پس از انتشار اخیر نسخه 1.7.3، پرستاشاپ پرستا تراست را اجرایی کرد، یک سامانه ردیابی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین

فروشگاه اددانز پرستاشاپ، از سال 2009 به طور پیوسته در حال رشد بوده است، آن هم با استفاده از یک عامل کلیدی در فروش: اعتماد.

گرچه ممکن است یک نفر یک ماژول را خریده و صدها یا هزاران بار از آن کپی بگیرد. پس از آن، نگرانی که وجود دارد درباره انتشار یا فروش غیر قانونی آن می باشد. البته بدون هیچ گونه منافعی برای طراح آن ماژول. حتی او ممکن است از این موضوع هیچ اطلاعی نداشته باشد. در نتیجه زمانی که طراح ماژول درخواست پشتیبانی دریافت می کند، در واقع هیچ سندی مبنی بر این که این درخواست از طرف خریدار واقعی ارسال شده یا خیر ندارد. همچنین او نمی داند که آیا خریدار از کد منبع اصلی استفاده می کند یا خیر. در اینجا مشکل ردیابی هم برای خریدار و هم برای طراح آن محصول به وجود می آید.

پرستا تراست زنجیره ای از اعتماد را میان توسعه دهندگان ماژول و کاربران ماژول، توسط احراز هویت ماژول و نگه داری داده های رهگیری فروش آن ماژول در بلاک چین ایجاد می کند.

ردیابی مبتنی بر بلاک چین اتریوم بوده و امنیت و احراز هویت کدهای متن باز را تضمین می کند.

اتریوم چیست؟

یکی از محبوب ترین بلاک چین های عمومی است. اتریوم یک پلتفرم غیر متمرکز است که قراردادهای هوشمند را اجرا می کند، اپلیکیشن هایی که غیر قابل قطع شدن (Down Time)، سانسور، تقلب و یا دخالت شخص سوم اجرا می شوند.

پرستا تراست انواع مختلفی از قراردادهای هوشمند را اجرا می کند، به طور مشخص:

  • قراردادهای هوشمند توسعه دهنده

هنگامی که یک توسعه دهنده اددانز در پرستا تراست ثبت نام می شود، قرارداد هوشمند او بطور خودکار تاریخچه ای غیر قابل تغییر از هر نسخه ماژول را فرآهم می کند. قرارداد هوشمند توسعه دهنده اجازه می دهد تا اعتبار کد اثبات شود.

  • قراردادهای هوشمند خرید

با هربار خرید یک ماژول پرستا تراست شده ایجاد می شود. آن ها شامل داده های رمزگذاری شده ماژول خریداری شده، خریدار و فروشنده می باشند. قرارداد هوشمند خرید از قابل ردیابی بودن فروش، برای تطبیق میان یک خرید با یک استفاده اطمینان حاصل می کند که از استفاده غیر قانونی از لایسنس های خریداری نشده جلوگیری می کند.

با این سامانه ردیابی، پرستا تراست در نظر دارد ارتباط خود را با اعضای مختلف جامعه کاربری خود، با استفاده از ایجاد یک زنجیره قوی از اعتماد میان توسعه دهنگان ماژول و کاربران ماژول تقویت کند. پرستا تراست با استفاده از برچسب پرستا تراست روی ماژول ها باعثت بیشتر دیده شدن ماژول های توسعه دهنده می شود.

برچسب پرستا تراست روی ماژول ها

خریداران چه چیزی را مشاهده خواهند کرد؟

خرید یک ماژول پرستا تراست شده یک بررسی دو مرحله ای را هنگام نصب آن ماژول روی فروشگاه خریدار به ارمغان می آورد:

  • یک بررسی کد: هنگامی که ماژول رو فروشگاه نصب می شود، یک هش از این ماژول محاسبه خواهد شد و با هش اصلی آن مقایسه می شود، به این منظور که از عدم تغییر کد حین فرایند خریداری تا نصب اطمینان حاصل گردد.
  • یک بررسی لایسنس خرید: ایده ی این بخش این است که بلاک چین مرور شود تا تایید شود که این لایسنس برای این فروشگاه خریداری شده است.

پرستا تراست یک سرویس رایگان برای خریدارها و سرویسی تنها با افزایش 0.8% کمیسیون برای توسعه دهندگان می باشد.

ما به طور واضح اعلام می کنیم که این راهکار همیشه متن باز باقی خواهد ماند. علاوه بر آن، ماژول های پرستا تراست شده کد گذاری نخواهند شد بدین معنا که پرستا تراست جلوی نصب هیچ ماژولی را نمی گیرد.

مارگاکس چاپلین به عنوان مدیر محصول پرستا تراست اعلام کرد: "ایجاد پرستا تراست یک ماجراجویی نوآوری بود، ورود به دنیای کشف نشده بلاک چین، همچون گردهم آیی معدن کاران طلا برای سفر به دنیایی ساخته شده از بلاک ها، قراردادهای هوشمند و معاملات peer-to-peer بلادرنگ. این نوآوری پلی بین فضای خالی اعتماد میان توسعه دهندگان پرستاشاپ - که ماژول های متن باز می فروشند - و خریداران - که آن ها را برای بهبود فروشگاه خود خریداری می کنند - می سازد.

جهت اطلاعات بیشتر، لطفا بخش prestashop.com/en/prestatrust را مشاهده کنید.

منبع: PrestaShop launches PrestaTrust, a traceability system based on blockchain

(2 رای)
5 5 1 2
هیچ دیدگاهی وجود ندارد