بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که تفاوت‌های زیادی با بازاریابی سنتی دارد. اینکه چرا از اسم چریک یا گوریل برای آن استفاده می‌شود نیز دلایل مختلفی دارد. چریک یا پارتیزان معمولا به شکلی فعالیت می‌کند که موجب غافلگیری دشمن می‌شود، در این نوع از بازاریابی نیز ما قصد همین کار را داریم. اسم گوریلا مارکتینگ نیز هم از این جهت استفاده می‌شود که وجود گوریل در هر مکانی باشد به طرز زیادی باعث جلب توجه می‌شود به شکلی که نمی‌توان به آن بی‌اهمیت بود. همراه آی پرستا باشید ....

اگر تمایل دارید که در مورد بازاریابی پارتیزانی یا چریکی بیشتر بدانید و با کاربردهای آن آشنا شوید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست؟

بازاریابی چریکی یک تاکتیک بازاریابی است که در آن یک شرکت از تعاملات غافلگیرکننده و یا غیرمتعارف برای تبلیغ محصول یا خدمات استفاده می‌کند. بازاریابی چریکی با بازاریابی سنتی متفاوت است زیرا اغلب بر تعامل شخصی و بودجه کمتر تمرکز دارد. این نوع از بازاریابی از یک ایده اصلی برای جذب مخاطبان هدف نشأت می‌گیرد، و بر گروه‌های کوچک‌تری از مخاطبین تمرکز می‌کند.

آشنایی با بازاریابی چریکی

شرکت‌هایی که از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند به تبلیغات حضوری آن‌ها تکیه می‌کنند تا از طریق بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان پخش شوند، بنابراین به طور رایگان به مخاطبان گسترده‌تری دسترسی پیدا می‌کنند. اگر بخواهیم کلیدی‌ترین راز بازاریابی چریکی را به شما بگوییم ارتباط با احساسات مصرف کننده می‌تواند اصلی‌ترین آن باشد. این موضوع را به خاطر داشته باشید که این روش بازاریابی را برای محصولات و خدمات نمی‌توان استفاده کرد. معمولا گوریلا مارکتینگ بیشتر برای محصولات و خدمات کاربردی است که مخاطبین اصلی آن جوانان باشند.

بازاریابی چریکی معمولا در مکان‌های عمومی انجام می‌شود که تا حد امکان مخاطبان زیادی را هدف قرار می‌دهد. این مکان‌های عمومی شامل خیابان‌ها، کنسرت‌ها، پارک‌های عمومی، رویدادهای ورزشی، جشنواره‌ها، سواحل و مراکز خرید و ... هستند.

یکی دیگر از کلیدی‌های اصلی بازاریابی پارتیزانی زمان و محل انجام آن است. در واقع کمپین تبلیغاتی چریکی موفق کمپینی است که در زمان مناسب و در مکان مناسب آن اجرا شود.

انواع بازاریابی چریکی

حالا که با ماهیت و مفهوم کلی بازاریابی پارتیزانی و چریکی آشنا شدید بهتر است با انواع مختلفی از بازاریابی چریکی نیز آشنا شوید.

بازاریابی ویروسی

Buzz Marketing یا بازاریابی ویروسی یک تکنیک بازاریابی است که بر توزیع دهان به دهان تمرکز دارد. این استراتژی که اغلب در رسانههای اجتماعی به کار می‌رود، متکی بر این است که یک کاربر محتوای یک شرکت را با شبکه اجتماعی، دوستان یا خانواده خود به اشتراک می‌گذارد. این اشتراک‌گذاری ممکن است به دلایل مختلفی از جمله علاقه فرد، مفید بودن، جذابیت زیاد، متفاوت بودن و ... باشد.

بازاریابی مخفیانه

بازاریابی مخفیانه یک استراتژی کم هزینه است که تلاش می‌کند برای مشتری بازاریابی کند بدون اینکه مشتری متوجه شود که برای آن بازاریابی می‌شود. آخرین باری که تلویزیون تماشا کردید را در نظر بگیرید. اگرچه ممکن است در حین تبلیغات اصلا متوجه تلویزیون نباشید اما شرکت‌هایی که تبلیغات تلویزیونی را پخش می‌کنند ممکن است سعی کنند محصولاتی را برای شما بازاریابی کنند بدون اینکه شما به صراحت متوجه شوید. رویکرد این نوع بازاریابی به سرعت غیرمستقیم و نامحسوس است.

بازاریابی محیطی

بازاریابی محیطی یک تکنیک بازاریابی چریکی است که تلاش می‌کند با یک محیط طبیعی ترکیب شود. همانطور که از اسم آن مشخص است این تبلیغات در یک محیط به صورت مستقیم یا غیرمستقیم اجرا می‌شود. از مثال‌های این تبلیغات می‌توان به تبلیغات روی نیمکت اتوبوس و امثال آن اشاره کرد. اهمیت بازاریابی محیطی بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. وقتی شما به صورت روزانه برند یا محصولات یک شرکت را ببینید، در زمان خرید آن محصول با احتمال بیشتری به سمت محصولات آن شرکت خواهید رفت.

بازاریابی کمین

تصور کنید که در حال تماشای یک رویداد ورزشی هستید و چندین آگهی از شرکت‌هایی را که حامی این رویداد بودند، مشاهده می‌کنید. در بسیاری از موارد، شرکت‌ها ممکن است سعی کنند از اسپانسری استفاده کنند که مستلزم ظاهر شدن مانند یک حامی مالی است، اما در بازاریابی کمین بدون اسپانسر بودن، شرکت را به صورت نامحسوس به رویداد مورد نظر وصل می‌کنیم. بازاریابی کمین که در حامیان مالی رویداد محبوب است، اغلب به عنوان یک استراتژی بازاریابی چریکی توسط شرکت‌هایی که به دنبال صرفه جویی در پول هستند و در عین حال بر روی یک رویداد بزرگ در حال وقوع است، استفاده می‌شود.

تبلیغات فرافکنی

در این روش بازاریابی تلاش می‌شود تبلیغات دقیقا متناسب با نیاز و فرهنگ جامعه شخصی‌سازی شود. در این روش بازاریابی معمولا در سطح بزرگ و فریبنده استفاده می‌شود.

این تبلیغات از طریق نقشه‌برداری طرح‌ریزی مدنظر، صیقلی و استراتژیک می‌تواند یک روش منحصر به فرد و نوآورانه برای تبلیغ یک نام تجاری، محصول یا رویداد باشد. طبیعت پر جنب و جوش و مقیاس باشکوه تبلیغات طرح‌ریزی شده رهگذران را در مسیر خود متوقف می‌کند. این رویکرد به تبلیغات همچنین می‌تواند تأثیر چشمگیری بر رسانه‌های اجتماعی داشته باشد و واکنش فوق‌العاده‌ای از مخاطبان به دست آورد.

بازاریابی مردمی

بازاریابی مبتنی بر افراد رویکرد شخصی‌تری به بازاریابی دارد و به برندها اجازه می‌دهد پیام‌ها را سفارشی کنند و کمپین‌ها را در زمان‌های بهینه ارائه دهند. کلید بازاریابی مبتنی بر افراد این است که به جای تقسیم کردن آن‌ها به گروه‌های گسترده مخاطب، بر روی هر مصرف کننده به عنوان یک هدف منحصر به فرد تمرکز کنید.

بازاریابی مبتنی بر افراد از داده‌های مشتری از منابع آنلاین و آفلاین برای ایجاد پروفایل‌های دقیق و غنی مشتری استفاده می‌کند. برندها از این داده‌ها برای تعیین نتایج مهم، مانند فروش توسط هر فرد در یک دوره زمانی معین، الگوهای قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها، و کل مسیر مشتری برای خرید استفاده می‌کنند.

بازاریابی مردمی یک رویکرد بازاریابی چریکی است که بر منابع کمتری متکی است. بازاریابی مردمی که اغلب توسط شرکت‌های محلی یا کوچک به کار گرفته می‌شود، یک استراتژی ساده‌تر برای شروع یک کمپین بازاریابی است.

سخن پایانی

با بررسی آمار متوجه می‌شویم که بازاریابی چریکی یا همان گوریلا مارکتینگ نتایج خوبی را به دنبال دارد و به اندازه کافی تاثیرگذار است. اما موضوع مهم‌تر این است که هر روش تبلیغاتی و بازاریابی را متناسب با شرکت و برند خود و در زمان و مکان مناسب اجرا کنید. لازمه‌ی این موضوع است که برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی از افراد یا شرکت‌های متخصص و باسابقه در این زمینه استفاده کنید و بی‌گدار به آب نزنید. کمپین‌های تبلیغاتی به همان میزان که می‌تواند در برندینگ و افزایش فروش تاثیرگذار باشند در صورتی که درست اجرا نشوند می‌توانند خسارت‌های جبران‌ناپذیر زیادی را به برند وارد کنند.

(0 رای)
0 5 1 0
هیچ دیدگاهی وجود ندارد