نیچ مارکتینگ یا نیش مارکتینگ از جمله عبارت‌های مهمی هستند که این روزها در حوزه بازاریابی و مارکتینگ جستجو می‌شوند. اما اینکه معنای این عبارت چیست و چه کاربردی در بازاریابی دارد را در ادامه این مطلب با هم بررسی خواهیم کرد. همراه آی پرستا باشید ...


نیچ مارکتینگ چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم با مفهوم کامل نیچ مارکتینگ آشنا شویم بهتر است که بدانیم این عبارت در دنیای بازاریابی اسم‌های دیگری هم دارد. این اسم‌ها شامل نیش مارکتینگ، بازاریابی گوشه‌ای، بازاریابی خرد و میکرومارکتینگ است. پس اگر هر کدام از این عبارت‌ها را در جایی خواندید یا شنیدید بدانید که منظور همان نیچ مارکتینگ است.
حالا باید بدانیم که اصولاً ماهیت و مفهوم نیچ مارکتینگ چیست؟ اگر قصد ورود به بازار در هر حوزه‌ای را داشته باشید احتمالاً با تعداد زیادی رقیب با سابقه روبرو خواهید شد و این موضوع ممکن است که شما را از ورود به بازار منصرف کند. بزرگان و محققین مارکتینگ روش دیگری را برای ورود بازار به اسم نیش مارکتینگ معرفی می‌کنند. در این روش شما در مقیاس کوچکتر اما به صورت کاملاً تخصصی وارد یک حوزه می‌شوید.
به طور مثال ممکن است که شما قصد ورود به بازار فروش وسایل ورزشی را داشته باشید. احتمالاً با سرچ این محصولات، رقبای زیادی را پیدا خواهید کرد که هم میزان سرمایه و هم میزان سابقه و تجربه آن‌ها بسیار بیشتر از شما خواهد بود. برای اینکه بتوانید در این بازار حرفی برای گفتن داشته باشید می‌توانید گوشه‌ای از بازار را از آن خود کنید.
مثلاً می‌توانید با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی در حوزه فروش انواع راکت تنیس فعالیت خود را شروع کنید. شما در فروشگاه اینترنتی خود فقط به فروش راکت تنیس در برندها، اندازه‌ها، قیمت‌ها و مدل‌های مختلف می‌پردازید به شکلی که بتوانید هر نوع راکت موجود در بازار را پوشش بدهید. در این حالت شما نیچ مارکتینگ را انجام داده‌اید و در حوزه کاری خود حداقل یکی از تخصصی‌ترین عرضه کنندگان راکت تنیس خواهید بود. حال شما در حوزه خود می‌توانید با فروشگاه‌های مختلفی که لوازم ورزشی می‌فروشند رقابت کنید و تا حد زیادی بازار را از آن خود کنید زیرا فروشگاه‌های عرضه کننده لوازم ورزشی قادر نیستند که به اندازه شما در فروش راکت تنیس تنوع مدل، برند و قیمت داشته باشند.


مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

حالا که با ماهیت و مفهوم کلی نیچ مارکتینگ آشنا شدید بهتر است بدانید که این روش بازاریابی چالش‌ها و در عین حال مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه مزایای این روش بازاریابی را با هم بررسی خواهیم کرد.


پیدا کردن مخاطب هدف

معمولاً مخاطبین شما در بازاریابی نیچ مارکتینگ دقیقاً مخاطبین هدف شما هستند. مثلاً اگر شما همان بیزینس فروش راکت تنیس را داشته باشید کسانی که سایت یا پیج اینستاگرام شما را دنبال می‌کنند یا بازیکن تنیس هستند یا علاقه زیادی به تنیس دارند و احتمال اینکه برای بازی تنیس نیاز به تجهیزات آن از جمله راکت داشته باشند بسیار زیاد است. قطعا فردی که به تنیس علاقه‌ای ندارد دنبال کننده شما نخواهد بود. حال که شما دقیقاً مخاطبین هدف خود را پیدا کرده‌اید می‌توانید بیزینس خود را در همین حوزه گسترش بدهید مثلاً می‌توانید لباس‌های مخصوص تنیس را به محصولات بیزینس خود اضافه کنید.


رقابت کم

معمولا در نیش مارکتینگ شما یا رقیبی ندارید یا رقابت بسیار کمی وجود دارد که با داشتن مزیت رقابتی و کمی تلاش لیزری به راحتی می‌تواند سهم بازار خود را داشته باشید. این در حالی است که شما در بازارهای بزرگ با صرف هزینه و زمان زیاد هم نمی‌توانید به راحتی رقبای خود را پشت سر بگذارید.


سرمایه‌گذاری کم

از آنجایی که شما بخش یا گوشه‌ای از یک بازار را در اختیار دارید معمولا به سرمایه کمتری نیاز دارید. البته در بعضی از موارد نیز شما باید به اندازه مجموعه‌های جامع و کامل سرمایه داشته باشید تا بتوانید در زمینه خود به موفقیت برسید. به طور مثال سرمایه شما برای تامین محصول راکت تنیس کمتر از تامین تمامی لوازم ورزشی است همین موضوع باعث می‌شود تنوع محصولات شما زیاد شود تا حدی که تمامی افرادی که به راکت تنیس نیاز دارند را پوشش دهد.


وفاداری مشتری

آمار نشان می‌دهد که بازاریابی گوشه‌ای مشتریان وفاداری می‌سازد. در واقع شما برای مشتریان مثل هزاران مجموعه و برند موجود در بازار نیستید که به راحتی آن را فراموش می‌کنند. شما به دلیل عرضه یک محصول خاص و تخصصی در ذهن مخاطب می‌مانید. با داشتن سایر شرایط از جمله کیفیت بالا، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش مناسب نیز می‌توانید این آمار را افزایش دهید. با وفادارسازی مشتری کم کم می‌توانید بیزنس خود را گسترش دهید.


نمونه هایی از نیچ مارکتینگ

این نوید را به شما بدهیم که در 90 درصد موارد در حوزه‌های مختلف می‌توانید به بازاریابی گوشه‌ای مشغول شوید. بازاریابی گوشه‌ای هم می‌تواند در مورد فروش محصول و هم ارائه انواع خدمات باشد.


پیدا کردن محصول یا خدمات خاص

به طور مثال بسیاری از افراد فعال در حوزه طراحی سایت ادعا می‌کنند که این حوزه اشباع شده و افراد زیاد در این زمینه فعال هستند. حال ما به شما می‌گوییم که اگر طراح سایت هستید بهتر است به صورت نیچ مارکتینگ به این بازار ورود کنید. مثلا فقط به طراحی سایت‌های لوازم آرایشی مشغول شوید. بعد از گذشت مدت زمانی شما یک فرد متخصص با داشتن سابقه زیاد در زمینه سایت‌های آرایشی هستید که به تمامی زیر و بم آن و نیازهای آن اشراف دارید که علاوه برطراحی سایت می‌توانید در این زمینه به مشتریان خود مشاوره هم بدهید.


پیدا کردن اقلیت‌ها

باید در هر حوزه‌ای بگردید و اقلیت‌های آن را پیدا کنید. به طور مثال برای محصولات مواد غذایی اقلیت‌های زیادی وجود دارد. مثلا مواد غذایی برای همه افرادی که بیماری خاصی دارند (دیابت، فشار خون و ...). یا مثلا لوازم مختلفی برای افرادی که معلولیت یا مشکلات حرکتی دارند. در واقع شما با پیدا کردن اقلیت‌های مختلف می‌توانید بیزنس‌های نیش مارکتینگ مختلفی را برای آن‌ها پیدا کنید.


بر اساس منطقه و موقعیت جغرافیایی

بیزنس گوشه‌ای شما می‌تواند مربوط به نیازهای یک منطقه خاص باشد. مثلا واضح است که محصولات سرمایشی یا حتی مواد غذایی مورد نیاز مردم در جنوب کشور به علت گرمی هوا با سایر مناطق متفاوت است. شما می‌توانید که محصول خنک کننده خاص را فقط برای مناطق جنوبی کشور تهیه و عرضه کنید.


در نهایت...

در این مطلب تلاش کردیم تا با ماهیت اصلی نیچ مارکتینگ و مزایا و نمونه‌های آن با شما صحبت کنیم. اگر شما فرد یا مجموعه‌ای هستید که قصد ورود به بازار را دارید بهتر است که به صورت گوشه‌ای به آن ورود کرد و سهم بازار خود را دریافت کنید. در مراحلی بعدی با برندسازی و وفادرسازی مشتریان می‌توانید کم کم بیزنس خود را افزایش دهید.

(0 رای)
0 5 1 0
هیچ دیدگاهی وجود ندارد