شاید موضوع توزیع محتوا را تا به حال نشنیده باشید. تقریبا برای تمامی افرادی که در حوزه بازاریابی مشغول هستند، زمانی که اسم محتوا می‌آید. ذهن و فکرشان به سمت و سوی تولید محتوا معطوف می‌شود. اما بهتر است بدانید یکی از مراحل مهم بازاریابی محتوا، توزیع محتوا است. در این مقاله به این موضوع که توزیع محتوا چیست؟ چگونه انجام می‌شود؟ چه تاثیری در کسب و کار دارد؟ خواهیم پرداخت. همراه آی پرستا باشید...

راه اندازی سایت فروشگاهی رایگان با فروشگاه ساز رایگان پرستاشاپ 

اکثر افراد و مجموعه ها مرحله توزیع محتوا را به اهمیت بقیه مراحل نمی‌بینند. آن‌ها پس از اینکه محتوا تولید شد، آن را در سایت و شبکه های اجتماعی که مالک آن هستند منتشر می‌کنند و تصورشان این است که دیگر فعالیتی از دستشان بر نمی آید. در حقیقت تصور اینگونه افراد این است که گمان می‌کنند مخاطبان خودشان محتوا را پیدا کرده و مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند، در صورتی که اینگونه نیست. فضای اینترنت بسیار شلوغ و پر تلاطم است، برای اینکه محتوای شما مورد مصرف مخاطب باشد نیاز به انجام کارهای بیشتری نیز هست.

 

توزیع محتوا چیست ؟

در حقیقت توزیع محتوا تکمیل کننده پاژل بازاریابی محتوا است. محتوا با هزینه‌های بسیار زیاد و زمان نسبتا طولانی تولید می‌شود. پس از طی مراحلی که تایید شود نوبت بارگذاری آن می‌رسد. اما اگر به دست مخاطب هدف نرسد و از آن بهره لازم برده نشود، زحمات تیم تولید محتوا تقریبا به هیچ تبدیل می‌شود.

به زبان ساده توزیع محتوا، فرآیند رساندن محتوای تولید شده به مخاطبان هدف از طریق کانال‌های مختلف است. این کار به منظور افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک و تعامل با مخاطبان انجام می‌شود.

در واقع، توزیع محتوا مانند بازاریابی برای محتوای شما عمل می‌کند. شما محتوا را تولید می‌کنید، اما برای اینکه به دست مخاطبان هدف برسد و تاثیرگذار باشد، باید آن را در کانال‌های مناسب توزیع کنید.

توزیع محتوا به اشتراک گذاری آن در رسانه ها و بسترهایی که مخاطبان کسب و کار در آن حضور دارند گفته می‌شود.

به این شکل تعداد افراد بیشتری می‌توانند به محتوای تولید شده دسترسی داشته باشند. همچنین استفاده آن‌ها از محتوا سبب آشنایی با برند ، تعامل و اشتراک گذاری و در نهایت اعتماد آن‌ها می‌شود.

استمرار داشتن برنامه توزیع محتوا زمینه سازی لازم برای فعالیت‌های تبلیغاتی بسیاری در آینده است.

چگونه محتوا را توزیع کنیم؟

برای اینکه توزیع محتوا به خوبی انجام شود. نیاز هست که مخاطبان کسب و کار را به خوبی بشناسیم، در واقع نیاز هست که پرسونای کسب و کار خود را به حدی بشناسیم که بدانیم در چه رسانه ای ، در چه زمانی و حتی در چه ساعتی ، چه نوع محتوایی را می‌پذیرند تا بتوانیم در رسانه درست ، زمان درست ، محتوای درست را برایشان مهیا نماییم. 

همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید که اگر پرسونای مخاطب را به درستی تشخیص بدهید قسمتی مهمی از راه را پیموده‌اید. در این حالت محتوای شما با احتمال زیاد به مخاطب هدف شما نمایش داده می‌شود و در واقع شما وظیفه‌ی اصلی خود را تا حد زیادی انجام داده‌اید.

به طور مثال افراد فعال در لینکدین معمولا افراد متخصص هستند و محتوایی هم که در لینکدین منتشر می‌شود سطح بالاتری از اطلاعات عام دارد و کاملا تخصصی است. اگر شما قرار است محتوایی را در این شبکه اجتماعی منتشر کنید اول از همه باید بررسی کنید که آیا مخاطب شما در آن حضور دارد یا نه و سپس باید محتوا را دقیقا در فرمت و قالب لینکدین منتشر کنید. 

توزیع محتوا چه تاثیری در کسب و کار ما دارد؟

توزیع محتوا یا همان بازاریابی محتوا در صورتی که به درستی انجام شود تاثیر بسیاری بر روی کسب و کار دارد.

شاید اولین و مهمترین آن این است که شما نیاز مخاطبان را پاسخ داده اید. با پاسخ درست به نیاز مخاطب در یک یا چند مرحله مخاطب با نام برند شما و سایتتان آشنا می‌شود.

در صورتی که محتوای شما برای مخاطب جالب باشد. او را به تفکر وا می‌دارد. برایش چالش ایجاد می‌شود. در این نقطه احتمال اینکه مخاطب با شما تعامل کند بسیار بالا می‌رود.

نا گفته نماید اگر محتوای با کیفیتی تولید کنید که نیاز مخاطب را رفع نماید. احتمال اشتراک گذاری آن با دیگران بسیار بالا می‌رود. 

روش‌‌‌‌های جامع جهت توزیع محتوا

روش‌های جامع برای توزیع محتوا شامل روش‌های مختلفی است که می‌توانید از آن‌ها برای ارسال و انتشار محتوای خود استفاده کنید. می‌توانید متناسب با نوع فعالیت و پرسونای مخاطب کانال‌های معرفی شده را انتخاب کنید. در زیر چند روش معمول برای توزیع محتوا آورده شده است:

وب‌سایت: ایجاد و به‌روزرسانی محتوای خود روی وب‌سایت شخصی یا سازمانی خود، که به عنوان یک مرجع مرکزی برای محتوای شما عمل می‌کند. وب‌سایت می‌تواند مرکز و هسته‌ی اصلی این فعالیت‌های آنلاین باشد که در نهایت به آن ارجاع داده شود.

شبکه‌های اجتماعی: انتشار محتوا در شبکه‌های مختلف مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکداین و ...  به شما کمک می‌کند تا به طور مستقیم با مخاطبانتان در ارتباط باشید و محتوای خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. این روزها شبکه‌های اجتماعی طرفداران بسیار زیادی دارد. اگر محصول یا خدمات شما خیلی تخصصی و به اصطلاح عامیانه است بهتر است که نهایت استفاده را از این فضا بکنید.

ایمیل: ارسال ایمیل‌های خبرنامه به مخاطبانتان برای اطلاع‌رسانی درباره محتوای جدید، مطالب جذاب یا پیشنهاد‌های ویژه یکی دیگر از کانال‌های ارتباطی است. (این کانال ارتباطی در صورتی مفید است که مخاطب شما از جنسی باشد که از ایمیل استفاده کند)

وبلاگ: نوشتن و انتشار مطالب وبلاگی در وب‌سایت شما یا بلاگ‌های دیگر که به عنوان یک روش مؤثر برای جلب توجه و تولید محتوای مفید برای مخاطبان عمل می‌کند.

میزبانی و شرکت در وبینارها و پادکست‌ها: شرکت در وبینارها و پادکست‌ها به عنوان میزبان یا مهمان برای به اشتراک گذاشتن دانش، تجربیات و نکات مفید با مخاطبان می‌تواند یکی دیگر از روش‌های برقراری ارتباط با مخاطب باشد.

سایر کانال‌های دیجیتال: استفاده از سایر کانال‌های دیجیتال مانند ویدئوهای YouTube، پلتفرم‌های موسیقی، فروشگاه‌های آنلاین و ... برای انتشار محتوای و جلب توجه مخاطبان نیز نباید نادیده گرفته شود. ممکن است که مخاطب شما دقیقا در همین کانال‌ها حضور داشته باشد.

در نهایت

در نهایت پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدا باید به صورت کامل و دقیق کسب و کار خود را آنالیز کرده و از طریق آن پرسونای مخاطب خود را بشناسید. بعد از شناخت پرسونای مخاطب می‌توانید جنس محتوای مورد انتظار و محیطی که در آن حضور دارد را تشخیص دهید. توزیع محتوا زمانی موفق است که دقیقا متناسب با نوع کسب و کار و پرسونای مخاطب انجام شود. با انتخاب و استفاده از یک یا چند روش مناسب برای توزیع محتوا می‌توانید به طور موثرتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و تأثیر بیشتری داشته باشید.

(0 رای)
0 5 1 0