در حالی که در چند روز گذشته خبر تغییر متولی صدور نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت به شرکت پست منتشر شد، انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با انتشار اطلاعیه ای در کانال تلگرامی خود این خبر را تکذیب کرد!

در این اطلاعیه ذکر شده است که کمافی السابق تنها مرجع صدور نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و در اساسنامه تصویب شده شرکت پست ارتباطی با صدور نماد اعتماد مشاهده نمی شود.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به استناد بند 1-ح ماده 3 اساسنامه خود، مصوب. 88/6/4 وظیفه ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی در سطح کشور را به عهده دارد. علاوه بر این طبق مصوبه شورای امنیت کشور در تاریخ 91/4/12 مسئولیت اعطای نماد اعتماد به کسب و کارهای اینترنتی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تفویض شده است.

هرچند تاکنون نه مرکز توسعه تجارت الکترونیک و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت به این خبرها واکنشی نشان نداده اند، اما به نظر می رسد شرکت پست بدون توجه به قوانین قبلی نسبت به انتشار خبری دست زده که ابعاد آن به هیچ عنوان مشخص نبوده و باعث ایجاد ابهاماتی برای فروشگاه داران شده است.

آیا شرکت پست قصد دارد تا نماد اعتماد جدیدی را برای ارایه خدمات پستی اعطا کند و یا شرکت پست قرار است به عنوان مجری طرح نماد اعتماد الکترونیک و به عنوان همکار مرکز توسعه تجارت الکترونیک فعالیت کند. طبیعی است که با توجه به فوانین قبلی امکان تعریف نماد اعتماد الکترونیک جدید وجود ندارد و از طرفی با توجه به مسئولیت های جدیدی که در اساسنامه جدید شرکت پست به عهده این شرکت گذاشته شده میباست مشخصه های جدیدی را برای اطمینان فروشگاه های اینترنتی مشخص کند. همچنین با توجه به ساختار شرکت  پست امکان در اختیار گرفتن مسئولیت مرکز توسعه تجارت الکترونیک را ندارد.

با توجه به ابهام های به وجود آمده از هر دو نهاد مسئول در این زمینه انتظار پاسخگویی و شفاف سازی اخبار منتشر شده می رود. با توجه به تعطیلات عزاداری حسینی میبایست تا روزهای آینده صبر کرد تا از واکنش مرکز توسعه تجارت الکترونیک و وزارت صنعت، معدن و تجارت به این خبر آگاه شد.

(0 رای)
0 5 1 0