سئو چیست و چه اهمیتی دارد ؟

مهدی شاد
1394-11-16 15:37:08
1568

با توجه به گستردگی مبحث سئو ، جمع بندی مطالب مربوط به آن که بعضا در گروه تلگرام " فروشگاههای پرستاشاپی" مطرح گردید ، در قالب چند مقاله مجزا ارائه میگردد که مکمل یکدیگر هستند. امروز با اولین مقاله از این سری در خدمت شما هستیم. شما هم میتوانید برای شرکت در مباحث مرتبط با فروشگاههای اینترنتی از طریق دکمه زیر به گروه تلگرام ما ملحق شوید :

لینک عضویت در گروه " فروشگاههای پرستاشاپی"

در ابتدا عرض کنم که سئو ، تخصص تیم پرستاشاپ فارسی نیست و این مطالب صرفا بدیهیات و اصول مشخص شده در سئو هستند که بسیاری از مدیران فروشگاههای اینترنتی و وبسایتها به آن توجه نمیکنند و اغلب میتوانید با همین اطلاعات و رعایت نکات آنها ، بدون نیاز به هزینه های هنگفت به نتایج مطلوبی برسید.

سئو چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم ؟

سئو فروشگاهسئو (SEO) مخفف عبارت "Search Engine Optimization" به مفهوم بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو میباشد. منظور از بهینه سازی ، مجموعه ای از فعالیتهاست که در نهایت به افزایش ورودی و کسب رتبه بالاتر در نتایج موتور های جستجو منجر خواهد شد و این مساله باعث پیشرفت فروشگاه و معرفی و فروش محصولات شما خواهد شد. بخش عمده خریدهای اینترنتی به وسیله موتورهای جستجو هدایت میشوند و قطعا مدیران فروشگاههای اینترنتی باید حداکثر توان خود را به کار ببندند تا از این روند به نفع خود استفاده کنند.

با توجه به اینکه در سالهای اخیر ، همواره درصد بسیار بالایی از جستجوهای کاربران از طریق گوگل انجام شده است ،اهمیت این موتور جستجو بسیار بالاتر از سایر موتور های جستجو میباشد و به نظر میرسد که شما تنها باید سایت خود را برای گوگل بهینه سازی نمائید. اما اگر چنین تصوری دارید ، سخت در اشتباه هستید. اولا رویکرد جدید موتورهای جستجو از جمله گوگل ، بر بهینه سازی سایت برای بازدید کننده متمرکز شده است و در ثانی با کمی تحقیق و جستجو در سایتهای معتبر جهانی ، متوجه خواهید شد که موتور جستجوی شرکت ماکروسافت با نام "بینگ (Bing) "  به سرعت در حال پیشرفت است و درصد استفاده از این موتور در جستجوهای کاربران روز به روز بیشتر میشود.

علت این رشد ، تغییرات مایکروسافت است. این شرکت با ارائه سیستم عامل جدید خود با نام "ویندوز 10" و مرورگر قدرتمند و بسیار سریع "Edge" که کاملا کمبودهای مرورگر دردسرساز قبلی مایکروسافت را پوشش داده است و بطور پیشفرض برای جستجو از موتور بینگ بهره میبرد ، اولین گام در رقابت بر سر جستجو با گوگل را برداشت. اما تنها این نبود و ارائه دستیار صوتی جدید مایکروسافت در ویندوز 10 با نام "کورتانا" که از نام شخصیتی در بازی محبوب "Halo" برگرفته شده است ، تحول بعدی بود که این غول نرم افزاری به کاربران خود هدیه کرد و به دلیل استفاده کورتانا از موتور بینگ برای جستجو ها ، گام بعدی برای رقابت با گوگل در تجارت جستجو برداشته شد. اما باز هم به همینجا ختم نشد و مایکروسافت با ارائه همزمان کورتانا و Edge در ویندوزفون جدید خود بر روی گوشی های "مایکروسافت لومیا" که محبوبیت بسیار زیادی نسبت به گوشی های قبلی با سیستم عامل ویندورفون پیدا کرده اند ، آخرین گام را تا به این لحظه در این رقابت برداشت و ظاهرا موفق هم بوده و روز به روز درصد استفاده از موتور بینگ به واسطه این اقدامات بالاتر میرود.

گوگل یا بینگ

پس احتمال اینکه به زودی اهمیت موتور جستجوی بینگ هم بسیار زیاد شود را باید در نظر گرفت و حتی اگر این اتفاق نیفتد ، باز هم بهینه سازی سایت تنها برای گوگل بسیار کوته نظرانه است چرا که کسی از آینده و تحولات فرایند جستجو تا خرید کاربران اطلاع ندارد. پس اگر برنامه بلند مدت برای فروشگاه خود دارید ، به جای بهینه سازی سایت برای گوگل یا سایر موتورهای جستجو ، باید در فکر رعایت کردن نکاتی باشید که به موتور های جستجو اجازه میدهد تا به درستی محتوای تولید شده توسط شما را پردازش کرده و در مورد تطابق آن با خواسته کاربران تصمیم بگیرند. رعایت این نکات شما را وادار میکند تا محتوای ارزشمند تری تولید کنید و این محتوی به عنوان یک سرمایه برای سایت شما باقی میماند و با تغییرات موتور های جستجو کمتر تحت تاثیر قرار میگیرد.

سئو چیست

سئو یک علم مطلق نیست و به نوعی جزء علوم تجربی محسوب میشود . دلیل این امر آن است که موتورهای جستجو دائما در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات و عملکرد کاربران (جستجو کنندگان) ، وبسایتها و متخلفان هستند و روشها و الگوریتمهای آنان به مرور زمان دستخوش تغییر میشود تا بتوانند بهترین نتیجه را به کاربران خود نمایش دهند. همین مساله باعث میشود تا متخصصان و علاقه مندان سئو ، مجبور باشند همواره اطلاعات خود را به روز نگه دارند و از آخرین تغییرات الگوریتمها و قوانین جستجو اطلاع یابند.

برای درک بهتر عملکرد موتور های جستجو ، مقاله بعدی از این سری را مطالعه فرمائید : 

نحوه عملکرد موتورهای جستجو

(2 رای)
5 5 1 2
  • حسین
    1394-12-11

    عالی بود . انسان آینده باید بروز باشد باید باید باید