بازاریابی به صورت کلی در دو بستر فیزیکی و برخط (اینترنتی) انجام می شود. در این مقاله سعی میکنیم تفاوت های بازاریابی فیزیکی و برخط (اینترنتی) را بررسی کنیم و این موارد را به شکلی آسان برای شما بیان نماییم. همراه آی پرستا باشید…  

بازاریابی سنتی (فیزیکی)

بازاریابی سنتی، در حقیقت استراتژی‌های ترفیعاتی است که قبل از ورود اینترنت استفاده شود. این بازاریابی با نام، بازاریابی آفلاین شناخته می‌شود. بازاریابی سنتی در بردارنده طیف گسترده‌ای از روش ها و تاکتیک ها است مثل فروش مستقیم، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، پست ، تبلیغات چاپی ، موارد مرتبط با ترفیعات چاپی مانند کاتالوگ یا بروشور می‌باشد.

مزایای بازاریابی سنتی

در این بخش چند نمونه از مزیت های بازاریابی سنتی را برای شما اشاره می‌کنیم:

ارتباط آسان با مخاطبان هدف:

تبلیغات را می‌توان در روزنامه‌ها و کانال‌های خبری محلی و منطقه جغرافیایی مربوطه انجام داد تا مشتریان احتمالی را به‌راحتی هدف قرار داده و جذب کند.

ذخیره نسخه‌های چاپی:

مشتریان می‌توانند نسخه‌های چاپی آگهی‌های درج‌شده در روزنامه‌ها یا مجلات را ذخیره کنند تا در صورت تمایل برای خرید آن محصول یا خدمات مراجعه کنند. همچنین می‌توانند آن نسخه‌ها را با دوستان، اقوام و آشنایان خود که به آن محصول نیاز دارند به اشتراک بگذارند.

قابلیت تشخیص آسان:

مردم کاملاً به تبلیغات معمولی و سنتی عادت کرده‌اند، زیرا برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده شده است و بنابراین آن‌ها را به‌ راحتی درک کرده و تشخیص می‌دهند.

دسترسی بالا:

کانال‌های بازاریابی سنتی پایگاه مشتریان زیادی دارند، بنابراین یک آگهی می‌تواند تنها در یک تیراژ به میلیون‌ها مشتری آن منطقه برسد. علاوه بر این، با افرادی که در مناطق بدون دسترسی به اینترنت زندگی می‌کنند نیز می‌توان از طریق این رسانه‌های سنتی ارتباط برقرار کرد.

انواع روش‌های بازاریابی سنتی

در این بخش به انواع روش های بازاریابی سنتی اشاره می‌کنیم:

بازاریابی چاپی:

شامل روزنامه‌ها، مجلات، پوسترها، جزوه‌ها و غیره است که اخبار روزانه را ارائه می‌دهند و درآمد زایی آن‌ها از طریق تبلیغات محلی است.

پخش:

شامل تلویزیون و رادیو است که دانش، اطلاعات و اخبار را همراه با سرگرمی ارائه می‌دهند و توسط تبلیغات حمایت می‌شوند.

بازاریابی در فضای باز:

بیلبوردها و بنرها دو روش بازاریابی سنتی هستند و نقش مهمی در تأثیرگذاری بر مصرف‌کنندگان در بازه‌های زمانی طولانی دارند.

بازاریابی یک‌ به‌ یک:

محصولات یا خدمات را از طریق تلفن یا پیامک به مصرف‌ کنندگان معرفی می‌کند.

از طریق پست:

به‌عنوان پست تبلیغاتی نیز نامیده می‌شود و شامل ارسال بروشورها، کارت‌ پستال‌ها، کاتالوگ‌ها، خبرنامه‌ها و نامه‌های فروش تبلیغاتی به مردم از طریق اداره پست است.

بازاریابی ارجاعی:

به‌عنوان بازاریابی دهان‌ به‌ دهان نیز شناخته می‌شود و اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات را در خود بازار به مشتریان منتقل می‌کند.

بازاریابی اینترنتی:

بازاریابی اینترنتی ، بهره‌گیری از کانال‌های موجود بر بستر اینترنت است که قابلیت ارسال و دریافت پیام و محتوایی را در مورد محصولات ، خدمات و برند به مشتریان بالقوه داشته باشد.

مزایای بازاریابی آنلاین

بازاریابی اینترنتی را جدی بگیرید به دلایل زیر:

بسیار مقرون‌ به‌ صرفه:

کسب‌ و کارهای کوچک یا استارت‌آپ‌ها با حداقل سرمایه‌گذاری می‌توانند کانالی بهتر و مقرون‌ به‌ صرفه برای تبلیغ محصولات و خدمات خود پیدا کنند.

فرصت های یکسان:

بازاریابی اینترنتی زمین بازی را برای همه یکسان می‌کند، یعنی فرصت‌های برابر و مشابهی را برای همه شرکت‌ها، خواه یک شرکت چند ملیتی یا یک شرکت تازه تأسیس، فراهم می‌کند.

ارتباط با مشتری از طریق محتوا:

در اینترنت، محتوا به‌عنوان پادشاه در نظر گرفته می‌شود و اگر محتوای قدرتمندی داشته باشید، می‌تواند فوراً روی مخاطبان تأثیر بگذارید. به خاطر تولید محتوا است که نرخ ترافیک ورودی سایت به مشتری تبدیل می‌شود و موفقیت بازاریابی دیجیتال را تضمین می‌کند.

تولید ثروت بیشتر:

تعامل و تبدیل مشتری زیاد، مطمئناً سود بیشتری برای کسب‌ و کار به همراه خواهد داشت، بنابراین کسب‌وکارها می‌توانند هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی گسترش یابند.

ایجاد آگاهی از برند:

بازاریابی اینترنتی به ایجاد آگاهی از برند و اخبار شرکت در بین مشتریان کمک کرده و آن‌ها را در مورد محصولات جدید، پیشنهادات، تخفیف‌ها و غیره به‌روز نگه می‌دارد.

نرخ سود بالاتر:

زمانی که شرکت با هزینه‌های کم، درآمد بیشتری به دست آورد، درنهایت بازگشت سرمایه بیشتری نیز خواهد داشت.

انواع روش‌های بازاریابی اینترنتی

روش های کاربردی و موثر در بازاریابی اینترنتی که می‌توانند بیزینس شما را ارتقا دهند به شرح زیر هستند:

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو):

بهینه‌ سازی وب‌ سایت خود به‌ گونه‌ای که در رتبه‌های برتر نتایج موتورهای جستجو قرار گیرد تا ترافیک ارگانیک (طبیعی) وب‌ سایت افزایش یابد.

پیشنهاد مطالعه : بازاریابی دیجیتال: SEO یا SEM - استراتژی صحیح برای شما کدام است؟



بازاریابی محتوا:

تولید، انتشار و تبلیغ محتوا برای گروه هدف، به‌ منظور ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک، تولید مشتری و غیره.

پیشنهاد مطالعه : بازاریابی محتوایی چیست و چه تاثیری در کسب و کار دارد؟



بازاریابی رسانه‌های اجتماعی:

این فرآیند شامل تبلیغ نام تجاری شما از طریق پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، اسنپ چت و غیره است.

پیشنهاد مطالعه : بازاریابی شبکه های اجتماعی



پرداخت به ازای کلیک:

این یک مدل تبلیغاتی برای هدایت ترافیک به وب‌سایت است که در آن تبلیغ‌ کننده به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ خود، مبلغ مشخصی را به ناشر پرداخت می‌کند. ممکن است تبلیغاتی ازاین‌ دست را در صفحات نتایج جستجوی گوگل و بینگ دیده باشید.

ایمیل مارکتینگ:

ارتباط با مشتریان از طریق ارسال ایمیل و معرفی تخفیف‌ها، رویدادها، محصولات جدید، پیشنهادات و غیره برای هدایت مخاطبان به وب‌سایت شرکت است.

پیشنهاد مطالعه : ایمیل مارکتینگ 

تفاوت‌های کلیدی بین بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین


بازاریابی سنتی ثابت است، درحالی‌که بازاریابی دیجیتال ماهیتی پویا و رو به رشد دارد.


نرخ تبدیل از یک مشتری بالقوه به پیشرو در بازاریابی آنلاین سریع‌تر از بازاریابی سنتی رخ می‌دهد. دلیل این امر آن است که بازاریابی آنلاین مبتنی بر داده یا تجزیه‌وتحلیل است و تبلیغات با توجه به علایق افراد به آن‌ها نشان داده می‌شود که این موضوع به ایجاد مشتری‌های بالقوه کمک می‌کند.

میزان مشارکت مشتری در بازاریابی آنلاین در مقایسه با بازاریابی سنتی بالاتر است؛ زیرا مشتریان می‌توانند جزئیات محصول و سایر پیشنهادات را مستقیماً مشاهده کنند و برای دریافت جزئیات محصول نیازی به مراجعه به نمایشگاه یا شرکت ندارند.

در بازاریابی سنتی نمی‌توان بازده سرمایه‌گذاری را محاسبه کرد اما در بازاریابی آنلاین به‌ راحتی قابل‌ محاسبه است.

درحالی‌که بازاریابی سنتی مؤثر اما گران است، بازاریابی دیجیتال کم‌هزینه‌تر و مؤثرتر است.

با بازاریابی آنلاین، می‌توان به‌راحتی متوجه شد که خریدار از کجا آمده است، کدام محصول بیشترین بازدید را دارد، چه تعداد مشتری واقعاً محصول را می‌خرند، چه کسانی به محصول علاقه‌مند هستند و غیره. از سوی دیگر در بازاریابی سنتی، ردیابی مشتری و به دست آوردن چنین اطلاعاتی اصلاً امکان‌پذیر نیست.

بازاریابی سنتی از روش‌های استاندارد شده و قوانین بازاریابی انبوه برای هدف قرار دادن مشتریان استفاده می‌کند اما بازاریابی آنلاین از شخصی‌سازی بهره می‌برد؛ به این معنا که فقط محصولاتی به مشتری نشان داده می‌شوند که اخیراً به آن‌ها علاقه نشان داده یا مدتی است که در اینترنت به دنبال آن‌ها بوده است.

در بازاریابی سنتی، اعمال تغییرات پس از درج آگهی ممکن نیست و یا گران در می‌آید اما در بازاریابی اینترنتی تغییرات را می‌توان در هر زمان و حتی پس از قرار دادن آگهی انجام داد.

رسیدن به نتایج در بازاریابی سنتی زمان‌ بر است اما بازاریابی اینترنتی قادر است نتایجی سریع و بسیار دقیق را به بازاریاب نشان دهد.

در بازاریابی سنتی، مصرف‌کنندگان نمی‌توانند تبلیغات را نادیده بگیرند و به‌ نوعی مجبور به تماشای آن هستند؛ اما در بازاریابی آنلاین چنین محدودیتی وجود ندارد، زیرا به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد از تبلیغاتی که مفید یا جالب نمی‌داند اجتناب کرده و از آن صرف‌ نظر کند.

ازآنجایی‌که هدف بازاریابی سنتی فقط مخاطبان یک منطقه جغرافیایی خاص است، بنابراین جذب مشتری نیز محدود به همان منطقه خواهد بود؛ اما بازاریابی آنلاین فقط به یک منطقه خاص محدود نمی‌شود و چون از ابزار اینترنت استفاده می‌کند، توانایی هدف قرار دادن و جذب مشتری از بازارهای بین‌ المللی را نیز دارد.

بازاریابی سنتی ارتباطی یک‌ طرفه است که شرکت در آن، اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات ارائه‌ شده را پخش می‌کند اما بازاریابی آنلاین ارتباطی دو طرفه است. به این صورت که در کنار ارائه و انتشار تبلیغات توسط شرکت، مشتریان نیز بازخورد خود درباره محصولات و خدمات را در قالب بررسی و نمره دهی ارائه می‌کنند.

نتیجه گیری

بازاریابی سنتی و آنلاین را نمی‌توان بر یکدیگر برتری داد زیرا هر کدام از آن‌ها دارای مزایای خاص خود هستند. می‌توان استفاده تلفیقی از هر 2 روش را بهترین را برای شناساندن یک کسب‌ و کار دانست. برای کسب نتیجه حداکثری از این روش‌ های بازاریابی باید بر خصوصیات هر یک تسلط کامل داشت و از متخصصان امر بازاریابی سنتی و آنلاین بهره گرفت.



(0 رای)
0 5 1 0
هیچ دیدگاهی وجود ندارد