گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای گوگل است که جهت مدیریت بهتر مخاطبان سایت برای ما ایجاد شده است.

برای استفاده از گوگل آنالیتیکس نیاز به یک حساب کاربری گوگل داریم که با استفاده از این حساب کاربری در سایت گوگل آنالیتیکس که یکی از از زیر دامنه های سایت اصلی google.com است می توانیم وارد شویم.

همچنین سایت خود را از می‌توانیم از همین طریق ثبت نام کنیم.

ثبت سایت در ابزار گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس را به چند روش می توان به سایت متصل نمود. یکی از این روش‌ها قرار دادن کد جاوا اسکریپت است. توجه نمایید کد جاوا اسکریپت مذکور باید در بخش هدر سایت قرار گیرد. در سایت های وردپرسی با قالب های آماده در بخش تنظیمات قالب قسمتی برای قرار دادن کدهای جاوا اسکریپت خارجی تعبیه شده که می توانید از آن برای این امر استفاده نمایید.

جهت قرار دادن قطعه کد جاوا اسکریپت مربوط به آنالیتیکس در CMS های شخصی می توانیم از تیم توسعه دهنده آن کمک بخواهیم.

پرستاشاپ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جهت تنظیم ابزار گوگل نیازمند این است که متخصصان و کارشناسان توسعه کد مربوطه را در بخش هدر سایت قرار دهند.

نکته: برخی از بازاریابان دیجیتال و سئو کاران و … کد مربوط به دیجیتال آنالیتیکس را در بخش فوتر قرار می دهند.


گوگل آنالیتیکس چگونه اطلاعات سایت ما را دریافت می‌کند؟

برای انجام این کار می‌توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

آموزش صفر تا صد قرار دادن کد گوگل آنالیتیکس در سایت های پرستاشاپی

گوگل آنالیتیکس از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

ابزار گوگل آنالیتیکس به صورت کلی از 10 بخش تشکیل شده که 5 بخش آن در قسمت report وجود دارد (بخش های مورد نظر ما) که عبارت است از:

Realtime, َAudience, َAcquisition, Behavior, Conversions

در ادامه به توضیح این موضوع که هر بخش دارای چه اطلاعاتی است می پرد همراه آی پرستا باشید.


توضیح مختصر بخش های آنالیتیکس

Realtime شامل اطلاعات در لحظه است . این بخش برای زمانی که تبلیغات انجام داده اید یا کمپین دارید بسیار کاربردی است. همچنین می‌توانید اطلاعات خود را در لحظه نسبت به سایتتون افزایش بدین و نظارت کاملی داشته باشین.

پخش َAudience با توجه به نام آن، مربوط می‌شود به اطلاعات کاربران شامل سن، منطقه ورودی دستگاه قابل استفاده، نوع سیستم عامل و ….
این بخش برای تشخیص مخاطبان و برنامه های آینده بسیار کاربرد دارد.

بخش َAcquisition به اطلاعات کانال های ورودی مخاطبان اشاره داد. به صورت مرسوم کانال های ورودی شامل ارگانیک سرچ یا همان جستجوی گوگل، دایرکت یا سرچ مستقیم، referral یا لینک های داده شده در دیگر سایت ها، سوشیال یا شبکه های اجتماعی اشاره دارد. در صورتی که شما تبلیغات انجام دهید ورودی های تبلیغاتی شما به این بخش اضافه می شود.

Behavior یا رفتارسنجی بخشی است که در آن رفتار کاربران مورد سنجش قرار می گیرد. فاکتورهای اشاره شده در این بخش را می توان سرعت ماندن در صفحه، درصد خروج از صفحه و …. دانست که برای ما اهمیت دارد.

بخش آخر که Conversions نام دارد بیشتر برای زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که ما در حال تعریف goal باشیم و نیاز به جمع آوری اطلاعات در آن مورد داشته باشیم. 

(1 رای)
1 5 1 1
هیچ دیدگاهی وجود ندارد