مدیریت مشخصه های پرستاشاپ

مشخصه ها اساس تفاوت بین محصولات می باشند (یا ترکیبات در رابط پرستاشاپ): تنها در صورتی می توانید بین محصولات تمایز قائل شوید که محصول حداقل دارای یک مشخصه متغیر باشد.

در حالی که محصولات با نام های مشابه را حفظ می کنید، باید در مورد مشخصه های متغیر یک محصول نیز فکر کنید: رنگ، ظرفیت، سایز، وزن و ... به جز قیمت می توانید از هرچیزی که باعث تمایز بین محصولات میشود استفاده کنید.

تفاوت بین یک مشخصه و ویژگی بسته به محصول شما دارد. برخی محصولات ممکن است در برخی صفات مشترک باشند، یک مشخصه برای ایجاد انواع متفاوت از یک محصول استفاده می شود و دیگری برای ویژگی های ثابت محصول استفاده می شود.

برای مثال، مشتری می تواند یک آی پد براساس یک مشخصه (رنگ، فضای دیسک) و نه براساس ویژگی ها (وزن، سایز) بخرد.

به همین ترتیب، فروشگاه دیگری ممکن است تیشرت های خود را براساس مشخصه ها (رنگ، سایز، جنس) و نه ویژگی ها (وزن) به فروش برساند.

مشخصه ها براساس هر محصول از صفحه "محصولات" در منوی " کاتالوگ " پیکربندی می شوند، اما ابتدا باید آن ها را در فروشگاه، از طریق صفحه "مشخصه های محصول" در منوی " کاتالوگ " ثبت کنید.

این صفحه لیستی از تمامی مشخصه های ثبت شده را ارائه می کند. می توانید آن ها را با استفاده از دکمه های فعال سمت چپ جدول حذف یا ویرایش کنید یا می توانید با کلیک روی دکمه " نمایش "، ارزش های مربوط به هر مشخصه را با باز شدن در جدولی دیگر ببینید.

همچنین این امکان برای شما فراهم شده است تا ترتیب نمایش مشخصه ها در بخش کاربری را با کلیک روی آیکون های جهت در هر سطر و یا زمانی که ماؤس روی ستون "موقعیت" قرار می گیرد با کشیدن و رها کردن (dropping و drag) جایگاه آن ها را تنظیم کنید.

ایجاد یک مشخصه جدید

برای افزودن یک مشخصه و یا به عبارتی افزودن گروه متنوع امکانات (رنگ، ظرفیت، مواد و ...) روی " افزودن مشخصه (ویژگی) جدید" کلیک کنید تا صفحه جدیدی برای شما باز شود.

فرم را پرکنید:

  • نام. برای نام،توضیح دقیقی از مشخصه بنویسید. نام باید کوتاه اما دقیق باشد تا با مشخصه های دیگر اشتباه نشود.
  • نام عمومی. نام عمومی مشخصه برای مشتریان در صفحه محصول نشان داده می شود. برخی مشخصه ها ممکن است دارای نام مشابه اما محتوای متفاوت باشند، این فیلد شما را قادر به ارائه مشخصه به صورت صحیح در بین محتوای محصول می کند.
  • نوع ویژگی. این امکان را برای شما فراهم می کند تا نحوه نمایش مشخصه و ارزش آن را در بخش کاربری از انواع : فهرست پایین رونده، دکمه های رادیویی، رنگ یا طرح (انتخاب کننده رنگ) انتخاب کنید.

زمانی که ماژول بلوک ناوبری لایه ای فعال باشد سه گزینه در دسترس خواهد بود. این سه گزینه به شدت وابسته به ناوبری لایه ای هستند: آن ها یک URL  مستقیم به انواع محصول را فراهم می کنند. این کار نه تنها به مشتریان شما توانایی ارسال لینک صحیح به یک دوست را می دهد، بلکه به بالا بردن جایگاه شما در موتورهای جستجو کمک می کند.

  • URL. لغتی برای استفاده در URL. به صورت پیش فرض پرستاشاپ از نام عمومی مشخصه استفاده می کند.
  • عنوان متا. لغتی برای استفاده در عنوان صفحه. به طور پیش فرض پرستاشاپ از نام عمومی استفاده می کند.
  • قابل ایندکس. آیا موتورهای جستجو باید این مشخصه را ایندکس کنند یا خیر.

مشتری می تواند به راحتی با کلیک روی یک مشخصه از صفحه محصول URL را دریافت کند: URL با افزودن جزئیات نهایی تغییر خواهد کرد، برای مثال #/color-metal یا  #/disk_space-16gb/color-green.

  • تولیدکننده ناوبری لایه ای

مشخصه جدید را برای برگشتن به لیست مشخصه ها ذخیره کنید. حالا باید برای این مشخصه، مقدار اضافه کنید.       

افزودن مقدار جدید

روی " افزودن مقدار جدید" کلیک کنید. صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد.

 

فیلدهای موجود در فرم را پر کنید:

  • گروه های مربوط به ویژگی. از لیست، یکی از مشخصه های موجود را انتخاب کنید.
  • ارزش. یک ارزش برای مشخصه انتخاب کنید: "قرمز"، "16 گیگا بایت"و ...

فیلد بعدی تنها زمانی که خصیصه از نوع رنگ باشد نمایش داده می شود.

  • رنگ. اگر مشخصه رنگ می باشد، می توانید کد رنگ را به صورت HTML وارد کنید (برای مثال "#79ff52"  یا "lightblue")، یا از انتخاب کننده رنگ برای تعیین دقیق رنگ استفاده کنید.
  • بافت. اگر محصول شما به جای استفاده از یک رنگ از یک بافت استفاده می کند (برای مثال: راه راه ببری)در این صورت می توانید عکسی را برای نمایش در صفحه محصولات آپلود کنید. توجه کنید که این قسمت جایگزین کد رنگ html در بالا می شود. برای شروع آپلود روی دکمه "ذخیره" کلیک کنید.

با استفاده از این گزینه می توانید این امکان را برای مشتریان خود فراهم کنید تا رنگ های متنوعی را به جای استفاده از تنها یک رنگ انتخاب کنند. این که بافت در بخش کاربری چطوری نمایش داده شود بسته به قالبی که از آن استفاده می کنید دارد... 

  • بافت فعلی. زمانی که یک فایل بافت آپلود می کنید، آن در این بخش به عنوان یادآوری نمایش داده می شود.

می توانید با کلیک روی دکمه "ذخیره و افزودن مقدار دیگر" مقادیر بیش تری برای هر مشخصه را اضافه کنید.

زمانی که ماژول بلوک ناوبری لایه ای فعال باشد دو گزینه در دسترس خواهد بود. این دو گزینه به شدت وابسته به ناوبری لایه ای هستند: آن ها یک URL  مستقیم به انواع مختلف یک محصول را فراهم می کنند. این کار نه تنها به مشتریان شما توانایی ارسال لینک صحیح به یک دوست را می دهد، بلکه همچنین به بالا بردن جایگاه شما در موتورهای جستجو کمک می کند.

  • URL. لغتی برای استفاده در URL. به طور پیش فرض پرستاشاپ از مقدار نام استفاده می کند.
  • عنوان متا. لغتی برای استفاده در عنوان صفحه. به طور پیش فرض پرستاشاپ از مقدار نام استفاده می کند.

مشتری می تواند به راحتی با کلیک روی یک مشخصه از صفحه محصول URL را دریافت کند : URL با افزودن جزئیات نهایی تغییر خواهد کرد، برای مثال #/color-metal یا  #/disk_space-16gb/color-green.

زمانی که مشخصه و مقادیر آن ایجاد شد، با استفاده از تب " ترکیبات " در صفحه هر محصول از منوی " کاتالوگ " امکان ایجاد انواع مختلف از یک محصول برای شما فراهم می شود.