آموزش کار با نسخه GA4

سعید عشقی
1401-07-09 14:40:04
322

در این مقاله به آموزش کار با ابزار google analytics 4 می‌پردازیم. 

همچنین در مقالات قبلی این سری به مقاله گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردی دارد و نسخه جدید گوگل آنالیتیکس و مهاجرت به آن اشاره نمودیم. همراه آی پرستا باشید....

قبل از شروع آموزش مطرح شده ذکر 3 نکته را برای اطلاع شما واجب و کاربردی می دانیم. 

نکته ۱ این است که نسخه جدید همچنان در حال بروزرسانی است و طی آپدیت هایی قابلیت های جدید را به این ابزار اضافه می کند.

نکته ۲ که دانستن آن جز پیش فرض های کار با ابزار است این است که بدانید این نسخه از ابزار بر اساس ایونت ها فعالیت می کند.

نکته 3 که لازم است از آن مطلع باشید این است که نسخه جدید ابزار گوگل آنالیتیکس این قابلیت را دارد که تمامی اطلاعات مربوط به سایت و اپلیکیشن مربوط به کسب و کار شما را در یک property جمع آوری می‌کند و نمایش می‌دهد.  

 

آموزش کار با google analytics 4

در این بخش به توضیح بخش های مهم ابزار فوق می‌پردازیم.

بخش Real Time 

بخش اول و شاید بتوان به شکل بهتری بیان نمود که پیشخوان ابزار گوگل آنالیتیکس قسمت Real time است. این قیمت نمای کلی از سایت است که بر اساس اطلاعات در لحظه می‌باشد. در این صفحه تعداد کاربران موجود در سایت، لوکیشن آن‌ها، صفحه ای که در آن حضور دارند، کانال ورودی و دیگر اطلاعات موجود می‌باشد.

با کلیک بر روی هر کدام از این بخش ها و لیست ها وارد منوی اطلاعات کامل آن‌ها خواهیم شد که می‌توانیم ریز اطلاعات آن‌ها را مشاهده نماییم و در صورت نیاز از آن‌ها استفاده نماییم. 

بخش Acquisition

این بخش در نسخه قبلی این ابزار وجود داشته و تغییرات بسیار کمی نسبت به نسخه حال حاضر دارد. اطلاعات موجود در این قسمت به کانال های ورودی مخاطبان و مشتریان بر می‌گردد. در صورتی که شما تمایل داشته باشید که بر روی کانال خاصی فعالیت کنید و نتیجه فعالیت و نرخ تبدیل آن برایتان مهم است از این بخش می‌توانید این فعالیت را انجام دهید.

کانال های مرسوم به شرح زیر است:

ارگانیک سرچ 

دایرکت
رفرال

سوشال

ایمیل
پوش نوتیفیکیشن
تبلیغات ادوردز
تبلیغات ادسنس
و ….


بخش Engagment

بخش Engagment قسمت بعدی این گزارش است. این بخش دقیقا مربوط به فعالیت کاربر می‌شود که چه کارهایی را در سایت انجام داده و اطلاعات قابل اندازه گیری این فعالیت در این بخش ذخیره و نگهداری می‌شود.

زمان ماندگاری کاربران در سایت، میزان بازگشت کاربران به سایت اطلاعاتی است که در این بخش اندازه گیری و نگه داری می‌شود.

 

بخش monetization

در بخش monetization می­‌توانید اطلاعات خرید و اشتراک­‌ها را مشاهده کنید و آن­ها را بررسی نمایید. خریدهای درون برنامه‌­ای و الکترونیکی و همچنین تبلیغات و اشتراک­ را می­‌توانید از این قسمت بررسی کنید.

بخش retention

در قسمت retention می­‌توانید آمارهایی که مربوط به تبدیل کاربران است را ببینید. مثلاً آمارهایی مربوط به این­که کاربران­‌تان به سایت شما دوباره برمی‌­گردند را می­‌بینید. همچنین تبدیل کاربران جدید و بالقوه را نیز می­‌توانید در این قسمت پیگیری کنید.

 بخش user

بخش user به معرفی و بررسی کاربران سایت می­پردازد. هدف از این قسمت آشنایی بیشتر شما با کاربران سایت­‌تان است. قطعاً می‌­دانید که داشتن اطلاعات دقیق در مورد کاربران، چقدر اهمیت دارد. مثلاً اگر بدانید که اکثر کاربران‌­تان با دسکتاپ وارد سایت­‌تان می­‌شوند، می­‌توانید برنامه­‌های بعدی خودتان را بر اساس همین سیستم بچینید.

بخش events

یکی از اصلی‌­ترین تفاوت­‌های گوگل آنالیتکس ۴ و نسخه یونیورسال آن، تعریف بر مبنای همین eventها است. در نسخه قدیمی آنالیتیکس، بدون تعریف event نیز گزارش­‌های مختلفی را مشاهده می‌کردید. اما در نسخه جدید، مبنای کاری آنالیتیکس، همین رویدادها هستند و بدون تعریف آن­ها، نمی‌­توانید گزارش­‌های خاصی را ببینید. در این قسمت می‌خواهیم دو قسمت event و  conversion را بررسی کنیم.

event

برای ساخت event در آنالیتیکس ۴ باید ۴ دسته اطلاعات شامل category، action، label و value را ارسال و تنظیم کنید. آنالیتیکس ۴ برای تنظیم event به ۴ صورت عمل می­‌کند که در ادامه می‌­بینید:

  • Automatically Collected Events

  • Enhanced Measurement

  • Recommended Events 

  • Custom Events 

این ۴ دسته به این معنی است که آنالیتیکس برای eventها اهمیت بسیار زیادی قائل است و آزادی عملی بیشتری برای شما فراهم می‌کند. برای مشاهده آمار eventها از قسمت acquisition بر روی گزینه event کلیک کنید.

معرفی بخش conversion

Conversion یکی دیگر از قسمت­‌های acquisition است. Conversion به معنای نرخ تبدیل است. همان­طور که می­‌دانید اطلاعات کامل از نرخ تبدیل، می‌­تواند به ادامه مسیرتان خیلی کمک کند. شما در این قسمت می­‌توانید ببینید که سایت‌تان تا چه اندازه­‌ای خوب کارکرده و توانسته مخاطب را جذب کند.

(1 رای)
5 5 1 1
هیچ دیدگاهی وجود ندارد