از مشهد تا پاریس

مهدی شاد
1396-02-29 17:19:28
1716

از مشهد تا پاریس

انگار همین دیروز بود که نقشه راه برای پرستاشاپ در ایران تنظیم میکردیم، 6 سال از شروع به کار پرستاشاپ در ایران به سرعت گذشت و امروز تا حدود زیادی به اهداف خود رسیده ایم. اولین تماسهای ما با پرستاشاپ در سال 2011 بود و پس از مدتی بخش فارسی در انجمن جهانی پرستاشاپ، به درخواست ما راه اندازی شد و مدیریت این بخش به ما سپرده شد. با اینکه اکثر تیم ها در ایران نمیتوانند مدت زمان زیادی با هم و بصورت تیمی کار کنند و اکثر کارهای گروهی به شکست منتهی میشوند ولی ما هر روز بهتر از گذشته بودیم و همبستگی ما هر روز محکم تر شد. بزرگترین دلیل این موفقیت، هدف مشترکی بود که داشتیم و این هدف چیزی نبود جز بیرون کشیدن فروشگاههای اینترنتی ایران از وضعیت اسفناک سال 2011، که اکثر فروشگاههای اینترنتی با وردپرس، جوملا و ... و با طراحی و ظاهر و امکانات بسیار ضعیفی راه اندازی شده بودند. هدف ما تغییر وضعیت تجارت در وب ایران بود و درآمد ما از این مسیر، همیشه در مرحله چندم اهمیت قرار داشت. لذتی که از موفقیت یک فروشگاه اینترنتی پرستاشاپی میبریم بیشترین ارزش را برایمان داشته و دارد. این موضوع را مشتریان قدیمی و خوب ما بسیار خوب میدانند و درک میکنند.

پرستاشاپ در ایران توسط تیم ما جان گرفت و بدون هیچ تبلیغاتی رشد کرد و به جایگاه کنونی خود رسید. از همان ابتدای شکل گیری پرستاشاپ فارسی، هدف اصلی رشد و توسعه بود و به محض تشکیل تیم 4 نفره مدیریت پرستاشاپ و برنامه ریزی بلند مدت برای توسعه، روند کار پرستاشاپ فارسی از یک لذت محض به یک بیزنس سرشار از لذت تغییر پیدا کرد. قطعا یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت پرستاشاپ در ایران، این است که همگی از کار خود لذت میبریم و با عشق به آن مشغول هستیم. همچنین تا جایی که اطلاع دارم، ما اولین تیم و انجمنی هستیم که از ابتدا و به طور کامل به قانون کپی رایت جهانی پایبند بودیم و حتی مدت زمانی با سایر انجمنها مثل شاپکیپر در تکاپو بودیم تا آنها را قانع کنیم که باید به کپی رایت احترام بگذارند و از این حق دفاع کنند. در انجمن و وبسایت خودمان نیز هرگز اجازه ندادیم که کاربران اقدامی که نقض کننده این قانون باشد انجام دهند.

بومی سازی پرستاشاپ فارسی

بومی سازی پرستاشاپ

پس از تشکیل تیم مدیریت پرستاشاپ، اولین مواردی که باید در مورد آنها تصمیم گیری میکردیم خط مشی و مسیر ما را مشخص میکرد. قطعا مهمترین تصمیمات تیم ما در همین مرحله گرفته شدند. به طور کلی دو مسیر برای کار بر روی پرستاشاپ پیش روی ما وجود داشت، یکی ادامه روند بومی سازی و توسعه پرستاشاپ در ایران و دیگری رها کردن بومی سازی و تمرکز بر روی تولید ماژول و قالب برای بازار خارجی. راه دوم مشخصا برای ما سود بیشتر و دردسر بسیار کمتری داشت. کار بر روی نسخه، اداره انجمن فارسی، ترجمه پرستاشاپ و سایر مواردی که در مسیر بومی سازی پرستاشاپ وجود داشت، همگی عام المنفعه و برای ما بدون دستمزد بودند. مرجع فارسی پرستاشاپ بودن برای ما هزینه زیادی در برداشت و همچنان هم دارد. در کار ما، زمان حرف اول را میزند و هر فعالیتی که زمان ما را مصرف کند قطعا هزینه بسیار بالایی برای ما محسوب میشود. تمام افراد آماتور و تازه وارد به سراغ ما می آیند و سوالات بسیاری دارند که حتی پاسخ ندادن به آنها هم وقت گیر است. گذشته از همه این موارد، یکی از بزرگترین مشکلات ما در ابتدای راه، عدم وجود کپی رایت در ایران بود. ما سایر اسکریپتها مانند وردپرس را میدیدیم که بازار آنها مملو از پلاگین ها و قالبهای خارجی نال و کپی شده بود که به قیمت بسیار پایین و بعضا حتی رایگان ارائه میشدند و از همان ابتدا این ترس برای ما وجود داشت که آیا آینده پرستاشاپ هم به چنین وضعیتی ختم میشود ؟ آیا میتوانیم در آشفته بازار ایران از حق و حقوق خود به عنوان تولید کننده دفاع کنیم ؟ و بسیاری سوالات دیگر که یک انرژی منفی برای ما محسوب میشد. با اینحال در جلسه اولیه بدون هیچ تردیدی همگی کار بر روی بازار ایران و ادامه روند بومی سازی پرستاشاپ را انتخاب کردیم . همگی دوست داشتیم که در کشور خودمان موفق باشیم و بتوانیم به توسعه و پیشرفت وب فارسی کمک کنیم. هر چند ریسک بسیار بزرگی بود و با وجود افراد و حتی شرکتهای زیادی که عادت به سودجویی و استفاده رایگان از زحمات دیگران دارند و محصولات نال شده و کپی شده را به مشتریان ناآگاه میفروشند و همچنین عدم وجود قوانینی برای مقابله با این افراد، کار ما برای محافظت از تولیداتمان بسیار دشوار بود.

مورد بعدی که برای ما انتخاب مهمی محسوب میشد، انتخاب بین پشتیبانی کامل فروشگاههای خاص با قیمت و هزینه نسبتا زیاد و بصورت قراردادهای سالانه و یا پشتیبانی عمومی برای تمام فروشگاههای مشتریان بود. انتخاب بین این دو گزینه نیز واقعا دشوار بود. پشتیبانی از فروشگاههای معتبر و با سرمایه بالا، قطعا برای ما سود مالی بسیار بیشتری داشت و با تمرکز بهتری میتوانستیم روی آنها کار کنیم، در مدت زمان کوتاهی رزومه ای بسیار قوی بسازیم و از نظر زمان نیز بسیار آزاد میشدیم ولی قطعا باید دست رد به سینه بسیاری از مشتریان عادی میزدیم و بسیاری از استارت آپ ها را به سمت وردپرس، جوملا یا در بهترین حالت اپن کارت هدایت میکردیم که اصلا باب میل ما نبود. پس از چند ساعت بررسی روشهای مختلف برای تلفیق این دو حالت و یا راهکارهای جانبی، به این نتیجه رسیدیم که واقعا نمیتوانیم همزمان هر دو حالت را داشته باشیم و در نهایت تصمیم بر این شد که پشتیبانی کامل فروشگاهها را فعلا از برنامه خارج کنیم تا بتوانیم پاسخگوی درخواستهای عمومی باشیم.

موارد ریز و درشت دیگری هم بودند که در رابطه با آنها تصمیم گیری کردیم ولی به اندازه این دو مورد تعیین کننده مسیر ما در ادامه راه نبودند.  پس از تصمیم گیری های اولیه و تقسیم کار، طبق برنامه پیش رفتیم و کیفیت نسخه پرستاشاپ را نسخه به نسخه بالاتر بردیم و به موازات آن محصولات متنوع تر و با کیفیت بهتری برای عرضه در بازار ایران آماده کردیم. به سرعت پرستاشاپ و فروشگاههای پرستاشاپی رشد کردند و روز به روز تعداد پیامها و  درخواستهای ما افزایش پیدا کرد.

رشد پرستاشاپ و پیامدهای آن

رشد پرستاشاپ و پیامدهای آن

همزمان با رونق پرستاشاپ و گسترده شدن بازار آن در ایران، تیم های موفق دیگری هم به فعالیت در این زمینه مشغول شدند که البته تمرکز آنها تنها بر روی تولید ماژول یا قالب و صرفا پشتیبانی از محصولات خودشان بود و البته باعث خرسندی ما بود که بستری را فراهم کرده ایم که به مرور زمان افراد بیشتری میتوانند از آن طریق به کسب روزی بپردازند. در کنار اینها افراد و شرکتهای کلاهبردار هم به سرعت زیاد شدند و سود جویی با نام پرستاشاپ بسیار بیشتر از قبل شد. روز به روز افراد بیشتری به ما مراجعه میکردند که به طرق گوناگون مورد سوء استفاده و کلاهبرداری قرار گرفته بودند. به برخی از آنها ماژول و قالب پرستاشاپ نال یا کپی شده و بدون پشتیبانی فروخته شده بود، به برخی از آنها به بهانه های مختلف، از جمله رفع مشکلات سایت، هاست های بی کیفیت بصورت ریسلری فروخته شده بود. برخی از افراد و شرکتها، خود اسکریپت رایگان پرستاشاپ را به مشتریان بی اطلاع به قیمتهای بسیار بالا فروخته بودند. برخی از افراد و شرکتها قالبهای عمومی بازارچه را خریده و بعضا حتی بیشتر از 20 برابر قیمت به مشتریان خود فروخته بودند. مواردی از این دست باعث شد تا ما مجبور شویم برای محافظت از کاربران اقداماتی را انجام دهیم. هر چند که مقابله با تمام راههای سودجویی برای ما مقدور نبود ولی در حد توان اقداماتی را انجام دادیم.

  • اطلاع رسانی:
    خیلی از کاربرانی که مورد سوء استفاده قرار میگرفتند، از ما نیز شاکی بودند و ابراز میکردند که ما باید در این زمینه اطلاع رسانی بیشتری انجام میدادیم تا جلوی بسیاری از این موارد گرفته میشد. هر چند که این انتظار به جا نبود و چنین مواردی در شرح وظایف ما، هیچ جایگاهی نداشت ولی بعد از بررسی و جلسه ای که داشتیم، تصمیم بر این شد تا از طریق تاپیک در انجمن، به صورت عمومی اطلاع رسانی کنیم و همچنین قوانین بازارچه به طور کامل تغییر پیدا کردند و قرار شد تا کلیه خدمات ما به سایتهایی که از نسخه پرستاشاپ غیر اصلی یا ماژول و قالب نال و کپی شده استفاده میکنند متوقف شود. هر چند که در ابتدا موجی از کاربران ناراضی به سوی ما سرازیر شد ولی در حال حاضر نتیجه آن را به وضوح میبینیم و شاهد برطرف شدن بسیاری از مشکلات در این زمینه هستیم.

  • لایسنس گذاری:
    برای اینکه جلوی بسیاری از سوء استفاده ها گرفته شود، طی یک پروسه طولانی مدت، سیستم لایسنس گذاری محصولات را راه اندازی کردیم. این سیستم از حالت بسیار ساده شروع شد و به مرور زمان آن را ارتقا دادیم و در حال حاضر تبدیل به یک سیستم کم نظیر برای لایسنس گذاری شده است که درخواستهای زیادی برای پیاده سازی آن در سایر وبسایتها نیز داشته ایم. توضیحات کاملتر در این باره را میتوانید در مقاله "چرا محصولات آیپرستا کد شده هستند" مطالعه کنید.

  • نمایندگی لئوتم ( LeoTheme ):
    کاربران زیادی داشتیم که به دنبال داشتن یک قالب خارجی در دام افراد سودجو افتاده بودند. گرچه بسیاری از افرادی که از قالبهای خارجی استفاده میکردند پس از رشد فروشگاه و گرفتن بازخورد مشتریان، متوجه عدم تطابق فروشگاه  با سلیقه ایرانی می شدند و موارد بسیار زیادی داریم که قالبهای خارجی خود را کنار گذاشته و از قالبهای ایرانی استفاده میکنند. با این حال در آن زمان تصمیم گرفتیم که علی رغم مشکلات بسیار زیادی که وجود داشت، نمایندگی یک وبسایت خارجی را بگیریم تا به صورت قانونی بتوانیم قالبهای خارجی را در ایران به مشتریان خود ارائه دهیم. پس از بررسی وبسایتهای فعال در این زمینه، انتخاب ما سایت لئوتم بود. دلیل انتخاب لئوتم این بود که قیمت مناسبی داشت و از یک بیس برای تمام قالبها استفاده میکرد که این مورد میتوانست پشتیبانی ما را کمی راحت تر کند.
    در آن زمان وبسایت لئوتم هیچ برنامه ای برای نمایندگی نداشت و پس از مکاتباتی که انجام دادیم، آنها بخشی برای نمایندگی راه اندازی کردند و طبق صحبتهای انجام شده، ما به عنوان اولین نمایندگی لئوتم و بصورت انحصاری برای ایران انتخاب شدیم و خبر آن در سایت لئوتم هم منتشر شد. بخشی مجزا برای فروش قالبهای لئوتم راه اندازی کردیم و به مرور قالبهای لئوتم را بومی سازی کرده و برای فروش قرار دادیم. متاسفانه قالبهای لئوتم مشکلات بسیار زیادی داشتند و تیم پشتیبانی آنها عملکرد بسیار ضعیفی داشت. در کدنویسی ها به هیچ عنوان استانداردهای پرستاشاپ را رعایت نکرده بودند و حتی به ما که نماینده آنها بودیم در مورد مشکلات، پاسخی نمیدادند. از طرفی به خاطر رعایت قانون کپی رایت، ما نیز اجازه نداشتیم در کدهای آنها دست ببریم و مشکلات را اصلاح کنیم و باید منتظر ارائه آپدیت از طرف آنها میماندیم. این مشکلات و دردسر ها باعث دلسردی ما شده بود تا اینکه یکی از وبسایتهای ایرانی اعلام کرد که نمایندگی لئوتم را گرفته است. بر خلاف توافق ما که قرار بود ما بصورت انحصاری نماینده لئوتم باشیم و پس از پیگیری مشخص شد که درست است و لئوتم اخلاق حرفه ای را زیر پا گذاشته و بر خلاف قرارداد ما عمل کرده بود. در پاسخ پیگیری ما از لئوتم، به ما اعلام شد اگر شما تا 30 روز آینده تمام قالبهای ما را در سایت خود قرار دهید، ما شما را مجددا بصورت انحصاری قرار میدهیم و نمایندگی سایت جدید را لغو میکنیم. این پاسخ بسیار بدتر از عملکرد قبلی آنها بود و کاملا برای ما مشخص شد که اخلاق هیچ جایی در لئوتم ندارد و با توجه به سابقه پشتیبانی ضعیفی که داشتند بلافاصله بخش لئوتم را غیرفعال کردیم.

  • نمایندگی پرستاشاپ:
    از همان ابتدای راه، ما به دنبال این بودیم که نماینده رسمی پرستاشاپ در ایران باشیم تا بتوانیم از حقوق این شرکت در ایران دفاع کنیم، نگذاریم به سرنوشت اسکریپتهایی مثل وردپرس دچار شود و از سوء استفاده از ماژولها و قالبهای پرستاشاپ در ایران جلوگیری کنیم. به هر حال تیم بزرگی که بیشتر از 150 نفر هستند بر روی این اسکریپت کار میکنند و به واسطه زحمات آنها ما چندین هزار فروشگاه موفق پرستاشاپی در ایران داریم. همچنین ما از ابتدا ارتباط نزدیکی با مسئولان بخش های مختلف پرستاشاپ داشتیم و به بهبود بخش های مختلف پرستاشاپ کمک کردیم. قدم به قدم، کنترل بخش های مختلف را به دست گرفتیم تا بتوانیم شرایط بهتری برای کاربران ایرانی فراهم کنیم. مدیریت بخش فارسی انجمن prestashop.com، مدیریت بخش ترجمه های پرستاشاپ و اضافه کردن تغییرات لازم برای زبانهای راستچین به نسخه های پرستاشاپ از جمله این موارد هستند.

جمله اقدامات ما برای جلوگیری از سوء استفاده های مختلف از پرستاشاپ، باعث شده که امروز به ندرت شاهد این موارد باشیم و هم ما و هم سایر تیمهایی که به صورت سالم در زمینه پرستاشاپ کار میکنند، با خیال آسوده تری بر روی کار خود تمرکز داشته باشند.

انتقال سیستم ترجمه پرستاشاپ به Crowdin

تحول سیستم ترجمه پرستاشاپ

در سالهای گذشته، ارائه نسخه فارسی و بومی سازی شده پرستاشاپ، کار بسیار زمان بری بود و ما باید هر نسخه ای که ارائه میشد را ترجمه میکردیم و پس از تکمیل ترجمه، آن را بومی سازی نموده و در سایت منتشر میکردیم. به همین علت، فاصله بین ارائه نسخه در سایت اصلی و سایت  ما نسبتا زیاد بود. برای این منظور، ما دائما در حال بررسی راهکار های مختلف برای ترجمه سریعتر و راحتتر پرستاشاپ بودیم. راههای زیادی برای ترجمه، از جمله نوشتن ماژول برای ترجمه و استفاده از چند سیستم واسطه را تست کردیم. این فرایند چند ماه به طول انجامید تا در نهایت در اواخر سال 2013 توانستیم پرستاشاپ را با استفاده از چند ترفند برنامه نویسی، توسط وبسایت کرودین ( Crowdin ) ترجمه کنیم. در ابتدا قرار بود که این سیستم تنها برای زبان فارسی انجام شود ولی بعدا تصمیم گرفتیم تا آن را به مسئولین پرستاشاپ ارائه کنیم تا سیستم سنتی ترجمه پرستاشاپ را برای همه زبانها تغییر دهیم. آنها در تماس های اولیه به کارایی این سیستم شک داشتند ولی با چند جلسه صحبت و بررسی و تست چند پروژه آزمایشی، قانع شدند که این سیستم کارایی فوق العاده ای دارد و پس از چند ماه، کل ترجمه های پرستاشاپ به این سیستم منتقل شد و سرعت و کیفیت ترجمه های پرستاشاپ به بالاترین حد ممکن رسید و مسئولین بخش های مختلف پرستاشاپ، بارها به خاطر این ایده و تحولی که در پرستاشاپ ایجاد شد از ما قدردانی کردند.

دو جهته شدن فرایند نصب پرستاشاپ

در ادامه همکاریهای ما با تیم پرستاشاپ، بخش نصب نسخه اصلی پرستاشاپ را به طور کامل دو جهته کردیم تا مشکل تمام زبانهای راستچین با این بخش حل و فصل شود. این بخش طبیعتا در نسخه فارسی که در سایت خودمان ارائه میشد مشکلی نداشت ولی پرستاشاپ اطمینان لازم برای اعمال این تغییرات در نسخه اصلی را نداشت و تا قبل از این به ما اجازه نداده بود تا این موارد را در نسخه آنها اعمال کنیم. پس از چندین جلسه ارتباط با مسئولین و برنامه نویس های هسته پرستاشاپ، تغییرات پیشنهادی ما اعمال شد تا همه زبانهای راستچین بتوانند از این قابلیت استفاده کنند. روز به روز روابط ما گسترده تر شده و اطمینان و اعتماد بین دو تیم بیشتر میشد.

ملاقات آی پرستا با پرستاشاپ در تهران

ملاقات در سفارت فرانسه (تهران)

اواخر سال 1394، اولین قرار ملاقات ما با پرستاشاپ برنامه ریزی شد و نماینده ای از طرف پرستاشاپ به ایران آمد و در داخل سفارت فرانسه در تهران، جلسه ای 4 ساعته برگزار کردیم . درخواستهای هر دو طرف در این جلسه مطرح شد و برنامه هایی که برای توسعه همکاری در نظر داشتیم را ارائه دادیم. هدف ما توسعه پایدار پرستاشاپ در ایران و بالا رفتن کلاس کاری فروشگاههای اینترنتی ایرانی و استفاده از تمام ظرفیت تکنیکی موجود با بهایی معقول و متناسب با سطح درآمد در ایران بود. هدف پرستاشاپ هم توسعه در بازار جدید ایران و کسب جایگاهی شایسته در آن بود. مسلما آنها شناخت زیادی از بازار ایران و نحوه فعالیت های آنلاین در آن نداشتند و این جلسه تنها برای شناخت اولیه و گام برداشتن در جهت شکل گیری یک همکاری دوطرفه بود.

ملاقات مدیران آی پرستا با نماینده پرستاشاپ در سفارت فرانسه

ملاقات آی پرستا با پرستاشاپ در پاریس

ملاقات در پاریس

پس از ملاقاتی که با نماینده پرستاشاپ در ایران داشتیم، ارتباط ما با پرستاشاپ نزدیک تر از گذشته شد و همکاری بیشتری در بخش های مختلف شکل گرفت تا اینکه در اواخر سال 1395 پرستاشاپ رسما برای ما دعوتنامه ای برای ملاقاتی جدی تر در پاریس ارسال کرد و ما پس از طی مراحل اخذ ویزا، اوائل اردیبهشت سال 1396 عازم فرانسه شدیم. در روزهای 12 و 13 اردیبهشت، جلسات ما در دفتر پرستاشاپ در پاریس برگزار شدند. ساعتها بحث و تبادل نظر با مدیران بخش های مختلف پرستاشاپ داشتیم که دو روز متوالی از ساعت 9 صبح تا 11شب به طول انجامید.

نامه آرزوی موفقیت از طرف پرستاشاپ برای آی پرستا

  • خوش آمد گویی

طبق وعده قبلی، ساعت 9 صبح زنگ درب ساختمان پرستاشاپ را زدیم. بر خلاف تصاویری که قبلا از محیط کار پرستاشاپ دیده بودیم، ساختمان به نظر قدیمی و کوچک میرسید و در این فکر بودیم که شاید آن تصاویر واقعی نبودند یا اینکه بزرگنمایی شده است. الکساندر به استقبال ما آمد و پس از سلام و احوالپرسی ما را به سمت پرستاشاپ راهنمایی کرد. از یک راهرو نسبتا طولانی گذشتیم و به آسانسور انتهای راهرو رسیدیم . الکساندر که بسیار خوش رو و خوش صحبت بود، برای ما توضیح داد که پرستاشاپ سه طبقه از این ساختمان را در اختیار دارد که شامل طبقات اول، دوم و سوم است و وقتی وارد پرستاشاپ شدیم فهمیدیم که تصاویر کاملا واقعی بوده و ساختمان بسیار مجهز، خوش نقشه و مدرنی برای کار خود آماده کرده اند.

اولین برنامه ما هم مطابق با توضیحات الکساندر، آشنایی با ساختمان و کارکنان پرستاشاپ در بخش های مختلف بود. بنابراین با راهنمایی او تمام واحدهای مختلف مستقر در هر سه طبقه را بازدید کردیم. با ورود به هر بخش، الکساندر ما را به کارکنان آن بخش معرفی میکرد. سلام و خوش آمدگویی میکردند و یکی از آنها یا خود الکساندر درباره فعالیتهای آن بخش برای ما توضیح میداد. به گفته الکساندر، بیش از 100 کارمند در پاریس و حدود 50 کارمند در آمریکا به صورت مستقیم در دفاتر پرستاشاپ کار میکنند. بخش طراحی، پشتیبانی، مارکت اددانز، بازاریابی و سایر بخشها، همگی برخورد فوق العاده ای با ما داشتند و انرژی مثبت مضاعفی به ما دادند. سالن پذیرایی پرستاشاپ، شامل آشپزخانه ای مجهز و یک میز پذیرایی بزرگ بود که ما هم دو وعده ناهار در آنجا مهمان پرستاشاپ بودیم. چند اتاق جلسه و تمرین نیز در طبقات مختلف پرستاشاپ وجود داشت که جلسات ما نیز داخل دو تا از همین اتاق ها برگزار شدند. پس از معارفه، الکساندر برنامه جلسات را برای ما توضیح داد . جلسات بصورت یک ساعته و متوالی برنامه ریزی شده و شامل یک وعده ناهار در سالن پذیرایی پرستاشاپ و شام کاری در دو رستوران مختلف در پاریس بودند. بر خلاف انتظار ما، برنامه بسیار فشرده بود و هیچ زمانی برای تفریح و گردش در پاریس برای ما در نظر نگرفته بودند و ما هم قید بازدید ایفل، موزه لوور، شانزه لیزه و سایر اماکن توریستی پاریس را زدیم.

ملاقات با خانم لجبوویچ مدیر شعبه پاریس پرستاشاپ

  • شروع جلسات رسمی

بعد از خوش آمدگویی، نوبت به شروع جلسات رسمی رسید و به قول ما ایرانی ها "رفتیم سر اصل مطلب" . شروع جلسات ما با "کورین لجبویچ"، مدیر عامل پرستاشاپ و مسئولین بخش های مختلف مثل "محمد بلامین" و "الکساندرا گالاکان" بود. البته خود الکساندر هم در تمامی جلسات و حتی ناهار و شام حضور داشت و در واقع وظیفه او، جمع بندی و ارتباط برقرار کردن بین جلسات مختلف بود.

کورین از سال 2015 مدیر عامل پرستاشاپ شده بود و ما اطلاع داشتیم که تخصص کورین در توسعه شرکتها و گسترش روند رشد آنهاست و او در فرانسه یک مدیر موفق و مشهور در این زمینه است. با بررسی پرستاشاپ نیز، از سال 2015 به بعد کاملا مشهود است که روند رشد و توسعه پرستاشاپ تغییر کرده و روشهای متفاوت و جدیدی در گسترش آن پیاده سازی شده است. همچنین مدیران بخش های مختلف پرستاشاپ بعد از ورود کورین تغییر کرده و افراد جدید با برنامه های متفاوت بر سر کار آمده اند. در کل از نظر ما کورین عملکرد بسیار خوبی داشته و رشد پرستاشاپ قابل قیاس با رقبای دیگر مثل مجنتو و اپن کارت نیست.

در ابتدای هر جلسه، افراد جدید خود را معرفی کرده و مسئولیت خود در پرستاشاپ را به طور خلاصه برای ما توضیح میدادند. سپس ابتدا آنها سوالات خود را مطرح میکردند و سپس ما سوالات و مشکلات را عنوان کرده و پیشنهادات خود را مطرح میکردیم. در جلسه اول اهداف پرستاشاپ و آیپرستا مطرح شدند و در مورد برنامه های آینده و تدوین برنامه مشترک برای همکاری صحبت شد. سوالات زیادی برای شناخت و درک بهتر بازار ایران مطرح کردند و ما هم به دنبال راهکارهایی برای گسترش همکاری و فراهم کردن بستر مناسب برای استفاده بدون محدودیت ایرانیان از اددانز و اصلاح نسخه های پرستاشاپ برای سازگاری بهتر و بیشتر با شرایط فروشگاههای آنلاین در ایران بودیم. البته در طول ارتباطات قبلی، هر دو طرف شناخت نسبی از تمام این مسائل داشتیم و راهکارهای هر دو طرف نیز آماده بودند و در واقع این جلسات برای نتیجه گیریهای نهایی بود.

  • جلسات مرتبط با راستچین سازی

در طول چند جلسه با بخش های مختلف پرستاشاپ که ارتباط به راستچین سازی داشتند صحبت کردیم و سوالات و ابهامات آنها را برطرف نمودیم. روشهای بهینه ی راستچین سازی را برای آنها شرح دادیم و مزایا و معایب هر کدام از این روشها را توضیح دادیم. هدف پرستاشاپ این بود که مدیریت بخش راستچین سازی را کلا به ما واگذار کند و نگرانی ای از این بابت نداشته باشد. در نهایت به نتیجه دلخواه هر دو طرف دست یافتیم و به زودی نسخه اصلی 1.7 شامل راستچین سازی و بومی سازی های ما خواهد بود و دیگر ما در انجمن آیپرستا نسخه ای ارائه نخواهیم کرد. البته نسخه 1.6 فعلا به روال سابق ارائه خواهد شد تا در آینده درباره آن تصمیم گیری شود.

بیمه نامه مسافرتی شنگن آی پرستا

  • جلسات مرتبط با اشکالات کاربران ایرانی

در مورد مشکلات ایرانی ها با پرستاشاپ هم با چند تیم از پرستاشاپ صحبت کردیم. مشکلات مربوط به حامل ها، ثبت نام و موارد دیگری که از قبل یادداشت کرده بودیم، همگی مطرح شدند و برای هر کدام راهکارهایی نیز ارائه دادیم. البته بعید است که در نسخه 1.6 تغییرات عمده ای در این بخش ها صورت پذیرد چون هدف اصلی پرستاشاپ انتقال همه فروشگاهها به نسخه 1.7 میباشد. البته برای این مورد زیاد نباید عجله کنید. هنوز خود سایت اصلی پرستاشاپ هم هیچ فروشگاهی را از نسخه 1.6 به نسخه 1.7 انتقال نداده است و ماژولی هم برای ارتقا به این نسخه وجود ندارد. ضمن اینکه نسخه 1.7 همچنان باگها و مشکلات زیادی دارد که البته با سرعت بسیار خوبی در حال پیگیری و رفع آنها هستند و نسخه به نسخه بهتر و کاملتر شده است. در نسخه آتی، انبارداری به شیوه ای نوین به پرستاشاپ اضافه خواهد شد و تا چند ماه آینده میتوان فروشگاه واقعی با استفاده از این نسخه راه اندازی کرد. قطعا هر زمان که تشخیص بدهیم پرستاشاپ نسخه 1.7 به این سطح از کمال رسیده است، به صورت عمومی به کاربران خوب آیپرستا اعلام خواهیم کرد. شما بر روی فروش خود تمرکز کنید و کار بر روی نسخه را به ما بسپارید.

ملاقات با آقای اروئیمی مدیر نمایندگی های پرستاشاپ

  • جلسات مرتبط با نمایندگی

بخش نمایندگیهای پرستاشاپ از جمله اقداماتی است که کورین آن را متحول کرده است و با ساز و کار جدیدی فعالیت میکند. در چند جلسه با کورین و سایر افراد رده بالا در پرستاشاپ، در این باره صحبت شد و مزایا و معایب طرح های آنها را بررسی و تجزیه و تحلیل کردیم. روال کاری نمایندگیهای اروپایی برای ما قابل اجرا نیست و قرار بر تدوین قراردادی خاص برای آیپرستا شد. یک برنامه برد برد برای هر دو طرف تا هم پرستاشاپ در ایران و خاورمیانه توسعه یابد و هم ایرانیان بتوانند با هزینه متناسب با سطح درآمدشان به خدمات و محصولات مارکت پرستاشاپ دسترسی داشته باشند. در دو برنامه شام کاری در پاریس با کورین، محمد بلامین و "اورلین" قرار بر تنظیم یک نقشه راه مشترک برای توسعه همکاری ها شد تا با شدت و تمرکز بیشتری به راهی که در پیش گرفته ایم ادامه دهیم و در آینده شما را در جریان نتایج آن قرار خواهیم داد.

 

قطعا به هر درجه از موفقیت که برسیم و هر پیشرفتی که داشته باشیم ، بخش بزرگی از آن به همت کاربران و همکاران خوب ما در آیپرستا میباشد و امیدواریم که این اقدامات و هزینه ها منجر به رشد و پیشرفت فروشگاههای اینترنتی در ایران شده و شاهد موفقیت های بیشتر پرستاشاپی های عزیز باشیم

تیم پرستاشاپ فارسی

اردیبهشت 1396

 

(5 رای)
5 5 1 5
  • meysam daneshi
    1396-02-31

    سفرنامه خوب و جالبی بود. که امید به آینده شدیدا دیده می شد، البته کمی نگران تجاری سازی و تبدیل پرستا به یک محصول کاملا تجاری هستم که اگر محصول نهایی یک محصول بی عیب و نقص و عالی باشد ارزشش را دارد.

    پاسخ مدیر:

    قطعا هدف ما از ابتدا حمایت از استارت آپها و تجارتهای نوپا در این راه بوده و یکی از موارد مهم بحث های ما همین موضوع اختلاف قیمت محصولات در ایران و اروپا بود.

  • مسعود خسروی
    1396-02-31

    درود
    عرض تبریک دارم بابت این موفقیت بسیار زیاد و آرزوی توفیق هر چه بیشتر.
    قدم های اینچنینی که در کشور ما بسیار کم انجام میشود سبب رشد و موفقیت فروشگاه ها هم مطمئنا خواهد شد که جای تقدیر از زحمات گرانبهای شما عزیزان آی پرستایی دارد.
    پیروز و سربلند باشید

    پاسخ مدیر:

    درود بر شما

    متشکرم جناب خسروی عزیز

    آرزوی موفقیت روز افزون براتون دارم

  • کنجکاو کنجکاو
    1396-02-31

    سلام
    واقعاً از ته دل خوشحالم و بهتون تبریک می گم.
    سفرنامه جالبی بود هم سفر از مشهد به پاریس، هم سیر و سفر پرستاشاپ و تکامل آن.
    می دانم که زحمت های زیادی کشیدید و دورادور در انجمن های مختلف شاهد فعالیت ها و گاهاً بحث و مناظره هایتان بودم.
    با تمام قدرت به کار خودتان ادامه بدهید.
    اما هیچ فقط فراموش نکنید که همین اوپن سورس ها، و محصولات رایگان، برای کسب و کارهای کوچک و افرادِ کم سرمایه موقعیت ها و موفقیت های بزرگی را بوجود آوردند. دست همه ورد پرسی ها، جوملایی ها، پرستاشاپی ها و ... درد نکند. ممنون.
    راه اندازی فروشگاه با وردپرس و جوملا و ... که براساس افزونه هستند نقاط ضعف و قوت خود را دارد و واقعاً جای یک اسکریپت اوپن سورس رایگان فروشگاهی که اساساً و ذاتاً فروشگاه ساز باشد همیشه احساس می شد و می شود، که پرستاشاپ در این زمینه توانست خوب بدرخشد.
    البته شما هم حق دارید بر روی افزونه ها و کارهایی که انجام می دهید کدگذاری و لایسنس گذاری کنید.
    به امید روزی که فرهنگ و درآمد مردم عزیز کشورمان نیز به حد اروپایی ها رشد کند و نیازی به کدگذاری نباشد و حتی محصولات لایسنس دار را نیز به صورت اوپن سورس در اختیار مشتری قرار داد تا براساس نیاز خود در آن تغییراتی دهد.
    در آخر باز هم به همه شما تبریک و خسته نباشید عرض می کنم و آرزوی موفقیت روزافزون برایتان دارم.

    پاسخ مدیر:

    درود به شما

    متشکرم

    ما هم امیدواریم و منتظر چنین روزی هستیم که مردم به طور خودجوش به حق کپی رایت احترام بگذارند و نیازی به این همه هزینه و زمان برای کدگذاری نرم افزارهای مختلف در ایران نباشد

  • کیان ابریشمی
    1396-02-31

    سپاس ار جدیت و پشتکار شما. بسیار خوشحالم که با تیم مستعد شما آشنا هستم.
    به امید موفقیت های روز افزون برایتان

    پاسخ مدیر:

    ممنون از لطف شما. همچنین با آرزوی موفقیت برای یکایک شما عزیزان

  • رضا شیخله
    1396-03-02

    موفق باشید .

    پاسخ مدیر:

    متشکرم رضا جان

    برای شما هم آرزوی توفیق دارم

  • مهدی سلیمانی
    1396-03-02

    درود بر شما بزرگ مردان سرزمینم ، با وجود تیم خوب و پشتیبانی خوب شما ، خیال ما هم از بابت کار کردن بر روی پرستاشاپ راحت تر هست
    موفقیت شما موجب دلگرمی ماست.

    پاسخ مدیر:

    درود

    رضایت شما آرزوی قلبی ماست. به امید موفقیت روز افزون برای شما و تمامی ایرانیان

    پیروز باشید

  • asa
    1396-03-08

    با تشکر از تلاش تیم آی پرستا،
    مهمترین نکته ای که من آی پرستا را تحسین می کنم احترام و توسعه به قانون حق نشر می باشد.علی رغم اهمیتی که قوانین حفظ نشر در توسعه و پایداری اشتغال دارد اما متاسفانه از سمت مسئولین برنامه جدی و مدونی برای آن پایه ریزی نشده است و امید است که خود جوش توسط نخبگان این امر به تدریج توسعه یابد. تا حداقل مردم با اهمیت آن آشنا شوند و به این امید که روزی از سمت هر سه قوه نیز این موضوع مهم شمرده شود.
    با امید به اینکه یک روز هم شاهد راه اندازی یک مدیریت محتوای بومی در کشور باشیم که در سطح بین المللی مطرح شود.
    موفق باشید.

    پاسخ مدیر:

    خواهش میکنم

    واقعا خوشحالیم که کاربرانی مثل شما هستند که شرایط کاری ما رو درک میکنند و این باعث قوت قلب ماست.

    امیدوارم در تمام زمینه ها در کشور به کپی رایت احترام گذاشته بشه. قبلا در انجمن های مختلف عرض کرده بودم که شاید اگر ما از ابتدا به این قانون پایبند بودیم ، در حال حاضر شرکتهایی در حد و اندازه های ماکروسافت و گوگل در ایران داشتیم. مطمئنا اگر محدودیت های موجود برای ایرانیان نبود ، تا به حال سیستمهای بومی خیلی زیادی داشتیم. امیدوارم در آینده این کاستی ها جبران بشه و ایرانیان در دنیا بدرخشند

    موفق باشید

  • رضا بخردی
    1396-03-09

    درود. مایه بسی افتخار و مباهات است ، تلاش مجموعه شما در پرستاشاپ فارسی، موجب پیشرفت ایران در عرصه بین المللی است. موفق باشید و سرفراز9-3-96

  • کریم جعفری
    1396-03-09

    آرزوی موفقیت های بیشتر و سلامتی؛ باعث افتخار هستید

  • Arash mohamadi
    1396-03-15

    با آرزوی موفقیت روز افزون برای جناب شاد و مجموعه توانمند آی پرستا

  • rapidearn yahoo.com
    1396-03-15

    سلام
    سفرنامه بسیار جالبی بود. با اینکه خیلی طولانی بود اما جذابیتی داشت که تا ته تهش رو خوندم.
    از شما یک سوال دارم. شما قالب های بسیار جالب، زیبا، حرفه ای و با امکانات بالایی رو برای پرستاشاپ طراحی کردید که بهترین اونها به نظر من قالب سهند هستش.
    ما یک الی دو ماه دیگه قصد داریم فروشگاه خودمون رو با پرستاشاپ راه اندازی کنیم. میخواستم بدونم که صبر کنیم تا قالب های سازگار با نسخه 1.7 ارائه بشن که با اون ها فروشگاه رو راه اندازی کنیم یا با همین قالب های نسخه 1.6 شروع کنیم؟
    آیا تا یکی دو ماه دیگه قالب های نسخه 1.7 مثل قالب های نسخه 1.6 (سهند، نسیم و ...) از طرف شما ارائه و طراحی خواهند شد؟
    با تشکر

    پاسخ مدیر:

    سلام

    ممنون از لطفتون

    تا دو ماه دیگه حتی ممکنه اولین نسخه فارسی 1.7 هم منتشر نشده باشه چه برسه به قالب و سایر موارد. این نسخه هنوز به اون حدی نرسیده که برای فروشگاه واقعی ازش استفاده کنید. اگه برنامه ریزی برای فروشگاه اینترنتی انجام دادید ، حتما از نسخه 1.6 استفاده کنید . پیش بینی من برای استفاده مطمئن از نسخه 1.7 ، حدود 9 ماه آینده  است.

    rapidearn yahoo.com
    1396-03-16

    خیلی ممنونم از پاسخ شما

  • حسین
    1396-03-16

    ضمن عرض سلام و درود
    این افتخار رو صمیمانه خدمت شما مدیران و تیم سختکوش پرستاشاپ فارسی تبریک عرض میکنم و نهایت تشکر و سپاس رو از شما بخاطر فرصتی که در اختیار استارت‌آپ های کوچک و نوپا قرار داده‌اید دارم.
    با آرزوی سلامتی و سربلندی برای شما

    پاسخ مدیر:

    با تشکر از لطف شما

    پیروز باشید

  • مهرداد نوری
    1396-08-19

    به جرات می تونم بگم جزو معدود مجموعه هایی توسعه دهنده ای هستند که همه چیزش روی اصول و تمیز و مرتب انجام میشه. کارتون رو خیلی می پسندم
    خداقوت ، همچنان با قدرت پیش برید

    پاسخ مدیر:

    درود به شما

    نظر لطف و محبت شماست و همین لطف دوستان مایه دلگرمی و قوت قلب ماست.

    برنامه های زیادی برای پیشرفت فروشگاههای ایرانی داریم که به مرور زمان در حال اجراست و به زودی تحولاتی در سیستم پرستاشاپ خواهید دید که امیدواریم به نفع فروشگاههای ایرانی باشه و به حرفه ای تر شدن تجارت الکترونیک در ایران کمک کنه.