پرستاشاپ 1.7.3.0 منتشر شد!

مهرشاد ذاکریان
1396-12-10 10:11:25
2342

پیش گفتار

همیشه انتشار نسخه های جدید برای جامعه کاربری پرستاشاپ از جمله نمایندگان و توسعه دهندگان جالب بوده و هست. اما قبل از هر چیز باید بدانید عجله کردن در نصب نسخه های جدید به خصوص نسخه های کوچک (مینور) از اولین آپدیت های بزرگ (ماژور) چندان کار عاقلانه ای نیست. گرچه پرستاشاپ 1.7.3.0 با عنوان نسخه پایدار منتشر شده اما با توجه به مطالبی که در ادامه بیان خواهیم کرد شاید بهتر باشد نکاتی را در مورد این نسخه بدانید.

پرستاشاپ 1.7.3.0 بی شک آغازگر انقلابی بزرگ در اکو سیستم پرستاشاپ است. نسخه ای که حاصل ماه ها تلاش و همکاری تیم آی پرستا و پرستاشاپ فرانسه است. طبق همکاری های انجام شده بین دو تیم و البته سایر توسعه دهنده ها، این نسخه از پرستاشاپ با تغییراتی بنیادین منتشر شده. برخی مزیت های این نسخه:

  • شما را از نصب نسخه های مختلف در سایت های متفرقه و یا ماژول های بومی ساز بی نیاز می کند
    بارها شاهد بوده ایم سایت های مختلفی ادعاهایی پوچ در مورد انتشار نسخه های پرستاشاپ داشتند و نسخه های رسمی منتشر شده در سایت آی پرستا را رد می کردند. اما با شروع انتشار این نسخه و نسخه های بعد از آن همه می توانند پرستاشاپ را مستقیما از سایت اصلی PrestaShop.com دانلود کنند!
  • قابلیت راستچین سازی خودکار قالب ها توسط تیم آی پرستا در این نسخه و نسخه های بعد از آن موجود خواهد بود (در ادامه مطلب توضیحات تکمیلی را مطالعه خواهید کرد)
  • از این پس اصلاح های مورد نیاز و یا رفع باگ هایی که کاربرانمان گزارش می کنند مستقیما در پروژه گیت هاب پرستاشاپ اعمال خواهد شد تا هنگام انتشار نسخه های جدید در سایت پرستاشاپ اصلاحیه ها گنجانده شوند

اما، از تمام این مزیت ها که بگذریم شاید بد نباشد توضیح دهیم که به چه دلیل هنوز نسخه 1.6 پایدارترین و بهترین نسخه برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی است و بهتر است برای راه اندازی فروشگاه خود با پرستاشاپ 1.7 کمی صبر داشته باشید:

  • بر حسب تجربه، اولین نسخه هایی که با عنوان نسخه پایدار منتشر میشوند بر خلاف برچسب "پایدار"ی که به دوش می کشند معمولا دارای نواقصی هستند
  • پرستاشاپ 1.7.3.0 هنوز به بلوغ نسخه ای همچون 1.6.1 نرسیده است
  • تقویم شمسی بنا به دلایل فنی هنوز در این نسخه توسط آی پرستا قرار نگرفته است. به زودی اصلاحیه ای ابتدا برای کاربران خود منتشر خواهیم کرد و پس از آن اصلاحیه را در نسخه اصلی قرار خواهیم داد
  • جای "ریال" و "مبلغ" در این نسخه جابجاست که این مورد در نسخه آینده توسط پرستاشاپ رفع خواهد شد (متاسفانه بر خلاف گزارش قبلی ما در این نسخه اعمال نشد!)
  • تعداد قالب ها و ماژول های پرستاشاپ 1.7 در مقایسه با نسخه 1.6 بسیار کمتر می باشند و همچنین به اندازه نسخه های مخصوص 1.6 به تکامل نرسیده اند
  • برای ارتقا راحت و بدون دردسر از نسخه 1.6 به 1.7 هنوز راهکار مناسبی ارائه نشده (تیم آی پرستا در کنار تیم پرستاشاپ فرانسه در حال بررسی راهکارهای مختلف می باشد)
  • علاوه بر آن که محصولات دموی موجود در نسخه 1.7.3.0 در درخواست شماره 8806 گیت هاب پرستاشاپ ترجمه شده اند اما متاسفانه گنجاندن آن به قبل از انتشار این نسخه نرسید و در نسخه ی بعدی اعمال خواهد شد

پس از تمام این صحبت ها، اگر هنوز هم دوست دارید فروشگاه خود را با این نسخه راه اندازی کنید، خبر خوب این است که به راحتی می توانید این نسخه را دانلود کرده و از ماژول یکپارچه پرداخت آی پرستا برای فعال سازی قابلیت پرداخت و خرید در فروشگاه خود استفاده کنید! علاوه بر آن قالب الکترون پرستاشاپ فارسی نیز در پروسه باز طراحی برای این نسخه می باشد.

ماژول یکپارچه پرداخت پرستاشاپ قالب الکترون پرستاشاپ

پرستاشاپ 1.7.3.0 با تغییراتی مثبت و بزگ منتشر شد

درود به تمامی افراد جامعه کاربری پرستاشاپ، امروز روزی بزرگ برای همه ی ماست. بسیاری پرسیده بودند "این نسخه کی منتشر خواهد شد؟" هم اکنون ما هیجان زده هستیم که اعلام کنیم که پرستاشاپ 1.7.3 متولد شد!

بعد از 6 ماه ریختن خون، عرق و اشک (صرفا شوخی بود)، همینجاست، نسخه کوچک (مینور) جدید اینجاست. قطعا می دانیم که همه انتظارات بزرگی بعد از این 6 ماه تلاش دارند. نا امیدتان نخواهیم کرد، چرا که ما زمان زیادی برای تست و بهینه سازی آن انجام داده ایم.

انشتار پرستاشاپ 1.7.3.0 پایدار

پرستاشاپ 1.7.3.0 را هم اکنون دانلود کنید!

نو آوری، هسته ی اصلی این نسخه است، همراه پروژه ای جدید برای قرارگیری نسل جدیدی از امنیت و تکنولوژی در مرکز پرستاشاپ: پرستا تراست، که به توسعه دهنگان ماژول ها و همچنین فروشندگان کمک می کند محیط امن تری را برای خود فرآهم کنند.

یکی دیگر از قابلیت های خیلی مهم، پشتیبانی از زبان های راست چین است. پرستاشاپ هم اکنون با زبان هایی که از راست به چپ نوشته می شوند، که قطعا بسیار از فروشگاه های اینگونه هستند، کاملا سازگار است. همچنین ما در حال انتقال به سیمفونی هستیم که قابلیت های هیجان انگیز جدیدی را برای توسعه دهنگان ماژول ها فرآهم می کند.

و ما هنوز فقط بخشی از کار را رونمایی کرده ایم...

چه چیزهایی جدید است؟

این لیستی از قابلیت های جدیدی است که (پس از صبری طولانی) در این نسخه کوچک (مینور) گنجانده شده:

  • پرستا تراست، پیشتر در مورد آن در این پست بلاگ صحبت کرده بودیم. این قابلیت اطلاعات لایسنس خریداری شده ماژول های دارای پرستا تراست را در بلاک چین ذخیره می کند.
  • پشتیبانی از زبان های راست چین (RTL). نه تنها قالب کلاسیک و بخش مدیریت به طور کامل با راستچین سازگار هستند، بلکه ما قابلیت جدیدی را برای راستچین سازی خودکار قالب ها فرآهم کرده ایم. این بدین معناست که هم اکنون هر قالبی می تواند به صورت خودکار با زبان راست چین سازگار شود. این یک عامل مهم در فروش به کشورهایی است که به زبان های راست چین صحبت میکنند به خصوص زبان های فارسی، عربی و عبری.
    تکمیلی: به زودی آموزش ها و مستندات مربوط به این قابلیت توسط آی پرستا در سایت پرستاشاپ فرآهم خواهد شد.
  • مجموعه جدیدی از محصولات دمو. مجموعه کاملا جدید از محصولات دمو که شکل و ظاهری مدرن به پرستاشاپ می دهد و در عین حال با مردم با فرهنگ های مختلف سازگار تر است و قابلیت های کمتر شناخته شده پرستاشاپ همچون شخصی سازی محصولات را آشکار می کند.
  • کیت رابط کاربری UI (در دسترس در صفحات سیمفونی)، که پیش تر در این مقاله درباره آن توضیح داده شده است. یک هویت گرافیکی جدید برای هسته... و همچنین ماژول ها! کیت UI یک مجموعه از اجزای قابل استفاده که هم در صفحه مدیریت، و همچنین بوت استرپ 4 و جی کوئری 3 کار می کنند را فرآهم کرده است.
  • انتقال به سیمفونی، که پیشتر در این پست در مورد آن صحبت کرده بودیم. چیزهای جدید هیجان انگیزی به نسخه 1.7.3 خواهند آمد! سه صفحه جدید به سیمفونی منتقل شدند (کاتالوگ ماژول ها، کارایی و اطلاعات سیستم)، ماژول ها هم اکنون می توانند به مرکز خدمات سیمفونی متصل شوند (که به آن ها اجازه تشخیص، استفاده و اورراید کردن خدمات، قالب ها و سایر موارد را می دهد!) و نوار ابزار دیباگ نیز همراه بخش هوک ها بهینه تر شده است (که اطلاعات کاملی در مورد هوک های صفحه و ماژول هایی که در آن قرار گرفته اند را نمایش می دهد).

اتصال به Addons + توصیه ها

در این نسخه جدید، ماژول اتصال به Addons به صورت پیش فرض نصب شده است. این یک ابزار خیلی مهم است چرا که متصل نگه داشتن حساب کاربری Addons شما کمک می کند همیشه تمام ماژول های فروشگاه خود را به روز نگه دارید. علاوه بر آن، این ماژول توصیه هایی را به صورت هفتگی در پیشخوان مدیریت برای شما نمایش می دهد. کسب و کار شما به طور مداوم در حال تکامل است و پرستاشاپ نیز در کنار شما تکامل میابد.

نمایش توصیه های هفتگی در پیشخوان پرستاشاپ 1.7

مدت زمان ارسال سفارش ها

به جهت سازگاری با قوانین اروپایی، فروشندگان باید هم اکنون تاریخ تخمینی ارسال یک آیتم را در صفحه محصول آن نمایش دهند. شما می توانید یک مقدار پیش فرض برای تمام محصولات، یا مقداری متفاوت برای هر محصول تعیین کنید. علاوه بر آن، شما می توانید تاریخ حدودی تحویل متفاوتی را برای زمانی که محصول در انبار موجود باشد یا نباشد (اما قابلیت سفارش فعال باشد) تعیین کنید در کنار آن که می توانید برچسبی دلخواه برای موجودی محصول در انبار تعیین کنید.

هشدار کاهش موجودی

هم اکنون می توانید تنظیم کنید که پرستاشاپ هنگام کاهش موجودی یک محصول برای شما هشدار ارسال کند. شما می توانید آستانه کاهش موجودی را تنظیم کنید در کنار آن که می توانید انتخاب کنید این هشدار به صورت عمومی برای همه محصولات فعال باشد یا برای هر محصول متفاوت باشد.

... که ما را یک قدم جلوتر می برد! در صفحه بازبینی انبار، محصولاتی با موجودی کمتر از سطح کاهش موجودی هایلایت می شوند. همچنین یک فیلتر سریع جدید نیز اضافه شده است، که به شما اجازه می دهد محصولاتی با موجودی کمتر را در ابتدای لیست مشاهده کنید.

هشدار کاهش موجودی در پرستاشاپ 1.7

وارد سازی / استخراج در صفحه بازبینی انبار و هشدار کاهش موجودی

فروشگاه شما، اطلاعات شما! فروشندگان هم اکنون قادر خواهند بود اطلاعات نمایش داده شده در صفحه بازبینی انبار را از طریق فایل CSV وارد کنند یا از آن خروجی بگیرند. چرا؟ که بتوانند با رایانه خود روی آن کار کنند، به سیستم مدیریت انبار خود متصل شوند... هرچه شما اسمش را بگذارید! کافی است روی آیکون های آبی رنگ ابر شکل در گوشه سمت چپ صفحه کلیک کنید و سپس قادر به واردسازی/استخراج داده ها خواهید بود.

واردسازی / استخراج داده های مدیریت انبار پرستاشاپ 1.7

ویرایش دسته جمعی موجودی

یکی از قابلیت های خوب پرستاشاپ 1.7.3 این است که می توانید موجودی محصولات را به صورت دسته جمعی به جای تغییر تک به تک تغییر دهید. این کار بسیار ساده است، کافی است محصولات مورد نظر خود را (در ستون سمت راست) علامت بزنید سپس مقدار مورد نیاز را برای کم کردن یا افزودن به موجودی آن محصولات وارد و تایید کنید!

چند ویژگی از یک نوع

در گذشته این امکان وجود نداشت که چند ترکیب از یک نوع را در توضیحات محصول اضافه کنید (برای مثال چند نوع پارچه مانند پنبه ای، مصنوعی و ...). این قابلیت (که درخواست های زیادی هم داشته) هم اکنون اضافه شده است!

تست کردن

واحد جدیدی برای تست کردن عملکرد نهایی سیستم در هسته گنجانده شده، که اکثر بخش های حیاتی سیستم را پوشش می دهد.

... و همچنین

  • برنامه ریزی های فروشگاه هم اکنون بومی سازی شده اند
  • بومی سازی های ایسلندی
  • زبان ژاپنی برای نصب
  • هوک های جدید برای بخش مدیریت BO
    • displayDashboardToolbarTopMenu
    • displayDashboardToolbarIcons
    • displayAdminCustomersAddressesItemAction
  • ابزاری برای انتشار یک پکیج پرستاشاپ داخل کد منبع گنجانده شده است
  • فایل نمونه پیکربندی برای سرورهای Nginx

و بسیار رفع باگ ها و بهینه سازی های دیگر! لیست کامل تغییرات را اینجا مشاهده کنید.

پرستاشاپ ❤️ جامعه کاربری

کارهای بسیاری برای محقق شدن انتشار این نسخه "کوچک" پرستاشاپ انجام شده. این ها 1.7.3 به صورت اعداد و ارقام هستند:

  • 1436 فایل تغییر یافته
  • 861 مشارکت
  • 203 درخواست تغییر
  • 56 مشارکت کننده

پرستاشاپ 1.7.3 در صدر تمامی پروژه های جامعه کاربری است. از 56 مشارکت کننده در این نسخه، 37 نفر عضو جامعه کاربری ما بودند - یعنی 2 نفر از هر 3 مشارکت کننده!

یک "تشکر ویژه" از این 37 نفر: آدونیس کاراوکیروس،  الکساندر سیمونچیک،  الکساندر آلوئیت،  علی شارعی،  آنتونیو اینتاگلیاتا،  آیمریک آبرتون،  کریستین کوبیتزا،  Code Utopia، comxd، کریستیانو وراردی، دنیل، دانوش میرعلایی، داریوساکافست، دیوید، دیک ریون چلمبویی، فرانک مانوز، گابریل آراما، هادریش هاتم، iqit-commerce، کریستین پودمسکی، مهدی شاد، مانفردی پتروسو، مارچین ساگول، مارک هانوش، مت لوید، ماکزیم آکنین، MDWeb، مهرشاد ذاکریان، موکا جمال، ناش، Presta Module، ساروناس جوناساس، تونی بوتالا، venditdevs، یولاندا وجت و یوری بلانک!

دوباره از شما بخاطر این که به بهبود زندگی بیش از 270000 فروشنده با ایده ها، بهینه سازی ها و رفع مشکلات کمک کردید متشکریم.

حالا این نسخه را تست کنید و به ما بگویید در مورد آن چه فکر می کنید؟

هم اکنون پرستاشاپ 1.7.3 را دانلود کنید

برگرفته از: PrestaShop 1.7.3.0 Is Available!

(3 رای)
5 5 1 3
  • رضا قاسم پور
    1397-06-26

    سلام. یکی از مهمترین مشکلاتی که در سیستم پرستاشاپ وجود دارد؛ عدم امکان تخصیص هزینه های حمل مختلف برای شهرها و حتی روستاهای مختلف در پرستاشاپ است. اگر امکان ساخت نامحدود زیرمجموعه بصورت: کشور-> استان-> شهرستان-> شهر -> روستا -> و.. وجود داشت و امکان تخصیص هزینه های حمل مختلف برای هر یک از گزینه های فوق به تفکیک وجود داشت؛ یکی از بزرگترین مشکلات مدیران سایتهای فروشگاهی مرتفع میشد. امیدوار بودیم در نسخه 1.7 این امکان فراهم گردد که گویا متاسفانه بازهم کاری در این زمینه صورت نگرفته است!

    پاسخ مدیر:

    سلام

    پرستاشاپ بیشتر بر اساس قوانین اروپایی امکاناتش رو توسعه میده و منتشر می کنه. به همین دلیل ممکنه کمبود برخی موارد در کشورهای غیر اروپایی احساس بشه.

    از طرفی در اکثر کشورها، اداره پست و سیستم های پستی اون کشور امکان استفاده از API و وب سرویس رو برای توسعه دهنده ها فرآهم می کنند تا بشه برای محاسبه دقیق هزینه های پستی ماژول و پلاگین طراحی کرد اما متاسفانه شرکت پست ایران برای این مورد همکاری نمی کنه و یا هزینه های بسیار زیادی برای ارائه وب سرویس درخواست می کنه که توسعه افزونه برای اون مقرون به صرفه نیست، اگرنه می شد برای پست ایران هم ماژول نوشت تا هزینه های پستی شما به طور کاملا دقیق محاسبه بشه.

    البته یک راهکار دیگه، استفاده از شرکت های واسطه پستی COD است که ماژول اون ها موجوده و می تونه هزینه دقیق پستی رو محاسبه کنه.

    پیروز باشید