آمار

این بخش آمارهای مختلف مفیدی که توسط پرستاشاپ جمع آوری شده است را نشان می دهد. با کلیک روی هریک از تب های موجود در سمت راست صفحه " آمار "، آمارهای مختلف نمایش داده می شود.

برای برخی از آمارها، توضیحات کاملی داده شده است، که شما را در درک داده ها و استفاده از آن ها برای بهبود وضعیت فروشگاهتان کمک خواهد کرد.

داده های آماری از روزی که پرستاشاپ را نصب کرده اید، جمع آوری می شوند. اگر تمایلی به داشتن این داده ها ندارید (تمامی داده ها آزمایشی را پاک کنید)، می توانید حداقل 24 ساعت قبل از افتتاح رسمی فروشگاه از " Auto-clean period " استفاده کنید.

رابط اصلی

به صورت پیش فرض، این صفحه آمار پیشخوان را نمایش می دهد که مروری کلی بر آمار و ارقام جمع آوری شده توسط سیستم از هنگام راه اندازی فروشگاه تاکنون را ارائه می دهد.  

بالای صفحه قسمتی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن دوره زمانی برای نمایش اطلاعات را انتخاب کنید. سه مجموعه گزینه وجود دارد:

  • روز، ماه یا سال جاری.
  • روز، ماه یا سال گذشته.
  • انتخاب تاریخ دقیق.

داشبورد(تب چکیده آمارها) شامل 8 بخش می باشد:

  • چکیده آمارها. این قسمت قلب آمار فروشگاه شماست. در این جدول، پرستاشاپ مروری کلی بر مهم ترین ارقام جمع آوری شده در یک دوره زمانی دارد: بازدیدها، ثبت نام ها، سفارشات ثبت شده، موارد خریداری شده، درصد ثبت نامی ها، درصد سفارشات و درآمدها.

با استفاده از لیست کشویی " قالب زمان" که در بالای جدول تعبیه شده است، این امکان برای شما فراهم شده است تا نحوه نمایش اطلاعات را تغییر دهید: روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه.

سه خط نهایی جدول متأثر از انتخاب دوره نیستند: اعداد مجموع، متوسط و پیش بینی شما را قادر به برآورد بهتر از جایی که در آن قرار دارید خواهید کرد.

  • تبدیل. این بخش تعداد بازدیدکنندگان و یا تعداد افرادی که عضو فروشگاهتان هستند را مبتنی بر تعداد سفارشات نشان می دهد. این شاخص خوبی برای نحوه عملکرد فروشگاه شماست. این یک شاخص خوب از نحوه عملکرد فروشگاهتان می باشد.

توجه داشته باشید که: تفاوت بین " سبدها " و " تمام سبدها " این است که سبدها مربوط به یک بازدیدکننده با محصولات آن می باشد در حالی که " تمام سبدها " شامل محصولات، آدرس ارسال و حامل انتخاب شده می باشد.

  • توزیع پرداخت. در این بخشروش های پرداختی که بیش تر توسط مشتریان انتخاب شده است، ارائه می شود. براساس این آمار و ارقام، ممکن است شما تمایل داشته باشید که به منظور بهبود مراحل خرید بیش تر در فروشگاهتان از روش های پرداخت پرطرفدار و یا هر روشی که شما ترجیح می دهید، استفاده شود.

با استفاده از لیست کشویی "منطقه" که در بالای این بخش قرار دارد می توانید آمار را محدود به منطقه جغرافیایی کنید و روش هایی که دارای بهترین و بدترین عملکرد بوده اند را مشاهده کنید.

  • پراکندگی شاخه. این بخش اطلاعات مربوط به شاخه ها را در اختیار شما قرار می دهد. برای هر شاخه، اطلاعات مفیدی ارائه شده است: محصولات، فروش ها، درصد محصولات فروخته شده، درصد فروش و قیمت متوسط. شاید شما تمایل داشته باشید در صورتی که شاخه ای بیش از سایر شاخه ها فروش داشت، برای موفقیت بیش تر روی آن برنامه ریزی کنید و از طرف دیگر می توانید برای شاخه هایی که فروش کمتری داشته اند کوپن تخفیف و یا فعالیت های تبلیغاتی اعمال کنید.

با استفاده از لیست کشویی "منطقه" در بالای این بخش، می توانید نمایش نتیجه را به یک منطقه خاص محدود کنید و شاخه ای که بیش از سایر شاخه عملکرد بهتری داشته است را مشخص کنید.

  • پراکندگی زبان. مشتریان در حین ثبت نام می توانند زبان خود را انتخاب کنند و شما قادر به مشاهده نحوه توزیع زبان در این بخش هستید. از این که تمامی محصولاتتان حداقل برای دو زبان پرکاربرد به صورت صحیح ترجمه شده است اطمینان حاصل کنید.
  • پراکندگی منطقه. شما می توانید بخش های دیگر را به وسیله منطقه فیلتر کنید، اما در این بخش مستقیما مشتریان و فروش های ثبت شده را مشاهده می کنید ( و درصد مربوط به آن ها ).
  • پراکندگی واحد پول. اگر در فروشگاهتان بیش از یک واحد پول دارید، این بخش به شما کمک می کند، تا ببینید مشتریان بیش تر از چه واحد پولی استفاده می کنند.

با استفاده از لیست کشویی " منطقه " در بالای این بخش، می توانید ارقام را به منطقه جغرافیایی خاصی محدود کنید و بیش ترین استفاده را بسته به منطقه انتخاب شده ببینید.

  • پراکندگی مدل ها. این گزینه بیش تر از یک آمار داخلی است و این امکان را برای شما فراهم می کند تا خصیصه و گروه خصیصه  ای که بیش تر در محصولات شما وجود دارد را مشاهده کنید.

منوی آمار

بیش تر داده های آماری با کلیک روی دکمه " استخراج CSV " به صورت فایل CSV  قابل دانلود هستند.

  • مقادیر موجود.این قسمتارزش موجودی فعلی شما را نشان می دهد.
  • بهترین شاخه ها. این بخش عملکرد فروشگاه شما را براساس شاخه ها نمایش می دهد. می توانید تعداد محصولاتی که در هر شاخه فروخته شده است، جمع قیمت و تعداد دفعات بازدید را پیدا کنید. از اینکه به طور منظم نتایج شاخه های مختلف را به منظور تعدیل پیوستگی فروشگاه بررسی می کنید اطمینان حاصل کنید.
  • بهترین مشتریان. در این بخش لیستی از بهتربن مشتریان فروشگاه شما همراه با اطلاعاتی چون ایمیل آن ها، تعداد بازدیدها و مقدار خریدی که انجام داده اند، نمایش داده می شود. به این صفحه دقت داشته باشید تا بتوانید بهترین مشتریانتان را حفظ کنید. با کلیک روی دکمه های موجود بالای ستون ها می توانید نحوه مرتب سازی داده ها را تغییر دهید.
  • بهترین توزیع کنندگان. این بخش آمار مربوط به توزیع کنندگان را همراه با تعداد فروش و مجموع پرداختی نمایش می دهد.
  • بهترین تخفیف ها. در این بخش کوپن ها، تخفیفات، قوانین سبد خرید و قوانین قیمت کاتالوگی که چه به صورت شخصی و چه از طریق کمپین تبلیغاتی ایجاد و توزیع کرده اید، همراه با فروش ها و استفاده از آن ها نمایش داده می شود.
  • بهترین محصولات. در این بخش بهترین عملکرد محصولات همراه با اطلاعاتی چون میانگین فروش روزانه، گردش مالی، تعداد دفعات بازدید از صفحه و تعداد باقی مانده برای فروش نمایش داده شده است. با استفاده از این جدول می توانید محصولات اصلی خود را شناسایی کرده و برای انجام برخی از اقدامات از قبیل افزایش یا کاهش قیمت های فروش، ایجاد تخفیف برای یک محصول خاص تصمیم گیری کنید.
  • مرورگرها و سیستم عامل ها. این بخش شما را از این که بازدیدکنندگان و مشتریانتان از چه مرورگری استفاده می کنند مطلع می کند. باید بررسی کنید که آیا فروشگاهتان با این مرورگرها یا حداقل سه مورد از آنهایی که استفاده بیش تری دارند سازگار است یا خیر. همچنین اگر تعداد کاربرانی که فروشگاه شما را از طریق موبایل مشاهده می کنند زیاد باشد باید یک نسخه موبایل نیز برای فروشگاهتان تهیه کنید.

درنهایت، می توانید ببنید که بازدیدکنندگان از چه سیستم عامل هایی استفاده می کنند و از این که فروشگاه شما به صورت کامل با آن ها سازگار است اطمینان حاصل کنید.

  • پراکندگی حامل ها. در این صفحه حامل هایی که بیش تر مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار گرفته اند نشان داده می شود. امکان فیلتر نتایج براساس وضعیت سفارش نیز وجود دارد. اگر حاملی برخلاف این که سریع و کارآمد است اما مورد استفاده قرار نگرفته است، برای افزایش رضایت مشتریان آن را در فرایند پرداخت برجسته تر نشان دهید.
  • ارزیابی فهرست محصولات. این بخش مروری کلی بر نحوه عملکرد کاتالوگ شما دارد. می توانید وضعیت فعال بودن محصول، توضیحات وارد شده برای تمامی زبان های فعال فروشگاه، تصاویر، فروش ها و مناسب بودن تعداد برای فروش (وضعیت موجودی فعلی) را در این صفحه پیدا کنید. وضعیت هر محصول با استفاده از آیکون های رنگی نمایش داده می شود. با استفاده از جدول بالای صفحه می توانید معیارهای مورد نظرتان را تعریف و سپس تنظیمات را ذخیره کنید.
  • آمار کاتالوگ. این بخش شامل اطلاعات عمومی راجع به محصولات فروخته شده در فروشگاه آنلاین شما و تمامی کاتالوگ می باشد. این آمار با استفاده از دسته ای که در لیست کشویی انتخاب کرده اید قابل فیلتر شدن می باشد. می توانید با مواردی که برایتان نمایش داده شده است در مورد عملکرد فروشگاه اقدام کنید:
    • محصولات موجود. تعداد محصولات موجود در هر دسته را نشان می دهد (به صورت پیش فرض تمامی شاخه ها).
    • قیمت محصولات (قیمت پایه). میانگین قیمت محصولات در شاخه انتحاب شده را نشان می دهد.
    • صفحه های محصولات بازدید شده. تعداد صفحاتی کهبه وسیله مشتریان بالقوه شما بازدید شده است. از این داده ها برای مقایسه این که کدام محصولات بیش تر بازدید شده اند یا آن هایی که بازدید کمی داشته اند، استفاده کنید و با این اطلاعات در جهت بهبود وضعیت کاتالوگتان قدم بردارید.
    • محصولات خرید شده. تعداد محصولات خریداری شده در هر دسته را نشان می دهد.
    • متوسط تعداد بازدید صفحات. تعداد بازدیدهای محصولات در دسته انتخاب شده را نشان می دهد.
    • متوسط تعداد خرید. میانگین تعداد محصولات خریداری شده در شاخه ای که انتخاب کردید را نمایش می دهد.
    • تصاویر موجود. بسته به شاخه انتخاب شده تعداد تصاویر موجود نشان داده می شود. در صورتی که تعداد عکس ها از کمتر از محصولات باشد متوجه تعداد محصولات فاقد عکس شوید.
    • متوسط تعداد تصاویر. میانگین تعداد تصاویر برای محصولات را نشان می دهد.
    • محصولاتی که هیچ وقت بازدید نشده اند. ممکن استبرخی از صفحات شما هیچگاه توسط بازدیدکنندگان دیده نشده باشد. این صفحات را بررسی و دلیل آن را پیدا کنید.
    • محصولات بدون خرید. برخی از محصولات شما هیچگاه توسط مشتریان شما خریداری نشده اند. این یک مسئله بسیار جدی است و شما باید دلیل آن را پیدا کنید.
    • نرخ تبدیل. رابطه بین تعداد بازدیدکنندگان و خریدها را نشان می دهد. بالا بودن این نرخ مهم است (البته در صورت امکان).  
    • در جدول پایین صفحه محصولاتی را که هیچگاه خریداری نشده اند متناسب با شاخه انتخاب شده نمایش می دهد. شما می توانید قیمت این کالاها را کاهش داده یا توصیف جذاب تری برای آن ها بنویسید.
  • حساب های مشتری. در این صفحه یک گراف همراه با تعداد حساب های مشتری که ساخته شده است، نمایش داده می شود. با این اطلاعات می توانید تأثیر کمپین بازاریابی خود را مشاهده کنید. همچنین می توانید تعداد کاربرانی را که در سایت ثبت نام کرده اند اما چیزی نخریده اند و کاربرانی که بلافاصله بعد از ثبت نام خرید کرده اند را ببینید.
  • خبرنامه. این صفحهآمار خبرنامه را نمایش می دهد. شما می توانید از این آمار برای اطلاع از تعداد مشتریان غیر رسمی سایت خود استفاده کنید. خبرنامه ها عموما به افزایش ترافیک فروشگاه شما کمک می کنند. به منظور بهبود وضعیت اشتراک می توانید برای هر خبرنامه کوپن، تخفیف و قوانین سبد خرید در نظر بگیرید. با استفاده از ماژول "خبرنامه" در صفحه ماژول ها می توانید، آدرس تمامی مشترکین خود را ببنید.
  • صفحات ناموجود. در این تب صفحاتی از کاتالوگ را مشاهده می کنید کهبرخی افراد برای دسترسی به آن ها تلاش کرده اند اما موفق به مشاهده آن نشدند (خطاهای "HTTP 404"). این صفحه برای پیدا کردن مشکلات فنی بالقوه که مانع فروش می شوند مفید واقع خواهد شد.
  • جزئیات محصول. این صفحه تمامیمحصولات فروشگاه شما را همراه با شماره مرجع، نام، مناسب بودن برای فروش (تعداد موجودی) نشان می دهد. می توانید نمایش محصولات را براساس دسته ای که از لیست کشویی بالا انتخاب می شود فیلتر کنید. برای مشاهده آمار مربوط به هر محصول روی آن کلیک کنید. این صفحه دارای دو مجموعه داده می باشد: فروش ها و تعداد بازدیدها از این صفحه محصول (محبوبیت). البته ضریب تبدیل نیز نمایش داده می شود.
  • اطلاعات مشتری عضو شده. این بخش دارای 5 نمودار می باشد:
    • توزیع جنسیت. با این نمودار می توانید متوجه شوید که افراد ثبت شده در فروشگاه شما به چه صورتی بین عناوین اجتماعی که تنظیم کرده اید توزیع شده اند. به صورت پیش فرض، آقا و خانم ثبت شده است اما شما می توانید عناوین دیگری را نیز به این لیست اضافه کنید. بنابراین این نمودار توزیع جنسیتی را به صورت صحیح نمایش نمی دهد مگر این که این عناوین را به دو عنوان جنسیتی محدود کنید.
    • محدوده های سنی. این امکان برای شما فراهم شده است تا بوسیله این نمودار محدوده سنی مشتریان خود را ببینید. اگر محدوده سنی مشتریانتان جیزی که تصور می کردید نیست، درباره روش های بازاریابی خود بیش تر فکر کنید.
    • توزیع کشورها. با این نمودار می توانید از اینکه مشتریانتان در کدام کشورها زندگی می کنند مطلع شوید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید روی بازاریابی در کشوری خاص تمرکز کنید.
    • بازه های ارزی. بازه های ارزی امکان تشخیص اینکه مشتری های شما از چه ارزی و به چه نسبتی استفاده می کنند را می دهد.
    • توزیع زبان. توزیع زبان امکان تشخیص زبان هایی که مشتریان بیش تر از آن ها استفاده می کنند را می دهد. بنابراین می توانید تصمیم بگیرید که ترجمه کدام زبان ها نیاز به بهبود و ویرایش دارد.
  • فروش ها و سفارشات. در این صفحه دو گراف وجود دارد که سفارشات و فروش های فروشگاه شما را در بازه های زمانی مشخص نشان می دهد.با استفاده از منوی کشویی بالای صفحه می توانید نمایش اطلاعات را براساس کشور فیلتر کنید.
    • اولین گراف مجموع تعداد سفارشات و محصولات خریداری شده را نشان می دهد. با این گراف می توانید دوره های افزایش فروش را آنالیز کنید.
    • دومین گراف نموداری گرافیکی از فروش های شماست. با این نمودار می توانید دوره هایی را که بیش ترین فروش را داشته اید آنالیز کنید. برای مثال: ارائه بهترین ایده برای شروع به کار کمپین بازاریابی شما.
  • کلمات کلیدی موتور جستجو. این صفحهکلمات کلیدی تایپ شده در موتورهای جستجو که سبب ارجاع بازدیدکنندگان به فروشگاه آنلاین شما شده است را نشان می دهد. این باعث می شود تا شما بدانید کدام اصطلاحات سبب دسترسی به فروشگاه شما شده است و در مقابل کدام کلمات کلیدی در این لیست وجود ندارند و عملا بی تأثیر هستند.
  • جستجوی فروشگاه.این بخش دو شاخص را به شما ارائه می کند:
    • اولین بخش نموداری را به شما ارائه می کند که توزیع لغات کلیدی تایپ شده در نوار جستجوی فروشگاه شما را نشان می دهد. با این گزینه متوجه می شوید که مشتریان بیش تر به دنبال چه محصولی هستند و شما باید موجودی کدام محصولات را افزایش دهید.
    • دومین بخش خلاصه جستجوهای بازدیدکنندگان را نمایش می دهد. می توانید لغات کلیدی استفاده شده را مشاهده کنید و این که چه تعدادی از آن ها در دسترس بوده اند(این مسئله مهم است که درخواست های مشتریان به نتیجه برسد). برای بهبود وضعیت فروشگاهتان محصولاتی را که مشتریان جستجو کرده اند را به کاتالوگ خود اضافه کنید (همچنین برای دسترسی راحت تر مشتریان به محصولات مورد نظرشان برچسب های بیش تری را اضافه کنید).
  • چکیده آمارها. این صفحه مروری کلی بر آمار فروشگاهتان را ارائه می کند.
  • مراجعین آنلاین. این صفحه تعداد بازدیدکنندگان آنلاین فروشگاه شما را نشان می دهد. همچنین امکان مشاهده نام مشتریان و صفحه ای که در حال بازدید از آن هستند نیز نمایش داده می شود. داده ها هر لحظه در حال به روز رسانی هستند و باید برای مشاهده آن ها صفحه را رفرش کنید.
  • مبدأ بازدیدکنندگان. در این صفحه سایت ها و موتورهای جستجوی برتری که سبب هدایت بازدیدکنندگان به سایت شما شده اندبه وسیله یک گراف نمایش داده می شود (کهبه طور معمول موتورهای جستجو نقش مهمی را ایفا می کنند).اگر برای تبلیغ تجارتتان یک کمپین بازاریابی ایجاد کرده اید با استفاده از این ابزار متوجه تأثیر آن بر فروشگاهتان خواهید شد.بعد از این گراف اسامی سایت هایی که سبب هدایت مشتری به سایت شما شده است، نشان داده می شود.
  • بازدیدها و مراجعین. این صفحه آمار بازدیدکنندگان فروشگاه و تعداد دفعات بازدید آن ها را نمایش می دهد.هرچه این عدد بزرگتر باشد به این معنی است که مجبوبیت فروشگاه شما بیش تر است. این گراف به شما کمک می کند تا متوجه بازخورد بازدیدکنندگان شوید. شما تعداد بازدیدها را مشاهده خواهید کرد و امکان مقایسه آن ها را با تعداد بازدیدکنندگان خواهید داشت (پرستاشاپ توانایی تشخیص بازدیدکنندگان مشابه که به صورت مکرر به فروشگاه مراجعه کرده اند را دارد، زمانی که تعداد بازدیدها بیش تر از تعداد بازدیدکنندگان باشد). هر چه تفاوت بین این دو عدد بیش تر باشد به معنی موفقیت بیش تر شما در جذب مشتری می باشد.