پس از نصب ماژول یک منو با ۳ زیر منو به منوهای مدیریت شما اضافه میشود. شمارهها، گزارشها و تنظیمات.
تنظیمات ماژول
بعد از ورود به منوی «تأیید مشتریان > تنظیمات ماژول» به تنظیمات ماژول دسترسی خواهید داشت. با ورود به این صفحه تنظیمات بخشهای مختلف را میتوانید تغییر دهید.
ماژول دارای ۴ بخش تنظیمات عمومی، تأیید موبایل، ارسال پیامک و دریافت پیامک است.
تنظیمات عمومی
تنظیمات کلی ماژول را در این بخش خواهید دید. در ادامه به شرح کامل گزینههای این ماژول میپردازیم.
زمان پاکسازی بخش گزارش گیری شماره
تمامی فعالیت کاربران از جمله وارد کردن شماره موبایل و تأیید و ورود به حساب در بخش گزارش های ماژول ذخیره میشوند. شما میتوانید با رفتن به بخش گزارشها همه آنها یا فقط گزارشها قدیمی را پاک کنید. این تنظیم به شما اجازه میدهد تعداد روزهایی که بعد از آن یک گزارش قدیمی در نظر گرفته میشود را تعیین نمایید.
در حال حاضر گزارشها به صورت خودکار حذف نخواهند شد و فقط به صورت دستی و کلیک روی دکمه حذف گزارشهای قدیمی از منوی گزارشها حذف خواهند شد.
زمان اعتبار کدهای استفاده نشده
مدت زمانی که یک کاربر فرصت دارد تا کد دریافت شده را وارد نماید بر اساس ساعت. (چنانچه کد را دریافت کرده و در کادر تأیید شماره وارد نکرده باشد)
مدت زمان معتبر بودن پیامک در کوکی یک دستگاه
این گزینه زمانی کاربرد دارد که ورود با پیامک فعال بوده و کاربران با پیامک وارد سایت میشوند و نیازی به رمز عبور ندارند. چنانچه کاربر یک بار وارد سایت شود و از حساب کاربری خارج شود برای دفعات بعدی ورود او در کوکی ذخیره میشود و نیازی به تأیید مجدد برای ورودهای بعدی ندارد اما باید رمز عبورش را وارد کند.
این کار تعداد پیامکهای ارسالی را در صورتی که ورود با پیامک باشد کاهش میدهد. چنانچه کاربر گذرواژه را فراموش کرده باشد میتواند درخواست دریافت پیامک نماید.
ایمیل اختیاری
در صورتی که روی بله تنظیم شود کاربران میتوانند در هنگام ثبت نام ایمیلی وارد نکنند. توجه داشته باشید که ممکن است برخی ماژولهایی که برای کاربردهای دیگر در فروشگاه نصب کردهاید دچار مشکلات پیش بینینشده شوند بنابراین پس از فعال سازی همه بخشهای فروشگاه را کنترل نمایید.
گروه های امن
چنانچه گروه کاربری در سایت ساخته باشید این بخش برای انتخاب گروههایی است که احساس میکنید مورد تأیید هستند و نیازی به تأیید هویت با شماره موبایل ندارند. در منوی تنظیمات تأیید موبایل میتوانید مشخص کنید این گروهها چه استثنایی داشته باشند.
تنظیمات تأیید موبایل
تنظیمات مرتبط با تأیید با موبایل را در این بخش خواهید دید.
بررسی درست بودن شماره تلفن برای کشور ایران
در صورت فعال سازی صحت شماره موبایل بررسی میشود. این گزینه باید روی بله باشد.
فعال کردن تایید شماره موبایل
در صورتی که غیرفعال شود تأیید شماره موبایل از حالت اجباری خارج میشود. در صورتی که در ارسال پیامک مشکلی وجود داشت میتوانید به صورت موقت این گزینه را روی خیر تنظیم کنید.
فعال کردن شماره موبایل قبل از ثبت نام
در صورتی که این گزینه بله تنظیم شود فرم ورود و ثبت نام ماژول جایگزین فرم ورود و ثبت نام پیشفرض شده و کاربران پیش از ثبت نام باید شماره موبایل خود را تأیید کرده باشند. در صورتی که روی خیر تنظیم کنید کاربران در اولین ورود به حساب باید شماره خود را تأیید کنند.
ورود با استفاده از کد تأیید
چنانچه این گزینه را فعال کنید مشتریان برای هربار ورود به سایت پیامک دریافت میکنند. در این حالت مشتریان نیازی به گذرواژه نیز نخواهند داشت و بدون رمز و با کد تایید وارد حساب میشوند. توجه کنید که پس از یک ورود موفق، مشتریان به اندازه زمانی که در «مدت زمان معتبر بودن پیامک در کوکی یک دستگاه» در تنظیمات عمومی مشخص کردید پیامک دریافت نمیکنند و باید با رمز وارد سایت شوند. میتوانید عدد صفر را تنظیم کنید تا ورود فقط با پیامک باشد.
ورود با پیامک + رمز برای اولین ورود به حساب
در صورتی که این گزینه را فعال کنید و گزینه بالا هم فعال باشد مشتریان قدیمی که پیش از نصب این ماژول عضو سایت شدهاند و یک شماره موبایل در آدرس خود دارند برای اولین ورودشان به سایت باید رمز عبور را هم علاوه بر کد تأیید پیامکی وارد کنند. این گزینه برای جلوگیری از ورود کاربران به حسابی که متعلق به خودشان نیست قرار گرفته.
بررسی شماره موبایل سبد خرید فعال
مشتریان میتوانند در آدرسهای خود شماره موبایلهای متعدد وارد نمایند و با این آدرسها خرید ثبت کنند. ماژول میتواند ثبت خرید با آدرسی که شماره موبایل آن تأیید نشده جلوگیری کند و از کاربر درخواست کند قبل از ادامه خرید شماره را تأیید کنند حتی اگر شماره اصلی خود را تأیید کرده باشند و با آن وارد حساب شده باشند.
مکث بین دو درخواست
مدت زمانی که کاربر باید صبر کند تا بتواند یک پیامک جدید دریافت کند. توصیه میشود عددی بزرگتر از صفر تنظیم شود تا از ارسال پیامک در تعداد بالا جلوگیری شود.
زمان ارسال پیامک یکسان
ممکن است برخی مواقع پیامکها با تأخیر به دست کاربران برسد و اگر کد یکسان ارسال نشود با وارد کردن کدی که ابتدا دریافت میکنند موفق به تأیید شماره خود نشوند. دقایقی که در اینجا تعیین میکنید کاربر کد یکسانی دریافت خواهد کرد.
گروه های امن وارد سایت شوند
گروههای امن بتوانند بدون دریافت پیامک و نیاز به تأیید موبایل. فقط با رمز وارد سایت شوند.
مشتریان در گروه های امن می توانند سفارش ثبت کنند
مشتریان در گروهها امن و تأیید شده میتوانند با شماره های تأیید نشده در آدرس خودشان خرید ثبت کنند.
ارسال پیامک
تنظیمات ارسال پیامک در این بخش قرار دارد. شرح گزینههای آن را در ادامه بخوانید.
نام قالب پیامک (اختیاری)
در صورتی که پنل پیامکی شما به جای متن پیام، الگو دریافت میکند این نام را باید وارد کنید. در غیر این صورت باید خالی رها کنید. برای استفاده از حالت الگو باید ماژول پیامک به روز باشد.
متن پیامک یا الگوی ارسال پیام
متن پیامک را به دلخواه وارد نمایید. استفاده از {verification_code} در متن پیامک یا الگو اجباری است. این عبارت با کد تأیید جایگزین خواهد شد. توصیه میشود کد در ابتدای خط و در یک خط جداگانه باشد تا در موبایل به راحتی استفاده شود.
راهنمای استفاده از الگو
در صورتی که ارایه کننده سرویس پیامک شما از الگو برای ارسال سریع پیامک استفاده میکند و وب سرویس مورد نظر شما برای ارسال الگو به ماژول جامع پیامک اضافه شده میتوانید به جای متن پیامک از الگو استفاده کنید.
الگوها فقط متغیر (پارامتر) دریافت میکنند و پیش از ارسال با الگو باید قالب مورد نظر خود را در پنل پیامکی بسازید.
برای تنظیم هر پارامتر مقدار آن را با دونقطه جدا کنید و هر پارامتر را در یک خط جدید تعریف کنید.
مثال:
چنانچه در پنل پیامک خود قالبی به این شکل ساخته باشید:
کد تأیید شما برای ورود به سایت [Code] است.
در بخش متن پیام در ماژول میبایست این عبارت را وارد کنید:
Code:{verification_code}
مثال۲ :
چنانچه در پنل پیامک خود قالبی به این شکل ساخته باشید:
%token%
کد تأیید شما برای ورود به %token2 ٪ است
در بخش متن پیام در ماژول میبایست این عبارت را وارد کنید:
token:{verification_code}
token2:فروشگاه اینترنتی ...
تنظیمات دریافت پیامک
ماژول تأیید پیامکی شماره موبایل امکان دریافت پیامک را به عنوان راهکاری برای حالتی که پیامکها به هر دلیلی به دست کاربران نمیرسد پیشبینی کرده است. برای این منظور باید حتماً آدرسی که در این بخش مشخص شده را مطابق راهنمای پنل پیامکی خود در تنظیمات پنل پیامک خود وارد کنید.
شماره پیامک گیر
این شماره ایست که به کاربر نمایش داده میشود تا پیامک تأیید را به آن ارسال نمایند. این شماره باید اختصاصی و فقط مخصوص تأیید مشتریان باشد و از آن استفاده دیگری نشود چون ماژول همه پیامک های دریافتی را پردازش خواهد کرد.
نام پارارمتر to پیامک گیر
پارامتر شماره پیامک گیر است. مطابق راهنمایی که در ادامه میآید میتوانید این پارامتر را که توسط پنل پیامک ارسال میشود پیدا کنید و وارد نمایید. در برخی پنلها این پارامترها به راحتی توسط خودتان مشخص میشود.
نام پارارمتر from پیامک گیر
پارامتر ارسال کننده پیامک است که توسط پنل پیامک به سایت ارسال میشود.
نام پارامتر "message" پیامک گیر
پارامتر متن ارسالی است که توسط پنل پیامک به سایت ارسال میشود.
راهنمای تنظیم پیامک گیر و تشخیص پارامترها
ابتدا آدرس پیامک گیر ماژول را نیاز دارید که در پنل تنظیم کنید. این آدرس که شبیه URL زیر است به طور کامل نمایش داده میشود و کافی است فقط آن را از تنظیمات این بخش کپی نمایید.
https://mysite.ir/module/iverify/receivesms
در برخی پنلهای پیامکی وارد کردن همین آدرس کفایت میکند و خود پنل پیامک سایر پارامترها را ارسال میکند. که در این حالت باید از راهنمای پنل پیامکی نام پارامترهای ارسالی را پیدا کرده و در تنظیمات ماژول وارد کنید.
به طور مثال یک پنل پیامکی ممکن است شماره ارسال کننده پیامک را با نام mobile ارسال کند و پنل دیگر با نام from یا نامهای دیگر.
اما در برخی پنلها لازم است پارامترها را به آدرس اضافه کنید. برای شیوه تنظیم پارامترها باید از راهنمای پنل یا پشتیبانی آن کمک بگیرید. معمولاً در این حالت نام پارامنرها توسط خودتان تنظیم میشود و توسط متغیرها توسط پنل پیامک شناسایی میشود.
به طور مثال در برخی پنل ها نیاز است به این شکل تنظیم شود:
https://mysite.ir/module/iverify/receivesms?from=$FROM$&to=$TO$&message=$TEXT$
که وقتی یک پیام به شماره شما ارسال شود به طور خودکار متغیرها پرشده و آدرس مورد به این شکل تبدیل میشود:
https://mysite.ir/module/iverify/receivesms?from=09123456789&to=1000123&message=1234
در این مثال نام پارامترها from و to و message است.
فهرست شمارهها
در این بخش لیست شمارههای تأیید شده را خواهید دید. در این فهرست تمامی شمارههایی که کد تأیید را درست وارد کنند نمایش داده میشود.
شناسه مشتری
در این لیست مشخص میکند این شماره مربوط به کدام مشتری است و چنانچه مقدار آن صفر باشد به این معنی است که این کاربر پس از تأیید شماره موبایل موفق به ورود به حساب نشده و یا کاربر جدید بوده و فرم ثبت نام را ترک کرده است. توصیه میشود به صورت روزانه با این افراد تماس بگیرید و علت ترک سایت را از آنها بپرسید. توجه کنید که این افراد مشتریان بالقوه شما هستند و بهتر است آنها را از دست ندهید!
با کلیک روی آیکون سبز رنگ فعال میتوانید یک شماره را غیرفعال نمایید تا دسترسی این شماره برای همیشه به سایت مسدود شود.
در بخش تاریخها میتوانید تاریخ تأیید شماره و آخرین باری که این شماره تأیید شده را ببینید.
فهرست گزارشها
این فهرست یک گزارش کامل از فعالیت کاربران را نمایش میدهد. علاوه بر آن یک لیست از مشتریان احتمالی برای شما خواهد بود.
عملیات مشخص میکند کاربر چه فعالیتی داشته است. شناسه مشتری نشان میدهد کاربر در سایت وارد بوده (بزرگتر از صفر) یا قصد ورود داشته است (صفر). تأیید شده مشخص میکند که این شماره را تأیید شده بوده است یا شماره جدید است.
شرح انواع عملیات در گزارش
درخواست
به این معنی است که کاربر شماره خودش را در کادر ورود و ثبت نام وارد کرده است.
تأیید
مشتری پیامک را دریافت کرده و در کادر مربوطه وارد کرده و شماره خودش را تأیید کرده است.
درخواست معکوس
مشتری موفق به دریافت پیامک نشده و گزینه ارسال پیامک را انتخاب کرده است.
تأیید معکوس
مشتری پیامک ارسال کرده و شماره خودش را تأیید کرده است.
تأیید با کوکی
مشتری پیشتر یک بار با شماره موبایلش وارد حساب شده و اکنون از حساب خارج شده است. برای ورود مجدد تا زمانی که تعیین کرده اید نیازی به تأیید شماره موبایل با پیامک ندارد و میتواند با گذرواژه وارد سایت شود.
ورود
مشتری با گذرواژه یا پیامک وارد سایت شده است.
ثبت نام
مشتری جدید بوده و پس از تأیید شماره ثبت نام کرده است.
افزودن/ ویراش توسط مدیر
مدیر یک شماره به فهرست شماره ها اضافه کرده است (بدون تأیید پیامکی) یا آن را ویرایش کرده.
حذف
مشتری شماره تأیید شده خودش را از حساب کاربری حذف کرده است.