شاید برای خیلی از شما این سوال پیش آمده باشد که آیا با ارائه نسخه های جدید پرستاشاپ، لازم است که شما نیز فروشگاه خود را ارتقا دهید یا خیر. ذکر چند نکته در این مورد ضروریست که در ادامه به آن میپردازم :

پرستاشاپ ۱.۷ آماده استفاده است؟

تا این تاریخ ( یعنی نیمه اول تیرماه 1396 ) ، نسخه 1.7 پرستاشاپ ، همچنان یک نسخه آزمایشی است. هر چند که ممکن است پرستاشاپ کلمه ( STABLE ) را در کنار برخی از نسخه های 1.7 قرار داده باشد ولی این به این معنی نیست که میتوانید با آن یک فروشگاه حقیقی و بدون مشکل راه اندازی کنید.  برای ارتقا از نسخه های 1.6 به نسخه 1.7 هنوز هیچ ماژولی از سوی پرستاشاپ ارائه نشده است و تا به حال سایت prestashop.com هم هیچ سایتی را از نسخه 1.6 به 1.7 ارتقا نداده است. البته طبق گفته های کورین لجبوویچ ( مدیر عامل پرستاشاپ ) در جلسه ای با تیم آی پرستا در پاریس، این ماژول در حال تهیه است و در آینده ( احتمالا در نسخه 1.7.4 ) این ماژول ارائه خواهد شد.

در زمینه ارتقا به نسخه 1.7 ، ذکر این نکته هم ضروریست که ماژولها و مخصوصا قالبهای نسخه 1.6 روی نسخه 1.7 کار نخواهند کرد و نیاز به تغییرات اساسی و بازنویسی کلی خواهند داشت. پس ارتقا به نسخه 1.7 برای شما هزینه بازطراحی قالب و ماژولها را در بر خواهد داشت که البته در برابر بهینه سازیهای نسخه 1.7 قابل چشم پوشیست.


لازم است همیشه به آخرین نسخه ۱.۶ به روز کنم؟

اگر در حال حاضر از نسخه های 1.6 استفاده میکنید و در مورد ارتقا به نسخه های بالاتر دچار شک و تردید هستید، باید کمی بیشتر فکر کنید. در ادامه دلایل آن را میخوانید.

وجود باگ در برخی نسخه‌ها

پرستاشاپ در زمینه ارائه نسخه های پایدار پرستاشاپ خوب عمل نکرده است. نسخه های محتلف پرستاشاپ 1.6 که برچسب stable ( به معنی "پایدار" و به مفهوم "مناسب برای استفاده") میگیرند بعضا دچار مشکلات اساسی هستند. هر چند که پرستاشاپ در ارایه آپدیت، سرعت عمل بسیار بالایی دارد و این گونه مشکلات با ارائه یک نسخه جدید به سرعت رفع میشوند ولی بعضا باعث ایجاد مشکلات و دردسرهای زیادی برای فروشگاههای ارتقا داده شده میگردد.

تغییرات اندک برخی نسخه‌ها

تغییرات بسیاری از نسخه ها ، بسیار محدود هستند . به عنوان مثال چند باگ در بخش های بی کاربرد ( برای اکثر فروشگاههای ایرانی ) یا اصلاح چند استایل و موارد مشابه که اهمیت زیادی ندارند. بنابراین با توجه به این که ارتقا باعث از کار انداختن فروشگاه برای چند ساعت شده و همیشه کاری پرریسک است تا زمانی که ضرورتی به انجام آن نباشد باید از آن اجتناب کرد.

از کار افتادن قالب و ماژول

ارتقا به نسخه‌های بالاتر ممکن است باعث از کار افتادن برخی ماژول‌ها یا حتی قالب شما شود. بنابراین همیشه باید سازگاری قالب و ماژول‌ها را بررسی نمایید و تا زمانی که مطمئن نشدید که قالب و ماژول‌های شما با نسخه جدیدتر سازگار هستند از ارتقای پرستاشاپ خودداری نمایید.

پیشنهادات آی‌پرستا به پرستاشاپ در نسخه ۱.۷

تمامی مواردی که اهمیت زیادی داشتند مانند تغییرات اندک در برخی نسخه‌ها و لزوم یکی شدن نسخه‌ها در جلسه تیم آی پرستا با بخش های مختلف تیم پرستاشاپ در پاریس مطرح شدند و قرار شد روال بهتری را در ارائه نسخه های 1.7.3 به بعد داشته باشند تا این قبیل مشکلات به حداقل برسند. در این جلسه همچنین پیشنهادات آی پرستا برای بهینه شدن بخش های مختلف از جمله تقویم ، حامل ها ، ثبت نام ، آدرس ها و سایر بخش ها، به همراه راهکارهای مناسب برای نسخه بین المللی ا، به تیم پرستاشاپ رائه شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در آینده شاهد تغییرات ملموسی در بخش های مختلف پرستاشاپ خواهید بود.  ضمنا در همین جلسات بنابر پیشنهاد ما ، احتمالا نسخه 1.7.3 پرستاشاپ ، نسخه مشترک خواهد بود و دیگر ما در آی پرستا نسخه ای از 1.7 ارائه نخواهیم کرد و در مرحله بعد همین کار در مورد نسخه 1.6 هم انجام خواهد شد. ضمنا اصلا نگران اتمام پشتیبانی از نسخه های 1.6 نباشید، طبق برنامه ای که تنظیم کرده اند حداقل تا دو سال آینده ، توسعه نسخه های 1.6 ادامه خواهد داشت.

هرچند که تیم آی‌پرستا با استفاده از راهکارهای حرفه ای ، بومی سازی نسخه ها را بسیار سریع کرده و ارائه نسخه فارسی ، اغلب میتواند با فاصله زمانی کمتر از چندساعت و حتی در برخی موارد در کمتر از ۳۰ دقیقه پس از انتشار نسخه های پرستاشاپ انجام پذیرد ، اما بنا بر دلایلی که ذکر شد ، مجبور هستیم که نسخه ها را با توجه به حجم تغییراتی که داشته اند، ابتدا بررسی کرده و از عدم وجود اشکال به خصوص با ویژگی‌های بومی مطمئن شویم، سپس اقدام به انتشار نسخه های برگزیده از سایت اصلی نمائیم. البته نسخه های اخیر پرستاشاپ اکثرا فاقد مشکلات خاص بوده اند که همگی پس از تست در بازارچه منتشر شده اند.

پس همیشه آخرین نسخه پایدار واقعی برای ایران ، نسخه ایست که در انجمن پرستاشاپ فارسی با عنوان "توصیه شده" منتشر میشود. از طرفی همانطور که گفته شد این نسخه پایدار به معنای لزوم ارتقا نیست و جز در صورتی که مطمئن نشدید که ارتقا یک ضرورت است ار انجام آن خودداری نمایید. در برخی موارد حتی در زمانی که شما پیغام "ارتقا با موفقیت پایان یافت" را دریافت میکنید ، ممکن است ارتقای سایت شما دچار مشکل باشد و شما هفته ها بعد متوجه شوید که بخشی از سایت در هنگام ارتقا دچار مشکل شده است.

چه زمانی به ارتقای فروشگاه نیاز داریم؟

در زیر به مواردی که نیاز به ارتقا دارند اشاره میکنم : 

  • چنانچه فروشگاه شما با نسخه قدیمی پرستاشاپ مثل ۱.۵ و ۱.۴ راه اندازی شده است و دریافت پشتیبانی و محصولات جدید برای آن خیلی سخت و دشوار است.
  • چنانچه یک بهینه سازی امنیتی ارایه شود و توصیه شود که به نسخه جدیدتر ارتقا دهید تا فروشگاه شما ایمن‌تر باشد.
  • چنانچه فروشگاه شما دچار مشکلی است که به تشخیص کارشناسان ، مربوط به وجود باگ در نسخه فروشگاه شما بوده و در نسخه های بالاتر مرتفع شده است.
  • چنانچه قصد خرید و نصب قالبی دارید که با نسخه فعلی پرستاشاپ شما سازگار نیست.
  • چنانچه قصد خرید و نصب ماژولی دارید که با نسخه فعلی پرستاشاپ شما سازگار نیست.

آیا خودم میتوانم نسخه پرستاشاپم را ارتقا دهم ؟

ارتقای پرستاشاپ در حالت عادی کار پیچیده ای نیست و با استفاده از ماژول "ارتقا با یک کلیک" که به صورت پیشفرض و رایگان در پرستاشاپ وجود دارد، شما میتوانید فروشگاه خود را ارتقا دهید.

لینک آموزش ارتقا در انجمن پرستاشاپ فارسی

اما مشکل اصلی زمانی بوجود می آید که ارتقا با مشکل مواجه شود. این مشکلات در هاستهای مختلف به شکلهای گوناگونی رخ میدهند و همانطور که در بالا عرض کردم ، در برخی موارد، شما حتی پیغامی مبنی بر اینکه ارتقای پرستاشاپ شما با موفقیت انجام شده را دریافت میکنید ولی در واقع اینطور نبوده است. به همین دلیل اگر حجم محصولات و مشتریان زیادی دارید و فروش سایت شما در سطح بالایی قرار دارد ، توصیه نمیکنیم که خودتان این کار را انجام دهید. متخصصان تیم آی‌پرستا با ارتقای بیشتر از 100 فروشگاه اینترنتی با موفقیت ۱۰۰ درصد آمادگی راهنمایی و انجام به روز رسانی پرستاشاپ فروشگاه شما را دارند.

چند توصیه برای ارتقای پرستاشاپ : 

  • از دیتابیس خود بکاپ تهیه کنید و از سلامت فایل بکاپ مطمئن شوید
  • هم از طریق هاست و هم به صورت دستی از فایلهای خود بکاپ بگیرید
  • قبل از بکاپ گیری اطمینان حاصل کنید که هاست شما ظرفیت لازم برای ذخیره فایلهای بکاپ را داشته باشند
  • قبل از شروع به کار وضعیت اینترنت خود را چک کنید که دچار مشکل (قطع و وصل) نباشد
  • قبل از شروع به کار از پایداری هاست خود اطمینان حاصل کنید و حتما چک کنید که هاست شما "ایران اکسس" نباشد
  • با توجه به اینکه در هنگام ارتقا ، برخی اطلاعات از سایت اصلی دانلود میشود ، حتما پایداری سایت اصلی PrestaShop.com و دسترسی شما به آن را بررسی کنید

کلام آخر : به جرات میتوان گفت که پرستاشاپ در حال حاضر ، فعالترین و به روزترین اسکریپت فروشگاه ساز در دنیاست و تیمی بیش از 150 نفر به طور مستقیم و مداوم بر روی آن کار میکنند. ارائه آپدیتهای مداوم، همگام با پیشرفت تکنولوژیهای وب در پرستاشاپ، باعث دلگرمی ما و شماست و تا حدود زیادی مطمئن هستیم که با استفاده از پرستاشاپ در آینده ی کسب و کارهای اینترنتی با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

(3 رای)
3.6666666666666665 5 1 3