اشکال مهم noindex و nofollow شدن دسته‌بندی‌ها

در یک ماه گذشته گزارش‌هایی از وجود هشدار در sitemap سایت در گوگل وبمستر و هم‌چنین افت رتبه یا حذف از نتایج جستجو ازفروشگاه‌های اینترنتی مختلف دریافت کردیم. این گزارش‌ها خبر از وجود یک مشکل در پرستاشاپ یا ماژول‌های آن میداد. ابتدا تصور کردیم این مشکل شاید از نصب یک ماژول یا یک باگ در قالب‌ها  باشد. اما بیشتر شدن گزارش‌ها و گسترده شدن دامنه فروشگاه‌هایی که با این مشکلات مواجه شدند مشخص کرد که این یک مشکل عمومی است. با بررسی‌هایی که داشتیم متوجه شدیم این مشکل با یک تغییر در تنظیمات ماژول ناوبری (جستجوی) لایه‌ای برطرف می‌شود. هرچند این کار مشکل را بطرف می‌کند ولی به این نتیجه رسیدیم که این باگ جدی و مهم در نسخه جدید این ماژول است و نه یک تنظیم اشتباه که نیاز به اصلاح داشته باشد.

خواندن این آموزش برای همه فروشگاه‌های اینترنتی بسیار حیاتی و ضروری است چون وجود این مشکل ممکن است در طولانی مدت باعث حذف لینک‌های سایت شما از نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو شود.

آیا فروشگاه من هم مشکل noindex را دارد؟

اولین قدم برای شما این است که بررسی کنید فروشگاه شما هم دچار این مشکل شده است یا خیر. این کار با بررسی ماژول ناوبری لایه‌ای قابل انجام است. اگر این ماژول در سایت شما نصب نیست می‌توانید از ادامه خواندن این مقاله دست بکشید! اگر ماژول را نصب دارید کافی است نسخه نصب شده‌ی ماژول را بررسی کنید. اگر نسخه ماژول لایه‌ای نصب شده روی فروشگاه شما ۲.۲.۱ است احتمالا مشکل در فروشگاه شما به وجود آمده است و چنانچه قبل از ۲.۲.۱ است احتمالا ماژول دارای به‌روز رسانی است و اگر آن را به‌روز نکنید مشکل برای فروشگاه شما ظاهر نخواهد شد.

برای اطمینان از وجود مشکل کافی است وارد صفحه‌ی یکی از دسته‌بندی‌های فروشگاه خودتان شوید و در سورس html صفحه بین تگ‌های <head></head> دنبال تگ meta با نام robots باشید. چنانچه این تگ به شکل زیر باشد یعنی فروشگاه شما این مشکل را دارد و باید بلافاصله آن را رفع نمایید تا گوگل صفحات ایندکس شده سایت شما را از نتایج جستجو حذف نکند:

<meta name="robots" content="noindex,nofollow">

چنانچه تگ به شکل زیر باشد یعنی مشکلی وجود ندارد و صفحات شما در موتورهای جستجو ایندکس می‌شود:

<meta name="robots" content="index,follow">

راه حل این مشکل noindex , nofollow در سایت چیست؟

حل مشکل با استفاده از تغییر در تنظیمات ماژول

راه ساده و شاید موقت برای این مشکل فعال کردن گزینه «اجازه دادن به ربات های فهرست ساز ( Google، Yahoo!، Bing و ...) برای استفاده از فیلتر دسته بندی» است. هرچند این گزینه مشکل را حل می‌کند اما با توجه به کارکرد این گزینه، این کار راه اصلی و صحیح حل این مشکل نیست!

رفع مشکل noindex , nofollow ماژول لایه‌ای

این گزینه درواقع برای فعال سازی ایندکس برای فیلترهاست. از آنجایی که پرستاشاپ برای هر فیلتر یک لینک اختصاصی می‌سازد، این لینک‌ها می‌تواند توسط گوگل و سایر و موتورهای جستجو قابل ایندکس شدن باشد و گوگل آن‌ها را دنبال کند و یا برعکس. بنابراین فعال کردن این گزینه برای سایت‌هایی که فیلترهای زیاد و دسته‌بندی‌های زیادی دارند چندان توصیه نمی‌شود.

حل مشکل با استفاده از جایگزینی فایل php از نسخه قبلی ماژول

با جایگزینی فایلی که در زیر قرار داده شده به جای فایل فعلی ماژول می‌توانید این باگ جدید را برطرف کنید. با این کار نیاز به تغییر تنظیمات ماژول ندارید.

اندازه فایل : 141.87 KB 

اعمال سریع‌تر تنظیمات در گوگل با استفاده از گوگل وبمستر (کنسول جستجوی گوگل)

برای بازگشت هرچه سریعتر وضعیت ایندکس گذاری صفحات سایت شما به حالت صحیح بهتر است بعد از رفع مشکل هرچه سریعتر نقشه سایت فروشگاه خود را در گوگل resubmit یا ثبت مجدد کنید. برای مشاهده و ثبت مجدد نقشه سایت می‌توانید به صفحه Sitemap List در کنسول گوگل برویدو با انتخاب نقشه سایت مورد نظر روی دکمه resubmit کلیک کنید.

ثبت مجدد نقشه سایت در گوگل وبمستر

گزارش مشکل به پرستاشاپ

این مشکل را به توسعه دهندگان پرستاشاپ گزارش کرده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر نسخه جدید ماژول برای رفع این مشکل منتشر شود. در صورتی که در نسخه‌های بعد این مشکل برطرف شود این مطلب به روز شده و در کانال‌های ارتباطی پرستاشاپ گزارش ب‌روز رسانی را منتشر خواهیم کرد.

نکته: چنانچه با این روش‌ها مشکل شما حل نشده است ممکن است دلایل دیگری برای آن وجود داشته باشد. در صورت وجود مشکلات مشابه می‌توانید با استفاده از خدمات رفع اشکال و ثبت تیکت بررسی مشکل و رفع آن را به کارشناسان آی‌پرستا واگذار کنید.

(5 رای)
3.2 5 1 5
  • Arash mohamadi
    1397-09-02

    سلام و احترام
    باید اول فایل php موجود رو پاک کنیم و بعد این فایل رو بارگذاری کنیم درسته؟
    توی sitemap فروشگاه ما بعضی شاخه های پیشفرض قالب که پاک شده اند هنوز وجود دارند و هر بار sitemap آپدیت میشه باز هم این شاخه ها توی نقشه هستند. برای حل این مشکل چه کاری میشه انجام داد؟

    پاسخ مدیر:

    سلام

    وقتی فایل رو قرار بدید خود به خود جایگزین فایل قبلی میشه. پس فرقی نمیکنه پاکش کنید یا نه.

    برای مشکل دوم حدسی که میشه زد اینه که sitemap درست به روز نمیشه یا شاخه‌ها درست پاک نشده‌اند و نیاز به بررسی دیتابیس و ماژول نقشه سایت داره

  • مقداد محمدی
    1397-09-13

    ممنون از شما
    من 1 ماهه دیگه عاجز شدم از بس به این در و اون در زدم. بعد از کلی صرف وقت و هزینه برای سئوی سایت تو یک ماه گذشته همه چیز به باد رفت. فروشم که به یک پنجم رسید. رنک سایت حدود 1 میلیون سقوط کرد. بازدید کننده ها به شدت کم شدن. حتی گوگل ادوردز دیگه لینک تبلیغاتم را به بازدید کننده نشون نمیداد.
    تو این مدت هزار تا کار کردم تا مشکل برطرف بشه از تغییر کلید واژه ها و متن معرفی شاخه ها گرفته تا حذف و اضافه ی زیر شاخه ها و حتی حذف خیلی از ماژولها. قالب را هم عوض کردم ولی باز به جایی نرسیدم. تا اینکه بالاخره امشب این مطلب را دیدم و مشکلم برطرف شد.
    یه خواهش از شما دارم. لطفا این مطالب حیاتی را از طریق ایمیل اطلاع رسانی بفرمایید چون تا میاد راه حل پیدا بشه زیان سنگینی به صاحب سایت وارد میشه. به هر حال ضمن تشکر از شما بابت آموزش رفع مشکل انتقادی جدی به اطلاع رسانیتون دارم. حداقل مشتریانی مثل من که بیش از 5 - 6 ساله مشتری شما هستیم و در طول این سالها کلی قالب و ماژول خریداری کردیم و اولین و آخرین مرجعمون سایت شما بوده، انتظار بیشتری از شما داریم.
    با این حال بسیار سپاسگذارم که من را بعد از 1 ماه از بلاتکلیفی و سردرگمی نجات دادید.

    پیروز باشید.

    پاسخ مدیر:

    سلام

    خواهش میکنم

    ما به دلیل احترام به حقوق مشتری، سعی میکنیم در ارسال خبرنامه زیاده روی نکنیم ولی حرف شما بسیار منطقی و صحیح است و به زودی ساز و کاری برای این موضوع در بازارچه اضافه میکنیم که اخبار مهم حتما به صورت خبرنامه ارسال بشه.

دیدگاه خود را بنویسید
*
*