علل افزایش خطاهای پرداخت درگاه‌های بانکی چیست؟ چرا پول به حساب مشتریان برمی‌گردد؟

در مرداد و شهریور ۱۳۹۹ گزارش‌هایی از افزایش خطاهای پرداخت پس از بازگشت از درگاه بانک و کسر مبلغ از حساب مشتریان و بلافاصله بازگشت مبلغ به حساب آن‌ها دریافت کردیم. افزایش تراکنش‌های ناموفق همیشه در بازه‌های زمانی کوتاهی وجود داشت ولی این بار مدت بیشتری طول کشید و با بررسی گزارش کاربران به این نتیجه رسیدیم که این یک مشکل جدی است و بهتر است راه حلی برای آن پیدا کنیم چون تعداد فروشگاه‌های زیادی را تحت تاثیر قرار داده است.

خطاهای بیشتر به شکل موارد زیر هستند:

  • پرداخت نامعتبر است.
  • اطلاعات پرداخت صحیح نیست.
  • مبلغ پرداخت نامعتبر است.
  • مبلغ تراکنش با مبلغ سبد خرید یکسان نیست.

ابتدا تلاش کردیم با تشویق کاربران به تماس با ارایه دهنده‌های پرداخت سعی کنیم این مشکل را به گوش شرکت‌های پرداخت برسانیم ولی متاسفانه مثل همیشه این مشکلات را به سمت برنامه نویس پاس می‌دادند. هرچند بعد از افزایش گزارش‌ها این شرکت‌ها هم متوجه افزایش تراکنش‌های ناموفق شدند و با تایید موضوع این مشکل را ناشی از قدیمی بودن مرورگرها می‌دانستند.

علت اصلی این مشکلات چیست؟

پس از جمع‌آوری گزارش کاربران به این نتیجه رسیدیم که این مشکل احتمالا ناشی از پاک شدن کوکی در مرورگر کاربران است. اما به جای ریشه‌یابی این مشکل ترجیح دادیم برای آن راه حل پیدا کنیم.

هرچند دلیل اصلی مشکل را بررسی نکردیم با این حال شاید بتوان دلایل زیر را برای مشکلات پرداخت ذکر کرد:

  • باگ در مرورگرها ممکن است باعث از بین رفتن کوکی شود
  • دستکاری در شبکه توسط اپراتورهای اینترنت می‌تواند روی ذخیره سازی کوکی‌ها اثر بگذارد
  • تغییرات در نسخه PHP یا پیکربندی سرورها می‌تواند روی ذخیره سازی کوکی‌ها اثرگذار باشد
  • درگاه‌های پرداخت یا شاپرک ممکن است تغییراتی در شبکه پرداخت داده باشند
  • اگر هاست شما در خارج از ایران است تعداد تراکنش ناموفق زیادی خواهید داشت
  • تاخیر در همگام سازی سرورهای درگاه‌های پرداخت که باعث می‌شود تاییدیه پرداخت صادر نشود
  • و موارد شناخته نشده دیگر

اقدامات آی‌پرستا برای رفع مشکل پرداخت

پس از گزارش‌های متعدد در مورد مشکلات جدید درگاه‌های پرداخت، به طور ویژه بررسی مشکل را در برنامه قرار دادیم. هرچند بررسی‌ها نشان میداد این مشکل فقط در پرستاشاپ نبوده و حتی کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ هم این مشکلات را دارند با این حال سعی کردیم برای حل مشکل تلاش کنیم.

در اولین قدم توصیه کردیم تا از ماژول پرداخت یکپارچه نسخه تجاری استفاده کنید. در این نسخه از مدتی قبل برخی موارد استفاده از کوکی مانند بررسی مبلغ پرداخت شده را حذف کرده بودیم. هرچند این نسخه مشکلات را تا حد زیادی کاهش میداد ولی بازهم مشکلاتی با برخی درگاه‌های پرداخت همچنان وجود داشت.

از طرفی این احتمال را در نظر گرفتیم که ممکن است کاربران این راه حل را تبلیغاتی برای فروش نسخه تجاری تصور کنند به همین جهت و در راستای حمایت از فروشگاه‌های کوچک و متوسط علاوه بر این که برخی از امکانات نسخه تجاری را به نسخه رایگان اضافه کردیم (لیست تراکنش‌ها در منوی سفار‌ها) با تغییراتی در هر دو نسخه رایگان و تجاری و حذف تمامی استفاده‌ها از کوکی و استفاده از دیتابیس به جای آن سعی کردیم تا مشکل را برای همیشه برطرف کرده یا حداقل به کاهش آن کمک کنیم.

آیا مشکل حل شده است؟

می‌توان گفت بله ولی همچنان منتظر بازخورد کاربران بیشتری می‌مانیم. البته بررسی‌های ما نشان می‌دهد این تغییرات تا حد بسیار زیادی تراکنش‌های ناموفق را کاهش می‌دهد. قطعا نمی‌توان تراکنش‌های ناموفق را به صفر رساند اما به نظر می‌رسد با این تغییرات شاهد تراکنش‌های ناموفق بسیار کم‌تری خواهیم بود.

آی‌پرستا بلافاصله پس از حل مشکل راه حل آن را با سایر همکاران فعال در توسعه پرستاشاپ در ایران به اشتراک گذاشت تا به سرعت در جهت رفع مشکل سایر ماژول‌ها نیز اقدام شود. بدون شک حمایت از کسب و کارهای فروشگاهی قدرت گرفته از پرستاشاپ از اهداف اصلی آی‌پرستاست و در این مسیر همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

در نهایت اضافه کنم استفاده از کوکی در فرایند پرداخت موضوعی طبیعی است و سال‌ها این روش وجود داشته و استفاده می‌شده است و هرگز مشکلاتی به این وسعت ایجاد نمی‌کند. اما این که چه چیزی باعث افزایش مشکلات مرتبط به کوکی در سایت‌ها شده هنوز مشخص نیست. من فکر میکنم احتمالا وجود مواردی مانند کش و تغییرات غیراستاندارد در شبکه اینترنت باعث شده تا کوکی‌ها با اخلال مواجه شوند. اگر این فرضیه درست باشد بازهم یک اخلال در شبکه اینترنت به کسب و کارها آسیب زده است.

اکنون می‌توانید با دانلود نسخه رایگان ماژول پرداخت یکپارچه پرستاشاپ یا خرید نسخه تجاری یکپارچه پرداخت تراکنش‌های ناموفق را کاهش دهید.

هر سوال یا مشکلی داشتید با ما در میون بذارید.

(1 رای)
5 5 1 1
  • محسنی
    1399-06-17

    با سپاس از تیم حرفه ای و با دانش ای پرستا توی این زمینه ها یعنی حل مشکلاتی که پیش میاد تا جایی که خاطرم هست جزو اولین ها بودین که مشکل رو حل کردین. اینکه در وبلاگ این رو به صورت پست می زارین هم عالی هست. اینجوری به عنوان یک مرجع استفاده می شه

    پاسخ مدیر:

    سلام

    ممنون از محبت شما

  • ali
    1399-06-17

    سلام وقت بخیر یکی دیگر از دلایل خطای پرداخت اینه:
    اکثر مشتری ها بوسیله گوشی موبایل خود خرید را انجام میدن و از اینترنت گوشی خود استفاده میکنن و بعد از پرداخت، قبل از اینکه به سایت پذیرنده انتقال پیدا کنن از بانک براشون اس ام اس میاد که پول از حسابتون کسر شد و این اس ام اس باعث میشه که برای چند لحظه اینترنت گوشیشون قطع بشه و این قطع شدن باعث میشه به سایت پذیرنده انتقال پیدا نکند و خطای پرداخت دهد.

    پاسخ مدیر:

    سلام

    ممنون از به اشتراک گذاری تجربه شما.

  • abbas gmail.com
    1399-07-26

    واقعا نمی دونم چجوری میشه از شما تشکر کرد که با استفاده از دانشتون مشکلات پرستا رو به سرعت شناسایی و رفع می کنید
    باید بدونید که کارتون خیلی ارزشمند هست و این حسن نیت شما که تلاش زحماتتون رو حتی به رایگان در اختیار همگان قرار میدید بی نظیر و قابل ستایش هست
    با تشکر فراوان از تمام زحمات شما

    پاسخ مدیر:

    سلام

    ممنون از محبت شما

    موفق باشید

  • عباس یوسفی
    1399-08-09

    سلام وقت بخیر
    ممنون از زحمات شما مشکل پرداخت ها با این روش حل شده
    فقط میخواستم بدونم نمیشه کاری کرد که در تمام مراحلی که محصول به سبد خرید اضافه میشه تا زمانی که به درگاه بانکی وصل میشه از دیتابیس استفاده بشه؟
    چون خیلی وقت ها پیش میاد که مشتری محصول رو به سبد خرید اضافه میکنه و در حال طی کردن مراحل ثبت سفارش محصول از سبد خریدش حذف میشه و میگه سبد شما خالی هست و بیشتر هم تو مرورگر کروم این اتفاق میوفته که بخاطر کوکی هاست غالباً
    اگر بشه تمام مراحل از دیتابیس استفاده بشه این مشکل به کل حل میشه
    با تشکر از شما

    پاسخ مدیر:

    سلام

    ممنون از نظرتون. پیامتون به بخش طراحی و توسعه منتقل شد.

    با تشکر

  • سید محمد غیاثی یزدی
    1399-08-10

    عالی
    واقعا خیلی راحت مشکل ما حل شد .
    خسته نباشید
    سپاس

    پاسخ مدیر:

    سلام

    خوشحالیم که مشکلتون حل شده.

    موفق و پیروز باشید

  • مین
    1399-09-09

    سلام من خرید اینترنتی انجام دادم و از مبلغ از حسابم کم شد ولی زده خطا در تراکنش چکار کنم؟؟؟؟پول برمیگرده ب حسابم آیا؟؟؟

    پاسخ مدیر:

    سلام. بله معمولا وقتی خطایی رخ میده پول بصورت خودکار به حساب شما بر میگرده

دیدگاه خود را بنویسید
*
*