درود به پرستاشاپی های عزیز
در دو سال اخیر و مخصوصا بعد از ارائه اپلیکیشن موبایل دیجیکالا، درخواستهای زیادی برای ارائه اپلیکیشن موبایل در فروشگاه ساز پرستاشاپ داشتیم. متاسفانه تقلید بدون تحقیق و بررسی تبدیل به یک عادت بد برای صاحبان فروشگاههای اینترنتی شده است و بدون در نظر گرفتن جوانب کار، اقدام به کپی برداری از نحوه فعالیت فروشگاههای بزرگ اینترنتی میکنند. این تقلید در گذشته برای قالب فروشگاههای اینترنتی وجود داشت که در حال حاضر ساخت اپلیکیشن موبایل به آن اضافه شده است. غافل از اینکه قالب و اپلیکیشن موبایل تنها بخش کوچکی از یک کوه بزرگ یخی هستند که از آب بیرون زده است و شما تنها این موارد ظاهری را میبینید و از پشت پرده فروشگاههای بزرگ اینترنتی خبر ندارید.
در این مقاله ابتدا قصد دارم به مزایای داشتن اپلیکیشن برای فروشگاه اینترنتی اشاره کنم.
مزایای اپلیکیشن موبایل برای فروشگاه اینترنتی :
- تمایز نسبت به رقبا: از نظر من مهمترین مزیت اپلیکیشن موبایل در دید مدیران فروشگاههای اینترنتی، تمایز نسبت به رقباست. قطعا شما میتوانید با داشتن یک اپلیکیشن موبایل برای فروشگاه خود، کلاس کار خود را بالاتر جلوه دهید (البته در دید کاربرانی که از هزینه های طراحی اپلیکیشن اطلاع دارند). بسیاری از مدیران دوست دارند که به هر ترتیبی خود را بالاتر و شایسته تر از رقبا نمایش دهند و این مساله میتواند به آنها کمک کند تا با تبلیغ و بزرگنمایی آن، درصد جذب مخاطب خود را بالاتر ببرند.
- ارتباط با مشتری: هنگامیکه مشتری اپلیکیشن شما را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کند، بسیار راحتتر میتواند به محصولات شما و همچنین خدمات و پشتیبانی شما دسترسی داشته باشد. البته بخش مهمتر این ارتباط، دسترسی راحتتر شما به مشتریانتان میباشد. از طریق اپلیکیشن میتوانید اطلاع رسانی سریعتر و مطمئن تری به مشتریان خود داشته باشید و پیام های مختلف در مورد تخفیف یا معرفی محصولات خود برای آنها ارسال کنید.
- برند سازی: هنگامیکه مشتری اپلیکیشن شما را نصب داشته باشد، قطعا بارها و بارها هنگام مراجعه به گوشی خود، با برند و لوگوی شما مواجه خواهد شد. این مساله به برند سازی شما در ذهن مشتریانتان کمک خواهد کرد.
- پیدا کردن لیست علاقه مندان: هر شخص تعداد محدودی اپلیکیشن را در موبایل خود نصب میکند و چنانچه کسی اپلیکیشن شما را نصب کند و آن را در گوشی خود نگه دارد، قطعا یکی از علاقه مندان به فروشگاه اینترنتی شما یا محصولاتتان است. پس با این روش میتوانید علاقه مندان خود را شناسایی کنید و با آنها در ارتباط باشید.
معایب اپلیکیشن موبایل برای فروشگاه اینترنتی:
- هزینه بالای طراحی: یک اپلیکیشن خوب که دارای استانداردهای طراحی برای موتورهای جستجو بوده و ساختار مناسب، به روز و بدون اشکالی داشته باشد در حال حاضر بطور معمول بین 8 تا 12 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. این هزینه برای هر سیستم عامل تکرار میشود و چنانچه شما بخواهید برای اندروید و IOS اپلیکیشن داشته باشید باید حداقل 16 و حداکثر 24 میلیون تومان هزینه کنید. البته این در حالت خوشبینانه است که شرکت یا فرد طراح، اپلیکیشن درست و کاملی را تحویل شما دهد. ما نمونه های بسیار زیادی را میشناسیم که با هزینه های بسیار بالا، در نهایت اپلیکیشن پر از باگ و غیر قابل استفاده تحویل مشتری داده اند و یا در برخی موارد پس از ماهها پیگیری و دردسر، هیچ اپلیکیشنی تحویل مشتری نشده است. پس جدا از هزینه های طراحی، پیدا کردن طراح مورد اعتماد نیز کار دشواریست.
- هزینه نگهداری: اگر فکر میکنید که با طراحی و ارائه اپلیکیشن موبایل به سر منزل مقصود رسیدید سخت در اشتباه هستید. بخش مهم کار، نگهداری و آپدیت اپلیکیشن است. با آپدیت شدن سیستم های اندرود و IOS شما هم مجبورید تا به طور مداوم اپلیکیشن خود را آپدیت کنید تا مشتریان دچار اشکال در استفاده نشوند. هرگونه مشکلی در اپلیکیشن میتواند آن را برای همیشه از گوشی مشتری شما حذف کند. ارائه آپدیتهای مداوم جدا از هزینه ای که دارد نیازمند یک تیم طراح و پشتیبان بسیار مطمئن و قابل اعتماد است. بنابراین باید دور افرادی که بصورت فردی اپلیکیشن طراحی میکنند را خط بکشید و دنبال شرکتی متعهد در این زمینه بگردید البته اگر پیدا شود و اگر قیمت معقولی برای این کار داشته باشد.
- بازدهی پایین: تجربه اپلیکیشن های موبایلی برای فروشگاههای اینترنتی ایران نشان داده است که این روش کارایی لازم را ندارد. حداقل در نمونه هایی که ما تا به حال دیده ایم اینگونه است.
سخن پایانی:
در حال حاضر بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران، سایت دیجیکالا میباشد. این سایت با وجود مرجعیت برای بررسی کالاها و همچنین تنوع بالای محصولات نتوانست به راحتی اپلیکیشن خود را در گوشی کاربران جای دهد. اقداماتی مانند جایزه های ویژه و تخفیف های انحصاری برای استفاده از اپلیکیشن دیجیکالا همگی فاقد نتیجه لازم بودند و کاربران پس از گذشت دوره تخفیف های فوق العاده، اپلیکیشن را از گوشی خود حذف میکنند. کافیست یک پرس و چوی ساده در بین اطرافیان خود داشته باشید تا ببینید اپلیکیشن بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران در چند درصد گوشی ها نصب شده و در چند درصد گوشی ها باقی مانده است ؟ حالا در نظر بگیرید که شما نسبت به دیجیکالا در چه رتبه ای هستید و چقدر ممکن هست که از اپلیکیشن شما استقبال شود و کاربر فضا و رم گوشی خود را به آن اختصاص دهد و ریسک اشکالات احتمالی را بپذیرد.
حتی در سایر حوزه ها که کاربرد بیشتری دارند این روند به همین گونه است. به عنوان مثال اپلیکیشن همراه اول که شاید همراه اول فکر میکرد اکثر مشتریانش آن را نصب کرده و همیشه استفاده خواهند کرد ولی در عمل چنین نشد و در حال حاضر با تبلیغ و تخفیفهای رنگارنگ در حال تلاش برای نفوذ در گوشی کاربران است.
شاید بپرسید که چرا همه جا صحبت از مزایای اپلیکیشن موبایل شده است. جستجوی این عبارت شما را با تیترهای جذابی روبرو خواهد کرد:
- "با اپلیکیشن موبایل، کسب و کار خود را دگرگون کنید"
- "چرا کسب و کار شما نیاز به اپلیکیشن موبایل دارد ؟"
- "کسب و کار کوچک خود را گسترش دهید"
- "با اپلیکیشن موبایل، همیشه در کنار مشتری باشید"
اما اگر خوب دقت کنید، بیشتر از 90درصد این مقالات توسط شرکتها و سایتهای طراحی اپلیکیشن نوشته شده اند. اکثر باقی نتایح هم مربوط به وبسایتهایی است که به گونه ای در ارتباط با اپلیکیشنها هستند. در متن این مقالات آمارهای گمراه کننده و اغراق آمیز زیادی گنجانده شده است. به عنوان مثال " تا سال 2020 استفاده از اپلیکیشن های موبایل 12 برابر خواهد شد" یا "هر شخص روزانه به طور میانگین 3 ساعت از اپلیکیشن در موبایل خود استفاده میکند". اولا اکثر این آمار مربوط به آمریکا و اروپاست و در ثانی در این مقالات اصلا اشاره نمیکنند که سه ساعت استفاده، شامل چه نوع استفاده ایست. 99درصد استفاده کاربران از اپلیکیشن، مربوط به بازی ها و شبکه های اجتماعی مختلف میباشد و یک درصد برای تمام سایر طبقه بندیهای اپلیکیشن باقی میماند.
در نهایت به عنوان کسی که آرزومند موفقیت فروشگاههای پرستاشاپی است به شما توصیه میکنم که وقت و هزینه خود را برای ساخت اپلیکیشن موبایل پرستاشاپ هدر ندهید. مگر اینکه ایده ای خاص در سر داشته باشید یا کار شما ایجاب کند که این هزینه را انجام دهید.