علل افزایش خطاهای پرداخت درگاههای بانکی چیست؟ چرا پول به حساب مشتریان برمیگردد؟
در مرداد و شهریور ۱۳۹۹ گزارشهایی از افزایش خطاهای پرداخت پس از بازگشت از درگاه بانک و کسر مبلغ از حساب مشتریان و بلافاصله بازگشت مبلغ به حساب آنها دریافت کردیم. افزایش تراکنشهای ناموفق همیشه در بازههای زمانی کوتاهی وجود داشت ولی این بار مدت بیشتری طول کشید و با بررسی گزارش کاربران به این نتیجه رسیدیم که این یک مشکل جدی است و بهتر است راه حلی برای آن پیدا کنیم چون تعداد فروشگاههای زیادی را تحت تاثیر قرار داده است.
خطاهای بیشتر به شکل موارد زیر هستند:
- پرداخت نامعتبر است.
- اطلاعات پرداخت صحیح نیست.
- مبلغ پرداخت نامعتبر است.
- مبلغ تراکنش با مبلغ سبد خرید یکسان نیست.
ابتدا تلاش کردیم با تشویق کاربران به تماس با ارایه دهندههای پرداخت سعی کنیم این مشکل را به گوش شرکتهای پرداخت برسانیم ولی متاسفانه مثل همیشه این مشکلات را به سمت برنامه نویس پاس میدادند. هرچند بعد از افزایش گزارشها این شرکتها هم متوجه افزایش تراکنشهای ناموفق شدند و با تایید موضوع این مشکل را ناشی از قدیمی بودن مرورگرها میدانستند.
علت اصلی این مشکلات چیست؟
پس از جمعآوری گزارش کاربران به این نتیجه رسیدیم که این مشکل احتمالا ناشی از پاک شدن کوکی در مرورگر کاربران است. اما به جای ریشهیابی این مشکل ترجیح دادیم برای آن راه حل پیدا کنیم.
هرچند دلیل اصلی مشکل را بررسی نکردیم با این حال شاید بتوان دلایل زیر را برای مشکلات پرداخت ذکر کرد:
- باگ در مرورگرها ممکن است باعث از بین رفتن کوکی شود
- دستکاری در شبکه توسط اپراتورهای اینترنت میتواند روی ذخیره سازی کوکیها اثر بگذارد
- تغییرات در نسخه PHP یا پیکربندی سرورها میتواند روی ذخیره سازی کوکیها اثرگذار باشد
- درگاههای پرداخت یا شاپرک ممکن است تغییراتی در شبکه پرداخت داده باشند
- اگر هاست شما در خارج از ایران است تعداد تراکنش ناموفق زیادی خواهید داشت
- تاخیر در همگام سازی سرورهای درگاههای پرداخت که باعث میشود تاییدیه پرداخت صادر نشود
- و موارد شناخته نشده دیگر
اقدامات آیپرستا برای رفع مشکل پرداخت
پس از گزارشهای متعدد در مورد مشکلات جدید درگاههای پرداخت، به طور ویژه بررسی مشکل را در برنامه قرار دادیم. هرچند بررسیها نشان میداد این مشکل فقط در پرستاشاپ نبوده و حتی کسب و کارها و شرکتهای بزرگ هم این مشکلات را دارند با این حال سعی کردیم برای حل مشکل تلاش کنیم.
در اولین قدم توصیه کردیم تا از ماژول پرداخت یکپارچه نسخه تجاری استفاده کنید. در این نسخه از مدتی قبل برخی موارد استفاده از کوکی مانند بررسی مبلغ پرداخت شده را حذف کرده بودیم. هرچند این نسخه مشکلات را تا حد زیادی کاهش میداد ولی بازهم مشکلاتی با برخی درگاههای پرداخت همچنان وجود داشت.
از طرفی این احتمال را در نظر گرفتیم که ممکن است کاربران این راه حل را تبلیغاتی برای فروش نسخه تجاری تصور کنند به همین جهت و در راستای حمایت از فروشگاههای کوچک و متوسط علاوه بر این که برخی از امکانات نسخه تجاری را به نسخه رایگان اضافه کردیم (لیست تراکنشها در منوی سفارها) با تغییراتی در هر دو نسخه رایگان و تجاری و حذف تمامی استفادهها از کوکی و استفاده از دیتابیس به جای آن سعی کردیم تا مشکل را برای همیشه برطرف کرده یا حداقل به کاهش آن کمک کنیم.
آیا مشکل حل شده است؟
میتوان گفت بله ولی همچنان منتظر بازخورد کاربران بیشتری میمانیم. البته بررسیهای ما نشان میدهد این تغییرات تا حد بسیار زیادی تراکنشهای ناموفق را کاهش میدهد. قطعا نمیتوان تراکنشهای ناموفق را به صفر رساند اما به نظر میرسد با این تغییرات شاهد تراکنشهای ناموفق بسیار کمتری خواهیم بود.
آیپرستا بلافاصله پس از حل مشکل راه حل آن را با سایر همکاران فعال در توسعه پرستاشاپ در ایران به اشتراک گذاشت تا به سرعت در جهت رفع مشکل سایر ماژولها نیز اقدام شود. بدون شک حمایت از کسب و کارهای فروشگاهی قدرت گرفته از پرستاشاپ از اهداف اصلی آیپرستاست و در این مسیر همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.
در نهایت اضافه کنم استفاده از کوکی در فرایند پرداخت موضوعی طبیعی است و سالها این روش وجود داشته و استفاده میشده است و هرگز مشکلاتی به این وسعت ایجاد نمیکند. اما این که چه چیزی باعث افزایش مشکلات مرتبط به کوکی در سایتها شده هنوز مشخص نیست. من فکر میکنم احتمالا وجود مواردی مانند کش و تغییرات غیراستاندارد در شبکه اینترنت باعث شده تا کوکیها با اخلال مواجه شوند. اگر این فرضیه درست باشد بازهم یک اخلال در شبکه اینترنت به کسب و کارها آسیب زده است.
اکنون میتوانید با دانلود نسخه رایگان ماژول پرداخت یکپارچه پرستاشاپ یا خرید نسخه تجاری یکپارچه پرداخت تراکنشهای ناموفق را کاهش دهید.
هر سوال یا مشکلی داشتید با ما در میون بذارید.