چک لیست ضروری سئو برای پرستاشاپ (2019)

مهرشاد ذاکریان
1398-07-08 10:18:29
1593

بهینه سازی موتور جستجو یکی از بخش‌های اساسی ترویج و بازاریابی وبسایت آنلاین است. تجارت قدیمی زحمت دانستن این چیزها را به خودش نداده است اما به محض اینکه اکوسیستم استارت آپی به وجود آمد، همه اقدام به دیجیتالی کردن کسب و کارشان کردند. از این رو، باید در مورد SEOاطلاعات بیشتری کسب کنند تا بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو به آن‌ها مراجعه می کنند را حفظ کنند. 33% افراد جستجوی محصول مورد نظرشان را از موتور جستجو گوگل آغاز می کنند و SEO که یکی از ده دلیل اول شکست کسب و کارهای اینترنی است را نادیده می گیرند.

SEO برای کاربران جدید وبسایت‌ها که به تازگی در پرستاشاپ یا هر جایی که خدمات تجارت آنلاین ارائه می دهد ٰفروشگاهی را شروع کرده اند، کمی پیچیده به نظر می رسد. کلماتی مانند SEO، ایجاد لینک، قوانین کپی رایت وبسایت و غیره برای آن‌ها جدید است.

SEO ترکیبی از روش‌های ساده و تکنیکی است که برای دستیابی به هدف بهبود یک وبسایت به بالاترین رده‌های جستجو به منظور داشتن بیشترین بازدید و بازدیدکننده به کار برده می شوند. به منظور آسان کردن کار برای مبتدی‌ها و متخصصان فروشگاه‌های آنلاین، یک چک لیست ضروری SEO در این متن گنجانده شده است. این چک لیست به فازهای مختلف مانند SEO اولیه، تحقیق کلمات کلیدی، بهینه سازی صفحات داخلی (سئوی داخلی) و بهینه‌سازی صفحات خارجی (سئوی خارجی) تقسیم شده است.

  • چک لیست جستجوی کلمات کلیدی
  • چک لیست SEO اولیه
  • چک لیست SEO صفحات داخلی
  • چک لیست SEO صفحات خارجی

با تحقیق عمیق کلمات کلیدی شروع کنید

چک لیست SEO با مطالعه کلمات کلیدی شروع می شود. این امر که کاری آسان به نظر می رسد زمانی سخت می شود که کاربران خاصی مورد هدف باشند. در مورد انتخاب کلمات متوسطی که در رقابت کم بیاورند و زیاد جستجو شوند حرف نمی زنیم بلکه کلماتی می خواهیم که بازدیدکنندگان مورد هدف بیشتری برایتان بیاورند.

یک پیش نویس استراتژی کلمات کلیدی تهیه کنید

شروع کنید به نوشتن یک استراتژی کلمات کلیدی که شامل عبارات کلیدی‌ای باشد که برای شما بازدیدکننده و خریدار را با هم به ارمغان می آورد. در همین حال، کلمات شدیدا رقابتی زمان زیادی در رتبه بندی وبسایت لازم دارند. در این بین، خلا موجود را بررسی کنید تا عبارات یا کلمات کلیدی‌ای را انتخاب کنید که رقبای شما در استراتژی شان از آن‌ها غافل شده اند.

کلمات کلیدی مرتبط نهایی را بیابید

در ابزارهای پیشنهاد کلمات کلیدی مانند UberSuggest، Google Keyword Planner یا  Google auto-complete ثبت نام کنید تا لیستی بی پایان از عبارات کلیدی مربوط به کلمه کلیدی هسته‌ای پیدا کنید. تعداد کمی از کلمات این لیست که به کسب و کار شما مرتبط باشند را انتخاب کنید.

چک لیست ابتدایی SEO

آزمون سازگار با موبایل (Mobile-Friendly) گوگل را امتحان کنید

بر اساس گزارشی که در استاتیستیکا (Statistica) ارائه شده است، کاربرانی که از طریق موبایل از اینترنت استفاده می کنند 49.7% بازدیدکنندگان جهانی صفحات وب را تشکیل می دهند. یعنی تقریبا نصف بازدیدکنندگان وبسایت‌ها احتمالا با استفاده از یک تلفن هوشمند یا موبایل وارد سایت شده اند. خودتان را آماده کنید برای استقبال از آن‌ها با وبسایتی که برای موبایل مناسب باشد.

تعداد رو به رشد کاربران موبایل برای صاحبان فروشگاه‌های آنلاین این ضرورت را ایجاد می کند که وبسایت هایشان را برای انواع گوشی‌های موبایل بهینه سازی کنند. رویکرد همخوانی با موبایل قبل از نسخه دسکتاپ (کامپیوتری)، اول بر نسخه همخوان با موبایل وبسایت پرستاشاپی شما تاکید می کند. این باعث می شود که همخوانی با موبایل وبسایت در جهت ارتقاء SEOبیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

از Google Analytics استفاده کنید

Google Analytics به استانداردهای SEO بسیاری توجه می کند. آمار واقعی در مورد بازدید، فروش و تغییرات وبسایت تان داشته باشید. می توانید همه چیز در مورد سن، جنسیت و هویت کاربرانی که از سایت یا فروشگاه آنلاین شما بازدید کرده اند و شیوه‌های عکس العمل آن‌ها نسبت به گزینه‌های مختلف و عملکرد آن‌ها را بدانید.

در Google Search Console ثبت نام کنید

وبسایتتان را با ثبت نام در Google Search Console تایید و ثبت کنید. با کمک این ابزار می توانید از شاخص‌های آماری، فرصت‌ها، فرم‌های جستجو و خطاهای خزنده در سایتتان آگاه شوید تا بتوانید موانع را بر طرف کنید.

عملکرد و سرعت را بهینه سازی کنید

سرعت سایت یکی از معیارهای رتبه بندی است و برای تجربه کاربران نیز مهم است. هر چه وبسایتتان سریع تر بالا بیاید، کاربران بیشتری در آن باقی خواهد ماند و خرید خواهند کرد. سرعت وبسایت پرستاشاپی خود را با محدود کردن استفاده از جاوا اسکریپت و سفارشی کردن سایت تان را با برنامه نویسی بهبود بخشید. از پلاگین و ماژول‌های مختلف برای تجهیز وبسایت با منابع خارجی استفاده کنید و اطمینان داشته باشید که سرعت بالا آمدن سایتتان افزایش خواهد یافت. اطمینان حاصل کنید که در سرورهای هاست با سرعت بالا سرمایه گذاری می کنید و ابزارهایی برای بهینه سازی سرعت بالا آمدن سایتتان نصب کنید.

مسائل محتوی تکراری (Duplicate Content) را حل کنید

کپی کردن محتوی از سایت‌های دیگر به شدت به عنوان سرقت ادبی در نظر گرفته خواهد شد. به هر صورت ممکن از این کار خودداری کنید. اما، فروشگاه‌های آنلاین با مسائل محتوی تکراری هنگام ارائه کالاهای مشابه در پیشخوان یا ویترین فروشگاه خودشان نیز مواجه می شوند.

در نسخه‌های چندگانه، موتورهای جستجوگر نمی توانند تصمیم بگیرند کدام نسخه را در دایرکتوری خودشان نگه دارند یا آن را از دایرکتوری شان حذف کنند. از تگ‌های شناخته شده استفاده کنید تا به ربات‌های جستجوگر نسخه اصلی یک محصول یا صفحه CMS را نشان دهید. از تگ‌های HREFLANG برای توسعه بیشتر موتور جستجوگر در رتبه بندی یک نسخه خاص از پیج در جستجوهای منطقه‌ای یا زبانی خودش استفاده کنید.

از زبان نشانه گذاری ساختار بندی شده (Structured Markup) استفاده کنید

زبان نشانه گذاری ساختار بندی شده یا داده‌های الگو برای موتورهای جستجوگر مفید هستند و به کاربران برای درک محتوی وبسایت پرستاشاپ شما کمک می کنند. اضافه کردن داده‌های ارزشمند به خرده ریزها شاید در SEO رتبه بندی صفحات وبسایت شما به طور مستقیم اثر نگذارد اما تجربه کاربران را از طریق قابلیت مشاهده جزئیات محصولات در صفحات نتایج جستجو بهبود می بخشد.

گواهی‌نامه امنیتی نصب کنید

اضافه کردن گواهی‌نامه SSL به وبسایت شما اثر کمی در SEO دارد اما در وفاداری کاربر به سایت شما موثر است. کاربران هنگام ارائه اطلاعات شخصی یا جزئیات مالی تمایل بیشتری به ترک سایت هایی دارند که توسط SSL امن نشده اند، گویی این وبسایت‌ها ریسک بالایی برای امنیت داده‌ها یا سوء استفاده از آن‌ها را با خود به همراه دارد. قبل از جذب خریداران بالقوه این ابزارها را نصب کنید.

نقشه سایت XML

قبل از اینکه به دنبال رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو باشید، باید مطمئن شوید که خزندگان وب متوجه ساختار محتوی شما در وبسایت پرستاشاپ می شوند. نقشه سایت XML به منظور آگاه کردن موتور جستجو از جایگذاری محصولات، دسته بندی‌ها و صفحات CMS در فروشگاه آنلاین شما نوشته می شود. این نوعی "فهرست" است. می توانید به صورت دستی نقشه سایت XML را طراحی کنید یا از پلاگین استفاده کنید.

Robots.txt

فایل‌های Robot.txt دستورالعمل هایی برای ربات‌های موتور جستجو دارد که چگونه سایتی را مرور و ایندکس کنند. این ربات‌ها معمولا محتوی شما در وبسایت پرستاشاپ را بازدید و ایندکس می کنند اما اگر می خواهید بخش یا صفحات خاصی از سایت را نشانه گذاری نکنند، می توانید با کمک فایل‌های Robot.txt این کار را انجام دهید.

اگر نمی خواهید این فایل را برای محدود کردن خزنده‌ها در برخی صفحات استفاده کنید، هنوز هم برای حصول اطمینان از صحت، اعتبار و بلوکه نشدن محتوی‌های ارزشمندتان از نشانه گذاری به این فایل نیاز دارید.

چک لیست SEO صفحات داخلی (on-page)

حال چک لیست ما به ابعاد درون صفحه‌ای رسیده است. SEO صفحات داخلی (درون صفحه‌ای) با ارائه محتوی وبسایت شما سر و کار دارد. هر زمانی که محصول یا خدمتی برای فروش داشته باشید، برای ارتقاء ظاهر آن قبل از نشان دادن آن به مشتری‌های بالقوه روی آن کار خواهید کرد. SEO درون سایتی همین طور کار می کند. SEO درون سایتی به کاربران معمولی و موتورهای جستجو اجازه می دهد که بفهمند چه چیزی در درون صفحه یا وبسایت وجود دارد.

تگ‌های عنوان را سازگار با موتور جستجو بنویسید

در استفاده حداکثری از عنوان متای 55 کاراکتری صفحه محصولتان یا پست بلاگتان خلاقیت به خرج دهید. از کلمات کلیدی اصلی در عنوان استفاده کنید و آن را با کلمات قدرتمندی مانند بهترین، خاص، شگفت انگیز، پرفروش ترین، بالاترین و غیره جذاب کنید. می توانید هنگام نوشتن عنوان مقاله‌ای کوتاه یا مطالعه موردی رتبه بیشترین کلیک از اعداد و آمار استفاده کنید.

URLها را خوانا بنویسید

URLهای توصیفی که بدون کدهای تولید شده توسط سیستم و کاراکترهای خاص هستند را دنبال کنید. می توانید از ابزارهای مختلف برای پاک کردن آن اعداد ناخواسته کمک بگیرید تا URLها معنادار شوند. با نصب سریع ابزارهایی مانند ماژول‌های PrestaShop Pretty URLs، می توانید آن کدها و اعداد را بدون هیچ دردسری حذف کنید. این روش جایگزین راه حل‌های رایج و یا درخواست از توسعه دهندگان در جهت تغییر کدهای وبسایت تجارت الکترونیک است.

توصیف متای جذاب بنویسید

توصیفات متای چشمگیر می تواند رتبه کلیک در وبسایت شما را به اوج برساند. پایتان را فراتر از معیارهای سنتی اضافه کردن کلمات کلیدی متمرکز بگذارید. با کمک کلمات قدرتمندی مانند مزایا، راز، هیجان انگیز، بزرگ، قدرتمند و غیره فواید محصولتان را به تصویر بکشید. و حدود 160 کاراکتر را رعایت کنید.

از تگ‌های ALT IMAGE استفاده کنید

جستجوی تصویری گوگل موازی جستجوهای وب دارد پیش می رود. با اضافه کردن کلمات کلیدی به نام تصاویر محصول و متون جایگزین، می توانید اطمینان حاصل کنید که تصویر محصول شما در جستجوها نشان داده خواهد شد. با این کار می توانید خوانایی و آشکاری محتوی دیداری خودتان را تضمین کنید. اگر سایت بزرگی دارید، ویرایش ALT TAG‌ها می تواند زمان زیادی از شما بگیرد، به جای آن می توانید از ماژول‌های ALT IMAGE TAG در SEO استفاده کنید تا این روند را به طور اتوماتیک انجام دهید.

روی محتوی صفحات داخلی سرمایه گذاری کنید

محتوی مفید و ارزشمند همچنان پادشاه SEO و تجارت دیجیتال است. این به عنوان صورت محصول یا خدمت شما می باشد و به مشتریان هدف کمک می کند بفهمند چه چیزی را در قبال پرداخت هزینه به آنها ارائه می دهید.

  • از کلمات کلیدی متمرکز در خط اول و یا پاراگراف اول استفاده کنید.
  • توصیف مبسوط در مورد محصولتان را حداقل با 300 کلمه بنویسید.
  • خصوصیت و مشخصات هر محصول را در مقاله‌ای نظام یافته بنویسید.
  • لینک‌های درونی و بیرونی را در متن بگنجانید.
  • جملات ساده، کوتاه و دهان پر کن بنویسید که به راحتی قابل درک باشند.
  • تصویرهای با کیفیت بالایی از خصوصیات محصول طراحی کنید.
  • از مزایای اینفوگرافیک استفاده کنید.

چک لیست SEO صفحات خارجی (off-page)

چک لیست صفحات داخلی یک فروشگاه آنلاین توسط مجموعه‌ای از بازاریابی‌های خارج سایت و فعالیت‌های کمکی دنبال می‌شود. به این لینک سازی می گویند. لینک سازی به معنای روند دستیابی به وبسایت‌ها و بلاگ‌های خارجی به منظور دریافت لینک بازگشتی (بک لینک) به فروشگاه آنلاین شماست تا کاربران مرتبط را به وسیله متن لینک (انکر تکست) به فروشگاه اینترنتی شما هدایت کند. در زیر روشهایی که می تواند به شما در راستای ایجاد بک لینک‌های با کیفیت برای فروشگاه اینترنتی پرستاشاپ خودتان کمک کند را آورده ایم.

سعی کنید به جای اینکه بک لینک بسازید، آنها را به دست آورید

استراتژی قدرتمندی برای دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر بنویسید که هم شغل یا همسایه شما هستند. توصیه می شود بک لینک‌های با کیفیت را با اشتراک محتوی ممتازی به دست بیاورید که توجه افراد و شرکت‌های زیادی را جلب می کند. خلق محتوی جذاب یکی از رازهایی است که افراد خاص را به سمت خدمت، محصول و یا پست شما می کشاند.

حواستان به بک لینک‌های رقبا باشد

فقط کنترل آنچه رقبا انجام می دهند، به معنای حواس جمعی نیست. باید کاری کنید که از آنها جلوتر باشید و از خطاهایی که آن‌ها در گذشته انجام داده اند، دوری کنید. با مقایسه رقبای تجاری خود در 10 جستجوی اول کلمات کلیدی متمرکز خود شروع کنید. با استفاده از ابزاری مانند Moz SEO می توانید لینک‌های داخلی و خارجی‌ای که به آن وبسایت‌ها متصل شده اند را استخراج کنید.

به وبسایت‌های معتبر بروید

می توانید به وبسایت‌های معتبر بروید و به آنها در مورد آخرین محصول یا پست تان اطلاع دهید. از وبسایت‌های خبری، مجلات، بلاگ‌ها یا شرکت هایی که مشاغل مختلف را معرفی می کنند برای نشان دادن فروشگاه پرستاشاپ تان استفاده کنید. برای پیشرفت روند دستیابی تان، می توانید فهرستی از بلاگ‌ها را با ابزاری مانند Ahrefs  یا  Majestic SEO به دست آورید.

نکته مهم: با انتشار محتوی جذاب شروع کنید

گوگل عاشق محتوی خلاقانه، جذاب و با مفهومی است که می تواند در قالب متن، تصویر، فایل صوتی، ویدئو و ایفوگرافیک باشد. امتیاز SEO و ترافیک زیادی را با نداشتن بخش بلاگ برای فروشگاه پرستاشاپ از دست خواهید داد.

با کمک ماژول Resposive Professional Blog می توانید بخش انتشارات خودتان را در فروشگاه پرستاشاپی داشته باشید. این بخش به شما این قدرت را می دهد که توجه مشتریان و خریداران بالقوه را از طریق جدیدترین اخبار، مقالات نظام دار و محصولات با بیشترین تقاضا و توجه جذب کنید و مشکلات رایج مخاطب هدف را با راه حل‌های عملی حل کنید.

شاید افرادی که به دنبال راه حلی برای مشکلاتشان هستند، مقاله شما را مفید ارزیابی کنند و در بلاگ بهینه سازی شده شما باقی بمانند. قدرت SEO برای شما ترافیکی را به ارمغان می آورد که می تواند به مشتریان خوشحال تبدیل شود.

نباید‌های SEO

بخش حساس SEO این است که مطمئن نیستید چقدر بهینه سازی مفید است. پیگیری تسهیل دستیابی و قابل درک بودن وبسایتتان برای SEO می تواند به بهینه سازی بیش از حد بیانجامد. برای اینکه بفهمید از چه چیزی باید دوری کنید، در اینجا لیستی از نبایدهای SEO آورده ایم.

  • از لینک سازی به سایت‌های غیرمرتبط خودداری کنید
  • به دنبال گرفتن بک لینک‌های خیلی زیاد نباشید
  • از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در محتوی بپرهیزید
  • محتوی سطح پایین یا کپی در سایتتان منتشر نکنید
  • از اتصال وبسایت به شبکه‌های بلاگ خودداری کنید
  • از تکنیک‌های پیچاندن (cloaking) استفاده نکنید
  • تمام بک لینک‌ها را به صفحه اصلی نبرید

چک لیست SEO

همچنین چک لیستی تهیه کرده ایم که بتوانید آن را دنبال کنید:

چک لیست ضروری سئو پرستاشاپ 2019

سخن نهایی

SEO پرستاشاپ با سایر سایت‌ها فرقی ندارد. باید از اول تا آخر با دقت کار کنید. چک لیست پایه با ایجاد فروشگاه اینترنتی مطابق با بهترین دستیافته‌ها و سپس بهینه سازی صفحات به وسیله ساده سازی آنها و درک بهتر موتورهای جستجوگر و نیز کاربران هدف شروع می شود.

پس از پایان SEO درون سایتی، دستیابی‌های خارج از سایت وظیفه مداوم و پایان ناپذیر شماست. هر چه به بک لینک‌های با کیفیت تری دست یابید، به رتبه بهتری دست خواهید یافت.

منبع: The Ultimate SEO Checklist for PrestaShop (2019)

(5 رای)
4.2 5 1 5