هنگام راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی جزییات خیلی زیادی برای فکر کردن به آن ها وجود دارد و انداختن توپ در یک زمین کوچک می تواند باعث کاهش شدید سرعت حرکت شما به سمت موفقیت عمومی که برای آن هدف گذاری کرده اید شود! شما چشم اندازی از کسب و کار و بازه بزرگی از محصولات قابل ارائه دارید. قدم بعدی حصول اطمینان از این موضوع است که فروشگاه شما در نقطه ای قرار بگیرد که تاسیس کسب و کار شما با یک شروع فوق العاده همراه باشد. مطالعه این مقاله را ادامه دهید تا با 7 موضوع ضروری برای موفقیت فروشگاه اینترنتی خود آشنا شوید.

یک ساختار منطقی برای سایت خود بسازید

این را در ذهن خود ملکه کنید که ساختار و محتوای سایت شما باید برای مشتری ایجاد شوند، نه خود شما. مطمئن شوید که ساختار دسته بندی ها و منوی اصلی فروشگاه شما به سادگی قابل دنبال کردن باشند به نحوی که مشتری بتواند دقیقا همان چیزی را که به دنبال آن است بیابد. هنگام نام گذاری دسته بندی ها وسوسه نشوید که از اصطلاحات صنعتی استفاده کنید چرا که مشتریان احتمالا چنین واژه هایی را جستجو نخواهند کرد. هدف شما افزایش سازگاری سایت خود با مشتریان (User-Friendly) تا بیشترین حد ممکن است.

از کلیدواژه هایی که ممکن است مورد نیاز برای استفاده در محصولات باشند در دسته بندی های خود خودداری کنید و از پیچیده کردن بیش از حد کارها بپرهیزید. اگر تنها یک محصول در یک دسته بندی دارید، آن دسته بندی را حذف کنید و محصول خود را درون یک دسته بندی عمومی تر قرار دهید و در همین حین به دنبال بهینه سازی خود محصول برای رتبه بندی بهتر در کلمات اصلی مورد جستجو باشید. حجم بالای دسته بندی هایی که تنها یک تک محصول را در نتایج خود نمایش می دهند برای تجربه کاربری زیاد مناسب نخواهد بود!

فیلتر کردن محصولات خود را تست و برنامه ریزی کنید

استفاده مناسب از فیلترینگ محصول به معنای حصول اطمینان از این موضوع است که مشتری می تواند در سایت شما جستجو کند و دقیقا همان چیزی را که به دنبال آن است بیابد. پرستاشاپ و ووکامرس هر دو دارای قابلیت فیلترینگ محصول قدرتمند داخلی و فراتر از انتظار هستند و این به مشتریان شما کمک می کند جستجوی خود را راحت تر دنبال کنند.

بیشتر اوقات، المان هایی همچون قیمت محصول، دسته بندی ها و ترکیبات محصول برای پر کردن فیلترها استفاده می شوند، بنابر این مطمئن شوید آن ها تا حد امکان ساده، موثر و منطقی باشند. سعی کنید از ایجاد گروه فیلترهایی با مقادیر یکسان بپرهیزید. برای نمونه "اندازه لیوان" و "اندازه فنجان" که هر دو مقادیری معادل 250 میلی لیتر، 500 میلی لیتر و 750 میلی لیتر دارند. به جای آن بهتر است یک گروه ترکیب به نام سایز داشته باشید که آن مقادیر را درون خود داشته باشد. سپس شما می توانید از این ترکیب برای هر محصولی که نیاز به سایز بندی دارند بدون در نظر گرفتن نوع آن استفاده کنید. این کار شدیدا فیلتر کردن محصولات را برای مشتریان آن طور که می خواهند تسهیل می کند، که باعث افزایش نرخ تبدیل شما می شود، که این به معنای واقعی یعنی تبدیل بازدیدکنندگان سایت شما به مشتری!

در قیمت گذاری شفاف باشید

از همان ابتدا در خصوص جزییات قیمت ها با مشتریان شفاف و روراست باشید. اجازه دهید مشتری بداند دقیقا برای چه چیزی، و چرا، پول پرداخت می کند. سعی کنید هزینه های حمل خود را به دقیق ترین حالت ممکن در پروسه پرداخت مشخص کنید، گرچه برخی اوقات تا زمانی که مشتری آدرس تحویل مرسوله را مشخص نکند نمی تواند برآورد دقیقی از هزینه حمل داشت. همواره سعی کنید در قیمت گذاری خود شفاف باشید، به طور واضح مشخص کنید که آیا قیمت محصول شما شامل مالیات می شود یا خیر که زمان پرداخت مشتری با دیدن هزینه مازاد شوکه نشود، که این کار می تواند آن ها را از کلیک نهایی منصرف کند.

مشتریان را در جزیان بگذارید

هنگامی که آن ها خریدی انجام می دهند، مشتریان را در جریان آنچه می گذرد و این که سفارش آن ها کجاست قرار دهید. این که مشتری تا زمان تحویل کالای خود از وضعیت مرسوله خود هیچ اطلاعی نداشته باشد برای آن ها بسیار ترسناک است!

در هنگام مدیریت سفارشات خود از اتوماسیون ایمیلی بیشترین استفاده را ببرید (هم پرستاشاپ و هم ووکامرس هردو امکانات فوق العاده ای را برای این مورد در اختیار شما می گذارند)، تا مشتری را در جریان آنچه در خصوص سفارش آن ها می گذرد بگذارید. مراحلی که باید مد نظر قرار دهید عبارت اند از:

  • تایید سفارش
  • پردازش
  • حمل سفارش
  • پیگیری سفارش در صورت امکان
  • تایید تحویل و بازخورد

هزینه های حمل خود را بدانید

هیچ کس دوست ندارد بیش از آنچه تصور می کند هزینه حمل بپردازد و پرداخت هزینه های مفرط در نهایت متاسفانه منجر به هدایت کاربر به جای دیگری خواهد شد. مطمئن شوید که هزینه های حمل شما به طور دقیق قبل از شروع به کار مشخص شده باشند و این که شما در هزینه های حمل خود قیمت واقعی و وزن واقعی را در نظر گرفته اید تا بهترین قیمت را به مشتری خود پیشنهاد کنید. فراموش نکنید اگر به کشورهای خاصی ارسال و حمل ندارید از قبل آن ها را به مشتریان اطلاع دهید.

نظارت (مانیتورینگ) و آمارگیری

نظارت بر عملکرد اولیه سایت به شما کمک خواهد کرد تا مشکلات و تنگناهای احتمالی که مشتری را از کلیک روی کلید پرداخت نهایی سفارش منصرف خواهند کرد مشخص کنید. اطمینان یابید که نوعی آمارگیر مانند گوگل آنالیتیکز روی سایت شما نصب باشد و در صورت امکان آن را با نرم افزارهای نظارتی همچون Crazy Egg و یا Hotjar ترکیب کنید تا متوجه شوید کاربران از چه بخشی از سایت شما خارج می شوند.

درگاه های پرداختی را انتخاب کنید که اطمینان بخش باشند

وقتی زمان انتخاب درگاه های پرداخت مطمئن فرا می رسد انتخاب های بسیار پیش روست، اما بسیار حیاتی است که نقشی که درگاه پرداخت برای مشتری شما بازی می کند را به یاد داشته باشید. اولیین هدف در این مرحله اعتمادسازی است.

ممکن است وسوسه شوید که به سمت درگاه پرداختی بروید که هیچ کسی تا کنون در مورد آن چیزی نشنیده چرا که آن ها پیشنهادها و تخفیف های تراکنش بهتری می دهند (معمولا از این تاکتیک برای جذب مشتریان جدید استفاده می کنند)، اما این بسیار حائز اهمیت است که این را ملکه ذهن خود کنید که اغلب مشتریان برای پرداخت از طریق درگاه هایی که تا کنون اسم آن ها را نشنیده اند بی میل هستند.

درگاه های پرداخت بزرگ شناخته شده ای مانند PayPal، Sage Pay، WorldPay، Checkout.com و ... (در ایران درگاه های مستقیم بانکی و یا واسطه های شناخته شده مانند زرین پال) هنگام پرداخت به مشتری اطمینان خاطر بیشتری می دهند و این به طور محسوسی باعث تکمیل سفارش های بیشتری می شود. در کنار این ها می توانید شرکت های کوچکتر را نیز به مشتری پیشنهاد کنید تا کم کم برای آن ها نیز اعتمادسازی کنید.

برداشت نهایی

هنگام ایجاد فروشگاه اینترنتی، درباره وب سایت هایی که دوست دارید خودتان از آن ها خرید کنید و سفارش های آنلاینی که تا کنون انجام داده اید فکر کنید. این کار به شما کمک می کند توقعات بازدیدکنندگان هنگام مرور فروشگاه خود بهتر بشناسید، از اولین ورود و جستجوی محصولات توسط آن ها تا تک تک مراحل پروسه پرداخت.

هر مرحله را بررسی و تست کنید و دائما خود را در جایگاه خریدار بگذارید. با پیش بینی تجربه مشتریان بالقوه، ما بیشترین شانس را برای ایجاد یک تجربه مناسب که بازدیدکنندگان را به خریداران واقعی تبدیل می کند خواهیم داشت.

این مراحل ضروری شما را در درست ترین مسیر برای موفقیت در ایجاد یک فروشگاه اینترنتی قرار خواهد داد.

منبع: 7 Necessary Steps To Launch Your eCommerce Shop

(5 رای)
4.8 5 1 5