
    در مورد اینستاگرام هم باید بگم وضعیت بدتر شد...
    بعد از چقد تلاش این همه فالور رو برای پیج خودم پیدا کرده بودم (پست های فراوان، که برای هر محصول توضیحات خوب و کامل، هشتک یا همون برچسب های مناسب و عکسهای زیبا تهیه کرده بودم)
    در نتیجه این زحمات درامدی پیدا کرده بودم اما بعد از مدتی دیدم پیج من غیر فعال شده، بعد که وارد ایمیل مربوط به همین پیج شدم متوجه پیامهای اینستاگرام شدم .... یک شرکت کانادایی از من به اینستاگرام شکایت کرده (که محصولات تقلبی شرکت اونها رو توی پیج خودم به فروش میرسونم) در صورتی که اینطور نبود و فقط تشابه اسمی 5 محصول من با شرکت اونها بود....
    اینستاگرام هم پیج من رو به دلیل نقض قوانین این شبکه اجتماعی مسدود کرد...
    به پشتیبانی اینستاگرام و فیسبوک اینستاگرام پیامهای انگلیسی فراوانی رو بخاطر شکایت اشتباه اون فرد ، برای فعال کردن اکانت خودم فرستادم، اما هیچ فایده ای نداشت و فقط رضایت شاکی رو میخواستن.
    حتی به شکایت کننده هم ایمیل هایی(به انگلیسی) فرستادم که من محصولات تقلبی شما رو نمی فروشم، اما اگه شما رضایت بدین و به پشتیبانی اینستاگرام درخواست بدین اکانت من رو فعال کنه، من اون 5 محصول که مد نظر شما هست رو از پیج خودم پاک می کنم و بخاطر تشابه اسمی ازتون معذرت می خوام...، اما اون شرکت یا شخص شکایت کننده در جواب گفت: هیچ گونه همکاری با شما نخواهم کرد و تو خیلی خوش شانس بودی که فقط در اینستاگرام تو رو غیر فعال کردیم چون از فعالیتهای دیگه تو خبر نداریم...
    میدونم حرفام طولانی شدن، اما این تجربه تلخ باعث شد تصمیم بگیرم روی فروشگاه اینترنتی بر بستر وب تمرکز کنم نه بر بستر گسل و استرس که بقولا بیشتر برای مکمل فروشگاه اینترنتی مناسب هست...
    درسته که راه اندازی کانال یا پیج برای فروش محصولات در شبکه های مجازی راحت تر هس،اما مشکلات این چنینی رو داره...
    اصلا شاید همیشه اون شبکه اجتماعی مثل همیشه پایدار نباشه و شبکه محبوب تری پیداشه...
    با فروشگاه اینترنتی آمار کالاهاتو داری و میشه محصولات رو دسته بندی کرد که مشتری راحت محصول رو پیدا کنه، یا با جستجوی محصول مورد نظر، اما تو شبکه های اجتماعی پست های شلوغ و پشت سر هم، بدون دسته بندی و ....
    معمولا شرکت های هاستینگ از اطلاعات روزانه سایت شما بکاپ میگیرند و خودتون هم براحتی می تونین این بکاپ رو ذخیره کنین که خیالتون راحت باشه، اما شبکه های اجتمای چی؟؟؟
    در کل فروشگاه اینترنتی شخصی نسبت به شبکه های اجتماعی که وابسته به جای دیگه هس، مزایای خیلی بیشتری داره که اینجا امکان توضیح دادن نیست....

    یکبار دیگه از دانوش جان تشکر میکنم، کاش زودتر این مقاله مفید رو مطالعه کرده بودم.