cro یا بهینه سازی نرخ تبدیل چیست ؟

سعید عشقی
1403-05-30 17:30:39
79

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) از اساسی‌ترین و مهمترین استراتژی‌های بازاریابی چه سنتی و چه دیجیتال است که در اینجا بیشتر در مورد بازاریابی دیجیتال با شما صحبت خواهیم کرد. بهینه‌سازی می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله خرید محصول یا خدمات، ثبت نام در سایت، عضویت در باشگاه مشتریان و ... باشد. در ادامه به صورت کاملتر به این موضوع می‌پردازیم. همراه آی پرستا باشید ....

تعریف CRO

به زبان ساده در تعریف بهینه‌سازی نرخ تبدیل ما به دنبال افزایش میزان تبدیل در موضوعات مختلف هستیم. به طور مثال بالا بردن تبدیل کاربر به مشتری، افزایش تبدیل ثبت نام در سایت و ....

واضح است که اکثریت کسب و کارها و افراد تمایل دارند که نرخ تبدیل خود را در زمینه‌های مختلف افزایش بدهند. اما این افزایش به چه صورتی و چطور انجام می‌شود؟

اهمیت بهینه‌سازی نرخ تبدیل

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) پیامدهای بسیار زیادی دارد که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

افزایش فروش و درآمد: یکی از مهمترین پیامدهای CRO افزایش فروش و افزایش درآمد است. با افزایش درآمد می‌توان در زمینه این بهینه‌سازی اقدامات بیشتری انجام داد.

تحلیل رفتار کاربران: یکی از پیامدهای دیگر بسیار خوب این بهینه‌سازی این است که با استفاده از آن می‌توان تمامی رفتارهای کاربران را تحلیل کرد. از طریق آنالیز رفتار کاربران می‌توان نقاط ضعف و قوت بیزنس خود را پیدا کرد.

کاهش هزینه جذب مشتری: اگر اطلاعات کافی در زمینه بازاریابی و هزینه‌های جذب مشتری جدید داشته باشید، می‌دانید که تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل چقدر کمتر از جذب مشتری جدید است.

بهبود تجربه کاربری: در زمان بهینه‌سازی در موارد مختلف و آنالیز دائمی یک بیزنس، پیامدی به جز بهبود تجربه کاربری به دنبال نخواهد داشت.

رقابت‌پذیری بیشتر: اگر به دنبال این هستید که بتوانید گوی رقابت را از همکاران و رقبای خود بربایید، بهینه‌سازی نرخ تبدیل گزینه مناسبی است.

مراحل CRO

بعد از اینکه در مورد اهمیت و مفهوم کلی بهینه‌سازی نرخ تبدیل با شما صحبت کردیم حالا نوبت به آن رسیده است که مراحل این موضوع را با هم بررسی کنیم.

  1. تحلیل داده‌ها: جمع‌آوری و تحلیل داده یکی از اولیه‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود. این مرحله معمولا با ابزارهای مختلفی از جمله گوگل آنالیتیکس انجام می‌شود.

  2. تعریف اهداف: برای اینکه بتوان در این زمینه به یک نتیجه دلخواه رسید در ابتدای امر باید یک هدف از جمله افزایش ثبت نام، افزایش ترافیک سایت و ... به صورت کاملا مشخص و واضح تعیین کرد.

  3. تحقیق و مطالعه کاربران: یکی از مهمترین موضوعات برای افزایش نرخ تبدیل درک کاربر و چالش‌ها و نیازهایی است که دارد. برای این موضوع می‌توان از تست و نظرسنجی‌های مختلف استفاده کرد.

  4. طراحی و ایجاد تغییرات: با توجه به نتایجی که در مراحل قبل به دست آمد باید یک سری تغییرات را انجام داد که منجر به افزایش بهینه‌سازی نرخ تبدیل شود.

  5. آزمایش و بهبود مستمر: بعد از اجرا و انجام هر نوع تغییری باید تست و آزمایش‌های زیادی برای بررسی مراحل طی شده انجام داد. این بررسی باید به صورت مستمر باشد.

ابزارهای CRO

برای اینکه بتوان در زمینه بهینه‌سازی نرخ تبدیل به موفقیت رسید باید از یک سری ابزارها استفاده کرد که مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

Google Optimize: از این ابزار برای انجام تست A/B استفاده می‌شود.

Hotjar: این ابزار نیز یکی از ابزارهای بسیار مهم برای جمع‌آوری و تحلیل و آنالیز رفتار کاربران سایت است. این ابزار با استفاده از نقشه‌های حرارتی و همچنین ضبط رفتار کاربر به شما کمک می‌کند.

Crazy Egg: این ابزار مهم نیز در جهت بررسی مناطق کلیک شده و همچنین بررسی تعامل و رفتار کاربران با سایت مورد نظر فعالیت می‌کند. در واقع این ابزار نقاط ضعف و قوت سایت شما را به شما نشان می‌دهد.

Optimizely: برای بهینه‌سازی صفحات وب سایت و همچنین تست آن از این ابزار استفاده می‌شود.

Unbounce: یکی دیگر از ابزارهای بسیار مهم در زمینه افزایش نرخ تبدیل همین ابزار است. این ابزار کاربردهای بسیار زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به طراحی صفحات وب بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی و جذاب و بهینه شدن صفحات فرود (Landing Pages) اشاره کرد.

VWO (Visual Website Optimizer): این ابزار امکان اجرا و تجزیه و تحلیل تست‌های مختلف از جمله تست A/B را می‌دهد.

FunnelFlux: مهمترین کاربرد این ابزار برای افزایش نرخ تبدیل تجزیه و تحلیل قیف فروش است. با استفاده از این ابزار می‌توان فهمید که کاربر مورد نظر دقیقا از چه مرحله‌ای از قیف فروش از آن خارج می‌شوند و برای این موضوع چه اقداماتی باید انجام داد. 

نکات کلیدی برای موفقیت در CRO

برای اینکه بتوانید صفر تا صد این اقدامات را به خوبی انجام دهید باید یک سری نکات را رعایت کنید که در ادامه آن‌ها را برای شما بازگو خواهیم کرد.

ایجاد نسخه‌های آزمایشی: برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را در این بهینه‌سازی داشته باشید بهتر است که چندین روش و مدل را آزمایش کنید.

تمرکز بر CTA: توجه کنید که این موضوع که چطور بتوانید دیگران را به فراخوانی به عمل (Call to Action) وادار کنید بسیار مهم و تاثیرگذار است.

ساده‌سازی فرایندها: این موضوع را هیچ‌گاه فراموش نکنید که هر فرآیندی مثل عضویت، ثبت نام، سفارش و ... باید در کمترین و ساده‌ترین حالت ممکن باشد.

کلام آخر

CRO یک فرآیند مداوم و استراتژیک است که به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که با استفاده از داده‌ها و تحلیل‌ها، عملکرد خود را بهینه کنند و به نتایج بهتری دست یابند. با تمرکز بر نیازها و رفتار کاربران، می‌توان به بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل دست یافت. 

(0 رای)
0 5 1 0
هیچ دیدگاهی وجود ندارد