در این مقاله به آموزش کار با ابزار google analytics 4 میپردازیم.
همچنین در مقالات قبلی این سری به مقاله گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردی دارد و نسخه جدید گوگل آنالیتیکس و مهاجرت به آن اشاره نمودیم. همراه آی پرستا باشید....
قبل از شروع آموزش مطرح شده ذکر 3 نکته را برای اطلاع شما واجب و کاربردی می دانیم.
نکته ۱ این است که نسخه جدید همچنان در حال بروزرسانی است و طی آپدیت هایی قابلیت های جدید را به این ابزار اضافه می کند.
نکته ۲ که دانستن آن جز پیش فرض های کار با ابزار است این است که بدانید این نسخه از ابزار بر اساس ایونت ها فعالیت می کند.
نکته 3 که لازم است از آن مطلع باشید این است که نسخه جدید ابزار گوگل آنالیتیکس این قابلیت را دارد که تمامی اطلاعات مربوط به سایت و اپلیکیشن مربوط به کسب و کار شما را در یک property جمع آوری میکند و نمایش میدهد.
آموزش کار با google analytics 4
در این بخش به توضیح بخش های مهم ابزار فوق میپردازیم.
بخش Real Time
بخش اول و شاید بتوان به شکل بهتری بیان نمود که پیشخوان ابزار گوگل آنالیتیکس قسمت Real time است. این قیمت نمای کلی از سایت است که بر اساس اطلاعات در لحظه میباشد. در این صفحه تعداد کاربران موجود در سایت، لوکیشن آنها، صفحه ای که در آن حضور دارند، کانال ورودی و دیگر اطلاعات موجود میباشد.
با کلیک بر روی هر کدام از این بخش ها و لیست ها وارد منوی اطلاعات کامل آنها خواهیم شد که میتوانیم ریز اطلاعات آنها را مشاهده نماییم و در صورت نیاز از آنها استفاده نماییم.
بخش Acquisition
این بخش در نسخه قبلی این ابزار وجود داشته و تغییرات بسیار کمی نسبت به نسخه حال حاضر دارد. اطلاعات موجود در این قسمت به کانال های ورودی مخاطبان و مشتریان بر میگردد. در صورتی که شما تمایل داشته باشید که بر روی کانال خاصی فعالیت کنید و نتیجه فعالیت و نرخ تبدیل آن برایتان مهم است از این بخش میتوانید این فعالیت را انجام دهید.
کانال های مرسوم به شرح زیر است:
ارگانیک سرچ
دایرکت
رفرال
سوشال
ایمیل
پوش نوتیفیکیشن
تبلیغات ادوردز
تبلیغات ادسنس
و ….
بخش Engagment
بخش Engagment قسمت بعدی این گزارش است. این بخش دقیقا مربوط به فعالیت کاربر میشود که چه کارهایی را در سایت انجام داده و اطلاعات قابل اندازه گیری این فعالیت در این بخش ذخیره و نگهداری میشود.
زمان ماندگاری کاربران در سایت، میزان بازگشت کاربران به سایت اطلاعاتی است که در این بخش اندازه گیری و نگه داری میشود.
بخش monetization
در بخش monetization میتوانید اطلاعات خرید و اشتراکها را مشاهده کنید و آنها را بررسی نمایید. خریدهای درون برنامهای و الکترونیکی و همچنین تبلیغات و اشتراک را میتوانید از این قسمت بررسی کنید.
بخش retention
در قسمت retention میتوانید آمارهایی که مربوط به تبدیل کاربران است را ببینید. مثلاً آمارهایی مربوط به اینکه کاربرانتان به سایت شما دوباره برمیگردند را میبینید. همچنین تبدیل کاربران جدید و بالقوه را نیز میتوانید در این قسمت پیگیری کنید.
بخش user
بخش user به معرفی و بررسی کاربران سایت میپردازد. هدف از این قسمت آشنایی بیشتر شما با کاربران سایتتان است. قطعاً میدانید که داشتن اطلاعات دقیق در مورد کاربران، چقدر اهمیت دارد. مثلاً اگر بدانید که اکثر کاربرانتان با دسکتاپ وارد سایتتان میشوند، میتوانید برنامههای بعدی خودتان را بر اساس همین سیستم بچینید.
بخش events
یکی از اصلیترین تفاوتهای گوگل آنالیتکس ۴ و نسخه یونیورسال آن، تعریف بر مبنای همین eventها است. در نسخه قدیمی آنالیتیکس، بدون تعریف event نیز گزارشهای مختلفی را مشاهده میکردید. اما در نسخه جدید، مبنای کاری آنالیتیکس، همین رویدادها هستند و بدون تعریف آنها، نمیتوانید گزارشهای خاصی را ببینید. در این قسمت میخواهیم دو قسمت event و conversion را بررسی کنیم.
event
برای ساخت event در آنالیتیکس ۴ باید ۴ دسته اطلاعات شامل category، action، label و value را ارسال و تنظیم کنید. آنالیتیکس ۴ برای تنظیم event به ۴ صورت عمل میکند که در ادامه میبینید:
Automatically Collected Events
Enhanced Measurement
Recommended Events
Custom Events
این ۴ دسته به این معنی است که آنالیتیکس برای eventها اهمیت بسیار زیادی قائل است و آزادی عملی بیشتری برای شما فراهم میکند. برای مشاهده آمار eventها از قسمت acquisition بر روی گزینه event کلیک کنید.
معرفی بخش conversion
Conversion یکی دیگر از قسمتهای acquisition است. Conversion به معنای نرخ تبدیل است. همانطور که میدانید اطلاعات کامل از نرخ تبدیل، میتواند به ادامه مسیرتان خیلی کمک کند. شما در این قسمت میتوانید ببینید که سایتتان تا چه اندازهای خوب کارکرده و توانسته مخاطب را جذب کند.