پرستاشاپ چیست؟

مهدی شاد
1394-04-31 11:58:58
18490

پرستاشاپ چیست؟

پرستاشاپ نام یک فروشگاه ساز اینترنتی است. در واقع پرستاشاپ یک اسکریپ (نرم افزار) فروشگاه ساز رایگان و متن باز می باشد که در ابتدا در سال 2006 توسط آقای Bruno Lévêque و Igor Schlumberger به عنوان پروژه ای دانشجویی در دانشگاه EPITECH پاریس (در ابتدا با نام PhpOpenStore) معرفی شد. در سال 2007 اولین نسخه رسمی پرستاشاپ وارد بازار شد و به سرعت در عرض 3 ماه از آغاز کار، به 13 زبان ترجمه شد. این فروشگاه ساز قدرتمند ظرف مدت کوتاهی به یکی از پرطرفدار ترین فروشگاه سازهای دنیا تبدیل شد به طوری که در حال حاضر شرکت PrestaShop SA فرانسه دارای بیش از 120 کارمند رسمی در شعبه فرانسه و چندین کارمند رسمی دیگر در 6 شعبه در سراسر دنیاست. جالب است بدانید تا امروز بیش از 270000 فروشگاه اینترنتی در سراسر دنیا با استفاده از پرستاشاپ راه اندازی شده اند.

طبق آمار سایت BuiltWith سهم پرستاشاپ از کل بازار نرم افزارهای فروشگاه ساز متن باز 9% و بر اساس آمار سایت W3Techs پرستاشاپ سیستم 0.5% کل وب سایت های راه اندازی شده دنیاست!

در مورد برخی قابلیت های اصلی پرستاشاپ می توان به رایگان و متن باز بودن، سازگاری با فروشگاه های چند زبانه، پشتیبانی از واحدهای پولی متنوع، سئو و ساختار SEO استاندارد و قوی، پنل مدیریت روان و قدرتمند، انعطاف و توسعه پذیری بالا، سیستم حسابداری، انبارداری و مدیریت مشتریان درون-ساختاری یکپارچه و بیش از 310 قابلیت تخصصی فروشگاهی در نسخه پرستاشاپ 1.6 و بیش از 450 قابلیت اساسی در پرستاشاپ 1.7 نام برد.

اگر می خواهید لیست کاملی از امکانات پرستاشاپ را مطالعه کنید مقاله امکانات پرستاشاپ را از دست ندهید!

پرستاشاپ فارسی چگونه شکل گرفت؟

توسعه و پشتیبانی پرستاشاپ برای زبان ها و کشورهای مختلف دنیا به چندین روش انجام می شود. شرکت PrestaShop SA فرانسه در برخی کشورها همچون فرانسه، آمریکا و اسپانیا دارای شعبه رسمی بوده که کارمندان آن ها وظیفه توسعه و پشتیبانی فنی سیستم را بر عهده دارند. در عین حال پرستاشاپ دارای جامعه کاربری بزرگ و پویا متشکل از هزاران کاربر از سراسر دنیاست که در پروژه Crowdin پرستاشاپ در ترجمه این سیستم به زبان های مختلف و صدها توسعه دهنده که در پروژه GitHub پرستاشاپ برای توسعه این سیستم همیاری می کنند می باشد. در عین حال شرکت پرستاشاپ فرانسه دارای ده ها نماینده و همکار رسمی در سطوحی مختلفی در دنیاست که هر یک از آن وظیفه خاصی را بر دوش دارند.

در ایران سیستم پرستاشاپ توسط تیم آی پرستا، زیر مجموعه شرکت تجارت پایا الکترونیک پارس، نماینده و همکار پرمیوم رسمی پرستاشاپ فرانسه در ایران برای زبان فارسی پشتیبانی و توسعه داده می شود. تیم آی پرستا متشکل از متخصصان و برنامه نویسان ایرانی است که طی سال ها تمرکز و کار تخصصی بر روی سیستم پرستاشاپ، اکنون عنوان یکی از 4 تیم بزرگ توسعه دهنده پرستاشاپ در دنیا را دارا هستند.

هم چنین آی پرستا، از ابتدای فعالیت خود در سال 1390 شمسی (2011 میلادی) بر روی پروژه بومی سازی پرستاشاپ برای زبان فارسی با تیم پرستاشاپ فرانسه همکاری کرده است. از نسخه 1.4 پرستاشاپ تا نسخه 1.6 آن، پرستاشاپ برای زبان فارسی همراه با تقویم شمسی و فونت استاندارد و راستچین سازی به طور مجزا در وب سایت آی پرستا (کلیک کنید) با هماهنگی تیم پرستاشاپ فرانسه منتشر می گردید.

زمانی که شرکت پرستاشاپ تصمیم به آغاز کار بر روی پرستاشاپ 1.7 و انتشار نسخه پایدار آن گرفت، طی جلسه ای حضوری طی دو روز بین مدیران آی پرستا، خانم Corinne Lejbowicz (مدیر عامل سابق پرستاشاپ)، آقای Alexandre Eruimy (مدیر ارشد سابق همکاری های پرستاشاپ و مدیر عامل فعلی این شرکت)، خانم Manon Plommet (سرپرست نمایندگی های شرکت پرستاشاپ)، آقای Pablo Borowicz (سرپرست توسعه پروژه پرستاشاپ) و چندین نفر از سایر همکارانمان در شرکت پرستاشاپ فرانسه در پاریس تشکیل شد و نقشه راه و برنامه ای را جهت اعمال بومی سازی های پرستاشاپ برای زبان فارسی پیش بینی و آماده کردیم تا این بومی سازی ها به مرور بر روی نسخه اصلی پرستاشاپ در پروژه در گیت هاب قرار گیرند. پرستاشاپ از نسخه 1.7.3 به بعد دارای بومی سازی های فارسی درون خود می باشد که می توانید آن را مستقیما از سایت PrestaShop.com دانلود نمایید* (کلیک کنید).

* بومی سازی های پرستاشاپ 1.7 برای زبان فارسی توسط تیم آی پرستا در حال توسعه و تکمیل شدن است و به مرور با انتشار نسخه های جدیدتر پرستاشاپ، از بومی سازی های بیشتر و با کیفیت تری برخوردار خواهید شد.

اگر می خواهید با تیم آی پرستا و دستاوردهای آنها بیشتر آشنا شوید، مطالعه مقالات زیر را توصیه می کنیم:

چطور با پرستاشاپ فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنم؟

از آن جایی که پرستاشاپ یک نرم افزار فروشگاه ساز اینترنتی است، برای نصب آن نیازمند تهیه هاست و دامنه خواهید بود. برای آن که بدانید چطور باید شروع کنید شما را به بخش مستندات و راهنمای جامع پرستاشاپ و هم چنین مقاله از کجا شروع کنم؟ ارجاع می دهیم که اطلاعات کاملی را در این بخش می توانید بیابید. در عین حال پرستاشاپ جهت توسعه پذیری از ماژول ها و قالب های خاص خود پشتیبانی می کند. هزاران ماژول و قالب مختلف در سراسر دنیا برای پرستاشاپ طراحی شده که می توانید از آن ها بهره ببرید، در عین حال آی پرستا نیز ماژول ها و قالب های پیشرفته ایرانی برای کاربران خود آماده کرده و در بخش عرضه می نماید:

یک خبر خوب دیگر این که آی پرستا علاوه بر افزونه های ایرانی که از 0 تا 100 توسط متخصصان ایرانی خود تهیه کرده، نماینده رسمی چندین شرکت خارجی بزرگ فعال در زمینه پرستاشاپ نیز می باشد که محصولات آن ها را مستقیما از سایت آی پرستا می توانید تهیه کنید. شرکت های بزرگی همچون eMagicOne، Jose Aguilar و ApolloTheme از جمله این شرکت ها می باشد.

افزونه های خارجی پرستاشاپ

چگونه پرستاشاپ را تست کنم؟

دموی پرستاشاپ و دانلود پرستاشاپ

جهت مشاهده دموی پرستاشاپ لطفا به لینک دموی پرستاشاپ در انجمن پرستاشاپ فارسی مراجعه کنید. همچنین برای دانلود پرستاشاپ فارسی رو لینک های زیر کلیک کنید:

(13 رای)
3.8461538461538463 5 1 13
  • sabarad
    1396-01-30

    بابت مطالب خوبتون ممنوم

  • الناز خزایی
    1396-06-20

    خیلی عالی بود

  • chenar
    1397-09-24

    سلام خیلی عالی بود

  • نسیم بلوچ
    1397-10-08

    عالی بود

  • مینا
    1397-10-22

    بسیار عالی بود

  • 30bil
    1399-03-06

    سلام
    بنده 1 هفته است با شماره موبایلی که فرمودید برای تماس 09152140320 انلاین واتساپ سوالاتی کردم ولی هنوز جوابی نگرفتم اگر بخش پاسخگویی و مشاوره شما در حد واتساپ پاسخگو نباشد چگونه سایت خودم را به شما بدهم.بااحترام

    پاسخ مدیر:

    سلام

    شماره موبایل اعلام شده موقتا برای دوران دورکاری ایام کرونا بود. هم اکنون پروسه فعالیت حضوری شرکت از سر گرفته شده و می توانید با شماره های ثابت شرکت در ساعات اعلام شده در سایت در ارتباط باشید.

    همچنین پشتیبانی تلگرامی @ip_support و @ip_help و همچنین چت آنلاین سایت برای مشاوره قبل از خرید و پیگیری تیکت ها در دسترسی شما هستند.

    موفق باشید

  • قاسم جباری
    1399-08-18

    بنده پیش فرض پرستا رو نصب کردم.قسمت مدیریتش خیلی داغونه.فونت ها به هم ریخته و منو ها درست نیست.آیا با نصب قالب جدید قسمت مدیریت هم درست میشه؟

    پاسخ مدیر:

    سلام. خیر قالب ارتباطی با مدیریت نداره. مشکلتون باید بررسی بشه

  • Sogol ghazanfari
    1400-07-14

    واقعا پرستا شاپ پنل خوبی داره و برای فروشگاه اینترنتی خیلی کارآمده. یه فروشگاه لوازم خانه و آشپزخانه داریم که با پرستاشاپ هست به اسم شیک و تک. اگر مایل بودید بهش سر بزنید.

    پاسخ مدیر:

    موفق باشید

  • قاسم علی زاده
    1400-11-03

    سلام خسته نباشید ...میتونید چن مورد از تکنولوژی های استفاده شده در پروستاشاپ مثل (بوت استرپ ) رو برام بگین ؟

    پاسخ مدیر:

    سلام

    تکنولوژی های زیادی در پرستاشاپ به کار رفته، هم بخش فرانت هم بخش بک اند. تکنولوژی هایی مثل: Bootstrap, Webpack, NodeJS, VueJS, Symfony, Smarty, ...

  • محمدعلی
    1400-11-10

    سلام
    پرستاشاپ ۷ رو نصب کردم و سایت مدیا قالب پیش فرض بالا اومده ، اما هر قالبی رو در قسمت تغییر قالب بارگزاری میکنم خطا میده که فایل پیکربندی پیدا نشد!

    پاسخ مدیر:

    سلام

    از پشتیبان قالبتون باید پیگیری کنید. احتمالا قالبتون یا سازگار نیست با پرستاشاپ ۱.۷ یا فایل اشتباهی رو آپلود می کنید

  • FatemehSadat MosaviKasa
    1401-01-21

    سلام من به عنوان ادمین یه فروشگاه اینترنتی که پرستا شاپ فروشگاه اولیه روبناکرده مشغول شدم و هیچگونه اطلاعاتی از فضای وب و اینترنت و غیره ندارم وفقط جهت بروز رسانی قیمت های اقلام فروشگاه و تعریف برخی اجناس جدید فعالیت میکنم ولی خب بعضی از مشکلاتی که برای سایت بوجود میآد رو نمیدونم چطور باید برطرف کنم؟نمیدونم از اون قسمت که فرمودین خرید کوپن رفع نقص اقدام کنم ؟یا ..... در ضمن میخوام اول اینکه safe باشه دوم اینکه خیلی هم هزینه بردار نباشه چون در مدت یکسالی که فروشگاه مامشغول ه آنچنان سود دهی نداشته ودرواقع بیشتر هزینه سایت شده .لطفا من رو راهنمایی بفرمایید

    پاسخ مدیر:

    سلام

    برای دوستانی که هنوز به سوددهی بالایی نرسیدن روش مقرون به صرفه تر جهت حل مشکلات، استفاده از کوپن خدمات فنی است. یا می تونید تعدادی کوپن خریداری کنید و هربار مشکلی داشتید از بخش تیکت مشکلتون رو مطرح کنید تا با کسر کوپن حل بشه. یا هر بار مشکلی داشتید تیکت بزنید تا همکاران بررسی کرده و کوپن مورد نیاز رو به شما اطلاع بدن.

    همکارانمو در بخش فنی با تجربه و تخصص بالا در پرستاشاپ، حف اطلاعات و اسرار مشتریان و همچنین قیمت های منطقی آماده پاسخگویی و حل مشکلات فنی شما هستند.

  • وحید یاقوتی
    1401-06-07

    با سلام بنده هر چی با شرکت تماس میگیرم پاسخگو نیستید
    برای راه اندازی فروشگاه ساز با آی پرستا چند تا قالب هست و نسخه فول خریداری کنم چقدره؟
    ایا این قالب روی هاست شرکت های دیگه نیز نصب میشه؟

    پاسخ مدیر:

    با سلام

    گاهی اوقات حجم تماس ها بالاست و پاسخ دهی با مشکل مواجه میشه. سعی می کنم تعداد خطوط و پشتیبان ها رو افزایش بدیم جهت رفع این مشکل.

    برای شروع توصیه میشه از بسته طلایی استفاده کنید:

    https://ipresta.ir/prestashop-statrup/295-startup-package-pro.html

    بله هاست کاملا به انتخاب خودتونه. فقط باید هاستی رو تهیه کنید که با پرستا سازگاری و کانفیگ های لازم رو داشته باشه که خب می تونید هاست آی پرستا رو هم در نظر داشته باشید با توجه به مشخصات مناسبی که داره:

    https://host.ipresta.ir

    با تشکر