بازاریابی شبکه های اجتماعی

مهرشاد ذاکریان
1396-11-30 13:42:16
1408

نگاهی به تاثیر شبکه های اجتماعی میان ایرانیان

نه تنها در ایران، بلکه در تمامی نقاط دنیا شبکه های اجتماعی عضو جدایی ناپذیر از فاکتورهای افزایش فروش هستند. در هر کشوری، برحسب موارد مختلف مردم تمایل به استفاده از شبکه های اجتماعی به خصوصی را دارند. در ایران نیز در حال حاضر بر حسب شرایط موجود بیشترین نرخ تبدیل بازدید کننده به خریدار مربوط به دو شبکه اجتماعی محبوب تلگرام و اینستاگرام هستند.

نتایج یک نظرسنجی از رفتارشناسی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده محبوبیت بالای تلگرام و اینستاگرام است. براساس این نظرسنجی دلیل اصلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی جست‌وجوی مطالب است و در این میان زنان نسبت به مردان مطالب را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنند. ارتباط از طریق پیام‌رسان‌ها با دیگر افراد و اطلاع از اخبار روز و همچنین سرگرمی از دیگر دلایل استفاده است. تلگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی ایرانیان است و ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند که هر روز از تلگرام استفاده می‌کنند.

- اقتصاد نیوز، 30 تیر ماه 1396 - لینک: https://www.eghtesadnews.com/fa/tiny/news-176311

چرا شبکه های اجتماعی مهم هستند؟

دلیل این موضوع بسیار روشن است، شما می توانید با استفاده از پتانسیل های موجود در شبکه های اجتماعی، کاربران آن ها را با استفاده از روش های استاندارد به فروشگاه خود و در نتیجه آن ایجاد رغبت به خرید هدایت کنید. این یعنی افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار و افزایش فروش! در بحث بازاریابی، برنده آن کسی است که از تمام پتانسیل های موجود برای جذب مشتری نهایت استفاده را ببرد.

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی

همچون دیگر روش های بازاریابی، این نوع از بازاریابی نیز اصول و استانداردهای منحصر به فرد خود را دارد. همانند دیگر روش های مارکتینگ، اگر اصول و استانداردها را رعایت نکنید نه تنها کمپین بازاریابی شما موفق نخواهد شد، بلکه ممکن است اثرات مخربی نیز داشته باشد.

1. تبلیغات شما باید کوتاه و تاثیر گذار باشند

متاسفانه یکی از اصولی که بسیار نادیده گرفته می شود و باعث شکست کمپین های تبلیغاتی می شود، تبلیغات بی کیفیت، غیر قابل درک و یا توضیحات بسیار طولانی و خسته کننده می باشد. کیفیت و خلاقیت تبلیغ کالا/سرویس شما رمز موفقیت شماست.

- اگر بنر تبلیغاتی درج میکنید بنر شما باید با کیفیت مطلوب، خلاقانه و قابل درک برای مشتری باشد

مقایسه بنرهای تبلیغاتی در اینستاگرام

- اگر تصویر محصول خود را درج می کنید، تصویر باید با کیفیت، در بهترین زوایا و گویای مدل های مختلف باشد. همچنین توضیحات شما باید دربر گیرنده مهم ترین مشخصات محصول باشد

عکس محصولات در اینستاگرام

- از قابلیت های شبکه ی اجتماعی مد نظر، استفاده مناسب داشته باشید

بهره وری از قابلیت های شبکه اجتماعی

2. لطفا اسپمر نباشید!

یکی دیگر از بزرگترین اشتباهات در اجرای کمپین های تبلیغاتی، تبلیغ به صورت اسپم می باشد. به طور مثال اگر به صفحات کاربران حمله کنید و در بخش نظرات دائم کالای خود را تبلیغ کنید، یا در شبکه هایی مانند تلگرام در گروه ها مدام تبلیغات و مطالب غیر مرتبط بگذارید در حقیقت در حال ارسال اسپم هستید. این نوع تبلیغ نوع نگاه مخاطب را به برند شما به برند مزاحم و بی اخلاق تغییر می دهد. این نکته را فراموش نکنید که برندسازی برای یک فروشگاه فرآیند بسیار زمان گیر، دقیق و مستلزم دانش بالایی است اما تخریب برندهایی هرچند بزرگ ممکن است با اشتباهاتی حتی کوچک در مدت کوتاهی اتفاق بیافتد.

3. به مشتری همان چیزی را بدهید که به دنبال آن میگردد

بسیاری از اوقات، مشاهده می شود که یک تبلیغ تاثیر گذار نظر کاربر را جلب می کند، اما مشتری هنگام کلیک بر روی آن تبلیغ به صفحه ای هدایت می شود که هیچ ارتباطی با تبلیغ مورد نظر ندارد. اینکار باعث ایجاد حس عدم اطمینان خواهد شد و به دنبال آن احتمال عدم خرید. فراموش نکنید مشتری حوصله حل معما برای رسیدن به یک کالا را ندارد. کوتاه ترین و ساده ترین مسیر را در اختیار کاربر قرار دهید. همچنین می توانید در صورت نیاز بعد از درج لینک محصول، لینک دسته بندی آن را نیز قرار دهید.

به طور مثال:

صفحه کلید Razer مدل XYZ: لینک به محصول

مشاهده سایر صفحه کلیدهای Razer: لینک به شاخه

4. تنها به فکر تبلیغ مستقیم نباشید

گاهی باید کاربران را به چالش بکشید. به طور مثال همیشه نیازی نیست برای تبلیغ خرید تردمیل، مستقیما تبلیغ آن کالا را قرار دهید! پس راهکار چیست؟ خیلی ساده است، می توانید مقاله ای با عنوان "راهنمای انتخاب تردمیل مناسب برای استفاده خانگی" بنویسید، پس از راهنمایی کامل لینک محصولات تردمیل که مرتبط با توضیحات مقاله هستند را در انتهای مقاله قرار دهید، در نهایت مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. با استفاده از این روش به طور غیر مستقیم کاربرتن را به خرید محصول ترغیب می کنید و مزیت دیگر این روش ایجاد حس اعتماد و اطمینان بین فروشگاه شما و مشتری می باشد.

5. افزایش کاربر فیک = اعتماد کاذب

خود و مشتریان را گول نزنید... . این روزها افزایش غیر واقعی تعداد اعضای کانال، گروه، صفحات اینستاگرام و ... بسیار باب شده است. اما باید بدانید کیفیت کاربران شماست که افزایش اعتماد مشتریان و در نتیجه افزایش فروش را رقم می زند. در دام سرویس های افزایش غیر واقعی ممبر نیافتید و به دنبال افزایش اعضای با کیفیت باشید. 20 کاربر که پتانسیل تبدیل به مشتری بالفعل را داشته باشند بسیار بهتر از 200 کاربر قلابی است که حتی قابلیت تبدیل به مشتری بالقوه را ندارند.

6. با کاربران در تعامل باشید

کاربران شبکه های اجتماعی دوست دارند پاسخ سوالات خود را از زبان شما بشنوند! بر خلاف وب سایت، بسیاری از شبکه های اجتماعی قابلیت لینک دهی داخلی و یا خارجی را ندارند. بنابر این کاربران را با پاسخ هایی همچون قبلا پاسخ دادیم، در توضیحات موجود است، دایرکت پیام دهید، تماس بگیرید و ... رها نکنید. طبق تجربه 90% کاربران پس از شنیدن این جملات به سراغ رقیبتان خواهند رفت مگر آن که تنها شما آن کالا را داشته باشید یا دلایل دیگری باعث تبدیل کاربر به خریدار شوند که احتمال آن بسیار ضعیف است. سعی کنید نظرات و سوالات مشتریان را هرچند تکراری پاسخ دهید. ضمنا به یاد داشته باشید تمام راه های ارتباطی ممکن را برای کاربران فرآهم کنید. گاهی برخی مشتریان فقط با تماس تلفنی یا ارسال پیامک راضی به خرید می شوند.

همچنین از خریداران بخواهید رضایت خود را با ارسال پیام، عکس و ویدیو از خریدشان با شما به اشتراک بگذارند و شما نیز این رضایت نامه ها را با کاربران صفحات اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. این کار باعث جلب هرچه بیشتر اعتماد کاربرانی خواهد شد که هنوز در مرحله تصمیم گیری برای خرید هستند.

7. کاربران شبکه های اجتماعی عاشق جایزه و مسابقه هستند

در اصل 5 گفتیم از افزایش ممبرهای فیک خودداری کنید، اما بر کسی پوشیده نیست که افزایش تعداد اعضای شبکه های اجتماعی شما نیز تاثیر قابل توجهی در افزایش فروش خواهند داشت. یکی از راه های افزایش با کیفیت اعضا این است که به کاربر در ازای پیگیری شبکه های اجتماعی خود بهای متقابل بدهید. به طور مثال قرعه کشی با جایزه ای مناسب بگذارید و از کاربران خود بخواهید دوستان خود را نیز به شبکه های اجتماعی شما دعوت کنند تا از امتیاز و شانس بیشتری برای بردن جایزه بهره مند شوند و یا با طرح مسابقات مختلف کاربران را به تعامل با شبکه های اجتماعی خود ترغیب کنید.

8. شبکه های اجتماعی جایگزین وب سایت نیستند!

بسیار مهم است که به این موضوع توجه کنید. در حال حاضر هیچ چیز جایگزین وب سایت نیست. طوری برنامه ریزی کنید که کاربران خود را برای درج سفارش و خرید به وب سایت خود هدایت کنید. در همین راستا شما را به مطالعه مقاله "کسب و کار خود را روی گسل بنا نکنید" دعوت می کنم.

9. اصول را تطبیق دهید، به روز باشید

دنیای مجازی هر دقیقه در حال تغییر و تحول است. ممکن است چند ماه دیگر تغییراتی در شبکه های اجتماعی ایجاد شود که نیاز به بازبینی در این اصول باشد. گرچه اصول نامبرده در این مقاله، اصولی کلی است و عموما در زمان های مختلف صادق خواهد بود اما نباید از یاد ببرید که به روز بودن یکی از اصول اصلی موفقیت در بازاریابی است. همچنین این اصول عمومی است و ممکن است بر حسب نوع کسب و کار خود نیاز به تطبیق آن ها با کار خود باشید. به طور مثال برای یک سرویس ارائه دهنده آنلاین خدمات کارواش درج ویدیوهای مصاحبه با مشتریان در شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از درج تصاویری از خودرو بازدهی خواهد داشت.

سخن پایانی

گاهی رعایت اصولی ساده می تواند باعث رونق غیر قابل باور کسب و کار شما شود، برعکس این موضوع نیز صادق است، بسیار شاهد بودیم عدم رعایت برخی اصول اولیه توسط برندهایی بزرگ، باعث ورشکستگی و نابودی کامل آن ها شده است. به یاد داشته باشید در امر بازاریابی باید صبر و حوصله داشته باشید، خلاق باشید و منتظر نتایج و بازدهی زودهنگام نباشید. امیدوارم این مقاله تاثیر مثبتی هرچند کوچک در کسب و کار شما داشته باشد.

(7 رای)
4.571428571428571 5 1 7
  • پاریس وب
    1396-12-09

    ممنون از سایت خوبتون. مطالب جذاب و خواندنی داره

  • حسام شهریاری
    1396-12-16

    خیلی آموزنده بود. ممنون که این چنین مقالات مفیدی رو می نویسید. حداقل برای من باعث شد تبلیغات شبکه های اجتماعیمو بررسی کنم و مشکلاتشو طبق آموزش پیدا کنم

    یه تشکر ویژه هم از مهندس ذاکریان که همیشه پیگیر کارهای ما هستند
    با تشکر از آی پرستا

    پاسخ مدیر:

    امیدوارم تمام همراههانمون از این آموزش ها بهره لازم رو ببرند

    ما در آی پرستا انجام وظیفه می کنیم

  • مهسا احمدی
    1397-05-16

    با سلام و عرض ادب
    ممنون از اطلاعات خوب و مفیدتون.
    بنده با توجه به اینکه کارم بازاریابی هست استفاده کردم.
    با اجازتون خوشحال میشم به سایت ما هم سر بزنید!

  • reza javid
    1398-04-07

    عالی بود،ممنون