به گفته معاون آموزشی و پژوهشی وزیر صنعت، معدن و تجارت، هدف از برگزاری این جشنواره معرفی برترین سایتها نسبت به شاخصهای مختلف از جمله شاخص اعتماد است و امیدواریم با برگزاری این جشنواره سایتهای دیگر نیز برای به دست آوردن این نماد و جلب اطمینان مشتری تشویق شوند.
نخستین جشنوراه وب و کسب و کار وزارت صنعت و معدن و تجارت
به گزارش ایلنا علی اصغر توفیق روز 18 اردیبهشت ماه در نشست خبری اولین جشنواره وب و کسب و کار، خبر از برگزاری اولین جشنواره وب و کسب و کار با هدف شناسایی برترین های حوزه تجارت الکترونیک و فروش آنلاین داد. توفیق افزود: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی برترین سایتها نسبت به شاخصهای مختلف از جمله شاخص اعتماد است و امیدواریم با برگزاری این جشنواره سایتهای دیگر نیز برای به دست آوردن این نماد و جلب اطمینان مشتری تشویق شوند.
وی افزود: اهمیت خرید اینترنتی در دنیای امروز غیر قابل انکار است و اگر این شیوه کسب و کار در کشور رواج پیدا کند میتواند صادرات و تجارت خارجی ما را دچار تحول کند. به طور مثال یک خریدار خارجی دیگر نیازی ندارد برای خرید جنس خود به کشور سفر کند و هزینههای سفر را متحمل شود بلکه از طریق اینترنتی میتواند به جنس خود برسد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط به وجود آمده و رفع تحریمها، هیاتهای مختلف تجاری در حال آمدن به کشور هستند و فعالین بازرگانی آنها نیز به دنبال جذب مشتری هستند با توجه به قواعد دنیای امروز که استفاده از وبسایت و دنیای مجازی جزو غیر قابل انکار آن است لازم است شرکتها وبسایت خود را به روز نگه دارند بر همین اساس برخی از امتیازدهی ما به شرکتهای حاضر در این جشنواره براساس به روز نگه داشتن اخبار وبسایت خود، چند زبانه بودن، ارتباط با مشتریان و ترافیک اینترنتی خواهد بود.
ثبت نام در این جشنواره از روز 18 اردیبهشت آغاز شده است و هرچند توفیق مهلت ثبت نام را 10 روز اعلام کرده بود اما در سایت اینترنتی جشنواره مهلت ثبت نام تا 18 خرداد ماه است و برندگان جشنواره در تاریخ 18 مردادماه معرفی خواهند شد.
برای ثبت نام در نخستین جشنواره وب و کسب و کار وارد سایت webfestival.mimt.gov.ir شوید.
آغاز ستاره دهی به دارندگان نماد اعتماد الکترونیک
معاون آموزشی و پژوهشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان میزان مبادلات ریالی در سیستم خرید اینترنتی گفت: در سال 92 حجم خرید اینترنتی در کشور 13.900 هزار میلیارد تومان و در سال 93، 54هزار میلیارد و در سال 94 به 61هزار میلیارد تومان رسید. وی ادامه داد: در سال 92، 1400 وبسایت در مرکز توسعه تجارت الکترونیک مورد بررسی قرار دادیم و به آنها نشان اعتماد دادیم که این عدد امروز به 16 هزار سایت رسیده است که این نشان میدهد مردم به این نهاد اعتماد کردهاند. ما ستارهدهی این سایتها را آغاز کردهایم. به این ترتیب که سایتی اگر 5 ستاره اعتماد داشته باشد از همه نظر مورد تایید است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کالاهای اینترنتی که بعضاً با مشخصات ذکر شده در وبسایت مغایرت دارد گفت: در دنیا ضوابط مختلفی برای فروش اینگونه کالاها وجود دارد به طور مثال برخی از شرکتهای اینترنتی تا مدت یک هفته از پرداخت پول به فروشنده خودداری میکنند تا اگر مشتری مغایرتی در کالا دید آن را بتواند مرجوع کند. بر همین اساس است که ما نماد اعتماد را به وبسایتها میدهیم.
وی ادامه داد: وبسایتهایی که به مشتری و سلیقه او احترام بگذارند و کالای معرفی شده در وبسایت را در اختیار خریدار بگذارند میتوانند نماد اعتماد را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کنند و در صورتی که تخلف کنند مطابق قوانین تجارت با آنها برخورد خواهد شد.
توفیقی در مورد جعل این نماد گفت: این نماد طوری طراحی شده است که امکان جعل نداشته باشد به طوری که با کلیک بر روی این نماد وارد وبسایت مادر خواهد شد و در آنجا میتواند با دادن مشخصات شرکت از اصالت کالا و فروشنده مطمئن شود.
سهم 4 درصدی تجارت الکترونیک از تولید ناخالص داخلی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درپایان اظهار داشت: در سال 2015، 17هزار میلیارد دلار از طریق خرید اینترنتی جابجا شده است که سهم ایران از این رقم یک و نیم درصد بوده است. اهمیت کسب و کار الکترونیک به قدری است که اکنون 4 درصد GDP کشور را تشکیل میدهد و امیدواریم با برگزاری این جشنواره این کسب و کار توسعه بیشتری بگیرد. وی با بیان این مطلب گفت: خرید و فروش اینترنتی از حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۵۰ هزار میلیارد تومان درسال ۹۳ و بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ رسیده است.