تاثیر تبلیغات محیطی در فروش اینترنتی میتواند یک عبارت متناقض باشد زیرا که این دو حوزه در ظاهر کاملا جدا از هم هستند و ارتباطی بین آنها وجود ندارد. اما درا ین مطلب قصد داریم به صورت کامل ارتباط بین این دو حوزه را با هم بررسی کنیم. همراه آی پرستا باشید ...
تاثیر تبلیغات محیطی بر فروش اینترنتی: پیوندی غیرمنتظره
برای اینکه بتوانیم ارتباط این دو حوزه را با هم بدانیم بهتر است که یک تعریف شفاف و دقیق و کامل از آنها داشته باشیم. آمار و تجربه به ما نشان میدهد که این دو حوزه تا چه میزان زیادی به هم مرتبط هستند. در ادامه این مطلب در ابتدا با تعاریف این دو حوزه آشنا میشویم.
تبلیغات محیطی چیست؟
در ابتدا به بررسی مفهوم و تعریف تبلیغات محیطی میپردازیم. همانطور که از اسم آن مشخص است تبلیغات محیطی به تبلیغاتی گفته میشود که در محیطهای عمومی که در معرض دید عموم مردم است اجرا میشود گفته میشود. این تبلیغات معمولا در قالب تبلیغات بیلبوردی، استرابوردی، بنری، تبلیغات روی وسایل نقلیه عمومی و ... است. توجه کنید که بهتر است این تبلیغات در مناطق پر رفت و آمد و شلوغ اجرا شود. واضح است که هر چقدر این تبلیغات در مناطق شلوغتر و پر ترافیکتر اجرا شود افراد بیشتری آن را مشاهده خواهند کرد.
فروش اینترنتی چیست؟
تعریف فروش اینترنتی بسیار ساده و واضح است. فروش اینترنتی به معنای فروش محصولات و خدمات در بستر اینترنت است. این فروش میتواند در قالبهای مختلف اینترنت مثل سایت، شبکههای اجتماعی و ... باشد. حالا که با تعاریف این دو مبحث آشنا شدیم در ادامه تاثیر تبلیغات محیطی را در فروش اینترنتی بررسی خواهیم کرد.
ارتباط تبلیغات محیطی با فروش اینترنتی
همانطور که در بالا نیز در مورد آن صحبت کردیم آمار و تجربه نشان میدهد که این دو موضوع بر روی هم تاثیرگذار هستند حالا باید نحوه تاثیر و همچنین میزان تاثیر را نیز بررسی کرد تا بتوان آن را در بهینهترین حالت ممکن اعمال کرد.
· افزایش آگاهی از برند
یکی از مزایا و ویژگیهای مهم و بزرگ تبلیغات محیطی افزایش آگاهی از برند است. در واقع افراد با مشاهده تبلیغات محیطی و تکرار هر روزه آن به صورت ناخودآگاه برند یا محصول و خدمت آن را به خاطر میسپارند. همین موضوع باعث میشود که در زمانی که به صورت اینترنتی قصد خرید دارند برند مورد نظر را به یاد بیاورند و همین موضوع خود عاملی برای خرید مشتری باشد.
· ایجاد حس کنجکاوی
اگر تبلیغات محیطی مورد نظر به شکلی طراحی شود که در مخاطب احساس کنجکاوی ایجاد کند و یا حتی وسوسهبرانگیز باشد باعث میشود تا مخاطب آن را سرچ کرده و در مورد آن کسب اطلاعات کند و در صورت تمایل آن را خریداری کند. واقعیت این است که امروزه با ایجاد حس کنجکاوی در افراد آنها را به جستجو در فضای اینترنت سوق میدهیم.
· تثبیت نام برند
یکی دیگر از مزیتها و ویژگیهای بسیار خوب تبلیغات محیطی این است که به دلیل تکرار و مشاهده هر روزه بسیاری از افراد باعث تثبیت در ذهن و یاد آنها میشود. این موضوع به صورت کاملا غیرارادی اتفاق میافتد. در واقع ممکن است که مخاطب یا بیننده در همان لحظه اقدام به خرید نکند اما در آینده هر زمانی که نیاز به خرید محصول شما را داشت به صورت غیرارادی و کاملا ناخودآگاه برند شما را به خاطر میآورد و همین موضوع نشان از تاثیر زیاد تبلیغات محیطی در فروش اینترنتی دارد.
· تسهیل فرآیند تصمیمگیری
تسهیل فرآیند تصمیمگیری برای خرید محصول یا استفاده از خدمات با معرفی مزایا و ویژگیهای آن محصول یا خدمت مثل قیمت پایین، کیفیت خوب، تنوع بالا، ارسال رایگان و ... در تبلیغات محیطی مورد نظر خواهد بود. در واقع شما با بیان مزیت رقابتی محصول خود مخاطبین را به خرید تشویق میکنید.
· ایجاد ارتباط عاطفی
ارتباط عاطفی در تبلیغات محیطی یکی دیگر از روشهای جذب مخاطب و تشویق او به خرید اینترنتی است. به صورت کلی در انواع تبلیغات محیطی تلاش میشود تا از طریق پیامهای احساسی مختلف و یا ایجاد تصاویر جذاب یک ارتباط عاطفی بین برند تبلیغ کننده و مشتریان و مخاطبین ایجاد شود. با ایجاد این ارتباط عاطفی امکان خرید محصول یا استفاده از خدمات بسیار بیشتر از قبل میشود
چگونه تبلیغات محیطی را با فروش اینترنتی ادغام کنیم؟
در بخش بالا تلاش کردیم تا حد ممکن عوامل تاثیر گذار بر تاثیر تبلیغات محیطی بر فروش اینترنتی را با هم بررسی کنیم. توجه کنید که این روش یک روش نوین در بازاریابی دیجیتال است. در ادامه چندین راهکار برای شما در این زمینه ذکر میشود.
· استفاده از کد QR
طراحی کیو آر کدها بر روی تبلیغات محیطی مختلف مثل بیلبورد، استرابورد و ... باعث میشود تا مخاطب با اسکن کردن آنها وارد صفحه محصول و یا سایت مورد نظر شود.
· ایجاد لینک کوتاه
یکی دیگر از راهحلهای مهم و کاربردی ایجاد لینکهای کوتاه است تا مخاطب به راحتی آنها را به خاطر بسپارد.
اجرای مسابقات و قرعهکشیهای آنلاین
مسابقه و قرعهکشی همیشه مخاطبین و مشتریان را به سمت خرید محصول و خدمات مختلف برندها سوق میدهد.
· طراحی صفحه فرود اختصاصی
برای اینکه بهترین بازخورد را داشته باشید بهتر است که برای هر کمپین تبلیغاتی یک صفحه فرود طراحی کنید. صفحه فرود مورد نظر باید با پیام تبلیغاتی هماهنگ باشد.
کلام آخر
در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات زیادی را در مورد تاثیر تبلیغات محیطی در فروش را با هم بررسی کنیم. همانطور که متوجه شدید تاثیر تبلیغات محیطی در فروش اینترنتی بسیار زیاد و غیرقابل اغماض است. اگر میخواهید که فروش اینترنتی خود را افزایش دهید به هیچ عنوان نباید تبلیغات محیطی را دست کم بگیرید.