بازاریابی دهان به دهان در فضای آنلاین یکی از زیرمجموعههای مهم در بازاریابی دهان به دهان است. به دلیل اهمیت بسیار زیاد فضای آنلاین، این شاخه از بازاریابی دهان به دهان نیز اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به صورت کامل به این موضوع بپردازیم. همراه آی پرستا باشید ....
بازاریابی دهان به دهان چیست؟
قبل از بررسی نوع آنلاین بازاریابی دهان به دهان بهتر است که یک تعریف جامع و کلی از نوع سنتی این بازاریابی داشته باشیم. به زبان ساده بازاریابی دهان به دهان همانطور که از اسم آن مشخص است نوعی از بازاریابی است که افراد تبلیغات یک برند یا شرکت یا محصول خاص را برای فرد دیگری انجام میدهند. از آنجایی که این نوع از بازاریابی به صورت افراد آشنایی که هیچ نفعی در فروش محصولات یا خدمات ندارد دارای اعتبار بسیار زیادی نزد فرد جدید است. در واقع از مهمترین ویزگیهای این نوع از بازاریابی میتوان به وجود اعتماد زیاد، موثر در تصمیمگیری، گسترش سریع و هزینه بسیار کم اشاره کرد.
بازاریابی دهان به دهان در فضای آنلاین
حالا به صورت تخصصیتر به موضوع بازاریابی دهان به دهان در فضای آنلاین میپردازیم. منظور بازاریابی دهان به دهان در فضای آنلاین این است که افراد در فضای مجازی مثل شبکهها و رسانههای اجتماعی یک برند یا کسب و کار را به هم معرفی کنند. حالا این معرفی میتواند به روشهای مختلفی مثل ارسال صفحه برند مورد نظر، لایک کردن صفحه یا پستهای او، کامنت گذاشتن برای محصول و برند مورد نظر است.
خوشبختانه تاثیر بازاریابی دهان به دهان در فضای آنلاین بسیار بیشتر از بازاریابی دهان به دهان در فضای سنتی است. یک کامنت رضایت زیر پست محصول میتواند تعداد زیادی از افراد را مجاب کند تا این محصول را خریداری کنند. این در حالی است که خود برند برای مجاب کردن افراد نیاز به زمان و هزینه بسیار زیادی دارد که گاهی از اوقات حتی توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد.
واقعیت این است که امروزه افراد ساعتهای بسیار زیادی را در فضاهای آنلاین سپری میکنند به همین دلیل کسب و کارهای برای اینکه بتوانند برای مخاطبین و مشتریان خود مطالبی را ارائه کنند بهتر است که در این فضاها حضور داشته باشند. شما به عنوان یک کسب و کاری که قصد رشد و ارتقا دارد باید از فواید و ویژگیهای بازاریابی دهان به دهان در فضای آنلاین استفاده کنید در غیر این صورت بازار را به رقبا خود واگذار کردهاید.
فواید بازاریابی دهان به دهان در فضای آنلاین
حالا که با این نوع از بازاریابی در فضای آنلاین آشنا شدید بهتر است که در مورد ویژگیها و فواید آن نیز اطلاعات بیشتری داشته باشید.
· اعتماد بیشتر
واقعیت این است که به دلیل وجود تبلیغات زیاد به خصوص تبلیغات دروغین مردم نسبت به هر نوع تبلیغی گاردهای زیادی دارند. به همین دلیل مردم ترجیح میدهند که تعریف و تمجید از محصول یا خدمات را از مشتریان و سایر افراد ببینند و بشنوند تا اینکه صاحبین محصول یا خدمات در مورد آن صحبتی داشته باشد. به همین دلیل است که در مورد اینکه مشتریان شما در فضای آنلاین در مورد شما اظهار نظر کنند تاکید زیادی داریم.
· گسترش سریع
وسیع و نامحدود بودن فضای آنلاین این بار میتواند به کمک بازاریابی و کسب و کارهای مختلف بیاید. یک واکنش یا پاسخ مثبت در دنیای دیجیتال میتواند با سرعت زیادی گسترش پیدا کند یا به اصطلاح وایرال شود که به صورت فیزیکی این امکان وجود ندارد.
· ایجاد ارتباط عاطفی
بازاریابی دهان به دهان بسیار صمیمانه و مورد اعتماد است. گاهی در بازاریابی دهان به دهان در فضای آنلاین با روابط عاطفی و احساسی بین برند و مشتری ایجاد شود. این موضوع به این دلیل است که درا کثر موارد مشتریان یا همان کاربران تجربیات واقعی و شخصی خود را برای یک محصول یا خدمت خاص ارائه میکنند.
· کاهش هزینهها
یکی از فواید بسیار محبوب و خوب در مورد بازاریابی دهان به دهان چه به شکل سنتی و چه به شکل آنلاین، رایگان یا کم هزینه بودن آن است. در حالت عادی و نرمال افراد به شکل طبیعی و بدون دریافت هیچ هزینه در مورد محصول، خدمت و یا برند شما اظهار نظر میکنند. خبر خوب این است که گاهی همین اظهار نظرهای رایگان میتوانید بسیار بیشتر از چندین تبلیغات که هزینههای زیادی را به دنبال داشته تاثیرگذار باشد. توجه کنید که امروزه در بسیاری از موارد بعضی از افراد با دریافت هزینه این روش بازاریابی را پیادهسازی میکنند.
· محتوا و پیام واضح
در بسیاری از موارد مشتریان و مخاطبین یک محصول یا خدمت به دلیل داشتن یک تجربه مشترک بیشتر میتوانند چالشها یا فواید یک محصول یا خدمت را برای یکدیگر بیان کنند. یا اینکه در بسیاری از موارد این انتقال پیام به صورت روشنتر و واضحتری از سمت مشتریان نسبت به صاحبین برند انجام میشود.
کلام آخر
در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات زیادی را در مورد بازاریابی دهان به دهان در فضای آنلاین با شما در میان بگذاریم.تاثیر بسیار زیاد این نوع از بازاریابی برندها و کسب و کارهای زیادی را به پیادهسازی این روش بازاریابی سوق داده است. در واقع بازاریابان باید از طرق مختلفی کاربران و مشتریان خود را تشویق به اظهار نظر در مورد محصول یا خدمت یا برند مورد نظر کنند. این روشها معمولا روشهای تشویقی در قالب تخفیف، کش بک و ... است. پیشنهاد ما این است که اگر شما قصد بازاریابی برای برند خود را دارید حتما از فواید و ویژگیهای این استراتژی بازاریابی در فضای آنلاین استفاده کنید تا تاثیرات آن را در بازدهی خود مشاهده کنید.