بعد از ثبت تیکت و درخواست ثبت سایت خود برای استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول ، حال می‌توانید مقاله مربوط به آموزش گوگل سرچ کنسول و کاربردهای آن و این مقاله که عنوان آن ابزار گوگل سرچ کنسول از چه بخش هایی تشکیل شده را مطالعه کنید و از آن بهبود وضعیت عملکرد سایت خود در نتایج رتبه بندی بهره ببرید. همراه آی پرستا باشید….

بعد از ورود با تصویری مانند صفحۀ زیر برخورد می‌کنید. این همانند پیشخوان یا در واقع صفحه اصلی سایت شماست که دارای اطلاعات کلی است. برای اطلاع از هر بخش نیاز هست بر روی آن قسمت کلیک کنید تا اطلاعات موجود به شما نمایش داده شود.

بخش performance یا گزارش عملکرد

در این بخش که از دو بخش کلی به نام search results و Discover تشکیل شده اطلاعات کلی تعداد ورودی ، تعداد دفعات دیده شدن سایت شما در نتایج ، متوسط نرخ کلید و متوسط رتبه های شما در نتایج همراه ریز اطلاعات دیگری قابل دسترس است.

اطلاعات دیگر:

تنظیم نوع جستجو = وب ، تصاویر ، ویدیو و اخبار 

تنظیم بازه زمانی = روزانه؛ هفتگی ، 28 روزه ، سه ماهه ، شش ماهه و … 

نکته : پیش فرض این قسمت بر روی 3 ماه است و سرچ کنسول اطلاعات کاری شما را نهایتا تا 16 ماه قبل نگهداری می‌کند.

کلیک ها

مجموع کلیک های کسب شده توسط این سایت در نوع جستجو و بازه زمانی مشخص شده را نمایش می‌دهد. 

ایمپرشن (تعداد دفعات دیده شدن)

مجموع تعداد دفعات دیده شدن این سایت در نتایج جستجو با توجه به نوع جستجو و بازه زمانی مشخص شده را نمایش می‌دهد.

ایمپرشن چیست: هربار که شما با سرچ کردن یک کلمۀ کلیدی خاص در صفحۀ جستجوی کاربر ظاهر می‌شوید، یک ایمپرشن برایتان حساب می‌شود. مثلاً کلمۀ «خرید تلفن همراه» را در نظر بگیرید. فرض کنیم شما به‌عنوان نتیجۀ چهارم در صفحۀ اول گوگل برای کاربر نمایش داده شوید، در این‌ صورت یک ایمپرشن برای شما در نظر گرفته می‌شود حتی اگر کاربر اسکرول نکند و شما را نبیند. پس فقط لازم است که در صفحه‌ای که کاربر روی آن کلیک می‌کند یا مقابلش باز است، حضور داشته باشید.

نرخ کلیک

نسبت تعداد کلیک ها به تعداد ایمپرشن ها را با توجه به نوع جستجو و بازه زمانی مشخص شده را نمایش می‌دهد. 

 100 x تعداد ایمپرشن/تعداد کلیک = CTR (Click-through rate) 

میانگین رتبه یا جایگاه شما

متوسط رتبه یا جایگاه سایت با توجه به نوع جستجو و بازه زمانی مشخص شده را نمایش می‌دهد.

نکته:  از کجا می‌تونم رتبه تک‌تک صفحات سایتم رو ببینم؟

در همان صفحۀ گزارش عملکرد، روی NEW، قسمت page کلیک کنید و url صفحه ای را که مدنظرتان است در پنجرۀ بازشده paste کنید.

نکته :ممکن است در این لحظه گیج شده باشید که مگر می‌شود رتبۀ صفحۀ ما در گوگل عدد اعشاری شود؟!

باید بگوییم که بله.  صفحۀ شما همیشه یک رتبۀ ثابت و مشخصی ندارد و ممکن است در طول زمان تغییر کند . عوامل زیادی در این تغییر نقش دارند؛ مثلاً اگر همین حالا به بالا برگردید و صفحۀ جستجوی کامپیوتر من را با خودتان مقایسه کنید، احتمالاً تفاوت‌هایی را می‌بینید. این تفاوت‌ها به سابقۀ جستجوی شما، لوکیشن و … برمی‌گردد؛ اما مهم‌ترین عاملی که خصوصاً در ابتدای انتشار محتوا، روی رتبۀ سایت‌تان اثر می‌گذارد «رقص گوگل» است!!

در بخش پایین performance موارد زیاد دیگری وجود دارد که شامل اطلاعات زیر است:

Queries

Queries مجموعه کلمه کلیدی‌ها یا عبارت‌های کلیدی است که سایت شما توسط آن به کاربر نمایش داده می‌شود.

pages

اگر روی این بخش کلیک کنید، لیست صفحات مختلف سایت را به‌ترتیب اولویت از نظر کلیک مشاهده می‌کنید.

Countries

در قسمت countries، لوکیشن (کشور) مخاطبانی که به سایت‌تان سر زده‌اند و یا اینکه صفحات سایت شما در صفحۀ نتایج جست‌وجوی آنها ظاهر شده است را مشاهده می‌کنید.

Devices

در این بخش متوجه می‌شویم که کاربران از کدام یک از سخت افزار موجود برای جستجو و ورود به سایت ما استفاده نمودن . کامپیوتر ، موبایل و تبلت سخت افزار قابل استفاده برای این موضع هستند.

Search appearance

نتایج جست‌وجوی گوگل همیشه به یک شکل به ما نشان داده نمی‌شود. تصویر زیر همان شکل آشنای همیشگی یعنی Reach Result است:

Dates

بخش نهایی، نتایج جستجو به‌ شکل روز به‌ روز مشخص شده است و شما می‌توانید گزارش هر روز را به شکل جداگانه از این بخش بررسی کنید.

(1 رای)
1 5 1 1
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*