
آپدیت اسپم گوگل در آگوست ۲۰۲۵ به صورت رسمی منتشر شد تا بار دیگر رتبههای صفحات اول گوگل در حوزههای مختلف جابجا شود و طبق گفته گوگل پاسخهای بهتری برای مخاطبان نمایش داده شود. در این مقاله از آی پرستا به توضیح کامل زمان شروع و پایان آپدیت، کارکرد آن، تأثیرات احتمالی و ... خواهیم پرداخت. همراه ما باشید...
جزئیات آپدیت
تاریخ شروع: ۲۶ آگوست ۲۰۲۵، حدود ساعت ۹:۰۰ به وقت محلی
دامنه جغرافیایی و زبانی جهانی، برای تمام زبانها و کشورها
نوع آپدیت: «اسپم آپدیت عادی»
مدت زمان rollout نهایی : چند هفته برای کامل شدن انتشار
نکته : این اولین آپدیت اسپم از دسامبر ۲۰۲۴ است و اولین آپدیت قابل توجهی بعد از Core Update ژوئن ۲۰۲۵ است.
کارکرد آپدیت اسپم گوگل در آگوست ۲۰۲۵
گوگل گفته که این آپدیت شامل بهبود سیستمهای خودکار تشخیص اسپم است. در حقیقت با این آپدیت میزان دقت در تشخیص اسپم بیش تر از قبل شده وشناسایی آن از قبل بیشتر شده است.
چه چیزی دقیقاً هدف است؟
گوگل به شکل دقیق بیان نکرده کدام نوع اسپمها در این آپدیت هدف گرفته شدهاند. اما بر اساس تجربیات قبلی و تحلیلهایی از SEOها، احتمالاً موارد زیر در معرض توجه هستند:
- لینک اسپم محتواهای کم ارزش یا Thin Content، که وجود آنها بیشتر جنبه رتبه گرفتن دارد تا ارائه ارزش به کاربر.
- محتواهایی که کپی شدهاند یا بدون ارزش اضافی منتشر رفتارهایی مثل cloaking یا ریدایرکتهای فریبنده.
- استفاده از محتوا تولید شده صرفاً برای رتبه گرفتن (شاید AI-generated content اگر کیفیت پایین داشته باشد.
تاثیرات احتمالی مشاهده شده متخصصین seo :
نوسانات در ترافیک سایتها و کاهش یا افزایش ناگهانی رتبهها.
مشکلاتی در ایندکس شدن صفحات بعضی سایتهابرخی سایتها دچار افت قابل توجهی در ترافیک و درآمد شدهاند، به خصوص آنهایی که استراتژیهای SEOشان نزدیک به فاکتورهای سیاستهای اسپم گوگل بوده است.
ابزارهای مانیتورینگ رتبه و ترافیک سایت، مثلSEMrush، Sistrix و غیره، تغییرات غیرمعمولی را در شاخصهای مربوط به رتبهبندی مشاهده کردهاند.
راه حلهای مناسب برای مقابله با آپدیت اسپم گوگل در آگوست ۲۰۲۵
اگر سایت تحت تأثیر این آپدیت قرار گرفته، این کارها میتواند مفید باشد.
- چک کیفیت محتوا
- محتواهایی که کم ارزشاند، محتوای تکراری، یا صرفاً برای جذب موتور جستجو نوشته شدهاند را بهبود دهید. محتوایی بنویسید که مشکل واقعی کاربران را حل نماید.
- بررسی لینکها (Backlinks)
- لینکهای اسپم یا نامعتبر را پیدا کنید و در صورت لزوم Disavow نمایید. همچنین به کیفیت لینکهایی که دریافت میکنید توجه داشته باشید.
- جلوگیری از رفتارهای فریبنده یا نقض قوانین
- از cloaking، ریدایرکت فریبنده، صفحات Doorway و سایر روشها که ممکن است گوگل آنها را به عنوان اسپم ببیند پرهیز کنید.
چرا این آپدیت مهم است؟
چون این اولین آپدیت اسپم قابل توجه پس از چند ماه سکوت در این حوزه است.
نکته مهم
سایتهایی که از ابتدا روی کیفیت محتوا، تجربه کاربری، لینکهای معتبر و حفظ استانداردهای گوگل سرمایهگذاری کردهاند احتمالاً آسیب کمتری میبینند، یا حتی ممکن است در رتبهها ارتقاء پیدا کنند.