مخاطب یا پرسونای کسب و کار چیست ؟

سعید عشقی
1401-02-24 13:42:23
659

مخاطب یا پرسونای کسب و کار چیست ؟ چگونه آن را پیدا کنیم و از آن چه استفاده‌ ای نماییم ؟ روش ترسیم پرسونا کسب و کار چگونه است؟ این ها سوالاتی است که معمولا برای صاحبین کسب و کار ، بازاریابان و ... ایجاد می‌شود. در این مقاله به توضیح کامل و جامع این موضوعات خواهیم پرداخت. همراه آی پرستا باشید ....

راه اندازی سایت فروشگاهی رایگان با فروشگاه ساز رایگان پرستاشاپ

مخاطب کسب و کار

مخاطب هر کسب و کار مجموعه ای از افراد هستند که به محصولات یا خدمات آن کسب و کار نیاز دارند. مثلا مخاطبان فروشگاه لوازم سیسمونی ، کلیه مادران و پدران هستند که به تازگی دارای فرزند شده اند و یا تا چند ماه آینده دارای فرزند خواهند شد.

همچنین مخاطبین شغل خدماتی خشکشویی کلیه افرادی هستند که نیاز دارند لباس هایشان شسته و اتو شود.

پرسونا کسب و کار

پرسونای کسب و کار به مخاطبین فرضی هر کسب و کار گفته می‌شود که برای انجام فعالیت های بازاریابی آن را ترسیم می‌کنند. پرسونا یک شخص نیست بلکه به مجموعه ای از اشخاص یا ویژگی‌های نزدیک به هم اطلاق می‌شود. معمولا برای انجام فعالیت های بازاریابی و فروش از آن استفاده می‌شود.

چگونه پرسونا را پیدا کنیم؟

پرسونا را به چندین روش می‌توان ترسیم کرد.

  1.      با استفاده از اطلاعات موجود در کسب و کار

یکی از مزیت های کسب و کارهای آنلاین ، ثبت اطلاعات مخاطبان است. با فعالسازی بسیاری از ابزارهای آنلاین رایگان بر روی سایت خود می‌توانید این اطلاعات را ذخیره کرده و از آن استفاده نمایید.
اطلاعاتی نظیر سن ، جنسیت ، دستگاه قابل استفاده و .... اطلاعاتی هستند که به صورت کامل در این دستگاه ها استفاده می‌شوند.                                               

  1.      با استفاده از پرسشنامه

یکی از آسان‌ترین راه‌ها این است که پرسشنامه‌هایی را با توجه به موضوعات مهم کاری خود طراحی کنید . میان عده ای از مردم که می‌توانند مخاطب کسب و کار شما باشند توزیع نمایید. همچنین از آن‌ها بخواهید که این اطلاعات را با آرامش خاطر و بدون هیچ گونه قضاوت و تجربه‌ی قبلی تکمیل کنند.

  1.      شبیه سازی

روش دیگر که بسیار می‌تواند به شما در این موضوع کمک نماید، شبیه سازی و یا آستفاده از اطلاعات رقبا و همکارانتان است. سعی کنید جامعه مخاطبان همکارانتان را بشناسید و برای آن مخاطب فعالیت‌های بازاریابی انجام دهید.

روش ترسیم پرسونا کسب و کار چگونه است؟

روش ترسیم پرسونا به این گونه است که مخاطب فرضی را به عنوان یه شخص در نظر گرفته و تمام خصوصیات ، ویژگی ها و ... فرد را برایش تعریف می‌نماییم. این شخص دارای نام و نام خانوادگی است. دارای حرفه ، شغل ، علاقه مندی ، درآمد و زندگی است. او فعالیت های معمولی بسیاری در زندگی انجام می‌دهد. فعالیت های هنری ، فعالیت های ورزشی ، فعالیت های فرهنگی و ... از جمله روزمرگی های این مخاطب است که به عنوان مخاطب هر کسب و کار قابل ترسیم است.

 

از پرسونا چه استفاده ای می‌کنیم؟

پرسونا ، پارامتر اولیه و پایه برای اساس و شروع فعالیت‌های بازاریابی است. با استفاده از اطلاعات پرسونا ، فعالیت های بازاریابی مسیر و جهت مشخصی خواهند گرفت و به این روش می‌توان استراتژی بازاریابی را تعیین نمود و برای آن فعالیت هایی را انجام داد. 

(0 رای)
0 5 1 0
هیچ دیدگاهی وجود ندارد