تنظیمات SEO و URL ها

ابزار موجود در این بخش به منظور بهبود جایگاه شما در موتورهای جستجو و جذب مشتریان بالقوه به شما کمک می کند.

سئو به معنی "بهینه سازی موتورهای جستجو" می باشد. سئو نشان دهنده مجموعه ای از بهترین روش ها و تکنولوژی ها با هدف بهبود بازدید سایت شما در موتورهای جستجو می باشد. برای اطلاعات بیش تر می توانید به ویکی پدیا مراجعه کنید:

en.wikipedia.org/wiki/Search_engine_optimization

URL کوتاه شده عبارت "uniform resource locator" یا به عبارت ساده تر به معنی آدرس آنلاین صفحات وب می باشد. برای اطلاعات بیش تر می توانید به ویکی پدیا مراجعه کنید:

 en.wikipedia.org/wiki/URL

به صورت پیش فرض URL های پرستاشاپ برای موتورهای جستجو بی ارزش هستند: برای مثال آدرس myprestashop.com/product.php?id_product=27 هیچ کمکی به این که مشتری بداند محصول در کدام صفحه قرار دارد نمی کند. که در این موارد URL های آشنا بسیار مفید واقع خواهند شد، برای مثال:

myprestashop.com/2-music-players/27-ipod-nano-green

در مثال دوم که از URL آشنا استفاده شده است، شما نام محصول و شاخه آن را می بینید: در مثال بالا، شناسه شاخه id_category=2 ، نام شاخه همراه با شناسه آن 2-music-players و شناسه محصول id_product=27 که همراه با نام محصول یعنی 27-ipod-nano-green می آید. به طور پیش فرض شناسه قابل حذف نمی باشد و لغات موجود در آدرس از نام شاخه/ محصول گرفته می شود که البته به صورت دستی نیز قابل نوشتن می باشند. این کار مستقیما از طریق صفحه پیکربندی محصول یا شاخه (در منوی کاتالوگ) انجام می شود: فیلد " URL  آشنا " مستقیما در صفحه اصلی پیکربندی شاخه ها و تب "سئو" در صفحه پیکربندی محصول قابل دسترسی می باشد.

دیگر صفحات شخصی شما نیز می توانند دارای URL باشند: صفحات مدیریت محتوا، صفحات حساب کاربری و ... صفحه " SEO و URLها " لیستی از این صفحات را به شما ارائه می کند و امکان ویرایش URL های آشنا و متا تگ ها را برای شما فراهم می کند (عنوان، توضیحات، کلمات کلیدی).

URL های آشنا تنها با سرورهایی که قابلیت پشتیبانی از بازنویسی URL را دارند کار می کنند (برای مثال، ویژگی mod_rewrite سرورهای آپاچی). وضعیت سرور خود را در این باره برررسی کنید ( از ارائه دهنده هاست خود بپرسید! )، اگر URL آشنا را فعال کنید و سرور شما از این قابلیت پشتیبانی نکند امکان این که مشتریانتان به فروشگاه دسترسی نداشته باشند وجود دارد!

تنظیماتSEO صفحه اصلی

به منظور تغییر متاتگ های صفحه اصلی، به صفحه " SEO و URL ها " بروید، تنظیمات صفحه "  index" را باز کنید حالا می توانید برخی از اطلاعات SEO را ویرایش کنید.

چند راهنمایی برای شما :

  • عنوان صفحه اصلی نام فروشگاه می باشد، بنابراین فیلد عنوان فاقد مقدار می باشد. اگر مقداری را در این فیلد قرار دهید، عنوان صفحه به صورت " <  مقداری که در فیلد قرار داده اید > - < نام فروشگاه > تغییر می کند.

نام فروشگاه طی فرایند نصب پرستاشاپ تنظیم شده است و شما می توانید آن را از منوی " تنظیمات >> تماس های فروشگاه "، بخش "جزئیات ارتباط"، گزینه " نام فروشگاه " تغییر دهید.

  • توضیحات کوتاه را به صورت خلاصه وارد کنید.
  • برای افزودن کلمات کلیدی، روی فیلد" افزودن برچسب " کلیک کنید و با زدن کلید اینتر برچسب را اضافه کنید. می توانید با زدن علامت ضربدر کلمات کلیدی را حذف کنید.
  • اگر تاکنون URL ای وجود نداشته از فیلد بازنویسی URL استفاده نکنید و آن را خالی بگذارید.

توجه داشته باشید که اگر فروشگاه شما تاکنون به وسیله گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری ایندکس شده باشد، ممکن است مدتی طول بکشد تا تغییرات در نتایج جستجوها نمایش داده شود. پس صبور باشید.

صفحه "SEO  و URL ها " دارای سه بخش می باشد: تنظیم URL ها، تنظیم آدرس URL فروشگاه و تولید فایل ربات. در انتها راجع به این موارد توضیح داده شده است.

افزودن URL آشنای جدید

URL های آشنا در صفحه پیکربندی هر محصول، شاخه، صفحات مدیریت محتوا و ... تنظیم می شوند. این صفحه تنها برای برخی از صفحات اتوماتیک مفید می باشد.

از این که این فیلدها را برای تمامی زبان های موجود درفروشگاه پرکرده اید، اطمینان حاصل کنید: متاتگ ها نه تنها برای کاربران محلی مفید است بلکه برخی از موتورهای جستجو نیز می توانند از این اطلاعات محلی استفاده کنند.

برای باز شدن فرم ایجاد URL آشنا روی دکمه " افزودن جدید" کلیک کنید، این صفحه دارای تعداد محدودی فیلد می باشد:

  • صفحه. این لیست کشویی نام تمامی صفحاتی را که می توانند از URL آشنا استفاده کنند را نشان می دهد.
  • عنوان صفحه. عنوانی که در موتورهای جستجو نمایش داده می شود.
  • توضیحات متا. صفحه را در حد چند کلمه به گونه ای توصیف کنید که مشتریان را جذب کند. این توضیحات در نتایج جستجو ظاهر می شود.
  • کلمات کلیدی متا. کلمات کلیدی را باید به منظور ارجاع موتورهای جستجو تعریف کنید. می توانید چند مورد از آن ها را وارد کنید: لغات را تایپ کنید، کلید Enter را فشار دهید سپس نحوه جداسازی لغات را در بلوک های مجزا ببینید. می توانید آن ها را با فشردن علامت ضربدر موجود حذف کنید.
  • بازنویسی URL. در این فیلد شما URL آشنا را تنظیم می کنید. سعی کنید خلاصه و مفید بنویسد و از اعداد و حروف استفاده کنید و فضای خالی را با خط تیره جایگزین کنید ("-").

تنظیم URL ها

گزینه های اصلی برای URLهای آشنا:

  • URLآشنا. در صورتی که می دانید سرور شما از بازنویسی URL پشتیبانی می کند، این گزینه را فعال کنید. در غیر این صورت "خیر" را انتخاب کنید.

ممکن است پیامی مبنی بر "بازنویسی URL (mod_rewrite) روی سرور شما فعال نیست یا بررسی پیکربندی سرور شما امکان پذیر نیست. اگر مایل به استفاده از  URL آشنا هستید باید این حالت را فعال کنید" مشاهده کنید. در این مورد پرستاشاپ نمی تواند به تنظیمات سرور شما دسترسی داشته باشد اما به این معنی نیست که این ویژگی کار نمی کند بلکه باید خودتان آن را تست کنید.

  • URL بومی (محلی). پرستاشاپ قادر بهتولید URL با کاراکترهای خاص برای محصولات با نام های غیر اسکی می باشد. می توانید این گزینه را غیرفعال کنید.
  • تغییر مسیر به URL استاندارد. صفحات پرستاشاپ می توانند دارای آدرس های (URL) متفاوتی باشند (اغلب زمانی که دارای پارامتر هستند) برای مثال : http://example.com/product.php?id=5&option1  و   http://example.com/product.php?id=5&option2 هر دو برای یک محصول مشابه تنها با یک تفاوت می باشند. زمانی که می خواهید محصولاتتان تنها دارای یک آدرس باشند و آدرس تکراری نداشته باشید باید URL استاندارد را روشن کنید.

URL استاندارد راهی برای حذف محتوای تکراری که اسپم در نظر گرفته می شود، می باشد (که می تواند به طور چشمگیری رتبه موتورهای جستجوی شما را کاهش دهد). برای جلوگیری از اسپم در نظر گرفتن ایندکس های شما توسط موتورهای جستجو، پرستاشاپ از تگ لینک rel="canonical"  استفاده می کند تا نشان دهد یک URL پایه برای محتوای داده شده می باشد.

در حالی که اکیدا توصیه می کنیم این گزینه را فعال کنید، اطلاعات بیش تر را از طراح قالب بپرسید. سه گزینه موجود عبارتند از:

    • بدون تغییر مسیر.ممکن است با مشکل محتوای تکراری متوجه شوید.
    • تغییر مسیر دائم 301. کد وضعیتHTTP 301 را برمی گرداند، اشاره به URL اصلی و آگاه سازی موتورهای جستجو از این که این تنها URL مربوط به حساب می باشد.
    • تغییر مسیر موقت 302. کد وضعیتHTTP 302  را برمی گرداند، اشاره به URL اصلی و آگاه سازی موتورهای جستجو از این که ممکن است URL اصلی تغییر کند.
  • غیر فعال کردن گزینه MultiViews آپاچی. آپاچی یکی از وب سرورهای محبوب می باشد و به احتمال زیاد هاست فروشگاه شما از آن استفاده می کند (گرچه باید این مورد را بررسی کنید). متأسفانه فعال کردن این گزینه ممکن است سبب بروز مشکلاتی برای ویژگی URL آشنای پرستاشاپ شود. با این گزینه می توانید Multiviews را غیرفعال کنید.

 

  • غیر فعال کردن ماژول mod_security آپاچی. mod_security ماژول وب سرور آپاچی است که به عنوان فایروال عمل کرده و از سرور شما در برابر نفوذ محافظت می کند. این ماژول برخی ویژگی های کلیدی را بلاک می کند و یا حتی در برخی از پیکربندی ها سبب تولید خطا شود. ترجیحا این گزینه را غیرفعال کنید.

در نسخه های قبلی پرستاشاپ شما باید بعد از فعالسازیURL های آشنا به صورت دستی فایل .htaccess را تولید می کردید. در ورژن 1.5 فایل .htaccess توسط خود پرستاشاپ مدیریت می شود.

تنظیم آدرس URL فروشگاه

شما می توانید در این بخش برخی از تنظیمات پیش فرض سرور را مشاهده و ویرایش کنید:

  • دامنه فروشگاه. نام دامین اصلی فروشگاه شما یا IP آدرس.
  • دامنه SSL. نام دامنه امن فروشگاه شما (https://)  و یا IP آدرس.
  • URI اصلی. پوشه جایی را که پرستاشاپ در آن نصب شده است. اگر در روت دامنه قرار دارد از "/" استفاده کنید.

نباید بدون اطلاع دقیق از کاری که قصد انجام آن را دارید این فیلدها را تغییر دهید. یک اشتباه باعث شکست فروشگاه شما می شود.

شمای URL ها (در نسخه 1.6)

شما می توانید نحوه ایجاد URL های آشنا را با تغییر در فیلدهای زیر عوض کنید.

برای مثال، الگوی پیش فرض برای نمایش صفحه محصول{category:/}{id}-{rewrite}{-:ean13}.html می باشدکه نتیجه

/summer-dresses/7-printed-chiffon-dress.html  می باشد، شما می توانید این الگو را به manufacturer:/}{id}-{rewrite:/}  تغییر دهید که می شود: //7-printed-chiffon-dress//fashion-manufacturer

به صورت پیش فرض این قسمت دارای 8 فیلد می باشد و هر کدام دارای لیستی از کلمات کلیدی می باشند. برخی از کلمات کلیدی ضروری هستند که دارای * می باشند.

 

هنگامی که فیلدها را به روز رسانی می کنید، ذخیره تغییرات را فراموش نکنید، روی دکمه "ذخیره" در بخش " تنظیم URL ها " کلیک کنید تا فایل .htaccess دوباره تولید شود. این کار برای URL های آشنا ضروری است.

تولید فایل ربات

یک فایل robots.txt این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید از دسترسی برخی ربات هایی که به دنبال افزودن آدرس های وب بیش تری برای افزودن به سرور شرکت خودشان هستند، جلوگیری کنید. ممکن است شما تمایل داشته باشید دسترسی برخی از ربات های خاص مانند یاهو و گوگل به سایت شما به صورت کامل باشد و برخی مانند ربات های اسپم و ... هیچگونه دسترسی به سایت شما نداشته باشند. توجه داشته باشید که برخی از این ربات ها توجهی به دستورات این ربات ندارند.

ابزار تولید فایل ربات پرستاشاپ (robots.txt) به راحتی فایلی را با دستورات حذف فایل ها و پوشه هایی که عمومی نیستند و نباید ایندکس شوند را ایجاد می کند. این دستورات به تمامی ربات ها، چه خوب چه بد، اعمال می شود: فایل تولید شده از رشته "User-agent: *" استفاده می کند.

با کلیک روی دکمه " تولید فایل robots.txt " فایل جدید جایگزین فایل robots.txt موجود می شود. بنابراین اگر شما تمایل به افزودن قوانین خود به این فایل دارید می توانید پس از ایجاد فایل این کار را انجام دهید.