باشگاه مشتریان در فروشگاه آنلاین از موضوعات مهمی است که همه صاحبان فروشگاه‌های آنلاین باید با آن آشنایی داشته باشند. به دلیل اهمیت بسیار زیاد این موضوع قصد داریم در این مطلب به صورت جامع و کامل به بررسی این موضوع بپردازیم. اگر شما صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید حتما آی پرستا را تا پایان این مطلب همراهی کنید ...

تعریف باشگاه مشتریان

قبل از هر چیز بهتر است که کمی در مورد ماهیت و مفهوم باشگاه مشتریان با هم صحبت کنیم. به زبان ساده باشگاه مشتریان به گروهی از مشتریان تکراری یا وفادار یک فروشگاه گفته می‌شود که امتیازات و آپشن‌های متفاوت و بیشتری نسبت به سایر افراد دریافت می‌کنند. باشگاه مشتریان هم برای فروشگاه‌های سنتی و حضوری و هم برای فروشگاه‌های آنلاین کاربرد دارد.

اهمیت باشگاه مشتریان

همه ما به عنوان صاحب یک فروشگاه که می‌تواند آنلاین یا حضوری باشد قصد داریم ارتباط بیشتری با مشتریان برقرار کنیم. با ایجاد ارتباط بیشتر بین فروشگاه و مشتری می‌توان خریدهای بیشتری را از مشتری مورد نظر انتظار داشت. در نهایت با ایجاد باشگاه مشتریان می‌توان از مشتریان عادی فروشگاه به مشتریان وفادار رسید.

مشتری وفادار مشتری است که تلاش دارد تا خرید خود را در یک فروشگاه خاص تکرار کند. توجه کنید که آمار در زمینه بازاریابی نشان می‌دهد که هزینه جذب مشتری قدیمی برای خرید دوباره از یک فروشگاه بسیار کمتر و راحت‌تر از جذب یک مشتری جدید است. به همین دلیل است که اکثریت فروشگاه‌ها تمایل دارند که مشتریان قدیم خود را به خرید دوباره تشویق کنند.

امروزه باشگاه مشتریان در قالب یک سیستم کامپیوتری پیشرفته مرتب و منظم است که گاهی از تکنولوژی‌هایی از جنس هوش مصنوعی نیز استفاده می‌کند. در اولین مرحله باید اطلاعات مفیدی از مشتریان به دست آورد تا متناسب با آن امتیازات و آپشن‌های مختلفی به او پیشنهاد داده شود.

مزایا باشگاه مشتریان برای مشتریان

به این موضوع توجه کنید که باشگاه مشتریان یک فرآیند برد- برد برای فروشگاه و مشتری است. در واقع عضو شدن در باشگاه مشتریان یک فروشگاه آنلاین یا حتی فیزیکی باید برای مشتری هم سودده باشد تا حاضر باشد این کار را انجام دهد. در ادامه مزیت‌های مهم عضو شدن در باشگاه مشتریان یک فروشگاه آنلاین را با هم بررسی خواهیم کرد.

 اطلاع از تغییرات فروشگاه

انجام هر نوع تغییراتی در فروشگاه مثل تغییر مکان، تغییر ساعت کاری، اطلاع از بارگذاری محصولات یا خدمات جدید، حذف برخی از محصولات یا خدمات، وجود تخفیفات مختلف، جشنواره‌های مختلف و ... در باشگاه مشتریان اطلاع داده می‌شود.

فرصت‌های نظرسنجی و پیشنهادات

معمولا به پیشنهادات و انتقاداتی که در باشگاه مشتریان فروشگاه وجود دارد توجه بیشتری می‌شود زیرا این افراد بدون غرض و با هدف بهیود خدمات فروشگاه مورد نظر پیشنهادات و انتقاداتی دارند. شما به عنوان یکی از اعضا باشگاه مشتریان می‌توانید پیشنهادات و انتقادات لازم را انجام دهید مطمئن باشید که پیشنهاد و انتقاد شما بی‌تاثیر نخواهد بود.

استفاده از پاداش و تخفیف

هر فروشگاهی به خصوص فروشگاه‌های آنلاین تخفیفات و پیشنهادات بسیار زیادی در مناسبت‌های مختلف دارند. منطقی است که در ابتدا اعضا باشگاه مشتریان از این تخفیفات و امتیازات مطلع می‌شوند. در بسیاری از موارد نیز این تخفیفات و امتیازات برای اعضا باشگاه مشتریان متفاوت و بیشتر از سایر مشتریان است.

به صورت کلی اگر از محصولات و خدمات هر فروشگاهی رضایت دارید، پیشنهاد ما این است که حتما در باشگاه مشتریان آن عضو شوید تا از امکانات و امتیازات آن استفاده کنید.

مزایا باشگاه مشتریان برای فروشگاه‌های آنلاین

همانطور که در بالا هم در مورد آن صحبت شد، باشگاه مشتریان هم برای مشتریان و هم برای فروشگاه آنلاین پرفایده و سودده است. در ادامه مهمترین این مزیت‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

جمع‌آوری داده‌های ارزشمند

یکی از مهمترین مزیت‌هایی که باشگاه مشتریان دارد کسب داده و اطلاعات مشتریان است. همین موضوع به تنهایی در دنیای بازاریابی کنونی به معنای طی کردن نیمه عظیم راه است. توجه کنید که اطلاعات مشتریان به شما کمک می‌کند تا بهترین استراتژی‌های بازاریابی را برای فروشگاه آنلاین خود پیاده‌سازی کنید.

افزایش وفاداری مشتری

در مطالب بالا هم در مورد این موضوع که هزینه جذب مشتری جدید بسیار بیشتر از هزینه وفادار کردن مشتری قدیمی است اشاره شد. به همین دلیل اکثریت فروشگاه‌های آنلاین تمایل دارند از طرق مختلف مثل اجرای کمپین‌های تبلیغاتی مختلف و دادن امتیازاتی مشتریان قبلی را مجددا به خرید دوباره وادار کند.

افزایش فروش

واضح است که هر چقدر بتوانید وفاداری مشتریان را افزایش دهید به همان میزان فروش و درآمد بیشتری در انتظار شما خواهد بود. با ایجاد مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل و تبدیل مشتریان عادی به مشتریان وفادار می‌توان میزان فروش و نرخ تبدیل را تا حد قابل قبولی ارتقا داد.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات زیادی را در مورد باشگاه مشتریان فروشگاه آنلاین با شما در میان بگذاریم. توجه کنید که گستر باشگاه مشتریان در فروشگاه آنلاین منجر به ایجاد مشتری وفادار و در نهایت ارتقا میزان فروش خواهد شد. اگر شما صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید به هیچ عنوان نباید اهمیت بسیار زیاد ایجاد باشگاه مشتریان را نادیده بگیرید. باشگاه مشتریان قادر است تا سطح فروشگاه شما را چند پله ارتقا دهد.

(0 رای)
0 5 1 0