از کجا شروع کنم ؟

مهدی شاد
1394-09-14 03:34:12
12651

از کجا شروع کنم ؟

این سوالیست که برای بسیاری از افراد تازه وارد پیش می آید. شاید شما تا به حال تجربه ای در زمینه راه اندازی یا اداره یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی نداشته اید. برای خیلی از افراد در ابتدای کار این مساله بسیار پیچیده به نظر می آید اما با خواندن این مطلب متوجه خواهید شد که مدیریت سایت کار چندان سختی نیست و روز به روز با پیشرفت تکنولوژیهای وب ، این کار راحت تر هم خواهد شد.

ما در این مطلب به راه اندازی فروشگاه اینترنتی میپردازیم که نوع خاصی از وبسایت است که برای فروش اینترنتی محصولات استفاده میشود. برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی ، از نرم افزارهای مختلفی میتوان استفاده نمود که پرستاشاپ یکی از بهترین نرم افزارها در این زمینه است و ما به توضیح آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با تعاریف

در ادامه لازم است که شما به طور مختصر با چند تعریف در این زمینه آشنا شوید :

  1. دامنه : به آدرس اینترنتی ، دامنه میگویند. به عنوان مثال دامنه سایت ما ipresta.ir است که شما با تایپ این آدرس در مرورگر خود میتوانید به سایت پرستاشاپ فارسی دسترسی پیدا کنید. شما هم برای اینکه بتوانید اطلاعات خود را به مشتریان خود ارائه کنید باید یک آدرس اینترنتی داشته باشید. سایتهای زیادی در ایران فعالیت دارند که خدمات ثبت دامنه را انجام میدهند و با مراجعه به یکی از آنها میتوانید برای خود یک آدرس اینترنتی خریداری کنید. مثل شرکتهای ایران سرور ، نت افراز و ...
  2. هاست : بعد از تهیه آدرس اینترنتی ، شما نیاز به کامپیوتری دارید که به آدرس اینترنتی شما وصل باشد و اطلاعات لازم را در آن ذخیره کرده و به مشتریان خود ارائه دهید که اصطلاحا به آن "سرور" میگویند. این سرور حتی میتواند کامپیوتر خانگی شما باشد ولی این کار نه به صرفه است و نه شما در منزل امکانات لازم برای این کار را دارید. ایده آل این است که این سرور همیشه روشن باشد تا سایت شما از دسترس خارج نشود ، به اینترنت سرعت بالا متصل باشد ، سخت افزار قدرتمند و مناسب برای این منظور را داشته باشد ، در محیط خنک و ایزوله نگهداری شود ، دارای برق اضطراری باشد و بسیاری موارد دیگر. مشخص است که رعایت همه این موارد برای ما بسیار پرهزینه و حتی غیرممکن است و همچنین ما اطلاعات لازم برای راه اندازی و مدیریت سرور را نداریم. به همین دلیل شرکتهایی بوجود آمدند که این امکانات را به صورت گسترده فراهم کرده و در اختیار کاربران خود قرار میدهند و شما با پرداخت هزینه ای به مراتب کمتر ، میتوانید مقدار حجم و امکانات لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود را تهیه نمائید. به این فضایی که شما خریداری میکنید ، هاست (میزبان) میگویند.
    هاست ها در ایران معمولا دارای سیستم عامل لینوکس یا ویندوز هستند که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی با استفاده از پرستاشاپ، هاست لینوکس توصیه میشود. اگر تا به حال با لینوکس کار نکرده اید ، لازم نیست نگران باشید چرا که شما با محیط لینوکس سر و کار ندارید و تنها از پنلی که برای مدیریت هاست در اختیار شما گذاشته میشود استفاده خواهید نمود. پنل های مختلفی بر روی هاست ها نصب میشوند که قیمت های مختلفی دارند و محیط کار ساده ای را برای شما فراهم میکنند تا بتوانید فایلها و دیتابیس خود را در آن ایجاد نموده و مدیریت لازم را انجام دهید. از جمله معروفترین این پنلها cPanel و directAdmin میباشند که مورد استفاده اکثر شرکت های ایرانی هم هستند. برای تهیه هاست هم در ایران شرکتهای زیادی وجود دارند که میتوانید با مراجعه به آنها ، فضا وامکانات مورد نیاز خود را تهیه نمائید.
  3. هاستینگ : به شرکت های ارائه دهنده هاست ، "هاستینگ" میگویند.
  4. دیتابیس : به فضایی که برای ذخیره کردن اطلاعات داینامیک ( متغیر ) استفاده میشود ، دیتابیس میگویند. دیتابیس یا پایگاه داده در واقع بخشی از فضای هارد شماست که توسط نرم افزار خاصی برای ذخیره اطلاعات داینامیک ایجاد و مدیریت میشود.
    نرم افزارهای مختلفی برای ایجاد پایگاه داده وجود دارند که معروفترین آنها در هاست های لینوکسی mySql و Oracle هستند. این دو با روشهای متفاوتی اطلاعات را ذخیره میکنند و ساختار و روش استفاده متفاوتی دارند. با توجه به اینکه اوراکل نرم افزاری تجاری و غیررایگان است ، اکثر وبسایتهای عمومی و نرم افزارهای طراحی سایت از mySql استفاده میکنند. سایتهای بزرگی همچون فیسبوک هم از این موتور دیتابیس استفاده میکنند. پرستاشاپ هم با توجه به اینکه یک نرم افزار متن باز و رایگان است ، بر پایه موتور دیتابیس mySql ایجاد شده است. استفاده از mySql هم بسیار ساده است و شما با ورود به بخش دیتابیس در هاست خود میتوانید به راحتی برای خود یک بانک اطلاعاتی ایجاد کرده و آنرا مدیریت کنید.

حالا که با موارد بالا آشنا شدید به توضیح مراحل کار میپردازیم.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

  • اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که جستجوگر ماهری باشید. گوگل دریایی از اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهد داد پس در هر مرحله ای که دچار اشکال شدید فورا از آن استفاده کنید تا سطح اطلاعات خود را بالا ببرید .
  • گام بعدی انتخاب دامنه مناسب برای فروشگاه اینترنتی است. دامنه در واقع هویت فروشگاه اینترنتی شماست و باید در انتخاب آن دقت کنید:
    1. سعی کنید نام دامنه کوتاه باشد. کوتاه بودن دامنه دو حسن اساسی دارد ، یکی اینکه مشتریان شما راحت تر میتوانند آنرا به خاطر بسپارند و دوم در زمینه بهینه سازی سایت که بعدا با آن آشنا خواهید شد.
    2. بهتر است نام دامنه با زمینه کاری شما مرتبط باشد . به عنوان مثال فروشگاه digikala به ارائه کالای دیجیتال میپردازد یا فروشگاه piltanshop ارائه کننده لوازم بدنسازی و ورزشی است . البته این یک الزام نیست و بسیاری از فروشگاهها با اسامی غیرمرتبط هم مشغول فعالیت هستند ولی این میتواند برای شما یک برگ برنده باشد.
    3. از لحاظ نوشتن راحت باشد و دارای چند حالت نوشتاری نباشد. به عنوان مثال دامنه مرسی دات کام ممکن است به این حالات نوشته شود : mersi.commerci.commersy.com mercy.com merc.com mersee.com mer30.com
      مشاهده نمودید که حالات مختلفی وجود دارد پس بهتر است در انتخاب نام دامنه این مورد را در نظر داشته باشید که کمترین حالات مختلف نوشتاری را داشته باشد.
    4. اگر برند یا نام تجاری دارید ، بهتر است از آن برای نام دامنه خود استفاده کنید.
    5. کلمات دارای معنی و مفهوم راحتتر در ذهن سپرده میشوند پس سعی کنید تا حد امکان از کلمات دارای معنی برای نام دامنه خود استفاده نمائید.
    6. برای فروشگاه اینترنتی به جز در موارد خاص ، بهتر است تا حد امکان از پسوند های ir یا com استفاده نمائید.

حالا با در نظر داشتن موارد بالا به وبسایت یکی از شرکتهای ثبت دامنه مراجعه کنید و نامهای مد نظر خود را بررسی کنید تا یک دامنه آزاد مناسب برای کار خود پیدا کنید. توجه داشته باشید که شرکتهای هاستینگ معمولا خدمات ثبت دامنه هم ارائه میکنند ، پس بهتر است پس از انتخاب دامنه مناسب، ابتدا هاست خود را انتخاب و خریداری کنید و سپس در همان شرکت ، دامنه خود را نیز ثبت نمائید.

  • گام سوم خرید هاست است. پرستاشاپ با در نظر گرفتن امکان ارتقا و بکاپ سایت به حداقل 500 مگابایت فضا نیاز دارد ولی ما زیر 1 گیگ را توصیه نمیکنیم. فضای هاست ارتباط مستقیم به تعداد محصولات و تصاویر محصولات شما دارد و به تناسب افزایش آنها باید هاست بهتری تهیه کنید. در حالت کلی سه نوع هاست اشتراکی ، مجازی و اختصاصی وجود دارد که برای شروع کار شما همان هاست اشتراکی کفایت میکند. پس به وبسایت یکی از شرکتهای هاستینگ مراجعه کرده و هاست مناسب خود را انتخاب کنید. دو نمونه از شرکتهایی که در دو سال گذشته خدمات و پشتیبانی خوبی ارائه داده اند، ایران سرور و نت افراز هستند که با مراجعه به آنها میتوانید هاست و دامنه خود را تهیه نمایید.
  • در گام چهارم بعد از فعال شدن دامنه شما ، باید به کار با هاست خود تسلط نسبی پیدا کنید . در این حد که بتوانید دیتابیس ایجاد نمائید ، فایلها را کپی و جابجا کرده و نام آنها را تغییر دهید. فعلا به موارد بیشتری نیاز ندارید. به خاطر داشته باشید که در همه این مراحل ، هر سوالی داشتید با جستجو در گوگل به راحتی به جواب آن خوهید رسید.
  • حالا همه چیز برای گام پنجم یعنی نصب پرستاشاپ آماده است. ابتدا راهنمای نصب پرستاشاپ را از انجمن پرستاشاپ فارسی دانلود کرده و سپس فایلهای پرستاشاپ را به هاست منتقل کنید. یک دیتابیس ایجاد نموده و مطابق با مراحل نصب پرستاشاپ ، پیش روید تا فروشگاه شما فعال شود.

تبریک !!! به همین راحتی شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی شدید. در ادامه به مدیریت فروشگاه خود بپردازید ، محصولات و شاخه های خود را وارد نمائید و از دنیای تجارت الکترونیک لذت ببرید.

بعد از این مرحله هر گونه سوالی در مورد پرستاشاپ و نحوه کار و مدیریت آن داشتید ، در همین بلاگ یا انجمن پشتیبانی جستجو کنید تا به جواب برسید.

(10 رای)
3.9 5 1 10
  • جواد
    1394-10-08

    خیلی عالی بود. مرسی.

  • greza.saeedi gmail.com
    1394-11-27

    سلام
    خیلی غالی بود. متشکرم

  • ستار
    1395-06-10

    با عرض سلام و خسته نباشید . من یک مشکلی دارم و اون هم اینکه توی فکتور هایی که با pdf ساخته و نهایی میشه رقم و دیجیت اول مبلغ رو توی رقم آخر چاپ می اندازد ؟ چکار کنیم مشکل حل بشه ؟

    پاسخ مدیر:

    سلام

    در انجمن جستجو کنید. اکثر سوالات عمومی در انجمن پاسخ داده شده اند

  • سپیده
    1397-05-02

    سلام و وقت بخیر
    میخواستم بدونم برای عوض کردن تماس با ما سایت باید کجای پرستا شاپ تغییرات رو وارد کنم؟

    پاسخ مدیر:

    سلام

    چند بخش مربوط به اطلاعات تماس وجود داره. بهتره تیکت بزنید یا با پشتیبانی تلگرام در ارتباط باشید تا دقیق راهنمایی بشید

  • ستاره
    1397-09-20

    سلام. من یه سوال مبتدیانه دارم!
    اگر من قالبی رو بخرم می تونم بارها در سایت های مختلف ازش استفاده کنم؟؟؟ یعنی با خرید یک قالب چند تا فروشگاه برای جاهای مختلف با همون قالب راه اندازی کنم؟؟ یا این قالب ها یک بار مصرفه؟

    پاسخ مدیر:

    سلام

    بخش قوانین رو مطالعه کنید

    خیر در هنگام خرید محصولات تجاری، آدرس دامنه از شما گرفته میشه و شما فقط میتونید روی همون دامنه و تمام سابدومین های همون دامنه از محصولات استفاده کنید

  • حامد قليزاده
    1398-07-24

    سلام
    ميشه حدود كل هزينه ايجاد سايت با امكاناتي كه به بانك وصل بشه و پرداخت انجام گيردرا بفرمائيد (هزينه دامنه هاشت 2گيگ و نرافزار كامل پرستاو..)

    پاسخ مدیر:

    با سلام

    خود پرستاشاپ یک سیستم رایگان هست که می تونید از لینک زیر دانلود کنید:

    https://ipresta.ir/get-started/p/download/

    جهت تهیه هاست می تونید از بخش زیر اقدام کنید و تعرفه ها رو مشاهده کنید:

    https://host.ipresta.ir/

    قالب پیشنهادی ما به شما قالب الکترون هست که می تونید از لینک زیر تهیه کنید:

    https://ipresta.ir/prestashop-theme/307-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86.html

    جهت ایجاد قابلیت درگاه پرداخت که شامل دو نسخه رایگان و نسخه تجاری هست می تونید از لینک زیر اقدام کنید:

    https://ipresta.ir/prestashop-module/289-bank-payment-gateway.html

    موفق و پیروز باشید