تمام چیزهایی که باید در مورد پرستا تراست بدانید

معرفی اولین برچسب اطمینان برای ماژول های پرستاشاپ

این امر باعث تصدیق کدهای ماژول ها شده و اجازه می دهد بتوان به صورت ایمن آمار فروش را در بلاک چین رهگیری کرد.

همزمان با انتشار نسخه 1.7.3 پرستاشاپ ما گزینه جدیدی را برای ماژول ها با نام پرستا تراست ارائه خواهیم کرد. این یکی از خلاقانه ترین پروژه ها، بر اساس تکنولوژی است که هنوز بسیار از افراد دنبال آشنایی با آن هستند، معمایی که قول های بزرگی برای آینده دنیا به ما داده است: بلاک چین.

پرستاشاپ همیشه متن باز بوده و همیشه هم خواهد ماند. قبل از ادامه این موضوع تاکید می کنیم که پرستا تراست یک RDM (مدیریت حقوق دیجیتالی) نیست. پرستا تراست یک سیستم قفل گذاری روی ماژول ها نیست. ماژول های پرستا تراست هیچ گاه قفل گذاری نخواهند شد. پرستا تراست جلوی نصب هیچ گونه ماژولی را نخواهد گرفت.

حالا شاید برایتان سوال باشد که ما چگونه قرار است برچسب اطمینانی را بدون محدود کردن ارزش های هسته متن باز، همچون شفاف بودن و غیر متمرکز بودن، خلق کنیم. اینجا دقیقا همان جایی است که مفهوم بلاک چین وارد می شود.

نتیجه عملی این موضوع این است که برای اولین بار، راهی ایجاد شده تا یک کاربر اینترنت یک قطعه منحصر بفرد از اموال اینترنتی را به فرد دیگری انتقال دهد، به نوعی که امنیت این انتقال گارانتی شده باشد، همه متوجه شوند که این انتقال صورت گرفته است و هیچ کس نتواند مشروعیت این انتقال را زیر سوال ببرد. عواقب این پیشرفت غیر قابل انکار است.

مارک اندرسن، خالق مرورگر اینترنت

برای چه کاری؟

پرستا تراست زنجیره ای از اطمینان را میان توسعه دهندگان و کاربران ماژول، با تصدیق کد ماژول و نگهداری ایمن قابلیت رهگیری آمار فروش ماژول در بلاک چین ایجاد می کند.

ردیابی بر اساس بلاک چین اتریوم خواهد بود و کدهای متن باز ماژول را به صورت ایمن و غیر قابل انکار تصدیق می کند. توسعه دهندگان ماژول قادر خواهند بود:

  • اطمینان مستقیمی را با مشتریان خود ایجاد کنند
  • تنها به افرادی که واقعا ماژول را خریداری کرده اند پشتیبانی ارائه کنند و از ارائه پشتیبانی به غیر خریداران خودداری کنند
  • آپدیت ماژول ها را تنها برای خریداران مهیا کنند
  • با استفاده از مهر پرستا تراست روی ماژول های خود بیشتر دیده شوند

برای اجرای این اپ غیر متمرکز بلاک چین، مبلغ 0.8% به کمیسیون هر فروش ماژول دارای برچسب پرستا تراست برای توسعه دهندگان ماژول های اددانز اضافه خواهد شد.

برای خریداران، این سرویس رایگان خواهد بود. این برچسب که توسعه دهندگان ممکن است برای ماژول های تجاری خود استفاده کنند باعث اطمینان خاطر بیشتر خواهد بود و ماژول های دارای برچسب پرستا تراست را جذاب تر خواهد کرد.

ما چگونه پرستا تراست را ساختیم؟

از نظر فنی، هدف ایجاد قابلیت ثبت برخی اتفاقات و رویدادهای کلیدی اددانز پرستاشاپ در بلاک چین است.

برای انجام این کار ما یک API برای ایفای نقش پل بین دو اکوسیستم و قراردادهای هوشمند را برای دریافت برخی اطلاعات در بلاک چین اتریوم ایجاد کردیم.

بنابر این از یک طرف، اددانز پرستاشاپ است، که اجازه همکاری تجاری بین توسعه دهنده ماژول و خریدار را می دهد. از طرف دیگر، قراردادهای هوشمند پرستا تراست هستند، که خودکار غنی می شوند و پایه و اساس اطمینان غیر متمرکز بین خریدار و توسعه دهنده را شکل می دهند.

ما تصمیم گرفتیم از پایدارترین شبکه عمومی بلاک چین، اتریوم، استفاده کنیم تا پرستا تراست را خلق کنیم. این انتخاب به معنای استفاده از توکن ها نیست و نیازی به استخراجی خارج از استخراج استاندارد بلاک چین اتریوم نخواهد بود.

عملکرد API پرستا تراست

چطور یک ماژول پرستا تراست می شود؟

برای توسعه دهندگان ماژول، این پروسه در داخل پروسه تایید ماژول در اددانز پرستاشاپ گنجانده شده است. جزییات چند مرحله در بخش حساب فروشنده و همچنین مستندات رسمی شرح داده خواهد شد.

چه کدی در پرستاشاپ 1.7.3 اضافه خواهد شد؟

برای مشتریان، عبارت پرستا تراست در مدیریت فروشگاه آن ها ظاهر خواهد شد. این بخش در هسته پرستاشاپ 1.7.3 گنجانده شده، بنابراین در فروشگاه های ساخته شده با نسخه 1.7.3 به بعد نمایش داده خواهد شد.

برچسب پرستا تراست یک کنترل دو مرحله ای را در فروشگاه مشتری فرآهم خواهد کرد:

  • یک بررسی کد: هنگامی که ماژول رو فروشگاه نصب می شود، یک هش از این ماژول محاسبه خواهد شد و با هش اصلی آن مقایسه می شود، به این منظور که از عدم تغییر کد حین فرایند خریداری تا نصب اطمینان حاصل گردد.
  • یک بررسی لایسنس خرید: ایده ی این بخش این است که بلاک چین مرور شود تا تایید شود که این لایسنس برای این فروشگاه خریداری شده است.

این کنترل دو مرحله ای هیچ گاه مانع نصب ماژول نخواهد شد، بلکه صرفا به مشتری در مورد ورودی ها و خروجی های نصب ماژول هشدار خواهد داد.

چه اطلاعاتی در بلاک چین قابل دسترسی خواهند بود؟

بگذارید کمی عمیق تر به بحث حریم شخصی ورود کنیم. می دانیم که این یک معضل بزرگ است به همین دلیل می خواهیم بیشتر در مورد این پروسه توضیح دهیم.

کدهای ماژول در بلاک چین نمایش داده نخواهد شد، بلکه فقط هش آن، که در واقع امضای ماژول می باشد، نمایان خواهد بود. ماژول متن باز باقی خواهد ماند و قفل گذاری نخواهد شد.

اطلاعات محرمانه خرید (هویت خریدارد و فروشنده، نام ماژول) فقط برای فروشنده، خریدار و پرستاشاپ قابل رویت خواهد بود - همانند خریدهای عادی.

در نهایت آدرس لایسنس خریداری شده فروشگاه بصورت هش خواهد بود، مانند کدهای ماژول، و به صورت عمومی قابل تشخیص نخواهد بود.

به طور خلاصه: مطمئن باشید پرستا تراست هیچ گونه اطلاعات محرمانه ای را در بلاک چین نمایش نخواهد داد.

آیا سکه ی پرستون (Preston Coin) وجود خواهد داشت؟

پرستا تراست در هفته های آینده رونمایی خواهد شد، که نسخه اولیه ای برای پایه گذاری توسعه های بعدی خواهد بود. ما هنوز هیچ سکه ای برای آن نساخته ایم، اما می توانیم متصور شویم که استفاده از این سکه چه مزایایی در آینده می تواند داشته باشد. خوشحال میشویم که ایده های شما را در مورد این موضوع دریافت کنیم.

به خاطر داشته باشید که پرستا تراست هنوز در مراحل توسعه است و شما را در جریان روند آن خواهیم گذاشت. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در این مورد از ما دریغ نکنید.

منبع: Everything You Always Wanted To Know About PrestaTrust

(1 رای)
5 5 1 1
  • امیرحسین رضازاده
    1396-11-24

    در واقع این موضوع فقط برای ماژول‌هایی که در ادآنز به فروش برسند صادقه و دولوپرها و شرکت‌هایی که ماژول‌های خودشون رو خارج از ادآنز می‌فروشند از پرستاتراست نمی‌تونن استفاده کنند. درسته؟

    پاسخ مدیر:

    بله این قابلیت صرفا برای توسعه دهندگانی ست که ماژول هاشون رو در اددانز ارایه میکنند

    اگر پرستا تصمیم به ارایه این خدمات خارج از اددانز بگیرد مجددا اطلاع رسانی خواهیم کرد