طی روزهای اخیر خبری مبنی بر انتشار اسناد موتور جستجوی گوگل در رابطه با فاکتورهای رتبه بندی گوگل منتشر شد که جامعه seo را تحت تاثیر خود قرار داد. این خبر به شکل واضح به فاش شدن شاخص‌‌‌ های رنکینگ موتور جستجو که در حدود 14014 مورد است اشاره دارد. با توجه به اهمیت این موضوع سعی کرده ایم که این خبر را پوشش دهیم. همراه آی پرستا باشید….

انتشار غیر عمدی در گیت هاب

بر اساس شواهد، اینگونه به‌ نظر می‌رسد گوگل اسناد را به صورت عمومی و احتمالاً غیرعمدی در تاریخ ۲۷ مارس (۸ فروردین ۱۴۰۳) و از طریق پلتفرم گیت‌ هاب در دسترس قرار داده است و در تاریخ ۷ می (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حذف شدند.
البته این اسناد در همین دوره کوتاه در سرویس‌ های دیگر ایندکس شده بود و حتی پس از حذف نیز در دسترس عموم قرار داشت به شکلی که به راحتی قابل دستیابی بود.

اسناد (فاکتورهای رتبه بندی گوگل) فاش شده شامل چه مواردی است؟

مستندات منتشر ‌شده شامل اسناد داخلی (API) و نحوه‌ ی عملکرد اجزای مرتبط با تولید نتایج جستجو را برای کارمندان شرکت توضیح می‌‌دهند می‌باشد. حجم کلی اسناد گوگل بیش‌ از ۲۵۰۰ صفحه است و اینکه تصور می‌‌شود که برخی از آنها مربوط‌ به سیستم‌ های قدیمی‌ تر باشند، اما بطور کلی بروز هستند.


داده‌های موجود در اسناد فاش‌ شده از گوگل، عواملی را که این شرکت برای مرتب‌سازی نتایج جستجو در نظر می‌گیرد نشان می‌دهند، اما وزن و اهمیت نسبی هر کدام از عوامل در رتبه‌بندی نهایی مشخص نیست.
کارشناسان سئو که همواره در تلاش هستند خود را با تغییرات الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل وفق دهند و در نتایج جستجو نسبت‌ به رقبا در جایگاه بالاتری دیده شوند، احتمالاً اطلاعات فاش ‌شده را مفید می‌دانند.
این الگوریتم شامل 14014 فاکتور رتبه‌بندی صفحات وب و 2596 ماژول رتبه بندی است. با بررسی این داکیومنت ، برخی از افراد مطالبی را منتشر کرده اند و معتقند که گوگل تا کنون اظهاراتی گمراه کننده در مورد الگوریتم‌های خود داشته است. برخی دیگر هم می‌گویند که این داکیومنت شامل الگوریتم‌های واقعی گوگل نیست.


چه کسی فاکتورهای رتبه بندی گوگل منتشر کرد؟

این اسناد را رند فیشکین فاندر سایت moz.com با کمک عرفان عظیمی، متخصص ایرانی در حوزه‌ی سئو، به‌اشتراک گذاشت؛ کسی که تجربه‌ی فعالیت در حوزه‌ی بهینه‌سازی برای موتور‌های جست‌و‌جو (سئو) را دارد.


عرفان عظیمی کیست ؟

عرفان عظیمی یک متخصص سئو ایرانی ساکن تفلیس گرجستان و موسس و مدیر شرکت EA Eagle Digital است. او بیش از 14 سال سابقه کار در زمینه سئو دارد که چند سال پیش به گرجستان مهاجرت نموده و با شرکت های بزرگی مانند Colliers International، WonderFi، Caesarstone و Scorpion همکاری کرده است.


چقدر به این اطلاعات (فاکتورهای رتبه بندی گوگل) اعتماد کنیم ؟

برای صحت سنجی این داکیومنت آقای رنک فیشکین با برخی از کارمندان سابق گوگل صحبت کرده است و اظهارات آنها به این صورت بوده است:
▫️زمانی که آنجا کار می کردم به این کد دسترسی نداشتم. اما این مطمئناً قانونی به نظر می رسد.
▫️این همه ویژگی های یک API داخلی Google را دارد.
▫️ این یک API مبتنی بر جاوا است. و شخصی زمان زیادی را صرف رعایت استانداردهای داخلی خود گوگل برای اسناد و نام‌گذاری کرده است.
▫️ برای اطمینان به زمان بیشتری نیاز دارم، اما این با اسناد داخلی که من با آنها آشنا هستم مطابقت دارد.
▫️ هیچ چیزی که من در یک بررسی کوتاه دیدم نشان نمی دهد که این چیزی به غیر از یک داکیومنت رسمی است.

لینک داکیومنت منشر شده:
https://hexdocs.pm/google_api_content_warehouse/0.4.0/api-reference.html#modules

ویدئوی منتشر شده عرفان عظیمی، فردی که این داکیومنت را منتشر کرده است:
https://youtu.be/AEb8_rbfFVw?si=dmFdCKTLLDJkw-zR

(0 رای)
0 5 1 0
هیچ دیدگاهی وجود ندارد