
cdn (Content Delivery Network) یا سیستم توزیع محتوا یکی از مهمترین موضوعاتی است که در دنیای تکنولوژی امروزی که سرعت اینترنت تاثیر زیادی در زندگی شخصی و کاری افراد دارد باید بررسی شود. به همین دلیل است که در این مطلب قصد داریم به صورت شفاف و دقیق این موضوع را با با جزئیات زیاد با هم بررسی کنیم.همراه آی پرستا باشید....
cdn یا سیستم توزیع محتوا چیست؟
در ابتدا قصد داریم به زبان ساده و راحت این اصطلاح تخصصی را با هم بررسی کنیم. به زبان ساده سیستم توزیع محتوا تلاش میکند با استفاده از سرورهای مختلف در موقعیتهای جغرافیایی مختلف اطلاعات و محتوای سایتها، فایلها و ... را ذخیره میکند و در زمان نیاز و فراخوانی کاربر، از نزدیکترین سرور این اطلاعات را بارگزاری میکند. این فرآیند مزایا و ویژگیهای بسیار زیادی دارد که از مهمترین آنها میتوان به بهبود تجربه مشتری و افزایش سرعت بارگزاری سایت اشاره کرد.
اینکه اهداف کلی و جزئی این سیستم توزیع محتوا چیست را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.
اهداف سیستم توزیع محتوا (cdn) چیست؟
همانطور که میدانید کاهش سرعت بارگزاری و بهبود تجربه کاربری از مهمترین این اهداف هستند اما این سیستم اهداف دیگری هم دارد که در ادامه آنها را برای شما لیست کردهایم.
1-کاهش زمان بارگزاری سایت
کاهش زمان بارگزاری سایت از اهداف اولیه و اصلی این سیستم توزیع محتوا است. واضح است که به دلیل بارگزاری سایت از نزدیکترین سرور موجود، زمان بارگزاری به حداقل خود میرسد. هر چقدر این مسافت نزدیکتر باشد سرعت انتقال اطلاعات بیشتر خواهد بود.
2-کاهش بار روی سرور اصلی
دومین هدفی که قرار است در این سیستم توزیع محتوا با هم بررسی کنیم، کاهش بار روی سرور اصلی است. بارگزاری محتوای سایت باعث میشود تا فشار کمتری به سرور اصلی وارد شود و این موضوع از افت عملکرد سرور جلوگیری خواهد کرد.
3-افزایش مقیاسپذیری
با استفاده از این سیستم میتوان بدون ارتقا سخت افزاری سرور، ترافیک و حجم بیشتری از کاربر را مدیریت کرد.
4-بهبود دسترسپذیری
بهبود دسترس پذیری با استفاده از این سیستم بسیار امکانپذیر است. در واقع از طریق این سیستم میتوان به نقاط جغرافیایی بیشتری خدمات ارائه داد و یا اینکه در صورت از دسترس خارج شدن یکی از سرورها، سرورهایی دیگری وجود دارند تا بارگزاری سایت را انجام دهند.
5-کاهش هزینهها
استفاده از سیستم توزیع محتوا از طرق مختلفی باعث کاهش هزینهها میشود. به طور مثال زمانی که درخواستهاس سرور اصلی به دلیل توزیع سرور کاهش پیدا کند، هزینه پهنای باند و نگهداری سرور بسیار کمتر از قبل خواهد بود. همچنین همانطور که در بالاتر در مورد آن صحبت شد بدون نیاز به ارتقا سخت افزاری میتوان ترافیک و تعداد کاربر بیشتری را مدیریت و سازماندهی کرد.
6-افزایش امنیت
این سیستمهای توزیع محتوا به شکلی طراحی شدهاند تا در مقابل حملات مختلف از جمله حملات DDoS حفاظت امنیتی داشته باشند. دیگر امکانات امنیتی این سیستمها شامل رمزنگاری دادهها و مدیریت SSL/TLS است.
7-بهبود تجربه کاربری
در نهایت شاید مهمترین یا یکی از مهمترین اهداف این سیستمهای توزیع محتوا بهبود تجربه کاربری باشد. در واقع کاربر نهایی از این سیستم و روند عملکرد آن اطلاعی ندارد اما نتیجه و خروجی که در حال استفاده از آن است برای او قابل قبول است. به طور خلاصه کاهش سرعت بارگزاری سایت، بهبود دسترسپذیری و ... در راستای بهبود تجربه کاربری خواهد بود.
نحوه عملکرد CDN
حالا که با مفهوم کلی CDN آشنا شدیم بهتر است بدانیم که این سیستم توزیع محتوا به چه صورتی کار میکند. به صورت خلاصه عملکرد این سیستم در 4 مرحله انجام میشود. توجه کنید که به سرورهای جانبی یعنی هر سروری به جز سرور اصلی نقاط لبه (Edge Servers) نام دارد. در ادامه این مراحل را با هم بررسی خواهیم کرد.
1-ذخیرهسازی محتوا: در اولین مرحله در این سیستم، محتوای استاتیک که شامل تصویر، ویدئو، فایلهای JavaScript و ... در سرورهای مختلف کپی و ذخیرهسازی میشود.
2-شناسایی موقعیت کاربر: دومین مرحله در CDN، این است که بعد از مراجعه کاربر به سایت، موقعیت جغرافیایی کاربر تشخیص داده میشود.
3-ارسال محتوا از سرور نزدیک: در مرحله سوم این سیستم، باید محتوای کپی و ذخیره شده با توجه به موقعیت تشخیص داده شده کاربر از نزدیکترین سرور به او انتقال داده شود. این فرآیند باعث میشود که سرعت بارگزاری افزایش و زمان تاخیر کاهش پیدا خواهد کرد.
4-بهروزرسانی محتوا: مرحله دیگری که در این سیستم باید انجام شود این است که بعد از انجام هر نوع تغییری بر روی وب سایت باید محتوای ذخیره شده بر روی سرورها آپدیت و بروزرسانی شوند. این موضوع در سیستم توزیع محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد و بهتر است که این بروزرسانی در کمترین زمان ممکن انجام شود.
CDN برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟
یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چه کسب و کارهایی میتوانند از این سیستم استفاده کنند و چه کسب و کارهایی بهتر است که از این سیستم استفاده کنند.
در پاسخ باید گفت که هر کسب و کار و هر سایتی میتواند از این سیستم استفاده کند اما پیشنهاد برای بعضی از سایتها در مورد استفاده از این سیستم بیشتر است که این کسب و کارها به شرح زیر است:
- آنلاینشاپها: آنلاین شاپها به دلیل نیاز به امنیت زیاد و سرعت بارگزاری بالا بهتر است که از این سیستم استفاده کنند. توجه کنید که افزایش سرعت لود سایت میتواند بهبود تجربه کاربری و در نهایت افزایش فروش را به دنبال داشته باشد.
- سایتهای خبری و رسانهای: سایتهای خبری به دلیل ترافیک زیاد بهتر است که از این سیستم استفاده کنند تا حجم ترافیک از سرور اصلی به سایر سرورها تقسیم شود.
- وبسایتهای بین المللی: سایتهای بین المللی با کاربران جهانی هم بهتر است که از این سیستم استفاده کنند تا محتوا به صورت محلی برای آنها بارگزاری شود.
- وبسایتهای حجیم (High-Traffic Websites): همانطور که در بالاتر بارها در مورد آن صحبت شد سایتهایی که ترافیک بالایی دارند برای جلوگیری ازDown شدن سایت بهتر است که حتی المقدور از این سیستم استفاده کنند.
جمع بندی
در نهایت برای جمعبندی این موضوع یعنی اهمیت استفاده از سیستم توزیع محتوا باید گفت که این سیستم به صورت کلی کمک شایانی به عملکرد سایتها و همچنین بهبود تجربه کاربری میکند. از طرفی توجه کنید که این موضوعات تاثیر زیاد و مستقیمی بر روی سئو سایت و کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو خواهد داشت. افزایش امنیت و کاهش هزینه از دیگر مزایای بسیار خوب این سیستم است که نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد. در نهایت پیشنهاد ما برای کسب و کارهایی اینترنتی که به دنبال موفقیت و رشد هستند استفاده از سیستم توزیع محتوا (CDN) است.