آیا شما به صورت آنلاین حضور دارید؟ برای مثال، یک فروشگاه اینترنتی؟ اگر بله، به احتمال زیاد زمانی را صرف فکر کردن در مورد نحوه استفاده از بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) و یا بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) برای جذب بازدیدکننده بیشتر به وب سایت خود کرده اید.

بحث بین SEO و SEM موضوعی است که همواره در باب موضوع بهترین روش های بازاریابی خودنمایی می کند. مادامی که این مناظره ادامه پیدا می کند، یک موضوع به طور قطع وجود دارد: برای توسعه کسب و کار آنلاین خود، شما باید معنا و مفهوم SEO و SEM، مزایای آن ها و نحوه تاثیرگذاری آن ها روی برند خود را بدانید. اما قبل از هرچیز، بیایید به اعداد و ارقام خیره کننده ای نگاه بیاندازیم.

آیا جستجوهای وب کلید موفقیت هستند؟

جستجوهای وب یکی از قدرتمندترین ابزار بازاریابی در بازار امروز هستند.

فکر کنید، هر روز، شما در مورد چیزی در گوگل جستجو می کنید - می خواهد بلیط یک کنسرت باشد یا رزرو یک میز در رستوران مورد علاقه شما.

شما تنها نیستید: 3.5 میلیارد نفر هر روز در مورد چیزی در گوگل جستجو می کنند.

این یعنی 1.2 تریلیون جستجو در هر سال و این ارقام در حال افزایش هستند.

این یعنی تعداد زیادی مشتری - به صورت تئوری!

اگر می خواهید تئوری را به واقعیت تبدیل کنید، شما باید قدرت دیجیتال مارکتینگ را تحت کنترل خود درآورید. اینگونه می توانید در این استخر بزرگ مشتریان بالقوه شیرجه بزنید و اطمینان یابید که آن ها راه خود را به سمت سایت شما پیدا خواهند کرد. این دقیقا همان جایی است که SEO و SEM وارد بازی می شوند.

SEO در مقابل SEM - چه چیزی ایجاد تفاوت می کند؟

هر دو متد طراحی شده اند تا بازدیدکنندگان آنلاین را به سایت شما هدایت کنند. تفاوت اساسی بین این دو متد این است که SEM یک استراتژی پولی است در حالی که SEO یک استراتژی ارگانیک است. ارگانیک، در این مقاله، به معنای غیر-پولی است و مانند ارگانیسم ها، رشد شما وابسته به اثر متقابل با دیگران خواهد بود. جذب بازدیدکننده بدون صرف هزینه جذاب به نظر می رسد، صحیح؟ پس بیایید ابتدا نگاهی دقیق تر به سئو داشته باشیم.

SEO چگونه می تواند باعث بیشتر دیده شدن شما شود؟

بهترین تعریف سئو این است که راهی است برای افزایش تعداد بازدید صفحه شما با ظاهر شدن در وب زمانی که کاربران در مورد آن جستجو می کنند. وقتی کاربر به دنبال یک محصول یا خدمات خاص می گردد، موتور جستجوی گوگل مجموعه ای از نتایج را بر اساس الگوریتم گوگل که فکر می کند بیشترین ارتباط را با مورد جستجوی کاربر دارند نمایش می دهد. بنابراین به جای پرداخت به جایگاه خود در گوگل، می توانید تاکتیک های دیگری را برای قرارگیری در بالای نتایج بکار ببرید.

یک تاکتیک این است که اطمینان یابید سایت شما دقیقا همان چیزی را ارائه می دهد که مشتری به دنبال آن است. این کار به همین سادگی است که کلمات کلیدی مرتبطی را که جستجو می شوند در متون خود بکار ببرید. برای مثال "فروشگاه معتبر لباس" ممکن است عبارتی باشد که مشتریان در گوگل تایپ می کنند، بنابراین شما هم باید مطمئن باشید که سایت شما هم همین را می گوید. اما استفاده از کلمات کلیدی خاص برای جذب بازدیدکننده به سایت شما تنها نیمی از مسیر است. وقتی وارد مسیر SEO می شوید تا سایت خود را تا حد امکان به نتایج نزدیک کنید، کاربر پسند بودن سایت شما یک معیار حیاتی می شود.

بهینه سازی کاربردپذیری سایت شما به خودی خود یک موضوع بسیار گسترده است. این امر به موضوعات مختلفی مانند لایه بندی و فرمت وب سایت شما، کیفیت و خوانایی محتوا، سرعت لود صفحه، بهینه سازی محتوای چند رسانه ای، لیست سازی داخلی و خارجی و موارد بسیار زیاد دیگری در این لیست مرتبط است.

یکی از بهترین چیزها در مورد SEO این است که می توانید به صورت رایگان بیشتر دیده شوید، تنها با بهینه سازی کاربردپذیری و تجربه کاربری وب سایت خود. بنابراین، هدف نهایی استراتژی SEO تعامل حداکثری مردم با محتوای شماست. این کار رتبه ارگانیک وبسایت شما را افزایش خواهد داد و می تواند شما را به صدر نتایج جستجوی گوگل منتقل کند. اما قبل از این که با عجله مشغول به بهینه سازی سایت خود شوید، بیایید به طور خلاصه به موضوع SEM بپردازیم و ببینیم چه ویژگی خاصی در مورد آن وجود دارد.

آیا SEM برگ برنده است؟

بر خلاف سئو، SEM یک تاکتیک غیر رایگان برای افزایش دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل است.

به جای وابستگی کامل به وب سایت، استراتژی های SEM شامل اجرا و بهینه سازی تبلیغاتی می شوند که مشتریان را به سمت وب سایت شما جذب می کنند و هدف می گیرند. این روش به طور عمومی وابسته به بازاریابی پرداخت-به ازای-کلیک (PPC) است. در حوزه گوگل، بازاریابی کلیکی PPC به معنای گوگل Ads (خلاصه ی گوگل ادروردز - Google Adwors) می باشد.

به طور خلاصه، تبلیغات Google Ads اینگونه تعریف می شود: شما تبلیغاتی را می سازید که کلمات کلیدی خاصی را متناسب با سازمان، محصولات یا خدمات شما هدف می گیرد. زمانی که کاربر کلمات کلیدی که شما برای آن هدف گذاری کرده اید را جستجو می کند، گوگل به صورت خودکار تشخیص می دهد که کدام یک از تبلیغات شما بیشترین ارتباط را با جستجوی کاربر دارد و آن را در جایگاه تعیین شده نمایش می دهد. و بله، این اتفاقی است که هر روز برای هر 3.5 میلیارد جستجو اتفاق می افتد.

همانطور که از نام PPC پیداست، شما هیچوقت وجهی را بابت درج تبلیغات خود نمی پردازید. به جای آن، شما تنها برای نتایج واقعی پول پرداخت می کنید - کلیک ها.

همچنین، تبلیغ دهندگان روی گوگل ادز به طور میانگین 2 دلار به ازای هر 1 دلار که سرمایه گذاری کرده اند به دست آورده اند.

بنابراین، می توانید انتظار داشته باشید وقتی استفاده از تبلیغات گوگل را شروع می کنید، دو برابر آنچه سرمایه گذاری می کنید را به دست بیاورید.

در اینجا باید به این فکر کنید که استراتژی تبلیغ شما چطور با اهداف کسب و کار شما منطبق می شوند. اگر هدف جذب کلیک بیشتر در زمان درست باشد، این گزینه به خوبی کار خواهد کرد. کلیک بیشتر، در واقع، منجر به بیشتر دیده شدن و فروش بیشتر خواهد شد. معیارهایی نیز وجود دارند که وقتی با دیگران در مورد کلمات کلیدی هدف یکسانی رقابت می کنید باید مد نظر قرار دهید، که باعث بهره وری بیشتر می شوند. اما SEM یک ابزار کاربردی برای استفاده است تا از رقبای خود به خصوص در حوزه تجارت الکترونیک سبقت بگیرید.

هزار و یک شب سئو

حال در مورد SEO و SEM و تفاوت های آن ها می دانید. اما چطور باید آن ها را وارد استراتژی کلی بازاریابی خود کنید؟ اگر روی یکی از آن ها در مقابل دیگری خیلی تمرکز کنید، مزایای ترکیب این دو روش را از دست خواهید داد. بنابراین از کجا باید شروع کنید؟

مادامی که به این فکر می کنید که استراتژی SEO جذاب تر است چرا که می تواند ترافیک "رایگان" ایجاد کند، بهتر است نگاهی دوباره به ضعف های آن داشته باشید و آن ها را مد نظر قرار دهید.

افراد کمی در مورد چگونگی تولید محتوا و انجام تنظیمات سایت که با اصول سئو سازگار باشد می دانند. همچنین گوگل در مورد راه و روشی که الگوریتم خود سایت شما را بررسی می کند و جایگاه شما را محاسبه می کند پنهان کاری می کند. اگر در زمینه SEO با تجربه نیستید، محتمل نیست که به طور غریزی با روش های بهینه سازی که رتبه ارگانیک شما را بهبود می بخشند آشنا باشید.

به عبارت دیگر، SEO زمان و تلاش زیادی را طلب می کند.

همچنین رتبه شما بستگی به کاربرانی که در حال مطالعه محتوای شما هستند و لینک هایی که در سایت های دیگر به سایت شما اشاره می کنند خواهد داشت. بیاید فکر کنیم دیگران می خواهند در سایت خود به سایت شما لینک دهند. اما آن ها چطور قرار است سایت شما را پیدا کنند وقتی در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی ندارید؟ آن ها به شما توجه نخواهند کرد اگر در نتایج جستجو دیده نشوید. این بدان معناست که آن ها لینکی که شما برای بهبود رتبه خود نیاز دارید را ایجاد نخواهند کرد.

شروع-جهشی برای رشد خود با SEM داشته باشید

کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتال تاثیرگذاری سریع با استفاده از SEM است.

اول از همه، شما مخاطبین دلخواه خود را هدف قرار می دهید، سپس تبلیغات خود را فعال می کنید، و هنگامی که مخاطبین هدف شما در مورد کلمه کلیدی خاص در گوگل جستجو می کنند، تبلیغات شما در صدر نمایش داده می شود. و این را مد نظر داشته باشید همه این ها رایگان هستند تا زمانی که کاربر روی تبلیغ شما کلیک کند و وارد سایت شما بشود.

SEM بازاریابی شما را به اندازه چرخاندن یک سوییچ آسان می کند. در هر زمانی می توانید تبلیغات خود را روشن کنید، بیشتر دیده شوید و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید. یا هر زمان که به اندازه کافی این ها را داشتید تبلیغات را خاموش کنید. شما نمی توانید این قابلیت را در SEO داشته باشید چراکه این یک فرآیند افزایشی است. یعنی استراتژی شما شما عموما ماه ها یا سال ها زمان نیاز دارد تا برند شما در صدر نتایج جستجوی گوگل نمایان شود. یکی از دلایل این که این فرآیند نیاز به صرف زمان زیادی دارد این است که در طولانی مدت با تست های متعدد باید ببینید الگوریتم گوگل چه مواردی را به عنوان بهبود برای کاربردپذیری سایت شما در نظر می گیرد.

SEM می تواند به شما کمک کند فرآیند تست را تسریع بخشید تا بدانید برای بهبود رتبه SEO باید چه کاری انجام دهید. با استفاده از SEM می توانید سریعا در فرمت و پیام آن تجدید نظر کنید، مخاطبان دیگری را هدف بگیرید و محتوای صفحه فرود (لندینگ پیج) را تغییر دهید. انجام این کار کمک می کند تا تاکتیک های مختلفی را در کوتاه مدت تست کنید و چشم انداز ارزشمندی در مورد مخاطبین خود و احتمالا بهینه سازی تجربه کاربری در سایت خود به دست بیاورید.

این حد از انعطاف پذیری SEM را یک استراتژی گریزناپذیر می کند برای تمام آن هایی که می خواهد به اهداف خود دست پیدا کنند و کسب و کار خود را گسترش دهند.

از ابزار بازاریابی صحیح استفاده کنید

ایجاد تعادل صحیح میان SEO و SEM در واقع به این بستگی دارد که هدف شما چیست.

زمان شما مهم است و نباید هدر شود. اگر می خواهید به سرعت پتانسیل های کسب و کار خود را با استفاده از ابزار بازاریابی دیجیتال شناسایی کنید، احتمالا باید به دنبال استراتژی SEM با استفاده از Google Ads بگردید. کلید موفقیت در تبلیغات گوگلی استفاده از ابزارهای صحیح جهت کمک به شما برای ساخت و مدیریت تاثیرگذار تبلیغات شماست. یکی از این ابزار ماژول همکار پرمیر گوگل و همکار پرمیوم پرستاشاپ Cobrio است.

این ابزار مطمئن ترین راهکار برای شنیده شدن صدای شما، جذب مشتریان جدید و رشد کسب و کار است.

منبع: Digital Marketing: SEO vs SEM - What is the Right Strategy for you?

(2 رای)
5 5 1 2