5 نکته تولید محتوا جهت افزایش نرخ تبدیل

مهرشاد ذاکریان
1398-07-06 12:19:23
1422

محتوای محصولات خود را با استفاده از این مراحل ساده بهینه سازی کنید تا نرخ تبدیل (Conversion Rate) خود را افزایش دهید

وقتی از افزایش نرخ تبدیل صحبت می کنیم، اکثرا فکر می کنند در حال صحبت از یک فرآیند پیچیده سئو هستیم، اما شما خودتان می توانید اولین قدم ها را به آسانی بردارید. اجازه دهید ابتدا از شما سوالی بپرسید: شما برای CRO (بهینه سازی نرخ تبدیل - Conversion Rate Optimization) فروشگاه خود چه کاری انجام می دهید؟ آیا فکر می کنید باید قالب فروشگاه خود را بهینه سازی یا تعویض کنید؟ یا شاید به کمپین های تبلیغاتی گران قیمت نیاز دارید؟ تبلیغات گوگل Ad چطور؟ این ها همه مهم هستند اما موضوعی به نام "محتوا" را اکثر فروشگاه دارها فراموش می کنند!

نرخ تبدیل در تجارت الکترونیک به چه معناست؟

به عبارت ساده، به معنای تبدیل بازدیدکننده سایت شما به مشتری و خریدار است. زمانی که یک کاربر به صفحه محصولات شما می رسد (مانند پیدا کردن شما از جستجوی گوگل، لینک های خارجی، تبلیغات بنری و ...) شما باید به آن ها دقیقا همان چیزی را نمایش بدهید که به دنبال آن هستند همراه با جزییات کامل.

وقتی که بازدیدکنندگان آن چیزی را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، شما شانس بیشتری خواهید داشت که یک سفارش برای آن محصول از طرف همان بازدیدکننده دریافت کنید. بنابراین شما با موفقیت آن بازدیدکننده را به یک خریدار تبدیل کرده اید. حالا که درباره CRO می دانید بیایید ببینیم چطور می توانید نرخ تبدیل خود را بهینه سازی کنید و افزایش دهید تا فروش بیشتری داشته باشید.

افزایش رضایت مندی مشتریان و نرخ تبدیل

5 نکته محتوایی برای افزایش نرخ تبدیل چه چیزهایی هستند؟

شما کارهای زیادی برای CRO می توانید انجام دهید. شما می توانید نکاتی را بلاگ پرستاشاپ یا سایر منابع پیدا کنید. چیزی که ما می خواهیم به شما بگوییم این است که چطور برای محصولات خود محتوای عالی تولید کنید تا نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. لطفا آگاه باشید که محتوای محصولات شما مانند توضیحات کوتاه و بلند آن مهم ترین بخشی هستند که باید روی آن تمرکز کنید.

عنوان محصولات خود را کوتاه و دقیق نگه دارید

اولین چیزی که بازدیدکنندگان سایت شما بررسی می کنند، عنوان محصول شماست. اگر آن ها اینطور فکر کنند که عنوان محصول همان چیزی است که دنبال آن هستند آن زمان شانس بیشتری خواهید داشت که روی آن محصول کلیک کنند. علاوه بر آن، اگر آن ها در گوگل به دنبال یک محصول بگردند و فروشگاه شما لیست شده باشد، آن ها ابتدا عنوان متا لینک شما را بررسی می کنند و بعد تصمیم می گیرند که کلیک کنند یا خیر.

طبق تحقیقات ما، گوگل 50 تا 60 کاراکتر از عنوان سایت شما را در نتایج خود نمایش می دهد. بنابراین ما پیشنهاد می کنیم عنوان های سایت خود را حداکثر 70 کاراکتر وارد کنید.

وقتی می گویی عنوان محصولات شما باید دقیق باشد، بدین معناست که باید شامل اطلاعات مهمی در خصوص محصول شما باشد. برای مثال اگر در حال فروش لپ تاپ "Lonovo Y50-70" هستید، عنوان محصول شما باید این چنین باشد:

لپ تاپ Lenovo Y50-70 15.6" 4K Core i7-4710HQ 512GB SSD

شما یک تیر و دو نشان زدید! نه تنها توجه بازدیدکنندگان سایت خود را جلب کردید، بلکه توجه موتورهای جستجو را هم جلب کردید. اگر تمام عناوین سایت خود را به این شکل ویرایش کنید رتبه سئو بهتری خواهید داشت.

توضیحات کوتاه محصول را فراموش نکنید

متاسفانه اکثر فروشگاه دارها نوشتن توضیحات کوتاه محصول را فراموش می کنند. آن ها فکر می کنند که این کار مهم نیستند اما در اشتباه هستند! توضیحات کوتاه محصول شما بسیار مهم است چرا که یک پل ارتباطی میان عنوان محصول شما و توضیحات کامل محصول شماست. با توجه به عنوان محصول و توضیحات کوتاه آن، بازدیدکننده تصمیم می گیرد که توضیحات کامل آن را مطالعه کند یا خیر.

اگر توضیحات مهمی در خصوص محصول خود دارید، آن ها را در سطرهای اولیه توضیحات کوتاه بنویسید. علاوه بر آن، خلاصه ای از ویژگی های محصول را بنویسید. برای مثال، توضیحات کوتاه برای محصول لپ تاپ "Lonovo Y50-70" این گونه خواهد بود:

"بهترین انتخاب اقتصادی برای گیمرهای حرفه ای - در هزینه خود صرفه جویی کنید، حرفه ای بازی کنید"

صفحه نمایش 15.6 اینچی 4K

سی پی یو Core i7 سری 4710HQ

رم 16 گیگ

هارد SSD 500 گیگ

حالا که اولین قدم ها را برداشتید، 3 مرحله بعدی همه در مورد توضیحات کامل محصول هستند.

بررسی محتوای تولید شده برای محصولات

اطمینان یابید که توضیحات محصول شما به آسانی قابل خواندن و درک است

در اغلب اوقات، بازدیدکنندگان یک فروشگاه آنلاین داشنمند نیستند. بنابراین، قرار نیست یک مقاله علمی درباره ساخت شاتل فضایی بنویسید! لطفا این را ملکه ذهن خود کنید که توضیحات کامل محصول شما باید به آسانی قابل خواندن و قابل فهم و البته جذاب باشد.

شما باید توضیحات محصول خود را پاراگراف بندی کنید و برای آن ها سرتیترها و زیرعنوان های مناسب درج کنید. اگر کل توضیحات را بدون پاراگراف بندی درج کنید، بازدیدکننده شما از خواندن خسته خواهد شد و در نتیجه باعث افزایش نرخ فرار (Bounce Rate) سایت می شوید. از لغات خیلی تخصصی زیاد استفاده نکنید چرا که باعث می شوید درک و فهم متن سخت شود.

ما اشاره کردیم که باید از سرتیترها و زیرعنوان ها استفاده کنید. این بدان معناست که باید از تگ های <h2> تا <h6> داخل توضیحات استفاده کنید. از این تگ های H برای عناوین غیر مهم استفاده نکنید. استفاده از این تگ ها قواعد و استانداردهای خاص خود را دارد که با جستجو در گوگل می توانید آن ها را مطالعه کنید. اگر از آن ها به درستی استفاده کنید، به شما کمک خواهند کرد توضیحات محصول خواناتری داشته باشید، نرخ فرار را کاهش دهید و رتبه سئو خود را بهبود بخشید.

روش هایی وجود دارند که به شما می گویند متن شما چقدر خواناست. برای متون انگلیسی، متد سنجش خوانایی Flesch یکی از محبوب ترین روش هاست*. برخی ابزارهای آنلاین و ماژول ها امتیاز Flesch را برای متن شما محاسبه می کنند. علاوه بر آن، به شما رتبه Fesch Kincaid را نیز نمایش می دهند که مشخص می کند متن شما قابل درک توسط یک خواننده دبستانی است یا یک خواننده با تحصیلات عالی.

* یادداشت: برای زبان فارسی با توجه به پیچیدگی های این زبان هنوز راهکار جامع و دقیقی برای محاسبه میزان خوانایی متون ارائه نشده اما تحقیقاتی در این زمینه شده که متد سنجش خوانایی Flesch را با تغییراتی در فرمول محاسبه، برای زبان فارسی سازگار و مناسب می کند. البته پیاده سازی ابزارهای آنلاین و ماژول برای محاسبه خوانایی متون فارسی کاری خیلی پیچیده، زمان بر و بسیار سخت می باشد و در تاریخ نگارش این متن هنوز ابزاری خودکاری برای آن ارائه نشده است.

نکته مهم: از تگ های هدینگ یکسان با عنوان محصول در توضیحات خود استفاده نکنید. برای مثال، اگر عنوان محصول شما "لپ تاپ Lenovo Y50-70" است دقیقا عین این عنوان را در توضیحات خود بکار نبرید.

از لینک ها، تصاویر و ویدیوها استفاده کنید

شما می توانید در توضیحات محصول خود کمی لینک سازی داخلی انجام دهید. برای سئو بسیار حائز اهمیت است که صفحات داخلی شما به یکدیگر لینک شوند. برای مثال اگر مقاله ای در خصوص تفاوت CPU های مختلف دارید، می توانید لغت "CPU" را درون متن توضیحات محصول خود به این مقاله لینک کنید. در عین حال، همچنین می توانید به خواننده پیشنهاد کنید مقاله شما در خصوص "تفاوت نسل های مختلف سی پی یو" را مطالعه کند.

استفاده از تصاویر جذاب درون توضیحات محصول نیز بسیار اهمیت دارد. اگر از تصویر درون آن استفاده کنید شانس خیلی بیشتری خواهید داشت که بازدیدکننده به مطالعه ادامه دهد. این بدان معناست که شما آن ها را برای مدت طولانی تری در سایت خود نگه می دارید، نرخ فرار را کاهش می دهید و شانس بیشتری برای افزایش نرخ تبدیل خواهید داشت. همچنین شما باید متن alt معنادار و کوتاهی را برای تصاویر خود درج کنید.

ویدیوها برای برنده ها هستند! اگر برایتان مقدور است درون توضیحات محصول خود ویدیو قرار دهید. ویدیوها می توانند به طور شگفت انگیزی نرخ تبدیل شما را افزایش دهند چرا که آن ها برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب هستند. از آن جایی که آن ها نمی توانند در یک فروشگاه اینترنتی محصولات را لمس کنند، نمایش یک ویدیو از محصول به آن ها می تواند یک حس بسیار نزدیک به لمس محصول را به آن ها القا کند.

برای مثال اگر یک گوشی موبایل می فروشید، می توانید یک ویدیو از جعبه گشایی آن تهیه کنید. نگران نباشید: نیازی نیست ویدیوهای خود را با دوربین های حرفه ای و گران قیمت تهیه کنید و به آن جلوه های ویژه بیافزایید! شما می توانید ویدیوها را با دوربین گوشی خود نیز تهیه کنید.

پیشنهاد لغات مرتبط با عنوان محصول

مرحله نهایی: Keywords Planning (برنامه ریزی لغات کلیدی)

شما باید در نظر داشته باشید که موتورهای جستجو بسیار هوشمند هستند. هنگامی که آن ها در حال خزیدن (Crawl) در سایت شما هستند، به دنبال دو چیز در میان توضیحات شما می گردند:

  1. وزن کلمات
  2. لغات کلیدی LSI

وزن کلمات: بدین معناست که چندبار یک لغت یکسان را در متن خود تکرار کرده اید. زمانی که توضیحات خود را در خصوص یک گوشی موبایل می نویسید، شما باید از لغات مرتبط با آن گوشی تلفن همراه بیشتر از سایر لغات در متن خود استفاده کنید. بنابراین، موتورهای جستجو متوجه می شوند که باید توجه بیشتری به آن لغات در آن صفحه داشته باشند.

لغات کلیدی LSI: عبارت LSI Keywords مخفف "Latent Semantic Indexing Keywords - بهترین معادل فارسی » ارتباط معنای پنهان کلمات با کلمه کلیدی اصلی" می باشد. یعنی نه تنها وزن کلمات اهمیت دارند، بلکه لغات کلیدی جستجو شده مرتبط نیز بسیار پر اهمیت می باشند. کلمات کلیدی LSI مترادف های یک کلمه نیستند. به این مثال توجه کنید:

شما یک محصول با عنوان "گوشی موبایل برند X" دارید. اگر از لغت "تلفن همراه" در توضیحات محصول خود استفاده کنید شما فقط یک مترادف برای "گوشی موبایل" را بکار برده اید که البته برای سئو داخلی (On-Page SEO) مناسب است اما یک کلمه کلیدی LSI نیست. لغات کلیدی LSI برای عنوان شما عبارت اند از:

  • قیمت گوشی موبایل برند X
  • گوشی موبایل برند X ظرفیت 32 گیگ
  • گوشی موبایل برند X کیفیت Full HD

لغات بولد شده کلمات کلیدی LSI برای "گوشی موبایل برند X" هستند. در واقع ممکن است پیدا کردن کلمات کلیدی LSI برای هر محصول کاری دشوار به نظر برسد، اما ابزارهای آنلاین و ماژول هایی هستند که به صورت خودکار این لغات را به شما پیشنهاد می دهند.

با استفاده از این لغات درون توضیحات کامل محصول خود، به موتورهای جستجو کمک خواهید کرد تا موضوع کلی صفحه شما را بهتر متوجه شوند و این کار به طور فوق العاده ای رتبه سئو شما را بهبود می بخشد.

نتیجه گیری

ساخت کمپین های تبلیغاتی بدون دنبال کردن این نکات و اصول، به معنای هدر دادن پول و بیشتر از آن زمان ارزشمند شماست. اگر فکر می کنید این کارها برای شما دشوار است، ما خبر خوبی برای شما داریم. ماژول دستیار سئو آی پرستا در بازارچه پرستاشاپ فارسی در تمام این موارد به شما کمک خواهد کرد.

منبع: 5 content tips to increase conversion rate

(3 رای)
5 5 1 3