هوش مصنوعی بارد گوگل چیست ؟

سعید عشقی
1402-04-11 15:42:29
275

در این مقاله به معرفی سرویس جدید هوش مصنوعی گوگل خواهیم پرداخت. گوگل به عنوان یک غول فناوری بعد از معرفی Chat GPT توسط Open Ai  طی بیانیه ای خبر از رونمایی سرویس چت هوش مصنوعی خود در آینده ای نزدیک داد. در زمان حال که این مقاله نگارش شده است این سرویس رونمایی شده و قابل استفاده است. همراه آی پرستا باشید….

بارد گوگل چیست؟

بارد یک سرویس چت هوش مصنوعی تجربی و مکالماتی گوگل است. هدف این سرویس که تقریباً شبیه ChatGPT عمل می‌کند کسب توجه مخاطبان و رضایت آن‌ها برای نگه داشتن مخاطبان روی سرویس های گوگل است.

بارد گوگل در چه زمانی معرفی شد؟

بارد در تاریخ 6 فوریه در یک بیانیه از ساندارا پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت، معرفی شد. گرچه بارد به‌طور کامل یک مفهوم جدید بود، اما سرویس چت هوش مصنوعی که راه‌اندازی شد، با استفاده از مدل زبانی گوگل برای برنامه‌های گفتگو (LaMDA)، که دو سال پیش معرفی شده بود، قدرت می‌گرفت.

بارد گوگل چگونه کار می‌کند؟

بارد گوگل در حال حاضر توسط مدل زبانی بزرگ گوگل به نام PaLM 2 تجهیز شده است که در Google I/O 2023 معرفی شد.

تصمیم گوگل برای استفاده از مدل‌های زبانی خود، LaMDA و PaLM 2، تصمیمی جسورانه از سوی گوگل بوده است، زیرا برخی از محبوب‌ترین چت‌بات‌های هوش مصنوعی در حال حاضر، از مدل زبانی سری GPT استفاده می‌کنند، از جمله ChatGPT و Bing Chat.

چه کسانی به بارد گوگل دسترسی دارند؟

در Google I/O، شرکت فناوری گوگل اعلام کرد که دیگر محدودیتی دسترسی برای بارد وجود نخواهد داشت و به عموم عرضه خواهد شد.

همچنین گوگل با بهبود تکنولوژی پیش‌بینی خود این قدرت را دارد تا به تعداد بیشتری از مردم کمک کند.

در ابتدا بارد گوگل در تاریخ 21 مارس 2023 در دسترس قرار گرفت و گوگل به طور متوالی دسترسی محدودی را برای کاربران در آمریکا و انگلستان فراهم کرد.

بارد در چه زبان‌هایی در دسترس است؟

در Google I/O، گوگل اعلام کرد که بارد از زبان‌های ژاپنی و کره‌ای پشتیبانی خواهد کرد و در آینده در حال پشتیبانی از ۴۰ زبان دیگر است.

آیا بارد تصاویر را در پاسخ‌های خود قرار می‌دهد؟

بله، در اواخر ماه مه، بارد به‌روزرسانی شد تا تصاویر را در پاسخ‌های خود شامل کند. این تصاویر از گوگل استخراج می‌شوند و زمانی که سوالی را مطرح می‌کنید که با اضافه کردن یک عکس بهتر پاسخ داده شود، نمایش داده می‌شوند.

به عنوان مثال، وقتی از بارد سوال می‌پرسید "بهترین مکان‌هایی برای بازدید در نیویورک چیست؟"، لیستی از مکان‌های مختلف و تصاویری برای هر کدام ارائه می‌شد.

چه اختلافاتی در مورد بارد گوگل وجود دارد؟

بارد گوگل با یک شروع نسبتا ضعیف روبرو شد؛ زیرا در نمونه کاری از بارد، اطلاعات اشتباهی درباره تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) ارائه شد.

اصل ماجرا به این شکل است که: 

در زمان انتشار، گوگل یک نمونه کار از سرویس گفتگوی هوش مصنوعی را در توییتر منتشر کرد که در آن متن پیشنهادی به این صورت بود: "از تلسکوپ فضایی جیمز وب چه کشف‌های جدیدی میتوانم برای کودک 9 ساله‌ام بگویم؟" بارد پاسخ داد: "JWST اولین تصاویر یک سیاره خارج از سامانه خورشیدی می‌باشد." 

افراد به سرعت متوجه شدند که پاسخ خروجی حقیقتاً نادرست است.

همچنین: از چت‌جی‌پی‌تی خواستم یک افزونه وردپرسی که نیاز داشتم بنویسد. آن را در کمتر از 5 دقیقه انجام داد.

چرا گوگل تصمیم گرفت بارد گوگل را در این زمان معرفی کند؟

بیایید به اواخر 30 نوامبر 2022 بازگردیم، زمانی که چت‌جی‌پی‌تی را منتشر کردند. کمتر از یک هفته پس از انتشار، چت‌جی‌پی‌تی بیش از یک میلیون کاربر داشت. بر اساس تحلیل بانک سوئیسی یوبی‌اس، چت‌جی‌پی‌تی به سریع‌ترین رشد در بین "برنامه‌ها" تمام زمان‌ها تبدیل شد. شرکت‌های فناوری دیگر، از جمله گوگل، این موفقیت را مشاهده کردند و می‌خواستند به این عمل جزئی از موفقیت دست پیدا کنند.

در همان هفته که گوگل بارد را در فوریه 2023 معرفی کرد، مایکروسافت نیز بینگ بهبود یافته AI خود را معرفی کرد که با استفاده از نسل بعدی OpenAI LLM به صورت ویژه برای جستجو پیکربندی شده است.

سایر خدمات هوش مصنوعی گوگل چیست؟

گوگل سایر خدمات هوش مصنوعی دیگری را که هنوز برای عموم منتشر نشده‌اند، توسعه داده است. این شرکت فناوری به طور معمول در مورد محصولات هوش مصنوعی با احتیاط عمل می‌کند و آنها را تا زمانی که از عملکرد محصول اطمینان حاصل کند، منتشر نمی‌کند.

به عنوان مثال، گوگل یک تولید کننده تصویر مصنوعی به نام ایماجن (Imagen) توسعه داده است که ممکن است یک جایگزین عالی برای DALL-E اوپن‌آی باشد. گوگل همچنین یک تولید کننده موسیقی مصنوعی به نام موزیک‌ال‌ام دارد که گوگل اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ نقشه‌ای برای انتشار آن ندارد.

همچنین چگونه گوگل سوکراتیک می‌تواند به شما در تکالیف خانه کمک کند.

چند حقیقت در مورد بارد:

  • در مقایسه با چت جی پی تی که اطلاعات را از بانک های اطلاعاتی گرفته و آخرین تاریخ آن مربوط به 2021 است ،سرویس گوگل اطلاعات خود را از وب استخراج می‌کند.
  • افراد بسیاری قدرت هوش مصنوعی گوگل را در مقابل ChatGPT و بینگ به ترمیناتور تشبیه کردند.
  • مانند بیشتر چت‌بات‌های هوش مصنوعی، بارد قادر به برنامه نویسی، پاسخ به مسائل ریاضی و کمک در نیازهای نوشتاری شما است.
  • (PaLM 2 - نسخه پیشرفته‌تری از PaLM که در آوریل 2022 عرضه شد - به بارد امکان انجام کارهای بسیار بهتر و در سطح بالاتری را می‌دهد.)
  • نسخه اولیه بارد از نسخه سبکتری از LaMDA استفاده می‌کرد، زیرا نیاز کمتری به قدرت محاسباتی داشت و می‌توانست به تعداد بیشتری کاربر خدمات دهد.
  • LaMDA بر پایه ترانسفورمر، ساختار شبکه عصبی گوگل است که در سال 2017 آن را اختراع و با مجوز عمومی منتشر کرد. به طور جالب، GPT-3، مدل زبانی که ChatGPT بر روی آن عمل می‌کند، نیز بر پایه ترانسفورمر ساخته شده است.
  • به نظر زدنت، بارد نیز نتوانست به سوالات پایه پاسخ دهد، زمان انتظار بیشتری داشت، منابع را به صورت خودکار در بر نمی‌گرفت و نسبت به رقبای برجسته‌تر کم‌توانتر بود. سرپرست اجرایی گوگل، ساندار پیچای، بارد را در مقایسه با چت‌جی‌پی‌تی و چت بینگ "یک هوندا سیویک بهبودیافته" خواند.
  • قبل از انتشار بارد، لامدا گوگل نیز مورد انتقاد قرار گرفت. به عبارت تیرنان ری از زدنت، بلافاصله پس از انتشار لامدا، مهندس سابق گوگل بلیک لموین یک سند منتشر کرد که در آن اظهار داشت لامدا ممکن است "هوشمند" باشد. این اختلاف پس از تکذیب گوگل درباره هوشمندی و اعلام اینکه لموین را به مرخصی با حقوقی فرستاد، کاهش یافت و سپس او را از شرکت اخراج کرد.
  • انتقال گوگل از لامدا به پالم 2 باید به کاهش بسیاری از مسائل فعلی بارد کمک کند.

هوش مصنوعی مفید است یا مضر؟

در یکسال اخیر که سرویس های هوش مصنوعی معرفی شده اند، نظرات بسیاری در مورد آینده و بازار کار مطرح شده است. عده‌ی زیادی بر این باور هستند که سرویس‌های هوش مصنوعی فرصت های شغلی را در آینده از بین می‌برد و بیکاری به شکل گسترده‌تری بر جامعه حاکم می‌شود. عده‌ی دیگر معتقداند که هوش مصنوعی باعث افزایش سرعت و بهبود فرآیندهای تکراری شده و سرعت کار و دقت انجام کار متخصصان و کارشناسان را بهبود می‌دهد. نظر شما چیست، هوش مصنوعی در آینده چه تاثیری بر زندگی و شغل انسان ها خواهد داشت؟

در یک مقاله اخیر درباره موزیک‌ال‌ام، گوگل به خطراتی که این نوع مدل‌ها می‌توانند برای سوء استفاده از محتوای خلاق و تعصبات ذاتی موجود در آموزش داده شده تشکیل دهند، اشاره کرده است. این خطرات ممکن است بر فرهنگ‌هایی که در آموزش نماینده نشده‌اند و نیز نگرانی‌های مربوط به تصاحب فرهنگی نیز تأثیر بگذارند.

(0 رای)
0 5 1 0
هیچ دیدگاهی وجود ندارد