بازاریابی درونگرا یا بازاریابی برونگرا مفهومی نه چندان قدیمی که در دنیای بازاریابی رواج پیدا کرده و باعث به وجود آمدن تقسیم بندی جدیدی از دید فعالیت های موجود شده است. در این مقاله قصد داریم مفهوم بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا را مطرح کنیم، تفاوت آنها را بیان نماییم و ابزارهای که می توانیم برای هر کدام انجام دهیم را ذکر نماییم. همراه آی پرستا باشید….

بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا در واقع شکل سنتی بازاریابی است که با تبلیغات مشتریان را برای فروش محصول و استفاده از خدمات جذب می‌کند. در بازاریابی برونگرا یا outbound Marketing به سراغ مشتریان رفته و سر صحبت را با آن‌ها باز می‌کنیم، از ویژگی‌های محصولات و خدمات صحبت می‌کنیم و سعی می‌کنیم آن را متقاعد به خرید نماییم.

نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در این نوع بازاریابی پایین تر از بازاریابی درونگرا است. هزینه های بازاریابی برونگرا در بازاریابی درونگرا بسیار بیشتر است.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا بازاریابی است که در آن مشتری با توجه به نیازش به سراغ کسب و کار رفته و از محصولات و خدمات استفاده می کند. در بازاریابی درونگرا ابتدا مشتری سر صحبت را باز می‌کند و نیازش را بیان می کند.

به این دلیل که ما در بازاریابی درونگرا سراغ مشتری نمی رویم و او خود ما را پیدا می‌کند نرخ تبدیل مخاطب به مشتری بسیار بالاتر می باشد. هزینه ها در بازاریابی درونگرا از بازاریابی برونگرا کمتر است.

نکته: در بازاریابی درونگرا اولین مشتری نسبتاً زمان بیشتری نیاز دارد اما در بازاریابی برونگرا خرید در همان چند روزه ابتدایی انجام می‌شود.

تفاوت‌های بازاریابی درونگرا و بازاریابی برون گرا

هزینه در بازاریابی برونگرا نسبت به بازاریابی درونگرا بیشتر است.

نرخ تبدیل در بازاریابی درونگرا نسبت به بازاریابی برونگرا بیشتر است.

در بازاریابی درونگرا مشتری به سراغ ما می آید اما در بازاریابی برونگرا ما به سراغ مشتری می‌رویم.

در بازاریابی درونگرا مشتری سر صحبت را باز می‌کند اما در بازاریابی برونگرا ما سر صحبت را باز می‌کنیم.

ابزارهای بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا با استفاده از ابزارهای بسیاری انجام می‌شود (بازاریابی برونگرا و درونگرا در فضای سنتی و دیجیتال انجام می شود) به همین دلیل تمامی ابزارهای موجود را ذکر می کنیم. بازاریابی برو نگرا به وسیله ابزارهای نظیر بازاریابی تلفنی، انواع تبلیغات، بازاریابی پیامکی، بازاریابی ایمیلی ارسال کاتالوگ، برگزاری نمایشگاه و ….. انجام می‌شود.
بازاریابی درونگرا نیز دارای ابزارها و روش های بسیاری است. شاید مهمترین روش در بازاریابی درونگرا روش هایی به نام سئو سایت و بهینه سازی آن باشد. بازاریابی محتوایی نوع دیگری از بازاریابی درونگرا است. بازاریابی ایمیلی، بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز از روش های بازایابی درون گرا است.


بسترهایی که می‌توان در آن بازاریابی درونگرا و برونگرا را انجام داد و تفاوت های آن را بیان نمایید؟

  • موتور جستجوی گوگل
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

هر بستری که امکان تبلیغات و پروموشن داشته باشد از قابلیت بازاریابی برونگرا برخوردار است. در موتورهای جستجو تبلیغات وجود دارد، در شبکه های اجتماعی هم به همین شکل.
تنها موردی که باقی می ماند بستر ایمیل است.

بازاریابی ایمیلی در شکل برونگرای آن به این معنی است که لیستی از ایمیل های افراد را پیدا کرده (به این لیست بانک ایمیل گفته می شود) و بدون اجازه آنها برایشان ایمیل ارسال کنیم. در نوع درونگرایی آن افراد خود ایمیل شان را جهت دریافت ایمیل های ما ارسال می کند و سپس در لیست ارسالی ایمیل می‌شود. 

(0 رای)
0 5 1 0
هیچ دیدگاهی وجود ندارد