این مقاله جمع بندی مطالب مطرح شده در گروه تلگرام "فروشگاههای پرستاشاپی" و همچنین اطلاعات و تجربیات مدیران پرستاشاپ فارسی میباشد. در گروه تلگرام فروشگاههای پرستاشاپی هر هفته درباره یک موضوع بحث و تبادل نظر میشود. شما هم میتوانید برای شرکت در مباحث و استفاده از تجربیات سایر فروشگاه داران ، در گروه تلگرام  ما عضو شوید :

لینک عضویت

ایمیل مارکتینگ چیست ؟

ایمیل مارکتینگ چیست ؟

نوعی از بازاریابی که در آن از ایمیل به عنوان وسیله ای برای جذب مشتری استفاده میشود. در اکثر موارد افراد را از طریق ایمیل به وبسایت هدایت میکنند ولی میتوان از روشهای دیگری هم استفاده کرد و الزاما مقصد ایمیلها وبسایت نیستند. به عنوان مثال ارسال پیامک برای خرید یا دریافت اطلاعات ، یکی دیگر از این روشهاست که البته مورد بحث ما در این مقاله نیست.

دیدگاه کلی

شاید تا دو سال پیش ، ایمیل مارکتینگ برای هر مدیر وبسایتی در ایران، بدون لحظه ای درنگ و تردید یکی از گزینه های اصلی برای تبلیغات و ارتباط با مشتریان بود. اما با ارائه اینترنت از طریق شبکه های GPRS ، 3G و 4G بر روی موبایل ، استفاده از اپلیکیشن های موبایلی مانند تلگرام ، وایبر، واتس اپ و غیره به سرعت در بین اکثر مردم ایران گسترش پیدا کرد و بر خلاف کشورهای توسعه یافته جهان که در آنها ابتدا ایمیل و دانش عمومی استفاده از اینترنت در بین عموم مردم فراگیر شد و سپس به سمت استفاده از سایر سیستمها و امکانات جذب شدند ، در ایران این روند برعکس اتفاق افتاده است و قشر وسیعی از مردم از طریق این اپلیکیشنها با دنیای اینترنت آشنا شده اند و بسیاری از افراد که حتی ایمیل ندارند ، از اپلیکیشنهای موبایلی استفاده میکنند.

حال این سوال پیش می آید که آیا باز هم استفاده از ایمیل مارکتینگ به صرفه است و توجیه دارد ؟  یا باید به سراغ روشهایی برای تبلیغ محصولات در اپلیکیشنهای موبایلی برویم . برای بررسی بهتر لیست مزایای هر کدام از روشها را مشاهده نمائید :

مزایای اپلیکیشنهای موبایلی مثل تلگرام :

  • به راحتی در دسترس درصد بالایی از جامعه قرار دارد
  • ثبت نام ساده و بدون دردسر
  • کاربری آسان با لمس چند دکمه
  • بدون نیاز به تائیدیه و کاملا معتبر

مزایای ایمیل :

  • افرادی که ایمیل دارند ، اطلاعات اینترنتی بیشتری دارند و امکان خرید آنلاین آنها بیشتر است
  • ایمیل یک جایگاه ثابت شده دارد در حالیکه اپلیکیشنهای موبایلی آینده روشنی ندارند. مخصوصا در ایران که هر لحظه امکان مسدود شدن این سرویسها وجود دارد.
  • ایمیل یک سرمایه ماندگار برای شماست. شما ممکن است رنک ، رتبه ، ورودیهای موتورهای جستجو و حتی وبسایت خود را از دست بدهید ولی لیست ایمیل های شما همواره سرمایه ارزشمند شما هستند.
  • در اپلیکیشنهایی مثل تلگرام ، افراد ممکن است به هر دلیلی کانال یا گروه شما را ترک کنند و شما هیچ دسترسی ای برای ارتباط مجدد با آنها نخواهید داشت. در حالیکه اگر ایمیل شما توسط مشتری اسپم شود شما باز هم امکان برقراری ارتباط با ایمیل مشتریان را خواهید داشت.

ایمیل یا تلگرام

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، بسیار ناشیانه است که هر یک از روشهای فوق را نادیده بگیریم. همچنین باید توجه داشت که اپلیکیشنهایی مانند تلگرام باعث توسعه دانش اینترنتی مردم در ایران شده اند و رفته رفته اطلاعات مردم در استفاده از اینترنت و به تبع آن ، ایمیل افزایش خواهد داشت و در واقع ایمیل همچنان یک رسانه در حال رشد محسوب میشود.

نکته دیگر در مورد تلگرام و شبکه های مشابه، مدت ماندگاری افراد در آنهاست. شاید شبکه تلگرام با همین شور و شدت فعلی ، تا سالها به کار خود ادامه دهد ولی آیا یک فرد که عضو گروه یا کانال شماست ، تا چه مدت به عضویت خود ادامه خواهد داد ؟ با بررسی اطرافیان خود متوجه خواهید شد که اکثر این عضویتها موقتی هستند و دیر یا زود افراد گروه و کانال شما را ترک خواهند کرد و ارتباط ماندگاری با آنها نخواهید داشت.

نتیجه ای که میشود گرفت این است که ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از روشهای موثر بازاریابی همچنان دارای اهمیت و اولویت است و با توجه به هزینه های نسبتا پایین آن ، تبلیغات به صرفه ای هم محسوب میگردد.

انواع ایمیل مارکتینگ

شما در ایمیل مارکتینگ با 4 نوع مختلف از ارسال سر و کار دارید :

  1. ارسال انبوه به لیست ایمیلهای ناشناس
  2. ارسال انبوه هدفمند به لیست ایمیهای اختصاصی
  3. ارسال هدفمند به اعضای خبرنامه
  4. اعتماد سازی و وفادار کردن مشتریان

به ترتیب به توضیح هر کدام از این موارد میپردازیم تا با دید بازتری قدم در بازاریابی ایمیلی بگذارید.

 

ارسال انبوه به لیست ایمیلهای ناشناس :

ارسال ایمیل انبوه

لیست ایمیلها معمولا از طریق سایتها و برخی ارگانها و شرکتها به فروش گذاشته میشوند. هر چند که این روش شرافتمندانه نیست ولی متاسفانه منبع درآمدی برای این افراد است و در حال حاضر هم سایتهای زیادی از این لیستها استفاده میکنند. در این روش ایمیل شما در بازه زمانی مشخصی ، برای انبوهی از افراد ارسال میشود.

به دلیل اینکه افراد هدف در این روش فیلتر نشده اند ، نمیتوان این حالت را برای همه نوع محصول مناسب دانست. به عنوان مثال اگر شما قصد فروش هاست لینوکس دارید ، بازدهی این روش ممکن است به 0.1 درصد هم نرسد. از این روش بیشتر برای محصولاتی استفاده میشود که جنبه عمومی دارند و مورد استفاده تمام مردم هستند. مثل موبایل ، پوشاک ، نوشیدنی ها و غیره. در مورد این محصولات ، با رعایت یک سری اصول و عناوین جذاب ممکن است بازدهی تا 5درصد هم افزایش یابد که این راندمان برای این روش بسیار عالی و آرمانی است. یک سری نکات برای همه 4 حالت ارسال مشترک هستند که در انتهای مطلب به آنها اشاره خواهد شد. سایر نکاتی که در این روش باید رعایت کنید به شرح زیر است :

  • این روش احتمال اسپم بالایی دارد، بنابراین برای این نوع ارسال از سرویسهای عمومی ارسال ایمیل استفاده کنید و فرستنده ایمیل هم آدرسی از سایت شما نباشد ([email protected][email protected][email protected] و ...) . استفاده از این آدرسها ممکن است باعث شود سایت شما به عنوان اسپمر شناخته شود و یا سرور شما وارد لیست سیاه گردد.
  • از سرور وبسایت خود نیز برای ارسال انبوه به این طریق استفاده نکنید زیرا اولا سرورهای عادی توان ارسال انبوه را ندارند و ثانیا تظیمات مناسبی برای این نوع ارسال ندارند و بسیاری از ایمیلهای شما به صورت خودکار اسپم تلقی میشوند. این کار میتواند سرور شما وارد لیست سیاه نماید.
  • تنها محصولات عمومی خود را از این طریق معرفی نمائید. معرفی محصولات خاص از این روش ، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
  • چندین روش برای پرداخت و ارسال معرفی کنید. پرداخت در محل ، خرید با ارسال پیامک به شماره های خاص، خرید از طریق تماس ، خرید از طریق وبسایت و غیره.

ارسال انبوه هدفمند به لیست ایمیهای اختصاصی :

تفاوت این نوع ارسال با مدل قبل در این است که شما در این روش ، لیست ایمیلهای اختصاصی تهیه میکنید که البته درصد اطمینان به اختصاصی بودن این لیست ها معمولا پایین است. به عنوان مثال فرض کنید که شما فروشنده مقاله ، پایان نامه ، تحقیق و پروژه هستید. لیست ایمیل دانشجویان دانشگاه آزاد برای شما یک لیست تخصصی محسوب میشود.

این روش نسبت به روش قبل بازده بیشتری دارد و شما میتوانید بر روی محصولات خاص مرتبط با نوع لیست خود مانور دهید و تبلیغ نمائید. نکات خاص این نوع ارسال به شرح زیر است :

  • همیشه در نظر داشته باشید که ممکن است این لیستها خاص نباشند و نمیتوان اطمینان زیادی با آن داشت.
  • این روش هم احتمال اسپم بالایی دارد، بنابراین برای این نوع ارسال هم از سرویسهای عمومی ارسال ایمیل استفاده کنید و فرستنده ایمیل هم آدرسی از سایت شما نباشد
  • از سرور وبسایت خود نیز برای ارسال انبوه به این طریق استفاده نکنید
  • میتوانید محصولات خاص تری را نسبت به روش قبلی معرفی نمایئد.

ارسال هدفمند به اعضای خبرنامه :

اعضای خبرنامه

در این روش شما لیست ایمیل خود را دارید که شامل علاقه مندان به محصولات شماست. برای تهیه این لیست باید زحمت بکشید و روشهای متفاوتی را تجربه کنید. جمع آوری ایمیل افراد علاقه مند ، مهمترین اصل ایمیل مارکتینگ سالم است. بنابراین نگاهی به روشهای مختلف این کار میاندازیم.

جمع آوری ایمیل علاقه مندان به محصولات شما :

قطعا هیچ کاری بدون برنامه ریزی و استراتژی خوب ، موفق نخواهد بود. پس باید برنامه مدونی برای جمع آوری ایمیل و ارسال خبرنامه و پیگیری و ترغیب مشتریان به استفاده از خدمات و محصولات خود داشته باشید. درصد بسیار بالایی از افرادی که از سایت شما بازدید میکنند، در همان ثانیه های اول یا پس از مرور چند دقیقه ای بخشهای مختلف ، از سایت شما خارج میشوند و دیگر به آن مراجعه نخواهند کرد. بنابراین باید برنامه ای بریزید تا اطلاعاتی از مشتریان جمع آوری کنید تا در آینده بتوانید آنها را به بازدید مجدد از سایت خود دعوت نمائید. همچنین درصد بسیار بسیار کمتری از بازدید کنندگان سایت شما به خریدار تبدیل میشوند و این امر دلیل اصلی نا امید شدن و شکست اکثر فروشگاههای اینترنتی است. در حالیکه پروسه تبدیل بازدید کننده به مشتری ، بسیار طولانی تر از این حرفهاست و نباید انتظار نتایج لحظه ای از این هزینه ها داشته باشید. شما با ایمیل مارکتینگ ، سوشال مارکتینگ ، آگهی های اینترنتی و سایر روشها ، مشتریان را به سمت خود جذب میکنید و ممکن است کاری که شما در حال حاضر انجام میدهید ، سه ماه بعد به نتیجه برسد و باعث تبدیل بازدید کننده سایت شما به خریدار و مشتری دائمی گردد.

عضوگیری برای خبرنامه

برای برنامه ریزی ، اولین قدم تعیین نحوه جذب برای ثبت نام در خبرنامه است. راههای زیادی برای جذب افراد برای عضویت در خبرنامه سایت شما وجود دارد ولی در نظر داشته باشید که جذب افراد نباید به هر قیمتی باشد و شما باید بهترین روشها برای جذب افراد علاقه مند به محصولاتتان را به کار بگیرید. داشتن 100 عضو علاقه مند به محصولات بسیار ارزشمند تر از 1000عضویست که مشخص نباشد به محصولات شما علاقه یا نیاز دارند. پس از روشهای کاذب برای جذب مشتری بپرهیزید. حال به شرح روشهای مختلف جذب افراد میپردازیم :

  1. هنگام ثبت نام : این احتمالا ساده ترین راه جذب افراد برای خبرنامه شماست. میتوانید یک گزینه در مراحل ثبت نام قرار دهید تا مشتری در صورت تمایل ، با انتخاب آن عضو خبرنامه شما شود. توجه کنید که برای اینکه کیفیت اعضای خبرنامه شما بهتر شود ، باید توضیح مناسبی برای این گزینه ارائه دهید. وجود عبارت "عضویت در خبرنامه" به تنهایی راه حل مناسبی برای جذب افراد نیست. بسیاری از افراد بدون توجه به مفهوم خبرنامه ، آنرا انتخاب میکنند و عضو خبرنامه سایت شما میشوند و بسیاری از افراد هم به دلیل فرار از تبلیغات ایمیلی ، انتخاب نمیکنند و عضو نمیشوند. عنوان و توضیح مناسب میتواند به هر دو این موارد کمک کند. البته چون در هنگام ثبت نام ، مشتری حوصله زیادی به خرج نخواهد داد ، باید توضیح شما مختصر و مفید باشد. عباراتی مثل "اطلاع رسانی محصولات جدید" ، "اطلاع رسانی تخفیفات سایت" ، "عضویت در اخبار دنیای موبایل" و هر عبارتی که فکر میکنید برای کار شما مناسب است و میتواند علاقه مندان به محصولات شما را جذب کند. همچنین متوانید توضیحات کاملتری از مزایای عضویت در خبرنامه سایت خود را به صورت تولتیپ اضافه کنید تا مشتری در صورت تمایل با بردن ماوس بر روی عبارت شما ، بتواند توضیحات کاملتری را مطالعه کند.
  2. بخش خبرنامه در سایت : وجود بخشی در سایت برای اینکه علاقه مندان به محصولات شما بتوانند با ثبت ایمیل خود در خبرنامه سایت شما عضو شوند. طبیعتا در نوشتن عناوین برای این بخش هم همانند بخش قبلی باید دقت لازم را به خرج دهید تا هم جذاب باشد و هم فیلتر کننده افراد علاقه مند به خدمات و محصولات شما باشد. همچنین بهتر است که حتما ایمیلها را تائید کنید. مثلا لینکی به ایمیل مشتری ارسال شود که با کلیک بر روی آن ، ایمیلش در سایت شما تائید شود.
  3. هدیه در ازای عضویت : این کاری بسیار معمول است که بسیاری از سایتهای معتبر انجام میدهند. میتوانید هدیه ای شامل یک مقاله ، کتاب ، فایل صوتی ، ویدئو یا هر چیز دیگری در نظر بگیرید تا افراد بعد از عضویت در خبرنامه سایت شما بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. نکته اول در این روش این است که باید هدیه شما به گونه ای باشد که تنها علاقه مندان به محصولات شما را جذب کند. به عنوان مثال برای سایتی که گوشی موبایل ارائه میدهد ، اهدا یک کتاب در زمینه لب تاب ، مسائل سیاسی ، مسائل جنسی و ... هرچند که جذاب هم باشد توجیهی نخواهد داشت و کیفیت اعضای خبرنامه شما را بسیار پایین خواهد آورد. نکته دوم طریقه دسترسی مشتری به فایل است. روش اول این است که فایل اهدایی را به ایمیل مشتری ارسال کنید و روش دوم این است که ایمیلی حاوی لینک صفحه ای که مشتری میتواند فایل را در آن دانلود کند برای مشتری ارسال نمائید. هر چند که تفاوت چشمگیری با هم ندارند ولی روش دوم بیشتر توصیه میشود.
  4. آموزش های چند مرحله ای : این روش مشابه روش قبل است با این تفاوت که مشتری یک هدیه چند مرحله ای دریافت میکند. به عنوان مثال برای سایت پرستاشاپ فارسی میتواند "آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی در 3 گام" باشد که در سه ایمیل مجزا برای افراد ارسال شود. به دو روش میتوان این کار را انجام داد. روش اول اینست که مشتری در بازه زمانی مشخصی ، سه ایمیل را دریافت میکند و طبیعتا در کنار هر آموزش میتوانید مشتری را ترغیب به استفاده از خدمات و محصولات خود نمائید. روش دوم این است که مشتری ایمیل اول را دریافت میکند و با زدن دکمه ای در این ایمیل به صفحه ای از سایت شما منتقل میشود که میتواند ایمیل دوم را درخواست کند. در این روش دست شما برای تبلیغ و مانور بر روی خدمات و محصولات فروشگاهتان بیشتر خواهد بود.
  5. صفحه فرود ( Landing page ) : ساخت صفحه فرود میتواند یک راه بسیار مناسب برای جذب علاقه مندان به محصولات شما باشد. با توجه به نوع خدمات و محصولاتی که ارائه میدهید ، میتوانید در این صفحه اطلاعات و محصولات خود را طوری قرار دهید که باعث جذب مشتری برای عضویت در خبرنامه باشد. قبلا هم توضیح داده شد که درصد بسیار کمی از بازدیدکنندگان شما ، به سایت شما باز خواهند گشت. پس بهتر است هدف اول شما در ساخت صفحه فرود، عضوگیری برای خبرنامه باشد تا صرفا فروش محصولات. حتی میتوان برای این دو منظور ، دو صفحه فرود مجزا طراحی کرد. پس از طراحی صفحه فرود باید آن را از طریق آگهی ، انجمن ها ، وبلاگ ها و مخصوصا شبکه های اجتماعی در معرض بازدید عمومی قرار دهید و علاقه مندان را دعوت به عضویت نمائید.همچنین دقت داشته باشید که صفحه ای که طراحی میکنید باید متناسب با آگهی و دعوتنامه شما باشد.
  6. عضوگیری از طریق بلاگ : یکی از راههای عضو گیری در خبرنامه ، بلاگ فروشگاه شماست. شما میتوانید در انتهای تمامی مطالب  خود بخشی را برای عضویت در خبرنامه در نظر بگیرید تا افراد علاقه مند به مطالب شما بتوانند با عضویت در آن از مطالب و خدمات و محصولات مرتبط با آنها برخوردار شوند.
  7. برگزاری مسابقات و قرعه کشی با هدایای خاص : این روش میتواند بسیار جذاب باشد. میتوانید مسابقه ای را در راستای خدمات و محصولات خود برنامه ریزی و برگزار کنید تا اعضای ویژه ای به خبرنامه خود اضافه کنید. نحوه طرح ریزی و اجرای مسابقات هم جای بحث و تامل زیادی دارد ولی در این مقاله نمیگنجد.
  8. تخفیف ویژه : شما میتوانید تخفیف های ویژه ای را برای اعضای خبرنامه خود در نظر بگیرید. البته توجه داشته باشید که حتما باید اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام دهید تا همواره افراد جدیدی به اعضای شما اضافه شوند. این نوع تخفیف ها میتواند احتمال اسپم شدن ایمیلهای شما را تا حد زیادی کاهش دهد و کاربران همیشه مشتاق باشند تا از تخفیف های سایت شما باخبر شوند.
  9. تشویق به انتشار : یکی از روشهای جذب این است که در ایمیلهای خود ، افراد را تشویق کنید تا ایمیل شما را برای سایر دوستان خود یا افراد خانواده که ممکن است علاقه مند به آن باشند ، فوروارد کنند. اگر این کار را انجام میدهید باید برنامه لازم برای تبدیل افرادی که عضو خبرنامه نیستند ولی ایمیل شما را دریافت میکنند داشته باشید.

احتمالا روشهای دیگری هم برای عضوگیری وجود دارد و موارد بالا ، معروفترین روشها هستند. اگر میتوانید ، اعضای بخش های مختلف را به صورت مجزا داشته باشید. مثلا افرادی که از طریق صفحه فرود گوشی موبایل آیفون جذب کرده اید با افرادی که از طریق صفحه فرود گوشی ماکروسافت جذب کرده اید را بصورت مجزا نگهداری کنید. تفکیک این اطلاعات ممکن است در موارد خاص و حرفه ای بسیار کارآمد باشد.

برنامه ارسال ایمیل :

گام دوم ، داشتن یک برنامه برای ارسال خبرنامه است. داشتن یک برنامه منظم شاید به نظر دارای اهمیت نباشد ولی ارسال منظم و هدفمند خبرنامه، باعث ارتقای درجه و کلاس کاری شما در دیدگاه افرادی که آنرا دریافت میکنند خواهد شد. هر سایت با توجه به نوع فعالیتهایش میتواند برنامه های خاصی برای ارسال خبرنامه داشته باشد. در زیر به چند نمونه از آنها اشاره میکنم :

  • ارسال فایل ، خوش آمدگویی یا آموزش های چند مرحله ای بعد از عضویت در خبرنامه
  • ارسال منظم ماهانه در تاریخهای مشخص
  • ارسال خبرنامه محصولات جدیدی که وارد فروشگاه میشوند
  • ارسال خبرنامه های مناسبتی
  • ارسال تخفیف های پایان فصل یا پایان سال

و بسیاری موارد دیگر. البته این بخش تنها برنامه ریزی زمانی بود و شما باید برای محتوای خبرنامه هم برنامه ریزی و دقت لازم را داشته باشید و نکاتی که گفته خواهد شد را رعایت کنید

ارسال ایمیل :

در گام سوم به ارسال ایمیل میرسیم. زحمت زیادی کشیدیم تا لیست ایمیلهای اختصاصی خود را تهیه کنیم و حالا قصد داریم به ارسال ایمیل بپردازیم. قطعا باید نکاتی را رعایت کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم. نکات عمومی ارسال ایمیل را در انتهای مطلب مطالعه خواهید کرد. در اینجا به نکات خاص ارسال ایمیل به اعضای خبرنامه میپردازیم:

  • حتما گزینه ای برای اتمام عضویت در انتهای ایمیلها قرار دهید. توجه کنید که این یک تکلیف نیست. مشاهده شده است که برخی از سایتها لینک لغو عضویت را به گونه ای در ایمیل قرار میدهند که به سختی قابل مشاهده باشد. باید این لینک را طوری قرار دهید که به راحتی قابل دسترسی باشد و شخص به جای استفاده از دکمه اسپم ، روی آن کلیک کند.
  • اگر میتوانید و ساختار ایمیل شما اجازه میدهد، دلیل ارسال ایمیل را به مخاطب خود اعلام کنید. به عنوان مثال " شما به دلیل عضویت در خبرنامه تخفیف های ویژه پرستاشاپ این ایمیل را دریافت میکنید" ، "این ایمیل به درخواست شما برای اطلاع از آخرین اخبار گوشی های موبایل ارسال شده است" و عبارات دیگر متناسب با فعالیتهای شما. اینکار باعث ایجاد حس اعتماد و احترام به مخاطب شما خواهد شد.
  • تخفیف های ویژه ای برای اعضای خبرنامه در نظر بگیرید. این کار آنها را به مشتری وفادار شما تبدیل خواهد کرد و احتمال اسپم شدن ایمیل های شما را در آینده کاهش خواهد داد.
  • در شروع ایمیل ، اگر میتوانید از اسم و فامیل مشترک استفاده نمائید. این کار حس بهتری به او خواهد داد.
  • ایمیل به اعضای خبرنامه را حتما از آدرس ایمیل سایت خود ارسال کنید. ([email protected] ،  [email protected] و ...)

برای اعضای خبرنامه باید ارزش خاصی قائل باشید چرا که آنها برای سایت شما و محصولات شما ارزش قائل هستند. بدون فکر و برنامه نباید اقدام به ارسال خبرنامه برای اعضای خبرنامه سایت نمائید. همیشه این نکته را در مورد اعضای خبرنامه در نظر داشته باشید که "عدم ارسال خبرنامه ، بهتر از ارسال خبرنامه بد است". هر اشتباهی در این زمینه باعث از دست رفتن سرمایه شما و خروج اعضا از خبرنامه خواهد شد.

چگونه اعضای خبرنامه خود را فراری دهیم ؟

  • در ارسال خبرنامه زیاده روی کنید. این کار مطمئنا باعث آزار مشتریان شما خواهد شد و تعداد زیادی از اعضای خود را از دست خواهید داد.
  • فقط محصولات خود را تبلیغ کنید. متن خبرنامه اگر حاوی نکته خاصی به جز معرفی محصول نباشد ، حتی افرادی که به محصول شما نیاز دارند ، دیر یا زود خسته شده و از لیست شما خارج خواهند شد. همواره از مطالب ، مزایا و تخفیفهای جذاب در کنار معرفی محصول خود استفاده کنید تا مشتری این برداشت را نداشته باشد که به او به چشم یک کیسه پول نگاه شده است. هدف اصلی باید رفع نیاز و برطرف شدن مشکلات و دغدغه های مشتریان باشد.
  • یک ایمیل را چندین بار برای مشترییان ارسال کنید. این اتفاق معمولا به دلیل فیلتر نکردن لیست های ایمیل به وجود می آید.
  • تکراری باشید. ایمیلهای تکراری و با ساختار یکسان ، جایگاه محکمی نخواهند داشت. همواره سعی کنید در ایمیلهای خود تنوع ایجاد نموده و ایده های متفاوتی را پیاده سازید. برای این کار در خبرنامه سایتهای رقیب خود و حتی سایر سایتهای معتبر عضو شوید و از آنها ایده بگیرید.

 

اعتماد سازی و وفادار کردن مشتریان :

این بخش یکی از مهمترین مراحل ایمیل مارکتینگ هست که متاسفانه اغلب به آن بی توجه هستیم. اینکه مشتری آگاه باشد در تمام مراحل ، متوجه و پیگیر حضور او هستیم ، یکی از بزرگترین برگ برنده های ماست که میتواند مشتری عادی از بعد از خرید اول به مشتری وفادار تبدیل نماید.

پس از ثبت نام مشتری در سایت ، برای او یک پیام خوش آمد گویی ارسال کنید. اگر مشتری در هنگام ثبت نام در خبرنامه شما هم عضو شده است ، این پیام باید حاوی تشکر بابت عضویت در خبرنامه هم باشد.

پس از اینکه مشتری شما محصولی را خریداری نمود ، یک پیام حاوی فاکتور و تشکر بابت اعتماد و خرید برای او ارسال نمائید. مشتری از لحظه خرید تا لحظه دریافت کالا ، چشم نگران و پیگیر سایت شماست، بنابراین از این فرصت استفاده نموده و قدرت ، اطمینان و کیفیت کار خود را به مشتری دیکته کنید. بسیار ساده است. به عنوان مثال ، مشتری از سایت شما یک دوچرخه خریداری نموده و 4 روز زمان میبرد تا دوچرخه به دست مشتری برسد. در این فاصله شما باید به طور مداوم ، مشتری را از وضعیت سفارش آگاه کنید. چند ساعت پس از خرید ، پیغام حسابداری را به ایمیل او بفرستید. ساعتی بعد پیغام خروج از انبار را به ایمیل مشتری ارسال کنید. صبح روز بعد پیغام تحویل به مامور پست را ارسال کنید. بهتر است در مدتی که کالا در مسیر ارسال هستهم پیگیر باشید و وضعیت را به اطلاع مشتری برسانید تا زمانی که مشتری کالا را دریافت میکند. پس از دریافت هم با ارسال ایمیلی از مشتری بخواهید که با مراجعه به سایت ، اعلام کند که کالا به دستش رسیده است. قطعا اکثر این موارد باید به صورت خودکار و در نرم افزار سایت شما انجام شوند که پرستاشاپ هم اکثر آنها را بصورت پیشفرض دارد. این سلسله ایمیل کار را برای مشتری تمام خواهد کرد و اگر سایر موارد در مورد قیمت و جنس محصول را رعایت کرده باشید ، محال است دفعه بعد به سراغ سایت دیگری برود.

برای اطمینان بیشتر میتوانید چند روز پس از اینکه کالا به دست مشتری رسید ، ایمیلی برای او ارسال کنید و بخواهید تا نظر خود را در صفحه محصول درباره آن اعلام کند.

ایده های بیشتری هم قطعا در این زمینه وجود دارد که ممکن است در این مقاله مطرح نشده باشد و شما باید به هر طریق ممکن حس اعتماد و اطمینان را به مشتری خود القا کنید.

 

سرویسهای ارسال ایمیل

سرویس ایمیل

سوال اینجاست که اصلا چرا باید از سرویسهای ارسال ایمیل استفاده کنیم ؟

دو دلیل عمده برای این کار وجود دارد :

  1. محدودیت ارسال در هاست های معمولی : تعداد ارسال ایمیل در هاستهای عادی محدود است و شما با ارسال بیش از اندازه ، دچار تخلف میشوید و اکانت شما در هاست بسته خواهد شد. همچنین سرعت ارسال ایمیل در هاستهای عادی کمتر از سرویسهای ارسال ایمیل میباشد.
  2. تنظیمات خاص : سرویسهای ارسال ایمیل انبوه دارای تنظیمات خاصی هستند که تا حدود زیادی از اسپم شدن اتوماتیک ایمیل ارسالی شما جلوگیری میکنند.

البته دلایل دیگری هم برای استفاده از این سرویسها وجود دارد و آن امکاناتی هست که برخی از این سرویسها در اختیار ما قرار میدهند که خیلی حائز اهمیت نیستند .

 

13 نکته برای ایمیل مارکتینگ

در انتهای این مطلب مجموعه نکاتی را که برای ارسال ایمیل باید مد نظر داشته باشید ذکر میکنم :

  1. ایمیلها را طوری زمانبندی کنید که در ساعات ابتدایی روز کاری ارسال شوند و جزء اولین ایمیلهایی باشند که مخاطب شما خواهد دید.
  2. برای ارسال ایمیل ، از سرویسهای معتبر ارسال انبوه ایمیل استفاده کنید.
  3. قبل از ارسال عمومی ، حتما در سرویسهای معروف مثل یاهو ، جیمیل و ... ظاهر ایمیل خود را تست کنید.
  4. بر خلاف تصور عمومی ، غلط املایی میتواند به شدت اعتبار سایت و ایمیل ارسالی را پایین بیاورد.
  5. اگر تعداد ارسال بالاست ، حتما زمانبندی را به تناسب محدودیت های سیستم ارسال ایمیل خود تنظیم کنید.
  6. برای ایده گرفتن حتما ایمیلهای رقیبان و سایتهای معتبر را بررسی کنید
  7. از لغات اسپم مانند رایگان ، کرک ، نال و ... تا حد ممکن استفاده نکنید.
  8. در انتهای ایمیل حتما از مخاطب خود تشکر کنید و آدرس و مشخصات کامل سایت یا شرکت خود را قرار دهید.
  9. توضیحات بیش از اندازه ندهید. اجازه بدهید تا مخاطب اگر علاقه داشت ، توضیحات کامل را در سایت شما مطالعه کند.
  10. مزایای خاص و ویژه محصولات یا خدمات خود را مطرح کنید.
  11. به مشتری احساس متخصص بودن خود را القا کنید. به عنوان مثال "تحلیل پرستاشاپ درباره سرویس گوگل پلاس"
  12. برای به دست آوردن بهترین عنوان و متن ، ایمیلها را به چند دسته تقسیم کنید و بازخورد هر کدام را بررسی نمائید تا متوجه ضعف و قوت خود شوید.
  13. از عناوین جذاب ، آموزشی و سوالی استفاده کنید :
    • 10 گام برای افزایش فروش وبسایت
    • آموزش ویژگیهای پنهان تلگرام
    • آیا در فکر شغل دوم در منزل هستید ؟
    • برندگان قرعه کشی هفته گذشته
    • کدام گوشی را بخرم ؟ اپل یا سامسونگ
    • ماشین لباسشویی الجی یا سامسونگ ؟
    • 80درصد مردم در انتخاب دوربین دیجیتال اشتباه میکنند
    • 8 گوشی برتر سال 2015

 

امیدوارم ارائه این مطلب کمکی برای پیشرفت کسب و کار شما باشد.

(1 رای)
5 5 1 1
  • جعفر
    1394-09-30

    سلام
    ممنون مطلب خوب و کاربردی بود

  • احمد
    1394-10-06

    ممنون مقاله مفیدی بود آقای شاد

    پاسخ مدیر:

    خواهش میکنم . امیدوارم در عمل برای کسب و کارتون مفید باشه

  • علیرضا
    1394-10-16

    تشکر از مقاله بسیار مفیدتون، امیدوارم انتشار اینگونه اطلاعات در سایت شما بیشتر بشه.

    پاسخ مدیر:

    خواهش میکنم. در برنامه هست و در حد توان انجام خواهد شد.